Gezondheid alle pijlers

teveel vitaminen schadelijk?

07-02-2013 18:30 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vandaag ben ik begonnen om axium multie extra vrouw te slikken, dat is een multivitamine met verschillende vitamines erin.

Maar daarvoor slik ik 2 magnesium tabletten per dag en vitamine C er naast. Wat ik mij dus afvroeg is of ik die magnesium en vitamine c er naast gewoon kan blijven door slikken? of heb ik aan die multivitamine wel genoeg? Is dat niet schadelijk als ik ook nog die extra magnesium en vitamine c? Krijg ik dan niet teveel vitamine binnen?
Ja je kan overdoseren en het kan schadelijk zijn.

Waarom slik je zoveel vitamines? dat is helemaal niet nodig. Of heb je een aantoonbaar tekort? Dan zal je huisarts je een middel voorschrijven en een dosering uitschrijven die overdosering voorkomt.
http://vorige.nrc.nl/wete ... sschien_kanker_bevorderen
Te veel magnesium is slecht voor de nieren. Probeer dat uit voeding te halen
Over die magnesium: Je krijgt via de voeding magnesium binnen en daarnaast slik je dus 50 mg extra van die axium en daarnaast slik je nog 2 magnesiumtabletjes.

Als zo'n (extra) tabletje niet meer dan ongeveer 100 mg bevat, loop je geen risico op ongewenste bijwerkingen.

Dus je slikt dan naast je voeding 250 extra.

Als dat niet boven de 300 uitkomt zou ik me geen zorgen maken.
Ik gebruik multivitaminen op een dagelijkse basis (en dan niet altijd trouw iedere dag en pak er 2 i.p.v. de aanbevolen 3) en heb een pot vitamine C en magnesium voor momenten dat ik het meer nodig heb (ziekte, last van spanningen).
Wat ik weet is dat de vitamines: A, D, E, K een opbouwend effect hebben in je lichaam als je er teveel van slikt. Dat kan toxisch worden en is dus niet goed voor je.

Als je te veel Magnesium slikt, krijg je dunne ontlasting of diarree. Een langdurige flinke overdosis kan uiteindelijk leiden tot hartritmestoornissen.

Een teveel aan vitamine C plas je gewoon uit. Wel belast je hiermee je nieren extra. Ook verhoogt vitamine C de opname van ijzer, hierdoor kan je een teveel aan ijzer krijgen in je bloed krijgen. Een dagelijkse hoeveelheid vanaf 3000 milligram vitamine C kan laxerend werken.

Houd je goed aan de dosering; de ADH.
quote:Maryssa schreef op 10 februari 2013 @ 11:37:

Een teveel aan vitamine C plas je gewoon uit. Wel belast je hiermee je nieren extra..waarom extra? Het is toch gewoon de normale dagtaak van je nieren om afvalstoffen uit je bloed te zuiveren en bepaalde stoffen in balans te houden.
quote:smulrol schreef op 10 februari 2013 @ 12:15:

[...]

waarom extra? Het is toch gewoon de normale dagtaak van je nieren om afvalstoffen uit je bloed te zuiveren en bepaalde stoffen in balans te houden.Lijkt me logisch; als je teveel afvalstoffen produceert moeten je nieren harder werken. Normale dagtaak ja klopt, maar als organen elke dag harder moeten werken dan normaal dan kan dat klachten gaan geven.
quote:palowna schreef op 07 februari 2013 @ 18:30:

Sinds vandaag ben ik begonnen om axium multie extra vrouw te slikken, dat is een multivitamine met verschillende vitamines erin.

Maar daarvoor slik ik 2 magnesium tabletten per dag en vitamine C er naast. Wat ik mij dus afvroeg is of ik die magnesium en vitamine c er naast gewoon kan blijven door slikken? of heb ik aan die multivitamine wel genoeg? Is dat niet schadelijk als ik ook nog die extra magnesium en vitamine c? Krijg ik dan niet teveel vitamine binnen?Waarom kijk je niet gewoon op de samenstelling van je multivitamine? Daar staat het percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid op dat de tablet bevat. Heel simpel. Dan weet je beter waar je mee bezig bent en krijg je er meer inzicht in. Hier roept iedereen wat anders, en soms ook nog iets wat niet klopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven