Lijf & Lijn alle pijlers

Dieet Viva-redactrice Jossine in de Viva

18-05-2008 09:51 596 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met grote verbazing en ergernis heb ik gisteren de Viva gelezen. Hierin beschrijft redactrice Jossine hoe zij in 6 weken tijd maar liefst 10 kilo is kwijtgeraakt d.m.v. een zogenaamd HCG-dieet.

Ik vind het prima dat zij zichzelf te dik vindt en wil afvallen, heel goed zelfs, maar waar ik me nou zo ontzettend aan stoor en irriteer is het feit dat nu weer het volgen van een crash-dieet wordt gepromoot.

Overal, en zelfs ook in de Viva, wordt verteld dat afvallen prima is, maar dat dat geleidelijk moet en dat zgn crash-dieten uit den boze zijn en zelf het jojo-effect vergroten en wat doet de Viva nu.....? Een behoorlijk heftig dieet van 500 kcal per dag (!) promoten als een of ander wonderdieet......terwijl iedereen weet dat dit natuurlijk echt niet goed is voor je lichaam.

Wat vinden jullie hier nu van?
Nee, ik geloof het zelf ook niet zo hoor

Maar misschien wordt Pregnyl op de biomanier gemaakt in de US vanwege tekort aan urine?
maar waarom zou het dan nog zo omslachtig gemaakt worden middels een maandenlange filteringsprocedure etc etc ...
quote:meave schreef op 18 mei 2008 @ 14:11:

[...]

Die indruk krijg ik ook. Men neme een beetje HCG gewonnen uit de urine van zwangeren. Verdunnen dat wat. Voegen daar wat aan toe. Schudden het een keer of honderd en klaar: bio-HCG.Ik denk dat je het geheim ontrafeld hebt. Als je het wat chiquer verwoord, kun je rijk worden
quote:Yamuna schreef op 19 mei 2008 @ 19:01:

maar waarom zou het dan nog zo omslachtig gemaakt worden middels een maandenlange filteringsprocedure etc etc ...Namaken is duurder.
bij het blogstukje staat wel een verwijzing naar dit topic, dus Viva heeft dit zeker wel gezien
Later is nu
ik heb Jossine gemaild dus ze moet er vanaf weten... of ze moet vandaag een vrije dag hebben gehad ofzo..

Jossine@viva.nl
Ik ben net zo benieuwd naar de antwoorden van Jossine/Viva als jullie. Maar misschien is Jossine gewoon vrij vandaag? Of heeft ze net als ik de hele dag vergaderd? Beetje geduld lijkt me wel op zijn plek.
Star; ik heb jouw stukjes en je link naar de amerikaanse wiki nog eens doorgelezen. In de wiki-link staat er notabene ook nog boven "The neutrality of this article is disputed." dus die kunnen we eigenlijk wel zeker achterwege laten qua "bewijs" of "wetenschappelijk aangetoond". De andere stukjes daar heb je zelf al je twijfels over Ik ook. Van welke site heb je ze, weet je dan nog misschien? Was het een wetenschappelijke site?
quote:dreamer schreef op 19 mei 2008 @ 19:15:

bij het blogstukje staat wel een verwijzing naar dit topic, dus Viva heeft dit zeker wel gezien

Goh inderdaad....dat stond er vanochtend nog niet bij, toen ik reageerde op de blog

(Op het forum wordt al heftig gediscussieerd. Heb jij ook ervaring met deze afvalmethode of pak je het liever anders aan?)
Ik heb niet alle pagina's van deze topic gelezen, maar zat ook écht met verbazing en ergernis te lezen zaterdag. Ongelooflijk dat de Viva zo'n "artikel" plaatst. Waarom?

Viva gaat toch heel de tijd over onderwerpen als, "Mode voor alle maten," "Photoshop vrij" enz. enz. Volgens mij probeert Viva altijd de indruk te wekken dat vrouwen juist niet mee moeten doen met zulke belachelijke dieëten en dan komen ze met een artikel dat daar in alle opzichten tegenin gaat! Niet te geloven.

500kcal per dag is toch schandalig weinig? Eerst tegen je lezers zeggen dat iedereen oké is met welke maat dan ook (vandaar "photoshop vrij" en "mode voor alle maten") en daarna een heel artikel over een dieet waarbij je ongezond weinig mag eten.

Jossine schrijft ook op een gegeven moment dat ze de 2e fase (waarin je 3 gezonde maaltijden per dag mag eten) juist moeilijker vond dan de 1e fase. Ja, vind je het gek...je leert hier namelijk niet om normaal en gezond te eten, dus zodra je mag afwijken van het strenge schema weet je gelijk niet meer wat je moet.

Ik vind dit echt te belachelijk voor woorden. Ik was al blij dat ik mijn Viva abonnement had opgezegd en nu weet ik zeker dat ik het blad nooit meer aanraak.

Leuk voor Jossine dat ze is afgevallen, maar dit hoeven we niet allemaal te weten. Tell it to someone who cares zou ik zeggen!

Ohja, ook leuk dat ze in het artikel vermelden dat je met deze "kuur" meer afvalt in 6 weken dan andere mensen in 6 maanden. Kom op zeg, als je veel overgewicht hebt en je gaat gezond eten en goed bewegen val je ook 10kg af en daar hoef je heus geen 6 maanden over te doen. Bijkomend voordeel daarvan is dat je gezond bezig bent en ook leert om gezond te eten. Dát is dan iets wat ik wel kanp vind!
Nou inderdaad, Runner, daarom viel ik er óók over - ik heb inmiddels de rest van het artikel gelezen (ook in de supermarkt ) en de boodschap die Viva hiermee uitzendt is óók dat een BMI van 26.7 zo dramatisch is dat je jezelf moet gaan uithongeren en jezelf moet injecteren met een hormoon dat op dubieuze wijze is verkregen. Dat zo'n HCG-dokter dan roept dat Jossine op het randje van de dood balanceert, allicht, het is zijn beroep om zijn dieet aan de man te brengen. Er zijn genoeg wetenschappelijke artikelen te vinden die dat tegenspreken. Ik ben even vergeten of aan het einde van het artikel Jossine's nieuwe eh... puntjepuntjewaardes (ben even vergeten wat dat allemaal waren, had de Viva toch moeten kopen ) ook werden vermeld, maar ik dacht van niet toch? Dat het dus alleen een afvaljubelverhaal was? (edit: ik bedoel dus dat het natuurlijk een goede zaak is dat te hoge puntjepuntjewaardes verlaagd zijn, maar dat de nadruk in het artikel vooral op het afvallen ligt en dat dat e.e.a. nog dubieuzer maakt)Nou ja, daar wil ik afwezen. Dit hallelujaverhaal over 'hoe Jossine in 6 weken (op een krankzinnige manier, red.) 10 kilo kwijtraakte en gelukkig werd' past inderdaad niet in het 'wees blij met jezelf ongeacht je maat'-evangelie dat Viva ook nog wel eens tracht uit te dragen. Maar wat ik al eerder schreef - aan lange-termijn-denken, interne samenhang (en, dare I say it, visie) schort het bij Viva nogal eens...
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Er worden wel allerlei waarden genoemd, George. Ze is 10 kilo afgevallen, heeft nu een BMI van 23, taille van 94 cm, vetpercentage van 32 % en bloedwaarden binnen de gezonde marge, aldus Jossine.

Dat ze al die tijd roofbouw heeft gepleegd op haar lichaam, onvermijdelijk te weinig vitamines binnen heeft gekregen en waarschijnlijk haar spijsvertering om zeep heeft geholpen, ach... als je maar dun bent, toch?
Zou ze dit nou echt gedaan hebben?? Ik bedoel: ieder mens met een beetje gezond verstand weet toch dat de beste manier om af te vallen regelmatig eten en meer bewegen is? Het wil er bij gewoon nog niet in dat ze dit serieus gedaan heeft en dat dit weer zo'n stuk is om de boel eventjes flink op te schudden.
Traincha als dat zo is dan is het helemaal schandalig toch?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ja, want dan neem je je lezers helemaal niet serieus.
BMI van 23 klinkt leuk.

jammer alleen dat 93 centimeter taille in de gevarenzone valt en dat 32% vet ook niet echt binnen de gezonde marges valt.

Zo zie je maar weer, met alleen kilo's verliezen kom je er niet.
@Wen, ik heb het artikel nog niet gelezen (moest hollen voor de trein dus kon niet ff snel de Bruna in) maar als je zo wanhopig bent dat je zo'n crashkuur gaat volgen dan ben je volgens mij al langere tijd (veel) te zwaar en heb je al meerdere dieëten achter de rug. Dus haar stofwisseling is waarschijnlijk allang naar god geholpen.

En is ze echt zo dom om een dergelijk dieet te gaan volgen terwijl ze dat hiervoor nog nooit gedaan heeft dan is ie inderdaad nu naar god. En dan is het eigen schuld, dikke bult.

Je moet de laatste jaren wel onder een steen hebben geleefd wil je niet weten hoe slecht dergelijke crashdieëten voor je lijf zijn.
quote:traincha2 schreef op 19 mei 2008 @ 22:41:

Ja, want dan neem je je lezers helemaal niet serieus.Dat bedoel ik.
Ik vond het ook moeilijk te geloven, Traincha, maar in het hele artikel is geen kritische noot te vinden over dit walgelijke dieet. Als Viva de boel op zou willen schudden, zouden ze ook niet het risico moeten willen lopen dat éénmalige lezers alleen dit juichverhaal meekrijgen.
Uit het artikel maak ik op dat het haar eerste 'echte' dieet is
Wel aardig trouwens: ik las net dat stukje op het blog door en daar stond vermeld dat er op het forum "heftig gediscussieerd" werd over dit onderwerp. Ik weet niet hoe jullie het ervaren, maar ik heb hier nog geen enkele medestander over dit "dieet" gezien. Als er al gediscussieerd wordt dan gaat het over het oneigenlijke gebruik van dit hormoon.
quote:wen schreef op 19 mei 2008 @ 22:47:

Uit het artikel maak ik op dat het haar eerste 'echte' dieet is

Écht? Is ze echt zó dom? Dat kan toch niet, zo dom is toch niemand?

Nou, die zien we over een tijdje wel op het 100+kilodames topic verschijnen, want reken maar dat Jossine gaat jojo-en.

Als ik 15 jaar geleden wist wat ik nu weet over stofwisseling en dieëten, dan had ik het heel anders aangepakt. Was ik misschien nog wel te zwaar, want echt slank zal ik nooit worden, maar dan had ik wel een gezonde stofwisseling gehad. En ik had jaren eerder echt kunnen genieten van lekker en gezond eten.

Hoe kan iemand tegenwoordig nog zo dom zijn?????
quote:HoiPippiLangkous schreef op 19 mei 2008 @ 22:52:

[...]

Écht? Is ze echt zó dom? Dat kan toch niet, zo dom is toch niemand?

Nou, die zien we over een tijdje wel op het 100+kilodames topic verschijnen, want reken maar dat Jossine gaat jojo-en.

Als ik 15 jaar geleden wist wat ik nu weet over stofwisseling en dieëten, dan had ik het heel anders aangepakt. Was ik misschien nog wel te zwaar, want echt slank zal ik nooit worden, maar dan had ik wel een gezonde stofwisseling gehad. En ik had jaren eerder echt kunnen genieten van lekker en gezond eten.

Hoe kan iemand tegenwoordig nog zo dom zijn?????

Ik snap het ook niet. Alsof dat overgewicht er ook in 6 weken aanzat.
Er valt nu opeens een kwartje; die rookworst waar ze het over heeft in dat stukje, dat zijn natuurlijk haar hersenen.......

Dat stukje over de discussie hier is er volgens mij later bij gezet, ik vind het ronduit onbeleefd dat ze dan niet eventes hier een reactie geeft. Nu krijg je vanzelf gekat over haar, puur omdat zij (of bij haar afwezigheid Viva) niet eventjes reageert.

Beetje gemiste kans.
quote:tangerine schreef op 19 mei 2008 @ 22:43:

BMI van 23 klinkt leuk.

jammer alleen dat 93 centimeter taille in de gevarenzone valt en dat 32% vet ook niet echt binnen de gezonde marges valt.

Zo zie je maar weer, met alleen kilo's verliezen kom je er niet.

Volgens mijn sportschool hoor je te zitten tussen 21 en 33 %. Zit ze dus wel aan de hoge kant, maar wel binnen de norm. Hoe was haar % eerst?

Ik vind het hele dieet een eng verhaal, en Viva is er niet geloofwaardiger (voor zover je daar al van kan spreken bij een dergelijke blad) op geworden.

Ik weet wel dat ik vorige keer moest lachen toen ze schreef dat haar kind had gezegd 'de zeekoe zit al in de auto'. Kind had nog gelijk ook, en dan heb ik het niet over gewicht.......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven