Werk & Studie alle pijlers

Verzelfstandigen vanuit WWB

14-02-2013 07:18 8 berichten
Mijn oorspronkelijke vakgebied is voor 90% weg bezuinigd, het lukt niet meer om een baan te vinden. Veel gesolliciteerd op van alles en nog wat, maar of net niet de goede opleiding, of te hoog opgeleid, enzenz.

Nu heb ik een redelijk korte omscholing gevonden die ik wil gaan doen. Op eigen kosten. MET arbeidsperspectief. Ik mag de opleiding gaan doen.

Echter.... daarna moet ik als ZZPer aan de gang. Dat wil ik ook, geen probleem. En DAT keuren ze dan weer niet goed!

Ik zou dan een BBZ uitkering moeten aanvragen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik las ergens dat je deze gedurende een jaar krijgt, maar wat daarna???

Ik verwacht zeker direct klanten te hebben, heb al een paar gegadigden, maar weet niet of ik na een jaar mezelf compleet kan bedruipen. Lijkt mij altijd nog beter dan dat ze me misschien 200 Euro bij moeten lappen, dan het volle pond ( 1000 Euro). Naamsbekendheid zal gewoon even duren, en wat ik zou gaan verdienen is per klant niet heel veel, dus ik moet gewoon de tijd hebben om naamsbekendheid op te bouwen.

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft....
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je eerst een solide bedrijfsplan moet maken, want dit klinkt erg vaag voor de uitkeringsinstantie (en voor jezelf!) om een beslissing op te baseren.

'Ik verwacht zeker direct klanten te hebben': hoe zeker is dat?

'Heb al een paar gegadigden': hoeveel? Hoe zeker? Wat is een paar? Welke omzet?

'Weet niet of ik na een jaar mezelf compleet kan bedruipen': hoeveel inkomen heb je nodig? Hoeveel omzet verwacht je? Welke kosten gaan daarvan af? Hoe zeker is de omzet die je verwacht? Wat is je plan voor acquisitie?

'Gewoon de tijd krijgen om naamsbekendheid op te bouwen': hoeveel tijd? Waarom moet jij die tijd gewoon krijgen? Van wie moet je die tijd krijgen?

'Wat ik zou gaan verdienen per klant is niet heel veel': hoeveel dan? Waarom is het zo weinig? Is het wel een goed financieel idee dan?

Kortom: werk het verder uit, misschien zie je voldoende omzet en garantie om de uitkeringsinstantie gedag te kunnen zeggen. En als je dat niet ziet: waarom moeten zij financieel risico lopen om jouw zelfstandig ondernemerschap te laten slagen?
Wat eten we vanavond?
Ondernemingsplan moet je dan inderdaad sowieso schrijven. Dat is ook geen probleem.

Verder lopen zij geen financieel risico, hoor. Ik hoef niets te investeren, kan zo beginnen. Vanwege mijn gehandicapte kind is het sowieso heel moeilijk om een baan in loondienst te krijgen. Ben alleenstaande moeder en moet veel naar ziekenhuis enz met mijn kind.Heb nog geen werkgever kunnen ontdekken die het leuk vindt dat je soms een paar keer in de week op pad moet met je kind....

Dit werk zou dus ideaal zijn, ik kan precies werken op de tijden die ik kan.

Ben gewoon benieuwd naar ervaringen met een BBZ uitkering.
UWV kan je prima begeleiden hier mee, vraag aan je contactpersoon hoe UWV je kan helpen en begeleiden, ze hebben ochtenden om mensen te begeleiden .
lieve Amarisa, de bbz is het Bijstandsbesluit zelfstandigen. Ze keuren dus wel het zelfstandig worden goed, maar dat betekent dat je recht hebt op een andere regeling. Vraag aan je consulent of je een gesprek mag met de Bbz-consulent. Hij kan je haarfijn uitleggen wat er kan en wat er niet kan. Er is een opstartfase, waarin je een uitkering kan krijgen (en dan dus vrijgesteld bent van solliciteren) en een fase waarin je zelfstandige bent maar er nog niet genoeg inkomsten zijn.

Ik heb zelf nooit de Bbz uitgevoerd. Het is een lastige en volledig aparte regeling. Dus maak een afspraak, zodat je ook concreet kunt zijn over je plannen en kunt horen of de consulent het levensvatbaar acht of niet.
Redband, het UWV is hier geen partij in. Amarisa moet bij de gemeente zijn.
http://www.zzp-mkb.nl/cms ... ing-voor-ZZP/Pagina1.html
Dank voor de informatie. Heel handige link, Redband! Het is me nu allemaal wat duidelijker! Thanks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven