Gezondheid alle pijlers

Incontinente hond, schadelijk voor gezondheid kind?

26-01-2013 13:13 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
verwijderd.
De meest trieste verhalen betreft vaak jonge huisdieren en dan rond vakantie tijd. Mensen die hun huisdier al jarenlang heel goed en met liefde verzorgen laten het beestje echt niet zomaar inslapen. (maar goed dat is mijn ervaring als dierenarts).

Bovendien als een bepaalde situatie met een huisdier ongezond of gevaarlijk is voor kinderen vind ik dat een prima reden om afstand te doen van je huisdier. Je gaat je kinderen niet nodeloos aan grote risico's blootstellen.

Maar in deze is er geen enkel gevaar voor de kindern, dus niet aan de orde.
En dan trek jij ook conclusies. Ook mensen die een huisdier al jaren hebben zorgen er zeker niet altijd goed en met liefde voor.

Net als het niks zegt als mensen het over oud hebben. Wat is oud?

Maar je hebt gelijk.. helaas geven veel mensen niet om dierenleed. Maar heel veel mensen gelukkig wel.

Ik heb zelf ook oude hondjes, over de 10 jaar oud. En ik geloof echt dat ik goed voor ze ben. Maar ook mijn hondje wat niet lang geleden in moest slapen, hij was 17 heeft ongeveer een jaar met incontinentieklachten en verminderde zindelijkheid rondgelopen. Maar geen haar op mijn hoofd die erover dacht hem daarom maar "weg" te doen..
Volgens mij heb je trollen op bezoek, Judith. Een dierenarts kan onderzoeken waarom de hond de plas niet meer ophouden kan. De mijne zei niet dat het beter was om de hondje laten inslapen maar gaf een opsomming van wat er allemaal mis was, en dat behandeling niet mogelijk was. Daarnaast kan er een toekomstverwachting geschetst worden, en laat vervolgens debeslissing aan de klant.
quote:47084 schreef op 26 januari 2013 @ 15:37:

Volgens mij heb je trollen op bezoek, Judith..

Ik heb nog nooit zoveel rare reacties voorbij zien gaan op een simpele vraag..

Maar volgende keer neemt ze een mien dobbelsteen in huis.
Jacjes maar die discussie is hier toch ook helemaal niet ter sprake. Die conclussies worden hier door anderen geopperd. En ja mensen die al jarenlang in de praktijk komen met hun huisdier die denk ik aardig in te kunnen schatten.

Maar ik ben ook zo reeel dat mijn grenzen wat betreft hetgeen acceptabel is niet altijd preicies hoeven samen te vallen met wat voor een ander acceptabel is. Bovendien is het vaak een optelsom van problemen.

Het ene huisdier kan beter met problemen/ beperkingen omgaan dan het andere huisdier. Zo is het nauwelijks meer kunnen lopen voor het ene huisdier een acceptabele situatie terwijl het voor het andere huisdier een ware kwelling is. Het ene gezinssituatie stelt andere eisen dan het andere gezinssituatie.

Je huisdier zo lang mogelijk in leven houden kan dan misschien niet zozeer dierenliefde zijn maar vooral een egoísstiche keuze en het nodeloos verlengen van een lijdensweg.
Zolang de urine in de blaas zit, is die in principe steriel. Op weg van de blaas naar buiten kunnen er enkele bacterien in terecht komen, maar dat zullen zo ongeveer dezelfde bacterien zijn die ook op de buitenkant van de hond zitten, dus in principe geen probleem. Als je de gelekte urine eindeloos laat liggen, zullen het grotere aantallen bacterien worden, maar ik neem aan dat je het regelmatig opwist. Bij een urineweginfectie gaat het om grotere hoeveelheden bacterien in de urine, in dat geval zou ik beter oppassen en de boel ook echt ontsmetten.

Voor zover is de enige bacterie die via de urine verspreid wordt en die gevaarlijk is voor de mens is Leptospirose (ziekte van Weil). Als je hond volledig is ingeent, zou dit geen probleem moeten zijn.
hmm, ze vraagt zich af of dagelijks (in ieder geval is dat de kans met een incontinente hond) door de urine kruipen schadelijk is voor haar kinderen. Ik zou me dat ook afvragen eerlijk gezegd.
Ontopic.

Of door urine kruipen schadelijk is voor je kindjes (en ja, dat is een logische vraag) dat kan alleen je huisarts beantwoorden. Of er iets aan de incontinentie te doen is, waardoor je probleem misschien opgelost kan worden, dat kan alleen je dierenarts voor je beantwoorden. Niet mensen op een forum, die maar moeten raden naar oorzaken. Of het fris is dat je kindjes door plas heen kruipen, nee, dat lijkt me niet. Maar ik neem aan dat je het toch vaak zal opdweilen. Hoe dan ook.. heel veel sterkte ermee. Ik hoop voor je dat er een goede oplossing voor is.
De kinderen zullen heus niet dagelijks door de urine kruipen hoor. Maar het zou een keer kunnen gebeuren. In dat geval worden ze er echt niet meteen hartstikke ziek van. Gewoon de hond in een apart hoekje als de kleintjes kruipen en een broekje met luier laten dragen in huis. Veel naar buiten zal allicht ook wat schelen.
Misschien zijn incontinente peuters wel slecht voor de gezondheid van een hond, zou ook zomaar kunnen. Lijkt me iig wat ver gezocht om van een hinderlijk kwaaltje van toch al hinderlijke beesten een gezondheidsprobleem te maken.
Wat ben ik blij dat ik de vraag hier heb gepost. Zelfs reactie van een dierenarts.

Allereerst: ikbenannoniem, het eerste dat er bij mij uit kwam bij het lezen van jou was *proest*. Wij hebben al zoveel meegemaakt met die hond dat ik gewoon moest lachen om je vraag...

@Baukje: wij gaan deze week met onze hond naar een uroloog bij een goed aangeschreven kliniek. Hij heeft sinds hij 4 jaar oud is een prolaps/uitstulping op zijn penis. Hij is hier reeds twee keer aan geopereerd bij een kliniek in Sleeuwijk, beide keren is de operatie helaas voor niets geweest. Bloedonderzoek heeft uitgesloten dat er iets met zijn nieren is. Er is wel blaasgruis aangetroffen. Door die uitstulping heeft onze plaatstelijke arts ons vooralsnog zo'n broekje/luier afgeraden. Dit i.v.m. ontstekingsgevaar.

Het is een engelse bulldog van 9 jaar. Hij is voor zijn ras aardig op leeftijd en heeft aardig veel meegemaakt. Hij is nu 8 kilo afgevallen door onbekende reden. Omdat hij al veel heeft geleden plus het feit dat het al een veteraan is, zetten me wel aan het denken over wederom een operatie aan de prolaps. Wie zegt dat dat de oplossing is voor de incontinentie en dat het niet weer na een paar dagen voor niets blijkt te zijn geweest.

Ik wil dat het voor het hele gezin een houdbare situatie blijft. Ik ben van mening dat hij geen 'hond' waardig bestaan heeft als hij straks helemaal is afgetakelt en indd letterlijk het huis uit stinkt. Dat is nog niet het geval, dus aan inslapen had ik nog niet gedacht.
@tof, de hond is jaarlijks ingeent en als wij thuis zijn maak ik inderdaad steeds schoon. De kinderen lopen ook nooit op blote voeten maar mijn dochter van 1 is nu in de kiezenfase. D.w.z. de hele dag haar handjes in haar mond. Vandaar mijn vraag.

Evengoed fijn dat er interesse wordt getoond in de situatie en dat ik even mijn verhaal kan doen.

Het is mijn beste maatje hij is al bij ons vanaf dat hij 6 weken oud is.

@Nina, we hebben op zich wel ruimte om een stukje af te zetten of andere ruimtes waar hij kan verblijven. Als hij 10 minuten afgezonderd wordt begint hij te blaffen en houdt niet meer op. Hij is zo gewend om bij ons te zijn en te komen knuffelen.
Judith, waarschijnlijk heb je dit al lang bedacht maar wij hadden ongeveer hetzelfde probleem. We hebben toen een hekje in de tuin geplaatst, zodat een gedeelte van de tuin afgeschermd was. Hond zo'n 20 keer per dag via de achterdeur even de tuin in. Dit scheelde aanzienlijk in de ongelukjes binnen.

Daarnaast gewoon de wandelingen.
Het blaasgruis is een grote irritatiebron voor de blaas en urineleider. En kan zeker in verband staan met de incontinentie. Ik neem aan dat de hond speciale dieetvoer heeft om het aanwezige gruis op te lossen?

Een engelse bul op deze leeftijd opereren terwijl de twee voorgaande operaties niets hebben opgeleverd is iets wat ik persoonlijk niet zo snel zou doen. Met name ook in combinatie met het extreem afvallen. Toch belangrijk te weten waar dat uit voort komt voordat de hond eventueel weer onder narcose gaat.
Mijn hond is al vanaf zijn vijfde incontinent. Hij laat eigenlijk nooit meer wat lopen, omdat hij speciale voeding krijgt en elke dag een kleine hoeveelheid Propalin. En we laten hem op een dag even wat vaker plassen dan de andere hond.

Mijn hond is nu al op seniorleeftijd. Als hij nu zijn urine zou laten lopen, ondanks medicatie, dan weet ik niet wat ik zou doen. Wie neemt er een incontinente (oude) hond in huis? Ik heb ook een klein meisje rondlopen. Ik zou dat toch niet prettig vinden, ook al is de urine steriel.

De hond in laten slapen of laten herplaatsen zou niet mijn eerste keuze zijn, als je medicatie nog niet hebt geprobeerd.
quote:ajajoh schreef op 26 januari 2013 @ 20:22:

Judith, waarschijnlijk heb je dit al lang bedacht maar wij hadden ongeveer hetzelfde probleem. We hebben toen een hekje in de tuin geplaatst, zodat een gedeelte van de tuin afgeschermd was. Hond zo'n 20 keer per dag via de achterdeur even de tuin in. Dit scheelde aanzienlijk in de ongelukjes binnen.

Daarnaast gewoon de wandelingen.Dit vind ik ook een goede oplossing! Als je zo woont.
Sinds we weten dat hij blaasgruis heeft krijgt hij van clinic, blaasgruis preventief. Dat is ons aangeraden. Jou gedachte over al dan niet opereren deel ik. Zijn bloed en urine zijn breed onderzocht en daar kwam geen oorzaak uit voor het afvallen. Het was gewoon ouderdom werd gezegd. De dierenarts hier liet doorschemeren dat er maar een ding op zat. Daar wil ik alleen nog niet aan. Vandaar een 2nd opinion bij de uroloog.

Als wij niet thuis zijn heeft hij een eigen plekje in de bijkeuken. Af en toe daar laten als we thuis

zijn werkt maar zelden. Hij doet er alles voor om bij ons te zijn. Dat zit hardnekkig in het karakter van een bulletje.

@Helgja, wat fijn dat de incontinentie helemaal onder controle is bij jou hond. Met kinderen is het erg vermoeiend om ook nog continu daar op gefocust te zijn.
Ajajoh, ik kan niet wachten tot het wat warmer is. Buiten hebben we een hok voor hem en kan hij ravotten in de wei. Nu is het veel te koud voor meneer.
haha, nog zinnig ook dus dat oude beestje
Wow wat een negatieve gedachten hier.. Het is geen gekke vraag toch? We verzorgen ouderen die incontinent zijn toch ook netjes ipv iedereen in te laten slapen die incontinent is;)

Ik zou zelf even rondkijken naar van die loopsheidsbroekjes voor in huis. Ik weet niet of het heel de dag even erg is? Maar anders zou je op bepaalde momenten dat broekje aan kunnen doen? Of als de kinderen rondkruipen:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven