Blij zijn dat je leeft??

30-01-2013 01:09 383 berichten
Net in een interessant topic een post gelezen geplaatst door een moeilijke rose naam. Die post had van mij kunnen zijn! Ik ben niet ongelukkig, heb geen moeilijke jeugd gehad. Ik heb een leuk leven. Maar heb me altijd afgevraagd waarom ik leef. Waarom leven we?

Klinkt misschien hard of heel onbekend voor mensen die dit niet herkennen, maar ik zou het niet erg vinden om bijvoorbeeld morgen dood te gaan. Voor m'n familie, vriend en vrienden zou ik het erg vinden, maar voor mezelf??.... Nee
Alle reacties Link kopieren
Dat is misschien wel keerpunt nummer vier: het moment waarop artsen zich zorgen om me gingen maken. Dat is iets waar ik nog steeds elke keer van schrik als ik in de spreekkamer zit, dat zij zich zorgen maken over mijn welzijn. En het is heel raar hoe dat in mijn hoofd werkt, maar op de een of andere manier is het toch "erger" en "belangrijker" en mijn leven dus toch ook "zinvoller" als het zo'n zorg bij een ander oproept. Blijkbaar is mijn leven dan wel heel bijzonder.
Wat naar Beeldig dat je zo op een dun koordje loopt. Ik hoop met jou mee, hoop is iets waar je nooit genoeg van kunt hebben!

Ik zit me nu suf te piekeren over "standbeelden" enzo....X-D
Optimist tot in de kist!
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 31 januari 2013 @ 00:16:

Quina, ik denk dat je het heel erg persoonlijk opvat. Ik ging in op iets wat jij schreef tussen haakjes in jouw reactie. Maar ik ga er zo eens een eind aan knagen. Man komt zo thuis en dan ga ik lekker koffie drinken

Dit soort discussies, zijn vooral op een forum met alleen geschreven woord, best moeilijk. Ik probeer je te begrijpen Quina, maar ik krijg het niet goed voor elkaar.

Ja sorry, ik word altijd een beetje kriegel van heel positieve mensen (niks dan liegen en dan moet je er nog blij mee zijn ook )

Maar we staan gewoon te ver van elkaar af denk ik, maakt niet uit, je kunt niet iedereen snappen
quote:quinacridonerose schreef op 31 januari 2013 @ 00:10:

En met geluk wat in m'n schoot valt bedoel ik niet per se iets wat ik van een ander krijg,maar meer mooie dingen die gewoon gebeuren zonder dat ik er naar op zoek was.

Ik heb jullie discussie niet gevolgd verder, maar hier wil ik wel graag op reageren. Ik verwachtte altijd dat die "mooie dingen die gewoon gebeuren zonder dat ik er naar op zoek was" toch een soort van groots en meeslepend zouden zijn. Nou ja en dat wordt dus een beetje lastig om in de schoot geworpen te krijgen als je leven zich grotendeels binnen je eigen woonkamer afspeelt omdat je zo beperkt bent in je bewegingsvrijheid.

Maar ironisch genoeg heb ik gemerkt dat ik doorlopend heel kleine "mooie dingen die gebeuren zonder dat ik er naar op zoek was" in mijn schoot geworpen krijg. Die dingen zag ik alleen nooit, want ik was veel te druk met wachten op grootser en meeslepender dingen.

Soms kan de verandering van focus je juist geven wat je verwacht, maar dan in een heel andere vorm dan waar je het in verwacht had. Waardoor je wel degelijk krijgt wat je wenste en waarschijnlijk ook al je hele leven gekregen hebt wat je wenste, alleen het viel je eerder simpelweg niet op.

Als ik Olifantjes opmerking hierover lees, dan denk ik dat ze dat bedoelt met "op zoek gaan naar de zin". Niet dat ze doelbewust de pap door aan het graven is in de hoop er krenten in te vinden, maar dat als je focust op "afwijkende kleine dingetjes in de pap" je een veel grotere kans hebt om krenten in je pap te vinden dan wanneer je die pap ziet als één grote grijze brij zonder daarbij op de details te letten.
...
Ik denk dat we letterlijk ook ver van elkaar afzitten Quina zit aan de overkant vd grote plas.

I.i.g. lekker slapen zo!
Optimist tot in de kist!
sterkt Q, sta je op de wachtlijst?
Ik zou haast gaan googlen op Viva en billen
Optimist tot in de kist!
Nog niet. We gaan eerst iets anders proberen.
Ik kan me nog steeds verwonderen over mijn jongere ik, die in principe zich nergens zorgen over hoefde te maken, maar toch zwaar op de hand was en beren op de weg zag. Nu denk ik, wat stom zeg, daar had ik van moeten genieten, want die zorgeloosheid krijg ik nooit meer terug.
quote:Beeldig schreef op 31 januari 2013 @ 00:27:

Nog niet. We gaan eerst iets anders proberen.Ik hoop dat het lukt! Hou je haaks, volgens mij ben je best taai!
Dank je
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 januari 2013 @ 00:28:

Ik kan me nog steeds verwonderen over mijn jongere ik, die in principe zich nergens zorgen over hoefde te maken, maar toch zwaar op de hand was en beren op de weg zag. Nu denk ik, wat stom zeg, daar had ik van moeten genieten, want die zorgeloosheid krijg ik nooit meer terug.Ja stom is dat hè? Heel herkenbaar dus.
Ook heel herkenbaar, de jonge Fant kon er ook wat van, leeuwen zag ik overal!!!!

Nu woon ik in Canada en zie ik soms echte beren op de weg, das dan wel weer leuk
Optimist tot in de kist!
quote:Beeldig schreef op 31 januari 2013 @ 00:24:

[...]

Ik heb jullie discussie niet gevolgd verder, maar hier wil ik wel graag op reageren. Ik verwachtte altijd dat die "mooie dingen die gewoon gebeuren zonder dat ik er naar op zoek was" toch een soort van groots en meeslepend zouden zijn. Nou ja en dat wordt dus een beetje lastig om in de schoot geworpen te krijgen als je leven zich grotendeels binnen je eigen woonkamer afspeelt omdat je zo beperkt bent in je bewegingsvrijheid.

Maar ironisch genoeg heb ik gemerkt dat ik doorlopend heel kleine "mooie dingen die gebeuren zonder dat ik er naar op zoek was" in mijn schoot geworpen krijg. Die dingen zag ik alleen nooit, want ik was veel te druk met wachten op grootser en meeslepender dingen.

.Mischien is dat het verschil, ik heb eigenlijk nooit zulke hoge verwachtingen gehad van m'n leven, dus dan valt het ook sneller mee natuurlijk
Je kunt 'm ook anders lezen, Quinaquidonerose. Mijn focus was op groots en meeslepend, dan zie je de kleine kadootjes niet die het leven je in de schoot werpt. Jij schrijft dat je kriegel wordt van positieve mensen. Misschien is je focus negatief? Ook dan zie je de kleine kadootjes niet die het leven je in de schoot werpt. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. En dat wil ook niet zeggen dat je er naar op zoek moet om ze te vinden en dat dat het bewijs zou zijn dat het leven geen zin zou hebben, want je moet er immers naar op zoek. Die kadootjes krijgt iedereen. En je focus verzetten zodat je die kadootjes daadwerkelijk ziet en er blij van wordt en ze je leven zinvol doen voelen, is dus ook iets anders dan "op zoek gaan naar ze zin" zoals jij dat opvatte in de post waar ik de quote uit haalde. Alsof je die zin inderdaad wel met een lantaarntje moet zoeken, want je weet heus wel dat die er niet is.

Misschien als je je focus verlegt, zie je dat die zin er wel degelijk is, dat die er ook altijd al was, maar dat die wellicht een andere gedaante heeft dan je verwacht had.
t schijnt gruwelijk koud te zijn in canada momenteel.

kan jij alles nog dooi houden olifantje?
wij slapen nooit.
quote:Beeldig schreef op 31 januari 2013 @ 00:39:

Je kunt 'm ook anders lezen, Quinaquidonerose. Mijn focus was op groots en meeslepend, dan zie je de kleine kadootjes niet die het leven je in de schoot werpt. Jij schrijft dat je kriegel wordt van positieve mensen. Misschien is je focus negatief? Ook dan zie je de kleine kadootjes niet die het leven je in de schoot werpt. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. En dat wil ook niet zeggen dat je er naar op zoek moet om ze te vinden en dat dat het bewijs zou zijn dat het leven geen zin zou hebben, want je moet er immers naar op zoek. Die kadootjes krijgt iedereen. En je focus verzetten zodat je die kadootjes daadwerkelijk ziet en er blij van wordt en ze je leven zinvol doen voelen, is dus ook iets anders dan "op zoek gaan naar ze zin" zoals jij dat opvatte in de post waar ik de quote uit haalde. Alsof je die zin inderdaad wel met een lantaarntje moet zoeken, want je weet heus wel dat die er niet is.

Misschien als je je focus verlegt, zie je dat die zin er wel degelijk is, dat die er ook altijd al was, maar dat die wellicht een andere gedaante heeft dan je verwacht had.

Maar de mooie dingen in het leven zien is toch niet hetzelfde als de zin van het leven zien?

Dat heeft voor mij echt niks met elkaar te maken.

Mooie dingen zijn er altijd, en ik ben ook best gelukkig, maar dat maakt het leven toch niet minder zinloos?
Misschien is de zin van het leven ook wel niets groots, maar bestaat het uit allemaal kleine beetjes die je makkelijk over het hoofd zou zien als je naar een groter geheel op zoek bent.
Of laat ik het anders stellen: voor mij bestaat de zin van het leven uit al die kleine dingetjes die ik, door ze aan te raken of er even mee op te lopen, misschien een klein beetje van koers kan laten veranderen. En dat is voor mij ook voldoende. Meer zin hoeft mijn leven niet te hebben.
ik denk dat de kleine dingen ook de grootste zin hebben in het leven.

en dan niet de kleine dingen zien, maar ze echt beleven.
wij slapen nooit.
quote:Beeldig schreef op 31 januari 2013 @ 00:53:

Of laat ik het anders stellen: voor mij bestaat de zin van het leven uit al die kleine dingetjes die ik, door ze aan te raken of er een mee op te lopen, misschien een klein beetje van koers kan laten veranderen. En dat is voor mij ook voldoende. Meer zin hoeft mijn leven niet te hebben.

Maar waarom moet het leven zin hebben dan?

Dat snap ik al niet, het is toch gewoon zoals het is?

Wil je jezelf dan graag belangrijk voelen, dat het een "hoger" doel moet dienen?
quote:quinacridonerose schreef op 30 januari 2013 @ 02:17:

[...]

En dat vind ik dus zo'n kul, alsof het leven zinvoller is als je het fijn hebt, of gelukkig bent of iets "nuttigs" doet.

Dat maakt toch allemaal helemaal niet uit?

Leuk voor nu, natuurlijk, maar als je dood bent is het toch allemaal voor de kat z'n viool geweest.

En da's prima hoor, zo is het leven nu eenmaal, maar omdat het allemaal zo zinloos is heb ik niet het gevoel dat het voor mij belangrijk is om lang te leven.

Als ik morgen dood ga is het best, als ik over 100 jaar ga ook (nou ja, zo oud word ik eigenlijk liever niet geloof ik ;))

Ik quote mezelf nog maar even, want beter kan ikhet niet zeggen ;)

En dan kap ik ermee, want ik val in herhaling
Van mij moet het leven helemaal niks. Dit is hoe ik het ervaar. Vroeger ervoer ik het leven als doelloos en zinloos, ik moest maar een leuke manier vinden om mijn tijd door te komen. Intussen is mijn visie daarop veranderd, ervaar ik het ook anders en geeft het leven me veel meer voldoening dan vroeger. Terwijl er ironisch genoeg een stuk minder uit te halen valt voor me en ik bovendien al in reservetijd leef.
Nee het is niet voor de kat zijn viool geweest wanneer jij goed bent voor iemand is die iemand toch geholpen? Als een neuroloog een nieuwe therapie bedenkt voor een nare ziekte, als een sopraan een zaal vol met mensen heeft geroerd met haar zingen, als een vrouw de liefde deelt met haar man, als een opa een poppenhuis timmert voor zijn kleindochter, als een dochter haar moeder helpt met verhuizen, etc. etc. Er is altijd een "ontvanger". In de zeg eens 80 jaar die jij leeft heb jij 80 X 365 dagen om iemand om jou heen gelukkiger/beter te maken. Dat is niet voor de kat z'n viool geweest!!! Daar heb jij als het goed is ook van genoten, en de ander dus ook!

Maar ik stop er ook mee, ik wil geen dominee zijn ofzo, ik snap het alleen niet en wil het zo graag begrijpen.
Optimist tot in de kist!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven