Gezondheid alle pijlers

Diabetesland

13-07-2011 20:17 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Diabetesland waar al je medediabeten 100 jaar gaan worden. Waar je je 'gewoon' 'eventjes' aan je dieet gaat houden :puke: om te voorkomen dat je diabetische voeten of vingers gaat krijgen. Waar retinopathie, falende nieren of zenuwpijnen niet voorkomen en waar ongelimiteerd geklaagd en gezeurd mag worden. Jaja, óók over al die infernisten en dvk's die het –niet gehinderd door daadwerkelijke diabeteservaring- beter weten dan de aloude diabeet zelf.

Dat land waar genoeg ruimte is voor cynisme, sarcasme en flauwe grappen. Dat land waar meegeleefd wordt, waar ervaringsverhalen uitgebreid verteld mogen worden en waar altijd een luisterend oor of een welgemeende knuffel voorhanden is. Waar je gelijkgestemde zielen in het 'diabetesdwars' vindt.

Dus wil je steun en knuffels of wil je 'gewoon' 'even' je verhaal kwijt, doe het dan hier. Iedereen is welkom, want hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Dat klopt setter, dat je minstens een half uur moet wachten met sporten na het eten. Maar een gezond mens moet dat ook. Anders krijg je ook maar steken enzo... Dat is niks.

Kan het zijn dat jullie, bij inspanning met een laag bls, zo laag komen dat je lijf zelf gaat ingrijpen? Dat heb ik altijd geleerd, heel heel vroeger. Dan gaat het lichaam zelf khd maken door op een ongezonde manier te verteren (ik weet even niet wat er dan wordt verteerd). Dat proces schiet dan door waardoor je uiteindelijk heel hoog uitkomt.

... Even gezocht, volgens mij is het keto-acidose maar dan anders

http://nl.wikipedia.org/wiki/Keto-acidose

De kern van het verhaal is, dat je spieren glucose tekort komen en dus gaat je lijf op een ongezonde manier vet omzetten in glucose en andere rommel. Het Atkins dieet is daar een voorbeeld van. Hartstikke slecht voor je natuurlijk, khd-vrij eten.
Tuurlijk. Hartstikke slecht. Gelukkig maar. Pfieuw....
Aha, zei de gek en at nog een (khd-vrije) shake!
Modifast is niet khd-vrij toch?

Heb ik iets verkeerd gezegd?
We zijn weer thuis! Eindelijk weer gewoon eten zonder gezeik en kutopmerkingen! Joehoe.

We waren nml op wintersport. De activiteit overdag was skiën. En dat ging goed! (Eerste keer sinds diagnose diabetes.) Als er geprikt moest worden (met de stokken), dan bleef ik wat achter, dat putte me wel erg uit. Maar voor de rest ging het gewoon hartstikke goed. Ik heb een nieuwe techniek gevonden en kreeg daar heel veel positieve opmerkingen over, hartstikke leuk.

Maar mijn moeder blijft kutopmerkingen maken, bah! Ik haat dat mens echt als ze dat doet. Ik heb haar de laatste paar dagen ook genegeerd. Heb in de auto lekker de hele tijd muziek geluisterd. En heb expres, om haar te treiteren, 2 van die Fruittella repen op. En muziek aan, zodat ik geen opmerkingen hoorde. Ghehe.

De laatste dag met skiën waren m'n vader, broertje en ik de hele dag weg. Moeder bleef achter met mijn vriend. 's Middags kwamen we weer terug en mijn vriend was er niet. Dus ik vroeg waar hij was. Maar mijn moeder wilde gaan filmen en kan blijkbaar geen 2 dingen tegelijk. Dus om een reactie uit te lokken zei ik: "Waar is die lul nou weer heen." en ja hoor, toen kwam er wél een reactie. Ze kan het dus wel. Heerlijk dat ze zo voorspelbaar is.

Ze heeft er zelf om gevraagd dat haar kinderen niet meer met haar om willen gaan en d'r uitlokken met bepaalde dingen (m'n broertje met alcohol). Als ze niet elke keer een negatieve kutreactie had gegeven bij het eten, had ik wellicht ook eens iets anders genomen dan spaghetti.
Welkom Katrientjepientje!
@Lief, niets verkeerd gezegd door jou hoor, het viel alleen een beetje verkeerd bij mij. Maar dat gebeurt wel vaker de laatste tijd. Enne Modifast is inderdaad niet khd-vrij maar er zitten heel weinig khd in (ik hoef niet eens te spuiten, ook wel eens fijn, kunnen mijn spuitplekken genezen ).

@Truffelmaffia, hoewel ik je reactie enerzijds wel begrijp, snap ik anderzijds weer niet waarom je fruitella en spaghetti eet "om je moeder te pesten", uiteindelijk gaat het om JOUW gezondheid en niet om de hare. Ik geloof niet dat zij er last van heeft als jij dit eet en jij uiteindelijk wel. Maar goed, ik ken natuurlijk ook niet precies de situatie.

@Katrientjepientje, hier ook geen ervaring met db tijdens zwangerschap, maar wel een voor je want het lijkt me extra vervelend.
Oh maar khd-arm is bij mij wel wat anders dan helemaal khd-vrij hoor! Ik bedoelde het niet verkeerd, maar ik heb een nogal uitgesproken mening over het onderwerp. En die heb ik duidelijk geventileerd. Je doet het goed hoor! Helemaal nu ik zeker weet dat je niet helemaal khd-vrij bent.
quote:lief_29 schreef op 16 februari 2013 @ 20:34:

Modifast is niet khd-vrij toch?

Heb ik iets verkeerd gezegd?

Intééééégendeel lieve Lief. Ik ben het volkomen met je eens dat khd-vrij eten heel slecht is. Gelukkig maar, anders moest ik dat misschien ook ooit nog eens proberen.

Ik had er even een bij moeten zetten, bij mijn vorige bericht.
@Teddeke: Ik wil gewoon dat ze begrijpt én respecteert(!) dat het mijn lichaam, mijn leven en mijn keuze is. Ik eet wat ik wil, ik let niet op of ik "het wel mag". Ik sportte genoeg tijdens de vakantie, dan vind ik dat ik best een bord spaghetti tussen de middag mag. En ik vond dat ik best 's avonds dan ook pasta mocht (je kreeg bij het ontbijt een keuzemenu voor de avond).

En dat moet ze gewoon nog ff leren: Dat IK bepaal hoe ik met mijn diabetes omga. En dat ik allang heb geaccepteerd dat ik door mijn eetstijl wellicht vroeg al last ga krijgen van bepaalde dingen. Het zij zo.

Mijn vriend heeft trouwens iets geweldigs gedaan voor Valentijnsdag. Hij had een aantal dagen eerder bij de receptie rozen besteld en dat stond 14 februari 's avonds op onze tafel bij het diner. Iedereen kon het dus zien.

Ik heb wel een aantal verlatingsangst/jaloezie-momenten gehad deze vakantie. Zelfs 1 keer zo erg dat ik kwaad een sms stuurde dat het uit was en hij maar lekker met haar moest gaan samenwonen. En 2 keer een huilbui gehad.

Uiteindelijk allemaal goedgekomen.

Ik hoop ooit zonder deze extreme angst door het leven te gaan.

Ik wil zoveel mogelijk gelukkig zijn en genieten en niet letten op of ik iets wel mag. En je maakt mij erg gelukkig als je een bord spaghetti voor me zet.
En ja hoor. Ik ben weer thuis en heb alweer diarree... Op vakantie ging het prima. Elke morgen zegmaar, gelukkig nooit op de piste gemoeten.

Zou het aan de halve kiwi elke morgen bij het ontbijt hebben gelegen?

En ik heb het vandaag alweer niet kunnen volhouden, het goede eetgedrag van de vakantie. Pas ontbeten rond 12:00. En vanavond gegeten tot ik overvol zat. Sport komt er ook niet van.

Op vakantie is het zo makkelijk. Thuis niet.
Wat jammer Truffel dat het op vakantie zo goed lukt en thuis niet. Ik heb dat juist andersom.... Kan je het gevoel van de vakantie niet "terugroepen" en toch wat doen? Dus of sporten (fietsen/wandelen) of ontbijten? En van kiwi krijgt mijn dochter ook "dunne" poep. Die geef ik haar alleen als ze last heeft van obstipatie....

Ik ben gisteren bij de internist geweest en alles was goed. Ze zijn bezig om van het ene systeem naar het andere te gaan waardoor we direct wat fouten uit mijn dossier hebben gehaald (zo slik ik geen simvastatine, mijn cholesterol is goed, dus waarom zou ik? maar dat stond er dan verkeerd in. Wb gewicht vond ze dat ik nog wel wat speling had.... uh... ja dat klopt, maar waar zijn die 6 kg gebleven die er toch echt af zijn sinds vorig jaar? Letterlijk verdwenen! haha. En ik mocht "gewoon" starten met de pil. Dus dat heb ik gisteren gedaan. Ga nu maar iets braver mijn waardes bijhouden zodat we over 3 maanden ook echt wat te bespreken hebben. En dan kunnen we vergelijken of die pil ook wel helpt ja dan nee. Zal ik op de kinderpijlerT even gaan vragen of ik nu wel beschermd ben tegen een zwangerschap? ?

Mijn fysio ging niet door dus dat was wel jammer. Fysio ziek.... nu pas over 2 weken terug naar de fysio.

Komende maandag wordt mijn moeder geopereerd, dus zag ik het niet zitten om juist dan effe lekker te gaan.
Helaas kan ik het gevoel van vakantie niet oproepen. Vakantie = vakantie, thuis = thuis. Dat kan ik (een beetje te) goed scheiden.

En áls ik dan op tijd ontbijt, gaat mijn vriend weer zeiken. Ik nam vanochtend nml groentenoodles, en dat vindt hij geen ontbijt. Ik heb hem gelijk gezegd dat, als hij net zo wordt als mijn moeder, ik bij hem wegga. Ik pik het absoluut niet meer dat iemand ooit nog opmerkingen heeft op wat ik eet en/of wanneer ik eet.

Ik heb op mijn facebook ook maar even een duidelijke mededeling gezet (die hij ongetwijfeld ook leest).
Sterkte met je moeder Ris. Is het een zware operatie?
Wat vindt je vriend dan wel ontbijt, Truffel? Boterhammen of pap of zo?

In bijv. Japan is het doodnormaal om met groentenoodles te ontbijten, of met groentesoep (met miso), en bovendien is het hartstikke gezond (als de groentes vers zijn). Als het kant en klaar is, is er ook weinig mis mee, er kan alleen wel erg veel zout in zitten, maar dat kan je later op de dag nog wel compenseren. Lekker blijven doen hoor, en vriend fijn laten mekkeren. Hij hoeft toch niet mee te doen? Succes!
Ris, heel veel sterkte met je moeder! Ik kan helemaal met je meevoelen, die middag anderhalve week geleden met mijn moeder is me bepaald niet in de kouwe kleren gaan zitten. Ik denk aan je!
Ris, sterkte as. maandag Ik zal aan je denken meis
Goed plan trouwens, dat van die kinderpijlerT Ris

Heel toevallig vroeg mijn man mij eergister of ik nu nog onzeker was over of ik wel of niet zwanger kon raken. Ik ben tenslotte gesteriliseerd, ik heb een spiraal en we bouwen al bijna 4 weken geen feestje meer omdat ik -dag 26 nu- alsmaar bloed

Nog 2 nachten mijn bed uitzweten en dan mag dat satansding er eindelijk uit
Ik had ook heel veel buikpijn van mijn spiraaltje (en dan toch eigenwijs zijn en denken: "Oh, het gaat wel over.").

Ik zei ook tegen mijn vriend: "Wat heb je liever? Dat ik ontbijt, of dat ik niks eet?" Zegt ie: "Dat je gewoon ontbijt." Ja, ho! Dát vroeg ik dus niet.

Ik ben trouwens niet aangekomen op vakantie! En misschien zelfs wat gewicht kwijt, maar dat weet ik niet zeker.
Heb jij je spiraal ook laten verwijderen Truffel?
Lieve Setter, hier gaat de vlag uit als je dat rotding kwijt bent. Nog heel even volhouden! Maak vast leuke plannen voor als het zo ver is!

Truf, lieverd, met een vriend als de jouwe, die me vrij rechtlijnig lijkt in wat hoort en niet hoort, moet je niet vragen wat HIJ het liefste wil. Jij ontbijt lekker zonder commentaar met wat jou het beste lijkt, en als hij aan de Brinta wil (ik noem maar wat), dan moet hij dat lekker doen. Die rozen met Valentijn waren wel erg lief, waardeer dat, maar dat geeft hem geen recht om jouw ontbijt te bepalen.

Hier lichtelijke crisis vanmiddag, zucht. Echtgenoot demonteerde urinoir wegens technische problemen, en liet dat ding vervolgens uit zijn handen schieten. Ca. anderhalf miljoen scherven porselein op de badkamervloer. Goddank zijn de vloertegels nog heel, maar het gekste was eigenlijk dat we met z'n tweeën wel een kwartier in een appelflauwte hebben gelegen van het lachen. Maar intussen heb ik een hele vrije dag een extra klus zitten doen om uiteindelijk een nieuwe pisbak te sponsoren!

Nou ja, als dit je grootste probleem is, ben je een gelukkig mens .

Allemaal een hele dikke en een vrolijke avond!
Op een gegeven moment toch maar wel Setter. Ik was (het kronkelen in bed van) de pijn zat.

Appelflauwte is dat de slappe lach hebben?
Hahahahah, Sri, ik moet lachen om je pisbak verhaal! Wel zure centjes zo..... Mijn man haalde het ooit in zijn hoofd om zelf de stortbak van het toilet te verwijderen en deze te vervangen voor een nieuwe. Maar hij had er niet bij nagedacht dat je in stortbakkenland ook te maken hebt met diverse formaten. Dus de oude was er al afgesloopt en de nieuwe paste niet..... Toen mocht zijn oom S weer langs komen om het goed te maken.

Truf; als jij lekker wilt ontbijten met noedels is dat toch prima! Laat je door je vriend niet zeggen wat je moet doen. Het belangrijkste is dát je ontbijt! En haal die Aziaten die Sri noemt er maar bij als hij er weer wat van zegt!

Mijn moeder moet geopereerd worden aan haar long, daar zit een plekje op. Dat kan kanker zijn, maar kunnen ze pas na onderzoek zeggen. De operatie zal ws niet zo heel zwaar zijn, maar omdat ze een klaplong gaan veroorzaken (schijnt dat altijd zo te zijn bij een longoperatie?) moet ze minimaal tot vrijdag in het ziekenhuis blijven. Mijn vader heeft 17 jaar geleden dezelfde soort operatie gehad, bij hem was het om vast te stellen of hij longfybrose had. Dat was dus zo, maar het veroorzaken van die klaplong lukte toen niet omdat het longweefsel verkleefd was aan zijn ribbenkast. Dat werd toen een heel andere operatie en toen we eindelijk bij mijn vader mochten, lag hij aan duizend slangen op de IC te hallucineren van de morfine. Bizar was dat, we waren er helemaal niet op voorbereid (en stukken jonger ook...)

De ene keer kan ik er redelijk nuchter over praten en pas ik dezelfde tactiek toe als mijn moeder (struisvogel) maar op andere momenten kan ik zomaar gaan huilen als ik bedenk wat ons allemaal nog te wachten zou kunnen staan...

Set; nog 2 dagen! Oh meid wat zul jij blij zijn als dat kreng eruit is!

voor de rest wil ik iedereen ook een knuffel geven en omdat ik het Scheap in Mokum ga kijken, wordt het wel vrolijk hier. Of ik moet nog even een lekkere onzinnige ruzie gaan maken met mijn echtgenoot die af en toe het bloed onder mijn nagels vandaan haalt met zijn vragen waar het antwoord al lang duidelijk is (in mijn optiek...)

Doei!
Haha Sri, ik zie het zo voor me. Wel balen dat ie kapot was, maar scherven brengen geluk toch

Ris, sterkte met je moeder, hoop dat het niet te erg is.

Wat een drama hebben jullie met die spiraaltjes! Heb er nog nooit een gehad dus kan er niet over mee praten, maar denk ook niet dat ik er ooit een wil als ik de verhalen zo lees. Fijn uitzicht dat ie er bijna uitgaat Setter. Zijn die hormonen dan snel uit je lichaam?

En Truffelmaffia, ik begrijp dat je dat gezeik over eten zat bent, jij za er toch je eigen draai in moeten vinden en dan helpt het niet als mensen zo bijdehand doen. Maar vergeet ook niet dat ze het uit liefde zeggen. Mijn vriend snapt ook niks van eten, maar die is meer van het: je kan toch wel chocolade eten, zit ook melk in hoor. haha.

Ben vandaag weer in het ziekenhuis naar de diabeteskliniek geweest en de units zijn weer verhoogd. De baby is happy en heel beweeglijk en ligt goed op schema gelukkig.

Waar ik woon heb je speciale ziekenhuisen voor zwangeren. Je kunt niet naar een regulier ziekenhuis met een zwangerschap. Op zich wel handig, want alles zit bij elkaar. Maar toen ik opgenomen was werd ik wel heel akelig van al die vrouwen die weeen hadden. Had van mij nog wel even mogen wachten. Maar goed ik heb wel geleerd dat mijn vriend zich beter zo rustig mogelijk kan houden als de bevalling begonnen is want er werd nogal wat gemopperd tegen de mannen haha.
Oh Ris, ik zal duimen voor je mama. Hoop dat alles goed gaat. Kan me voorstellen dat je er niet zo relaxed onder bent, zeker wanneer je vader zo ziek ervan geweest is.

Gewoon doen wat het beste voelt, als je wil praten, praat je en als je niet wil niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven