Geld & Recht alle pijlers

Voedselbank

30-01-2013 15:26 1197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf volgende week kan ik voor de eerste keer terecht bij de voedselbank.

Zeker nieuw voor mij, maar het zal zeker schelen op de wekelijkse boodschappen.

Iemand ervaringen met een voedselbank?

Hoor ook weleens verhalen van mensen dat veel producten over de datum zijn.
quote:bankje schreef op 04 februari 2013 @ 10:50:

Mocca wat moeten mensen dan die laagopgeleid zijn? Op deze manier blijft er voor hun helemaal geen werk meer over.Voor de mensen met een iets hoger niveau is er ook geen werk, dus wat moeten die mensen dan? Die lopen dus ook gewoon bij de voedselbank net als de laagopgeleide mensen.
Mac al geprobeerd. Wat redband zegt: te oud.

Dit geld ook voor allerlei winkels. Geen ervaring en te oud.

Omdat ik geen ervaring daarin heb nemen ze liever een 16 jarige aan zonder ervaring. Stuk goedkoper.
quote:Ivetje schreef op 31 januari 2013 @ 12:34:

Fruit duur? Ik haal hier zo 7 appels, 7 peren en 10 mandarijnen voor amper 5 euro. Dat valt toch best mee?

En als je een zakje voor saus gratis krijgt van de voedselbank, is dat toch altijd goedkoper dan zelf maken? Die saus is alleen water erbij...blikje tomatenpuree is toch weer 7 cent en dan nog kruiden. Goedkoper dan gratis kan niet

Fruit is ontzettend duur! Jij hebt misschien een boerderij in de buurt, maar op de markt en bij de supermarkten redt je het echt niet met die 5 euro. Ik heb ook even gekeken op die site die eerder genoemd werd, maar verder dan dure biologische boerderijen en kaas en klompen komen ze hier in de buurt niet.

Succes TO, ik hoop dat je ermee uit de voeten komt.
quote:Italie_Meisje schreef op 04 februari 2013 @ 10:41:

Alsof ik geen 40 uur wil werken.

Ik zou heel graag meer willen werken. Er is op het moment bij de inval even.niets meer.

En de 6 uur is niet anders, ik had ook daar niet op kunnen solliciteren en op mijn luie reet kunnen blijven zitten.

Ik doe mijn best en dan zeggen dat.ik eigenlijk niet werk maakt me super pissed!

Italie Meisje trek het je niet aan, je weet zelf beter.

Er komt een tijd dat alles weer beter gaat.
Dank je jojoke. Ik trek me dat ook gewoon teveel aan. Ik doe mijn best, neem er nog een baan bij ( oke niet veel uur maar wel waar ik voor geleerd heb). En dan wordt me verteld dat ik niet werk.

Wordt er dan boos en verdrietig tegelijk van.

Maar goed vanmiddag heb ik weer gesprek. Ze gaan kijken of ze nog wat voor me kunnen doen. Misschien een cursus ofzo.
@ italie meisje, veel succes vanmiddag.

Gaan we van de week weer kijken wat voor lekkere recepten we met onze paketten kunnen maken ?
Een zak appels van 1,5 kilo is 2 euro, dat vind ik echt wel meevallen. Net zoals de prijs van een net mandarijnen of sinaasappels. Tomaten tellen volgens mij zelfs ook als fruit. Beetje creatief zijn doet wonderen haha.
Dank je jojoke.

Ja lijkt me een goed idee. Vrijdag mag ik weer ophalen.

Deze week was er helaas niet zo veel maar ik had gelukkig nog genoeg voorraad.
quote:jojoke77 schreef op 04 februari 2013 @ 10:55:

Het gaat er niet om wat je verdiend, het gaat erom wat je na aftrek van je vaste lasten overhoud aan leefgeld.

.

Als dit zo is, is dat in mijn ogen toch wel vreemd.

Stel: je hebt een goed salaris, neemt een flinke lening omdat je toch echt wel die blitse auto wilt, maakt al je geld op aan 'onzin' en als er dan een kink in de kabel komt hoef je niet op je eigen blaren te zitten, maar kom je in aanmerking voor de VB?!

Ja, dan is het geen wonder dat er zoveel toeloop bij de VB'en is.
Gira, heel zwart op wit zou dat in principe kunnen.

Er wordt nl niet gekeken naar een jaar terug ofzo.

Wij moesten bij de aanvraag de bankafschriften van de laatste 3 maanden inleveren.

Er zijn bepaalde inkomsten en uitgaven die je op kunt/moet geven.

Dan wordt er gekeken naar wat je uiteindelijk over houdt.
quote:girasole3 schreef op 04 februari 2013 @ 11:50:

[...]

Als dit zo is, is dat in mijn ogen toch wel vreemd.

Stel: je hebt een goed salaris, neemt een flinke lening omdat je toch echt wel die blitse auto wilt, maakt al je geld op aan 'onzin' en als er dan een kink in de kabel komt hoef je niet op je eigen blaren te zitten, maar kom je in aanmerking voor de VB?!

Ja, dan is het geen wonder dat er zoveel toeloop bij de VB'en is.

Ik mag toch aannemen dat het niet zo makkelijk gaat. Het zal toch wel salaris minus echt noodzakelijke vaste lasten zijn? En daar valt dan niet een duur gsm-abbo en je linda-abbo onder lijkt me?

En iedereen met salaris maar torenhoge schuld die ze zelf nog net af kunnen lossen, lijkt me voor de schuldeisers beter dan de schuldsanering. Die mensen mogen van mij best naar de VB als ze ook net als iemand in de bijstand of schuldsanering nog maar 30 euro in de week over houden.
....
Jammer dat niet iedereen beseft dat er steeds meer mensen naar de voedselbank zullen komen.

Mensen die ontslagen worden en in de ww belanden en na een jaar geen werk vinden. Zij hebben wel hun vaste lasten, misschien wel kinderen die studeren etc, etc.

Mensen die zo weinig verdienen dat ze hun vaste lasten niet meer kunnen betalen doordat deze steeds hoger worden. Denk aan huren die stijgen, minder zorg- en huurtoeslag en het eigen risico wat echt heel veel is als je op het minimumloon zit.

Sommige mensen willen wel werken maar kunnen echt geen baan vinden. Als jij een ww krijgt over jouw laatst verdiende slaris en jij kan werken voor 600 euro minder per maand zonder vast contract ben je gek als je dat doet.

De ww wordt immers berekend over het laatst verdiende loon.

Sommige mensen hebben zo makkelijk praten maar willen of kunnen de werkelijkheid niet zien.

Was het maar zo eenvoudig om werk te vinden dan was er niet zo veel, soms verborgen, ellende.

BTW: als je een auto hebt en deze niet nodig hebt voor je werk, sommigen werken inderdaad, dan moet deze verkocht worden.

Je komt echt niet zo maar in aanmerking voor de vb en er wordt 4x per jaar controle gedaan.
@italie-meisje trek het je niet aan hoor!
quote:newkitten schreef op 04 februari 2013 @ 11:06:

[...]

Fruit is ontzettend duur! Jij hebt misschien een boerderij in de buurt, maar op de markt en bij de supermarkten redt je het echt niet met die 5 euro. Ik heb ook even gekeken op die site die eerder genoemd werd, maar verder dan dure biologische boerderijen en kaas en klompen komen ze hier in de buurt niet.

Succes TO, ik hoop dat je ermee uit de voeten komt.Natuurlijk red je dat wel, wat een onzin. Je zit hier dus heb je internet en kun je bij aanbiedingen kijken. 3 kilo sinasappels 1.99 appels kilo 1.49
Mensen, laten we niet te snel over anderen oordelen. Laten we meedenken in plaats van met oplossingen te komen die voor jou misschien wel werken maar voor een ander niet.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
quote:girasole3 schreef op 04 februari 2013 @ 11:50:

[...]

als er dan een kink in de kabel komt hoef je niet op je eigen blaren te zitten, maar kom je in aanmerking voor de VB?!

Kun je concretiseren hoe dat op je eigen blaren zitten er dan volgens jou uit zou moeten zien?
Mensen op eigen blaren laten zitten is dus iemand gewoon laten verhongeren?

Nee gelukkig is er een voedselbank, alleen het is een aanvulling en helaas geen basis. Ze zijn gewoon afhankelijk van wat ze aangeboden krijgen.

Het klinkt mss gek maar stiekem zou ik best eens een pakket willen om wat creatiever te zijn. Ik eet altijd maar hetzelfde namelijk maar das natuurlijk een hele andere discussie.
quote:Stel: je hebt een goed salaris, neemt een flinke lening omdat je toch echt wel die blitse auto wilt, maakt al je geld op aan 'onzin' en als er dan een kink in de kabel komt hoef je niet op je eigen blaren te zitten, maar kom je in aanmerking voor de VB?!quote:Mensen op eigen blaren laten zitten is dus iemand gewoon laten verhongeren?

Nee, mensen op eigen blaren laten zitten is volgens mij mensen eerst maar eens die dure onnodige auto waar het hier over gaat laten verkopen. En als mensen in een enorme villa wonen met bijbehorende enorme GWL rekeningen en vervolgens bij de voedselbank moeten aankloppen, dan zullen ze toch ook wel de vraag krijgen waarom ze niet in een kleiner huis gaan wonen.

Er zullen heus richtlijnen zijn die beschrijven wat "normale" vaste lasten zijn en wat je dus na aftrek hiervan moet kunnen overhouden. En ik neem aan dat daarbij toch echt geen tijdschrift abonnementen, sportschoolabonnement of dure leaseauto wordt meegenomen.
Het was gewoon een vraag die bij mij opkwam nav de opmerking die jojoke maakte en een opmerking van iemand eerder in dit topic dat een auto niet verkocht wordt, omdat dat 'onder de waarde' zou zijn.

En natuurlijk is het voorbeeld gechargeerd; alhoewel Italie_meisje aangeeft dat het in theorie zou kunnen.
Ja, dat bedoel is precies wat ik bedoel laylalala.
quote:Italie_Meisje schreef op 04 februari 2013 @ 11:25:

Dank je jojoke. Ik trek me dat ook gewoon teveel aan. Ik doe mijn best, neem er nog een baan bij ( oke niet veel uur maar wel waar ik voor geleerd heb). En dan wordt me verteld dat ik niet werk.

Wordt er dan boos en verdrietig tegelijk van.

Maar goed vanmiddag heb ik weer gesprek. Ze gaan kijken of ze nog wat voor me kunnen doen. Misschien een cursus ofzo.

Ik vind het wel ingewikkeld dat je zo boos wordt van als mensen (ik in dit geval) zeggen dat 6 uur werk niet echt veel is, het is immers nog geen hele dag.

Ik denk echter zeker niet dat mensen voor hun plezier naar de voedselbank gaan. Ik vind het heel erg goed dat deze instelling bestaat en ik geloof echt wel dat de meeste mensen die daar heen gaan dat echt nodig hebben.

Ik vind alleen opmerkingen als "ik heb al twee banan wat willen mensen nog meer van mij" in jouw situatie gewoon niet geoorloofd. Het is ècht balen dat je geen baan weet te vinden maar je kunt moeilijk claimen dat je genoeg veel werkt.
Ik zie het al, jammer dat er vooroordelen zijn aangaande de Voedselbank.

Denk dat men nu dan ook wel snapt waarom men dus erg terughoudend is om te vertellen dàt ze bij de Voedselbank lopen.

Er zijn legio voorbeelden aan te dragen hoe, wat, waarom.

Er zijn legio "oplossingen" te bedenken.

Mooiste zou zijn elkaar in elkaars waarde te laten, zeker in deze.

Niemand, echt niemand gaat voor z'n lol met de billen bloot, laat de papieren zien, en staat voor de lol soms meer dan een uur in de kou, te wachten tot ze hun pakket kunnen ophalen.

Idd, mensen van allerlei pluimage, van "sjiek" geklede mevrouwen en meneren, tot ouderen, studenten ( !!! ), alleenstaanden, gezinnen. Elke 3 maanden wordt gecontroleerd of het nog noodzakelijk is gebruik te maken van de VB.

Je komt er niet makkelijk, je blijft er ook niet makkelijk in.

Een keer niet op komen dagen om je pakket op te halen? Waarschuwing! Tweede keer zonder opgaaf van reden je pakket niet ophalen? Vlieg je er zonder pardon uit en denk maar niet dat je onder aan de wachtlijst komt, je mag een jaar niet meer "meedoen" .

Degenen die bedenkingen hebben bij dit hele gebeuren:

Doe eens gek! geef je op als vrijwilliger bij de VB!

Of: Laat je eens rondleiden, je voorlichten hoe dat nou in elkaar steekt. Wie daar wel en niet mogen komen.

Ga voor de aardigheid eens in de rij staan en leg je oor eens te luisteren.

Je gaat jankend naar huis van de veelal schrijnende verhalen!

je hebt er tussen zitten waar je je vraagtekens bi kunt zetten. Attitude doet vermoeden dàt. Evenals de kledij en de auto onder hun kont. En daar wordt aan gewerkt.

Auto nodig voor het werk of vanwege ziek kind ( chronisch, noem even voorbeeld )? best. Maar dat hoeft niet die dure Suvi te zijn, ruil um maar om voor een Fiatje panda! En geloof me, je zult wel moeten, wil je bij de VB mogen aankloppen!
quote:ilovekittens schreef op 04 februari 2013 @ 15:28:

[...]

Ik vind het wel ingewikkeld dat je zo boos wordt van als mensen (ik in dit geval) zeggen dat 6 uur werk niet echt veel is, het is immers nog geen hele dag.

Ik denk echter zeker niet dat mensen voor hun plezier naar de voedselbank gaan. Ik vind het heel erg goed dat deze instelling bestaat en ik geloof echt wel dat de meeste mensen die daar heen gaan dat echt nodig hebben.

Ik vind alleen opmerkingen als "ik heb al twee banan wat willen mensen nog meer van mij" in jouw situatie gewoon niet geoorloofd. Het is ècht balen dat je geen baan weet te vinden maar je kunt moeilijk claimen dat je genoeg veel werkt.

Hoe kijkt men dan tegen mensen die vrijwilligerswerk, terwijl ze een uitkering hebben, doen aan dan?

Het wordt vanuit het UWV geadviseerd om dat te doen, wanneer je geen betaald werk kan vinden. Werkstages idem.
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken: werkstages kan ik me wel in vinden, want daar kan nog iets meer uitgroeien.

Maar vrijwilligerswerk kijk ik wel altijd een beetje scheef tegen aan (en dan ben ik heel eerlijk).

Ik heb zelf een tijd vrijwilligerswerk gezocht, maar er werd altijd een minimaal aantal uren gevraagd wat moeilijk te combineren is met een fulltime baan. En ik vraag me altijd wel af wat die mensen doen als ze al lange tijd vrijwilligerswerk doen (en daar emotioneel aan zijn gaan hechten) en dan de mogelijkheid krijgen voor een baan wat niet te combineren is. Stoppen ze dan met het vrijwilligerswerk?

En ja, ook ik heb er wat moeite mee als er geroepen wordt "ik heb al twee banen, wat verwachten mensen nog meer?" terwijl het gaat om niet eens een dag per week werken in totaal. Ja.. persoonlijk zou ik er dan nog een derde baan bij zoeken om iets dichter bij fulltime (en meer inkomen) te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven