Hufterigheid

06-02-2013 19:51 66 berichten
Ik maakte vanmiddag iets mee dat ik even van me af moet schrijven. Vorige week is de man van een collega plotseling overleden. Jonge vent, hij laat een vrouw en drie kinderen achter waarvan de jongste nog maar 1 jaar is. Kortom, heel tragisch.

Vandaag was de begrafenis en ik reed keurig op tijd het dorpje in waar ik moest wezen. Kerk gevonden, en op zoek naar een parkeerplaats reed ik een smal straatje in. Aan het eind stond een vrachtwagen van een koeriersdienst stil. Prima, kan gebeuren, en ik wachtte even. Achter mij verzamelden zich nog 6 auto's mensen die naar de begrafenis moesten. Op een gegeven moment werd het duidelijk dat de chaffeurs gewoon in de vrachtwagen zaten en geen aanstalten maakten verder te rijden. Wat bleek? Ze hadden de maximale rijtijd overschreden en moesten nu verplicht een pauze houden. Dus nee, ze gingen voorlopig niet rijden want dan zouden ze een boete krijgen. Dat ze de hele straat blokkeerden (terwijl er 200 meter verderop een parkeerplaats was) en dat wij allemaal te laat op de begrafenis dreigden te komen, dat deerde ze niet. Zij wilden geen boete en dus gingen ze niet rijden voordat hun 15 minuten rusttijd voorbij was. (Technisch was het overigens wel mogelijk om te rijden en ze moesten slechts 200 meter tot een parkeerplaats)

Ik (en verschillende mensen met mij) ben zo boos geworden! Dit is toch iets dat je niet kan maken? Je kan toch niet zo jezelf op de eerste plaats zetten? Het was overduidelijk hun eigen inschattingsfout geweest maar wij moesten ervoor boeten.

Uiteindelijk kwam het net op tijd goed en konden we nog op tijd de kerk binnen rennen, maar ik was zo verbaasd over deze hufterigheid..

Is dit een teken van de tijd of zijn mensen altijd al zo asociaal geweest?
Waarom heb je dan niet gewoon de, politie gebeld als ze de hele straat blokkeerden?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe dat zit met die boetes als je 200 meter rijdt maar gesteld dat je die daar door zou krijgen; zou jij een boete risceren voor wildvreemden? Ook als die hoog zou zijn, je baas boos zou zijn, etc. ?

Jullie hadden ook allemaal je poeplap kunnen trekken en het geld voor die boete op kunnen hoesten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tja vrachtwagenchauffeurs... rest my case
Hier flikken ze dat ook rustig. Middenin de spits de enige toegangsweg tot de wijk blokkeren om op hun dooie akkertje uit te laden voor het plaatselijke supermarktje.

Of vuilnismannen die altijd in de ochtendspits alles blokkeren om tergend langzaam container voor container te legen. Doe dat een half uur later ofzo.
Quote:

Re: Vrachtwagens en rusttijden

Berichtdoor Chris » Za 26 Nov 2011, 15:47

Zelfs als je maar 5 minuten te lang hebt gereden, kan je daar tot 4 weken later, ook in een ander land nog een fikse boete voor krijgen. Die boetes zijn niet niks, ze beginnen vanaf ¤ 110 voor de kleinste overtredingen. Stel dat je in Nederland een keer een minuut of 10 te lang door hebt gereden, dan kan je 3 weken later in Frankrijk bij een controle daar een boete voor krijgen. Dit telt ook op, stel dat je dit in een maand tijd 3 keer had, dan gaat het boetebedrag snel naar vele honderden euro's. De handhaving varieert per land. In Nederland en Duitsland doen ze vaak niet moeilijk als je eens 10 minuten te lang hebt gereden, maar in Frankrijk of Italië kan je direct een boete verwachten, ook als het overmacht is, zoals een onverwachte file door een aanrijding ofzo. Dit probleem hebben we als "Europa" zelf gecreeërd, door stricte regelgeving, handhaving en overdreven boetes voor kleine overtredingen.
Boete kan oplopen tot EUR 1100.- voor de overschrijding van de rijtijdenwet.

Maar wel behoorlijk lullig, onbeleefd, hufterig om die 200 meter niet verder te kachelen.
.
anoniem_146790 wijzigde dit bericht op 06-02-2013 20:01
Reden: Dubbel gepost
% gewijzigd
De politie is gebeld maar dat maakte geen indruk (ze kwamen overigens niet). Ik kan me voorstellen dat je geen boete wil riskeren voor vreemden, maar ik kan me niet voorstellen dat de openbare weg geblokkeerd mag worden voor deze pauze. Daar kan je namelijk net zo goed een boete voor krijgen.
Controlle op overschrijding reistijd

De politie ziet op twee manieren toe of chauffeur zich ook aan de regels houden. Ten eerste doen ze dit door middel van een digitale tachograaf. Deze houdt welke afstand de chauffeurs af leggen en of ze zich wel houden aan de verplichte rusttijden. Als dit niet gebeurt, dan meldt de tachograaf dit automatisch bij de politie die dan een boete geeft. De tweede manier waarop er gecontroleerd wordt is met trajectcontroles. Dan wordt bijvoorbeeld in Frankrijk genoteerd hoe laat een vrachtwagen. komt langs rijden en in Nederland wordt genoteerd wanneer de vrachtwagen over de grens heen ging. Als de chauffeur daar te kort over heeft gedaan, dan heeft hij dus of te snel gereden of zich niet gehouden aan de verplichte rusttijden. Ook in dat geval krijgt de chauffeur een boete.
quote:isabon schreef op 06 februari 2013 @ 19:58:

Hier flikken ze dat ook rustig. Middenin de spits de enige toegangsweg tot de wijk blokkeren om op hun dooie akkertje uit te laden voor het plaatselijke supermarktje.

Of vuilnismannen die altijd in de ochtendspits alles blokkeren om tergend langzaam container voor container te legen. Doe dat een half uur later ofzo.Die mensen doen hun werk! En een half uur later heeft een ander er weer last van. Gewoon wat eerder van huis
Annabel, had je er 110 Euro voor op willen hoesten?
Dat ligt aan de rijtijdenwet niet aan die chauffeurs,al die gegevens worden lang bewaard en als de chauffeur dan bijvoorbeeld in België controle krijgt en het klopt niet kunnen zo zéér hoge boetes krijgen. Boven de 1000 euro... Ze hadden hem misschien handiger neer kunnen zetten maar doordat er per minuut wordt bijgehouden wat je doet kunnen zij soms niet anders. Schrijf een brief aan de minister
Als de chauffeur voor een baas rijd riskeert hij meer dan een boete, hij is waarschijnlijk zjin baan kwijt. En ja, hoe lullig ook waarschijnlijk heeft hij wel geprobeert de parkeerplaats te bereiken voordat het signaal hem deed stoppen. Voor een chauffeur is het prettiger om op een parkeerplaats te gaan staan namelijk.

Dat van dat uitladen snap ik ook niet trouwens. Waarom moet dat altijd zo midden op de weg dat je er ook met de fiets niet langs kunt. Een stukkie meer aan de kant of iets verder weg kan prima en toch doen ze dat niet.
quote:Ank29 schreef op 06 februari 2013 @ 20:02:

Dat ligt aan de rijtijdenwet niet aan die chauffeurs,al die gegevens worden lang bewaard en als de chauffeur dan bijvoorbeeld in België controle krijgt en het klopt niet kunnen zo zéér hoge boetes krijgen. Boven de 1000 euro... Ze hadden hem misschien handiger neer kunnen zetten maar doordat er per minuut wordt bijgehouden wat je doet kunnen zij soms niet anders. Schrijf een brief aan de minister

Je bedoelt dat ze misschien onderweg waren naar die parkeerplaats 200 meter verderop maar dat niet in de juiste tijd gered hebben en hem toen noodgedwongen stil hebben gezet?

Als het zo werkt, schiet die rijtijdenwet zijn doel ook wel voorbij, zeg.

Wie moet die boetes betalen? De baas of de chauffeur zelf, als die in dienst is?
quote:Istar_ schreef op 06 februari 2013 @ 20:00:

[...]

Die mensen doen hun werk! En een half uur later heeft een ander er weer last van. Gewoon wat eerder van huis Als ze ff 100 meter verder gaan staan kan iedereen er langs, dus dan kunnen ze ook gewoon hun werk doen. En ik kan niet eerder want moet de kinderen eerst naar school brengen en dan doorrijden naar werk. Dus ik kan niet eerder vertrekken bij school.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 februari 2013 @ 20:05:

[...]

Je bedoelt dat ze misschien onderweg waren naar die parkeerplaats 200 meter verderop maar dat niet in de juiste tijd gered hebben en hem toen noodgedwongen stil hebben gezet?

Als het zo werkt, schiet die rijtijdenwet zijn doel ook wel voorbij, zeg.

Wie moet die boetes betalen? De baas of de chauffeur zelf, als die in dienst is?Dat was in dit geval niet zo, ze stonden bij een klant voor de deur waar ze net een levering hadden gedaan. Kwestie van verkeerd geland dus. Maar het is me duidelijk, die wet schiet zijn doel compleet voorbij. Zeker aangezien je ook een boete kan krijgen voor het blokkeren van de openbare weg. En nee, ik had die boete niet willen lappen. Dat is toch de wereld op zijn kop?
quote:isabon schreef op 06 februari 2013 @ 20:06:

[...]

Als ze ff 100 meter verder gaan staan kan iedereen er langs, dus dan kunnen ze ook gewoon hun werk doen. En ik kan niet eerder want moet de kinderen eerst naar school brengen en dan doorrijden naar werk. Dus ik kan niet eerder vertrekken bij school.Waarschijnlijk mag die 100m verder weer niet van de arbo.
quote:annabel_k schreef op 06 februari 2013 @ 20:07:

[...]

En nee, ik had die boete niet willen lappen. Dat is toch de wereld op zijn kop?Als zij die boete hadden gekregen toch net zo goed?
Ik bedoel dat je bijvoorbeeld bij het adres bent waar je moet lossen,in een smalle staat,je ook net je 15 minuten pauzeoet houden...soms gaat hey echt niet anders. Of de chauffeurs waar TO het over heeft hufters zijn weet ik niet,ik was er niet bij.

Maar de rijtijdenwet maakt het chauffeurs niet makkelijker,dat bedoel ik...
quote:Istar_ schreef op 06 februari 2013 @ 20:09:

[...]

Waarschijnlijk mag die 100m verder weer niet van de arbo.En dat is ook weer terecht.
quote:isabon schreef op 06 februari 2013 @ 20:06:

[...]

Als ze ff 100 meter verder gaan staan kan iedereen er langs, dus dan kunnen ze ook gewoon hun werk doen. En ik kan niet eerder want moet de kinderen eerst naar school brengen en dan doorrijden naar werk. Dus ik kan niet eerder vertrekken bij school.

Oh, dit is anders dan de legitimatie van de wetten waar jij je inkomen aan ontleent?

Zijn die wetten wel heilig; anders dan de wetten waar anderen aan gebonden zijn?
quote:isabon schreef op 06 februari 2013 @ 19:58:

Of vuilnismannen die altijd in de ochtendspits alles blokkeren om tergend langzaam container voor container te legen. Doe dat een half uur later ofzo.

Ben je serieus? De vuilnisophaaldienst moet maar een halfuurtje later komen? Denk je dat ze alleen 's ochtends van 8 tot 9 werken?
Zowel de werkgever als ze werknemer hadden dit makkelijk kunnen voorkomen. Als je weet dat je over 10 minuten rust moet maken, en de eerstvolgende parkeerplek is 5 minuten rijden, dan kun je dus niet nog ff je vrachtje lossen. Niks mis met de rijtijdenwet, wel met deze chauffeur en/of zijn werkgever.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 februari 2013 @ 20:12:

[...]

En dat is ook weer terecht.Yep

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven