Gezondheid alle pijlers

Vragen over conisatie

09-02-2013 19:21 14 berichten
Zoals sommig van jullie weten heb ik vier maanden geleden een conisatie gehad.

Over twee maanden heb ik mijn eerste controle om te kijken of de slechte cellen weer terug zijn en eerlijk gezegd knijp ik hem een beetje en heb ik veel vragen.

Hoevaak mogen ze een conisatie uitvoeren?

Wat als het terug komt, hoe zit het met zwanger worden?

Moet ik weer weken wachten op een uitslag zoals eerst bij de ha of omdat het de vorige keer niet mis was komt de uitslag binnnen bijv een week?

Mijn hoofd loopt over.

Stukje uit vorige topic:

Hallo iedereen,

In september heb ik een uitstrijkje laten maken en

vorige week ben ik gebeld door de gynaecoloog omdat de cellen dusdanig onrustig zijn dat het weggehaald moet worden en een paar dagen later moest ik voor een afspraak langs komen.

Tijdens het gesprek ben ik mij kapot geschrokken, de cellen neigen naar kankercellen toe en moeten zo snel mogelijk worden verwijdert.

Nu moet ik aankomende vrijdag een conisatie ondergaan onder volledige narcose

Nog steeds een beetje ondersteboven van het nieuws ben ik vooral angstig en zie ik op tegen de operatie(nog nooit geopereerd).

Iemand nog wijze woorden voor mij?

Vorige Topic

http://mobiel.viva.nl/for ... atie/list_messages/170797
Adem in, adem uit. Ten eerste heb je de grootste ellende nu achter de rug. De kans dat alles goed weg is gehaald is erg groot en de kans dat er nog iets zit of terug is gekomen, is erg klein. Waarom ben je ineens zo bang? Heb je weer klachten?

Ik heb hetzelfde gehad en ik had er alle vertrouwen in dat alles goed weggehaald werd. Nu zijn we 11 jaar verder en bij alle uitstrijkjes is altijd alles goed.

Sterkte met afwachten, ga uit van het goede. Als het niet goed is, kun je je altijd nog zorgen gaan maken.
quote:Naski schreef op zaterdag 09 februari 2013 19:31 Adem in, adem uit. Ten eerste heb je de grootste ellende nu achter de rug. De kans dat alles goed weg is gehaald is erg groot en de kans dat er nog iets zit of terug is gekomen, is erg klein. Waarom ben je ineens zo bang? Heb je weer klachten?

Ik heb hetzelfde gehad en ik had er alle vertrouwen in dat alles goed weggehaald werd. Nu zijn we 11 jaar verder en bij alle uitstrijkjes is altijd alles goed.

Ik adem in en uit en geef mezelf een schop onder mijn kont!

Ik heb weer precies dezelfde klachten.

Ik ben gewoon bang dat als het weer terug is en ze bijv een conisatie maar 1 of 2 x mogen doen mijn baarmoeder er uit gaat voor dat ik aan kinder kan/ wil beginnen(ben bijna 25).
Alle reacties Link kopieren
Wat vreselijk zeg! Ik snap goed dat je heel bang, en onrustig bent. Het is alleen beter om gewoon rustig te blijven, goed in en uit ademen en afwachten, meer kun je niet doen.. Zoek wat afleiding.

komt allemaal goed

liefs
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik heb ongeveer hetzelfde als jij, en bij mij is het al een paar keer terug gekomen... Mijn gyn heeft gezegd dat het pas na een keer of 4 a 5 invloed KAN hebben op zwanger worden.

Maar het belangrijkste is dat het mijn baamoedermond/hals is, en dus niet mijn baarmoeder, die werkt nog gewoon prima en daar is niks mis mee.

Het enige dat problemen KAN opleveren is dat de zaadjes niet meer zo makkelijk in de baarmoeder terecht komen (ivm litteken weefsel).

Praat erover met je gynaecoloog, hij/zij kan je er alles over vertellen.

Dit is mijn topic, daarin praat ik over mijn ervaringen.
quote:wished- schreef op zaterdag 09 februari 2013 19:52 Wat vreselijk zeg! Ik snap goed dat je heel bang, en onrustig bent. Het is alleen beter om gewoon rustig te blijven, goed in en uit ademen en afwachten, meer kun je niet doen.. Zoek wat afleiding.

komt allemaal goed

liefs Dankje, pff ik probeer ook rustig te zijn alleen de afgelopen tijd bekruipt dit gevoel mij steeds vaker
quote:maria_90 schreef op zaterdag 09 februari 2013 19:58 Ik heb ongeveer hetzelfde als jij, en bij mij is het al een paar keer terug gekomen... Mijn gyn heeft gezegd dat het pas na een keer of 4 a 5 invloed KAN hebben op zwanger worden.

Maar het belangrijkste is dat het mijn baamoedermond/hals is, en dus niet mijn baarmoeder, die werkt nog gewoon prima en daar is niks mis mee.

Het enige dat problemen KAN opleveren is dat de zaadjes niet meer zo makkelijk in de baarmoeder terecht komen (ivm litteken weefsel).

Praat erover met je gynaecoloog, hij/zij kan je er alles over vertellen.

Dit is mijn <a href="22jaar en voorstadium baarmoedehalskanker" class="link">topic</a>, daarin praat ik over mijn ervaringen.

Dankje voor je reactie, wat een rotzooi is het ook he.

Mij was het meer om het even hoevaak ze een conisatie kunnen uitvoeren, omdat ze het een baarmoederbespaarende operatie noemen.

Niet dat het na 2 x bye bye baarmoeder is.

(familie geschiedenis met baarmoederverwijdering).
Ik weet niet hoe vaak ze kunnen, zelf zit ik nu al op 2 (1 lis en een con dan). En vooralsnog praat mijn gyn nog niet eens over baarmoeder verwijdering, terwijl het bij mij hardnekkig (het HPV virus) lijkt te zijn.

Verder heb ik wel al voor mezelf besloten dat mocht het nog een keer terug komen, dat ik dan zowiezo eitjes gaat laten invriezen, just in case.

Ik mag trouwens 2 mei weer terug voor controle, en ik krijg altijd binnen 5-7 dagen de uitslag. Hopelijk hoef je geen weken te wachten!
Als je weer dezelfde klachten hebt, kun je dan niet aan de huisarts vragen weer een uitstrijkje laten maken? Want dat kan je ongerustheid dan misschien wegnemen. Twee maanden in de zenuwen zitten lijkt me ook niet echt gezond.
Helaas moet je een paar maanden (minimaal 4 a 5) wachten voordat een nieuw uitstrijkje gemaakt kan worden na zo'n ingreep.

Sterkte nog even Sharky, en als je erover wilt praten, PM me maar, ik heb af en toe precies dezelfde twijfels als jij!
quote:maria_90 schreef op zaterdag 09 februari 2013 20:08 Ik weet niet hoe vaak ze kunnen, zelf zit ik nu al op 2 (1 lis en een con dan). En vooralsnog praat mijn gyn nog niet eens over baarmoeder verwijdering, terwijl het bij mij hardnekkig (het HPV virus) lijkt te zijn.

Verder heb ik wel al voor mezelf besloten dat mocht het nog een keer terug komen, dat ik dan zowiezo eitjes gaat laten invriezen, just in case.

Ik mag trouwens 2 mei weer terug voor controle, en ik krijg altijd binnen 5-7 dagen de uitslag. Hopelijk hoef je geen weken te wachten!

Waar we al niet over moeten nadenken zeg!

Ik mag 16 april weer.

Waar ik zo tegen op zie met de wacht periode was zeg maar toen het uitstrijkje bij de ha werdt genomen(vanwege buikpijn etc, pap was nog niet eens in beeld) het ontzettend lang duurde.

Zou twee weken duren dan was de uitslag vertraagd dan was de assistente die dit behandelde er niet en dat heeft weken extra gekost en dan moet je nog een afspraak bij de gyn bemachtigen.
quote:Naski schreef op zaterdag 09 februari 2013 20:16 Als je weer dezelfde klachten hebt, kun je dan niet aan de huisarts vragen weer een uitstrijkje laten maken? Want dat kan je ongerustheid dan misschien wegnemen. Twee maanden in de zenuwen zitten lijkt me ook niet echt gezond.

Je moet jammer genoeg een bepaalde tijd wachten na deze ingreep voor je weer terug de beugels in kan voor een uitstrijkje, ik zal er helaas nog 2 maanden tegen aanhikken.

Ik hoop gewoon dat ik er wat rustiger mee word.
quote:maria_90 schreef op zaterdag 09 februari 2013 20:20 Helaas moet je een paar maanden (minimaal 4 a 5) wachten voordat een nieuw uitstrijkje gemaakt kan worden na zo'n ingreep.

Sterkte nog even Sharky, en als je erover wilt praten, PM me maar, ik heb af en toe precies dezelfde twijfels als jij!

Dankje, jij ook!

Zal ik doen thnx!
In het ziekenhuis is wachten op de uitslag van een uitstrijkje altijd twee weken geweest bij mij (telefonische afspraak wordt gemaakt voor precies twee weken erna, waar ze dan de uitslag vertellen).

Bij een vriendin van mij in hetzelfde ziekenhuis was het ook wel eens een week. Maar toen ik aan de gyn vroeg of het bij mij misschien ook sneller kon dan die twee weken kon dat helaas niet :( Maarja in sommige gevallen blijkbaar dus toch wel. Zou het gewoon vragen.

Ik mag overigens binnenkort ook weer voor n uitstrijkje (eerste uitstrijkje pap 3a2, lis gedaan op de gok nadat ze geen foute plekken konden zien, lisweefsel bleek toch schoon te zijn dus van verkeerde plek wat weggehaald......na halfjaar weer uitstrijkje en foute cellen zaten er nog steeds. Ze hebben gekeken maar konden wederom niks vinden dus nu (ong 4 maanden na laatste uitstrijkje) moet ik weer terug voor een speciaal uitstrijkje om te kijken of de afwijkende cellen dieper in mijn baarmoederhals zitten of toch in de vagina, zodat ze weten waar ze wat moeten wegbranden of laseren. Weet dus al zeker dat ik binnenkort onder het mes moet :( Tenzij de cellen op miraculeuze wijze toch zijn verdwenen maar die kans is zeer klein aangezien ik nu al een jaar met pap 3 rondloop. Hoop ook dat het inmiddels niet toch erger is geworden.....Bleh).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven