Vogels aanlokken

01-02-2013 18:12 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
- Het is winter en dan word ik lekker huiselijk -

Door een ander topic kwam ik op een erg leuke site terecht die hele grappige vogelhuisjes aanbiedt, de zogenaamde 'raamvoederhuisjes'. Besteld om uit te proberen en inmiddels hangt ie . Ziet er tof uit en het lijkt me vanzelfsprekend nóg leuker als er ook daadwerkelijk vogels op af komen, maar hoe..?

Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar weet dat in de winter de vogels sowieso minder ver/hoog vliegen om voedsel te vinden, maar ach, het voorjaar komt eraan dus wie weet.

Ik woon nu op drie hoog en ga over een tijdje nog hoger wonen. Is het haalbaar om vogels mijn huisje met voer te laten vinden?

Heeft iemand tips?

Lees het graag!
http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/home
Ik weet niet hoe groot het huisje is maar als het past kun je er een pot pindakaas inzetten. Vogels zijn gek op pindakaas. Ik zie de leukste vogels in mijn tuin sinds er pindakaas staat
Bij mij werkte de raamklever niet. De vogels komen liever niet dicht bij het huis hier, en glas vinden ze vanwege het gespiegel al helemaal eng denk ik. In het vogelhuisje komen ze wel en op de grond, pindaslingers etc..
Het leuke van vogels lokken vind ik altijd dat ze prompt als dank iets achterlaten, langs de ramen oid!
leuk, maar het trekt ook andere dieren aan, bijvoorbeeld duiven, die je balkon dan onderschijten en voortdurend op je balustrade zitten te rusten, klapwieken en koeren.

Als die eenmaal weten dat je voer strooit krijgen de roodborstjes, putters en koolmeesjes geen schijn van kans meer.

Jammer maar helaas. Misschien zou een nestkastje wel kunnen.
it's a big club and you ain't in it
Ben er ook bang voor dat het raamhuisje te eng is voor de meeste vogels, maar ik hoor ook verhalen van mensen waarbij het wel werkt.

Als er duiven komen, dan is het inderdaad snel klaar, die gaan broeden en verlaten de plek vervolgens hun hele leven niet.

Hebben mensen met tuinen ook last van duiven (of nou ja, eigenlijk van de poep)?
quote:Philein schreef op 01 februari 2013 @ 19:11:

Ben er ook bang voor dat het raamhuisje te eng is voor de meeste vogels, maar ik hoor ook verhalen van mensen waarbij het wel werkt.

Als er duiven komen, dan is het inderdaad snel klaar, die gaan broeden en verlaten de plek vervolgens hun hele leven niet.

Hebben mensen met tuinen ook last van duiven (of nou ja, eigenlijk van de poep)?Ja, buurvrouw strooit brood en nog meer. Duiven hebben jaren geleden een nest gemaakt op een vensterbank van een bovenraam. Nu al jaren lang verstoort buurvrouw elke dag het maken van het nest. De duiven laten als dank vanalles vallen. Helaas weten de duiven niet precies het verschil tussen de ramen van buurvrouw en mijn ramen.
Oeh, dat is balen sandt!

Als je die duiven eenmaal hebt, dan kom je er nauwelijks meer vanaf! Weet je buurvrouw van de overlast die ze veroorzaakt met haar voergedrag?
Het is je gelukt hoor. Je heb i.i.g. 1 pimpelmees gelokt.

Verder geen tips.

Ik woon aan het water, en als ik bijv. broodkorsten in de tuin achterlaat, zie ik er een rat mee weglopen.

Daar ben ik dus mee gestopt. Brrrrr.
quote:Philein schreef op 01 februari 2013 @ 19:18:

Oeh, dat is balen sandt!

Als je die duiven eenmaal hebt, dan kom je er nauwelijks meer vanaf! Weet je buurvrouw van de overlast die ze veroorzaakt met haar voergedrag?Ja, ze voert al jaren niet meer, maar zoals iemand ook al schreef, die duiven komen elk jaar terug. Mijn ouders hebben elk jaar in de heg een merel broeden, dat is wel leuk!
Kijk wel uit met pindakaas, de enige die geschikt is is zoutloze pindakaas, of andere zoutloze notenpasta.

Gewone pindakaas is veel te zout, zie ook:

http://www.vogelbeschermi ... n__antwoorden/q/fq_id/127
Bij de Jumbo (waarschijnlijk ook wel bij tuincentra) verkopen ze bakjes met vet en insecten. Die zijn hier erg favoriet. Hier gelukkig geen last van duiven, alleen kool-/pimpelmeesjes, roodborstjes, merels, eksters en pas een hele familie staartmeesjes (tenminste, daar leken ze het meest op ).

Ook heb ik pas pindakaas voor vogels gezien bij Intratuin (http://www.intratuin.nl/i ... dieren/vogels-in-de-tuin/). Ook hier zitten insecten in en geen zout.
birdswing

Deze heb ik en werkt perfect. Trekt alleen mezen en mussen aan, de rest heeft geen houvast aan het vetbolletje.
Oh, die is ook leuk inderdaad carlamama!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven