Geld & Recht alle pijlers

spaargeld

25-01-2013 13:08 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje een rare vraag.... Maar hoeveel geld heeft iemand van 34 jaar gemiddeld om zijn spaarrekening?
Ligt aan de situatie,ben je getrouwd,heb je kinderen een eigen huis,spaar je goed of heb je een gat in de hand enz enz.
Het is verstandig om 2 maandsalarissen aan inkomen op je spaarrekening te hebben te allen tijde, naast potjes voor eigen risico en onvoorziene uitgaven. Maar goed, ligt aan de situatie of je dat kan opbrengen. En dat is niet leeftijdsgebonden.
Ik ben 36, dus aan mijn antwoord heb je niets....

Misschien kun je hier iets mee: http://www.spaarbaak.nl/v ... +zijn+spaarrekening+staan
Dat is verschillend,de een veel,de ander weinig of helemaal niks

Jij bent aan het sparen?

Ik ben rond die leeftijd maar ga niet vertellen hoeveel ik achter de hand houd. Mocht mijn wasmachine ontploffen kan ik een nieuwe kopen....
Ik ben 30 en heb ongeveer 3 keer mijn huidig jaarsalaris op mijn spaarrekening staan. Wel heb ik geen eigen huis/appartement maar huur, geen dure auto, en ben ik altijd spaarzaam geweest.

Als ik binnen een paar jaar een eigen huis koop, dan zal dat bedrag waarschijnlijk snel slinken.
Voor ons geldt de norm tenminste 10.000 euro. Dat is in ons geval veel meer dan 2x maandsalaris. Als morgen de koelkast, wasmachine, stofzuiger en de auto het begeven wil ik deze overmorgen vervangen. En dan moet ik weer heel hard aan het sparen voor een nieuwe reserve.

Wij zijn twee 45+ ers met drie kinderen 15, 13 en 9. Maar die norm heb ik altijd gehad en me eraan gehouden. En geloof me de koelkast, de wasmachine, de stofzuiger en de auto hebben hier ooit in één week tijd, de geest gegeven. Auto hebben we toen overigens niet vervangen want het was de 2e gezinsauto, maar toch.
4 ton.
386 miljoen.
quote:Cateautje schreef op 25 januari 2013 @ 13:27:

386 miljoen.Jij ook al? Was je wel 34?
Ze geven als richtlijn spaargeld 3x maandsalaris.
quote:redband schreef op 25 januari 2013 @ 13:28:

[...]

Jij ook al? Was je wel 34?

Dat was op mijn 34ste, nu krijg ik maandelijks toeslag.

Maar wel verschrikkelijke lol gehad.
Heb van de week toevallig een staafdiagram gezien van het CBS, 25 - 35 jaar had ongeveer 8.000 euro spaargeld gemiddeld en 35 - 45 jaar iets van 50.000 euro. Dus....
quote:Cateautje schreef op 25 januari 2013 @ 13:30:

[...]

Dat was op mijn 34ste, nu krijg ik maandelijks toeslag.

Maar wel verschrikkelijke lol gehad. Wel precies op de 20e, mag ik hopen. en dan graag voor 12.00 uur!
Het heeft overigens m.i. niet met leeftijd te maken maar met je situatie. Heb je een gezin, auto's, koophuis?

Wij houden zo'n 10.000 euro aan, zodat we grote klappen kunnen opvangen en e.v.t. een paar maanden werkeloosheid.
quote:paque_pink schreef op 25 januari 2013 @ 13:37:

[...]

Wel precies op de 20e, mag ik hopen. en dan graag voor 12.00 uur!

Ik ben gelukkig in de luxe situatie dat de dag of de tijd me niets uit maakt.

Mijn krasse toen plus minus 90 jarige overgrootmoeder riep altijd met schrille stem. " Met zorgen maken verleid je den duvel". Ik heb dat, zo klein als ik was, altijd ter harte genomen en nooit een zorg in mijn leven gekend. Ik hoop alleen dat ik geen 96 wordt, zoals zij.
Beetje rare vraag inderdaad. Dit is een forum, niet het CBS. Je kunt hier wel vragen hoeveel spaargeld andere mensen hebben en hoe oud ze zijn, maar je verwacht toch niet echt dat mensen hier paraat hebben hoeveel spaargeld de gemiddelde 34-jarige heeft?
Iedereen is anders.

Om mensen die het vanwege hun financiële situatie lastig vinden om geld opzij te zetten of graag willen weten of ze voldoende spaargeld hebben, hebben ING en Nibud een budgetberekenaar ontwikkeld. Deze kan op de websites van beide organisaties worden ingevuld en geeft inzicht in hoeveel huishoudens in een vergelijkbare situatie sparen en wat je volgens Nibud minimaal nodig hebt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
6x totale maandelijkse uitgaven adviseert Dave Ramsey.
bedankt voor jullie antwoorden!
Hier, kun je uitrekenen, wat je buffer (=spaargeld) zou moeten zijn.
Een gemiddelde kan ik je niet geven, maar ik heb zelf 0,0 op mijn rekening. Wat ik had, is een paar jaar geleden opgegaan bij een verhuizing (meubels etc.) en daarna is het me niet gelukt om weer te sparen (wel voor mijn kinderen overigens). Gelukkig betaalt mijn vriend de kosten voor het huis en ook wanneer er iets kapot gaat, betaalt hij het. Wat dat betreft kom ik dus niet in de problemen. Ik heb alleen een probleem als we ooit uit elkaar zouden gaan, dan heb ik echt helemaal niks.
ik heb volgens de nibud site genoeg in onze situatie. Vind het overigens nog niet veel wat zij adviseren.
Het hangt nogal af van de situatie.

Werk je al fulltime sinds je 20e? Heb je tot je 25e bij je ouders gewoond zonder kostgeld te betalen? Krijg je wel eens een groot kado, erfenisje etc? Dan kan je op je 35e wel een ton hebben als je het goed doet.

Ik ken zat mensen die op hun verjaardag een stereoset kregen of hun rijlessen, of een keer een leuk bedrag van opa en oma erfden. Dat geeft net wat meer ruimte om op te bouwen dan wanneer je vanaf je 18e op jezelf woont, eerst studeert en pas op je 26e gaat werken en elke sok, koffiebeker en rijles zelf bij elkaar heb moeten werken.

Dan ben je blij als je op je 35e 5000,- euro op je spaarrekening hebt.
Ben nu wel benieuwd hoeveel TO dan op haar rekening heeft staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven