Postcrossing! Wie doet er aan?

29-03-2008 17:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie doet er hier aan postcrossing via www.postcrossing.com ?

Wie niet weet wat het inhoud:

Het project

Het doel van dit project is mensen de mogelijkheid te bieden ansichtkaarten vanuit alle hoeken van de wereld te kunnen ontvangen, gratis. Hoewel, bijna. Het belangrijkste is: als je een ansichtkaart stuurt, zul je er in ieder geval een ontvangen, van een willekeurige Postcrosser ergens in de wereld.

Waarom?

Net als de auteur, zijn er veel mensen die het leuk vinden om echte post te krijgen.

Het bijzondere van ansichtkaarten vanuit verschillende plekken in de wereld ontvangen (vaak vanuit plaatsen waar je waarschijnlijk nog niet eerder van gehoord had) is, dat je je brievenbus in een soort 'surprise box' kunt veranderen. En wie wil dat nou niet!

Hoe werkt het?

Eerst de verkorte versie:

vraag op de website een adres aan

stuur een ansichtkaart naar dat adres

wacht tot je een kaart ontvangt

registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem

De eerste stap is een adres van een andere gebruiker aanvragen naar wie je een ansichtkaart moet sturen. Je zult het adres via e-mail, met een postcard ID (vb: NL-782) om de ansichtkaart in het systeem te identificeren, ontvangen.

Daarna moet je de ansichtkaart versturen, noteer ook het postcard ID op de kaart. Het postcard ID geeft de ontvanger de mogelijkheid om de ansichtkaart op de website te registreren. Nu ben jij de volgende persoon wiens adres uitgegeven kan worden aan een volgende postcrosser die een adres aanvraagt.

Je kunt tot 5 kaarten onderweg hebben en steeds als een van jouw kaarten wordt geregistreerd, kun je een nieuw adres aanvragen.

Kom ook meedoen op www.postcrossing.com !!

(Nee ik heb geen aandelen in deze site, ik vind het gewoon leuk als er meer mensen mee gaan doen)
Meestal zet ik er wel op van welke tag het is... ( dus bijvoorbeeld eyes closed tag of cow tag)

Houdt de administratie voor iedereen een beetje overzichtelijk..
Ligt bij mij ook alweer eentje klaar voor Duitsland. Is nu al de derde kaart die naar Duitsland moet. Mijn vriend snapt er niks van: 'Wat vind je er nou zo leuk aan dan? Je kent die mensen toch niet?'
Ja die reactie ken ik... vooral van mannen ja...
Nou ja, denk ook dat het meer een vrouwending is. Kijk maar eens naar de man/vrouw verhouding:

Postcrossing Stats:49,983 registered users in 180 different countries;8,592 males, 30,854 females; 10,291 prefer not to say;1,061,710 postcards have been received because of this project;52,915 postcards are traveling at this exact moment;the average postcard travel time is 16.2 days.
gemiddelde "reistijd" ruim 2 weken???

poe... m'n geduld wordt straks dus op de proef gesteld
Yup, maar tot nu toe valt het me heel erg mee. Ben nu een week lid en er zijn al 5 kaarten die ik verstuurd heb ontvangen. En ik heb er zelf eentje gekregen. Hangt er een beetje vanaf waar het allemaal vandaan komt.
Wow, vandaag 11 kaarten bij de post! Dank jullie wel voor het opsparen stelletjes stakers! Het waren 2 officiele en 9 van het taggen....leuk thuiskomen!
Das inderdaad leuk thuiskomen B_1_TCH!

Heb je mn U2U gehad?
ben ook heel nieuwsgierig lid geworden, en het is leuk!

mn man heeft ook zoiets van; pfff waarom?!

maar daar trek ik me weinig van aan, zo eigenwijs ben ik ook wel weer :-)

wat ik me afvraag, wat plakken jullie er op?

ik heb zelf van de week van die buitenland-zegels gehaald, maar ik denk dat het voor de ander wel leuk is om 'normale' postzegels te krijgen ivm sparen of zo.

ik heb net even gekeken op de TNT site en er zijn dus ook nog zegels van 10, 5, 3 en 2 cent.

met een beetje rekenen kom je dus wel uit op de 75 of 92 cent, het worden alleen wel erg veel zegels vooral als je een gewoon kaartje zonder envelop stuurt.

zag trouwens dat je binnen europa zonder priority 70 ct betaald.
quote:Just forget the world schreef op 15 mei 2008 @ 23:03:

Das inderdaad leuk thuiskomen B_1_TCH!

Heb je mn U2U gehad?Hey JustForget, ja, heb 'm gekregen hoor! Thanx.
Weer een kaartje in de brievenbus. Kwam uit Duitsland deze keer
4 stuks vandaag..

2 "officiele" uit Tsjechie en the VS

en 2 tags uit Maleisie and Nieuw Zeeland..

en weer een stuk of 7 gepost..
Bij mij zijn er ook 3 aangekomen, heb allemaal positieve reacties op mijn kaartjes gehad dus dat is leuk

Hopelijk krijg ik mijn eerste kaartje ook snel binnen, maar zal geduldig blijven ;)

Bij mij snappen de mensen die i khet vertel ook niet wat ik er nou zo leuk aan vind. Mar die snapten ook nooit dat ik vroeger penvriendinnen had en dat ik gek ben op kaartjes ;)

Ik vind het een leuke nieuwe verslaving ;)

Aan dat taggen ga ik me niet wagen, want dan is het hek van de dam ben ik bang ;)
Vandaag ook een kaartje uit Estland gekregen (de eerste daar vandaan). Toen ik hem registreerde zag ik dat hij 31 dagen onderweg was geweest, terwijl hij in Estland was afgestempeld op 14 mei, dus 2 dagen geleden...

Blijkbaar sturen mensen niet meteen een kaart op, als ze een adres hebben gevraagd.

Ikke wel!
Zo zijn er ook mensen, die niet meteen registreren als ze een kaartje ontvangen hebben ... denk ik
Joehoe er is 1 kaart van mij ontvangen via de officiele weg. Het is de kaart naar Finland. Dus ik kan nu wachten op mijn eerste kaartje.

Via het taggen heb ik nu 3 keer mijn adres gegeven, dus daar hoop ik binnenkort ook kaarten van te krijgen. Zelf heb ik via het taggen 5 kaarten gestuurd.
Wat doen jullie trouwens met de kaarten die jullie ontvangen? Ik hang ze op het toilet, maar als het in dit tempo doorgaat heb ik daar over een paar maanden geen ruimte meer!
quote:Helaholalalala schreef op 16 mei 2008 @ 21:00:

Zo zijn er ook mensen, die niet meteen registreren als ze een kaartje ontvangen hebben ... denk ik

Ik vermoed dat de Finse waar ik een kaart naartoe heb gestuurd dat ook niet doet. Is nu al 12 dagen onderweg en ik heb er zelf eentje uit Finland ontvangen en die was er in 2 dagen....

Vandaag weer twee kaartjes in de bus Uit Japan en Maleisië. De kaart uit Maleisië was echt onwijs mooi. Had in mijn profiel gezet dat ik van fotografie hield en heb een hele mooie foto gekregen, dus dat vond ik heel erg leuk.

Mijn opa profiteert ook mee van postcrossing, die spaart postzegels, dus ben druk aan het losweken
Ik had net als Eend vroeger ook Penpals, maar dit vind ik nu nog leuker omdat het sneller gaat. Ook moest ik toen ik startte (2006) wel een week of 6 geduld hebben voor er wat binnenkwam, maar nu komen er gemiddeld zo'n 4-8 kaarten per 10 dagen binnen. Leuk! De meeste kaarten zet ik in een kaartenbak op land-alfabet, en nu heb ik de allerleukste op een digitale fotolijst gezet. Ik vind alleen wel dat gescande kaarten niet altijd even scherp getoond worden op zo'n digitale fotolijst, maar verder is het wel grappig om steeds een andere kaart voorbij te zien komen. Onlang lag er trouwens een prachtige kaart uit Zuid-Afrika op m'n deurmat, dat was echt kicken!
4 vandaag...

1 officiele uit de VS

1tje uit Duitsland

1tje uit Slovenie

1tje ook uit de VS..

Ik was ook al aan het denken wat ik met de kaarten ga doen.. mn wc mee behangen is wel leuk.. gewoon met dubbelzijdig plakband of van die gombolletjes...

wie heeft er meer leuke ideeen???
Er staan ook heel veel ideeen op het forum van postcrossing alleen heb ik daar niets origineels gelezen...de meesten stoppen ze inderdaad in een doos o.i.d., of in insteekhoezen. Echt het ideale idee heb ik nog niet voorbij zien komen.

Mijn verslaving zet inmiddels verder door. Naast het gewone 'taggen' ben ik ook aan de Round Robins begonnen.... Pfoeh, gelukkig heb ik een fulltime baan.....
Hoe werken die Round Robins dan B_1_TCH??

Daar heb ik me nog nooit in verdiept... (wat misschien wel verstandig is....)
Een Round Robin (RR) werkt als ik het goed heb op het Postcrossing Forum als volgt:

> je schrijft je in bij een RR onderwerp wat je aanspreekt (Europe, Animals, World, etc. etc.)

> degene die het organiseert verzamelt de adressen en maakt groepjes van een aantal personen

> je ontvangt de adressen van het groepje waar jij ingedeeld bent en stuurt naar elke deelnemer daarvan het onderwerp van de RR.

> meestal is dat een kaart, soms munten, soms briefpapier, stickers e.d.

>de andere deelnemers van jouw groepje doen dit ook, dus als er 5 deelnemers zijn stuur jij 4 mensen iets op en je krijgt ook van 4 mensen iets mbt het RR onderwerp.

Kijk hier maar eens, deze is nog actueel:

http://forum.postcrossing...read.php?tid=22433&page=1
Als het goed is heb ik net de photo RR gejoined (lekker Nederlands.. )

Eens zien hoe dit werkt...
Ok... me verdiepen in RR's was a BAD idea...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven