risotto variaties
vrijdag 1 februari 2013 om 20:52
vrijdag 1 februari 2013 om 21:00
Ik heb er ooit een gemaakt met witlof en gorgonzola en met kerst een keer een heerlijke gegeten met limoen
Hier het recept daarvan:
ingrediënten
scheutje olijfolie om in te bakken
2 sjalotjes, gesnipperd
2 teentjes knoflook, fijngewreven met zeezout
250 g risottorijst
200 ml witte wijn
100 ml Cinzano dry
1 liter visbouillon
2 laurierblaadjes
scheut olijfolie extra vergine
75 g geraspte 5 jaar oude IJsselstein (of Parmezaan)
1 bos koriander, fijngesneden
rasp van halve limoen
250 g Hollandse garnaaltjes
bereiden
Zweet in een pan de sjalotjes en de knoflook aan. Voeg de rijst toe en laat deze glazig worden. Blus de rijst af met de witte wijn en de Cinzano. Voeg de visbouillon toe, breng aan de kook en laat zachtjes garen. Voeg de laurier toe en laat deze meetrekken; verwijder de laurier na 10 minuten. Monteer de risotto op met de extra vergine olie. Voeg de kaas toe en laat deze oplossen. Voeg de koriander en limoen toe onder goed doorroeren. Breng de risotto op smaak met zout en peper. Voeg als laatste de garnaaltjes toe en verwarm ze kort (anders worden ze taai!). Serveer direct.
persoonlijke noot van de maker:
Ik heb die cinzano niet gebruikt en ipv Hollandse garnalen gamba's droog gebakken in olijf olie met knoflook, chillies en zeezout. En dan dus erbij ipv erdoor.
Ik vond hem echt heerlijk!(had dus niet de gambas erbij gegeten)
Hier het recept daarvan:
ingrediënten
scheutje olijfolie om in te bakken
2 sjalotjes, gesnipperd
2 teentjes knoflook, fijngewreven met zeezout
250 g risottorijst
200 ml witte wijn
100 ml Cinzano dry
1 liter visbouillon
2 laurierblaadjes
scheut olijfolie extra vergine
75 g geraspte 5 jaar oude IJsselstein (of Parmezaan)
1 bos koriander, fijngesneden
rasp van halve limoen
250 g Hollandse garnaaltjes
bereiden
Zweet in een pan de sjalotjes en de knoflook aan. Voeg de rijst toe en laat deze glazig worden. Blus de rijst af met de witte wijn en de Cinzano. Voeg de visbouillon toe, breng aan de kook en laat zachtjes garen. Voeg de laurier toe en laat deze meetrekken; verwijder de laurier na 10 minuten. Monteer de risotto op met de extra vergine olie. Voeg de kaas toe en laat deze oplossen. Voeg de koriander en limoen toe onder goed doorroeren. Breng de risotto op smaak met zout en peper. Voeg als laatste de garnaaltjes toe en verwarm ze kort (anders worden ze taai!). Serveer direct.
persoonlijke noot van de maker:
Ik heb die cinzano niet gebruikt en ipv Hollandse garnalen gamba's droog gebakken in olijf olie met knoflook, chillies en zeezout. En dan dus erbij ipv erdoor.
Ik vond hem echt heerlijk!(had dus niet de gambas erbij gegeten)
vrijdag 1 februari 2013 om 21:50
vrijdag 1 februari 2013 om 22:06
maandag 15 april 2013 om 04:05
Ik vond hier een hoop makkelijke recepten voor risotto, ook vegetarische. http://www.zelfmaakrecepten.nl/risotto