kernvakken eindexamen

22-02-2013 12:36 110 berichten
gisteren ben ik op een infoavond voor ouders van groep 8 leerlingen geweest waar de kernvakregeling ter sprake kwam.

ik heb 20 jaar geleden eindexamen gymnasium gedaan met alleen talen, aardrijkskunde en geschiedenis, eindresultaat cum laude maar dat terzijde.

ik zou niet eens in staat zijn een mavo examen wiskunde te maken en er een 5 voor te halen en met een 4 ben je al meteen gezakt.

je mag immers voor de 3 kernvakken, nederlands, engels en wiskunde maar 1 vijf halen en minder dan 5 is einde oefening.

nu ben ik als volkomen alfa ook bevooroordeeld maar is wiskunde echt zo'n halszaak ?

ik red me prima zonder, kan overigens wel goed hoofdrekenen.

hoe doen ze dat dan nu met mensen zoals ik met een blinde vlek voor wiskunde ?

mijn zoon heeft daar waarschijnlijk geen last van, ik vraag het puur uit interesse.
quote:Supersoulfighter schreef op 22 februari 2013 @ 14:14:

[...]

Het viel bij ons in de klas juist op dat de bèta's Latijn vertalen heel makkelijk vonden en dat de alfa's en gamma's hier toch wat meer moeite mee hadden. Omdat blijkbaar die vertaal puzzel makkelijker is voor mensen die wiskundig inzicht een beetje hebben.

Bij ons waren de beta's eigenlijk overal wel goed in, maar kozen uiteindelijk de betakant omdat ze die mogelijkheid hadden en geloofden dat de schaarste aan die kant altijd in je voordeel zou werken. Nou, daar hebben ze gelijk in gehad zeg maar.

Ik ken eigenlijk geen beta's die voor betavakken heel hoog scoorden en voor alfavakken heel laag.
als je tegen mijn zoon zegt dat er zonder wiskunde geen games, spelconsoles en dergelijke zouden bestaan, heb je meteen een oplettende leerling te pakken.

dus idd het ligt ook aan de docenten, die zulke dingen duidelijk moeten maken en niet meteen alles afwijzen als iemand langer doorvraagt.

maar ik zou echt een lost cause zijn, ik ben niet echt snel onder de indruk van technologie, wel van schoonheid, misschien dat architectuur en kunst dan een betere insteek zou zijn geweest.

( ja ik hield als tiener al van kunst, dat bestaat )
quote:Vl43inder schreef op 22 februari 2013 @ 14:24:

[...]

Bij ons waren de beta's eigenlijk overal wel goed in, maar kozen uiteindelijk de betakant omdat ze die mogelijkheid hadden en geloofden dat de schaarste aan die kant altijd in je voordeel zou werken. Nou, daar hebben ze gelijk in gehad zeg maar.

Ik ken eigenlijk geen beta's die voor betavakken heel hoog scoorden en voor alfavakken heel laag.

mijn broer heeft bewust voor de economische richting gekozen op de havo, hij was even goed in alfa als in beta, dat is ook een succes gebleken.

( over mijn carriere gaan we het maar niet hebben, die stelt, mede door andere omstandheden als mijn pakketkeuze, niet veel voor maar dat staat hier niet ter discussie )
Alle reacties Link kopieren
En dat terwijl kunst en wiskunde hand in hand gaan!

Mijn interesse in wiskunde wordt juist dankzij kunst en design getriggerd.
Ik geef al 10 jaar bijles wiskunde. En mijn ervaring is: je moet eerst door het pantser heenbreken van 'wiskunde kan ik niet en is toch niet leuk'. Veel leerlingen raffelen hun huiswerk af omdat ze denken dat ze het toch niet kunnen. Als je daar eenmaal doorheen weet te komen dan gaan ze met sprongen vooruit. Een 7 is voor bijna iedereen haalbaar.

De volgende stap is niet te snel opgeven. Veel leerlingen lezen de theorie in het boek niet of nauwelijks en racen meteen naar de sommen. Die dan niet lukken. Ja, logisch, die uitleg staat er niet voor niets! Ook verwachten ze vaak dat ze de uitleg na 1 keer snel doorlezen wel moeten snappen. Ze willen in hetzelfde tempo lezen als bijv. een geschiedenisboek. Dat werkt niet met wiskunde!

Een heel enkele keer lukt het echt niet om iemand recht te trekken. Echt de uitzondering. Dan schiet hun abstractievermogen tekort, wat je bij havo en zeker vwo echt nodig hebt. Maar dan hebben die leerlingen eigenlijk altijd ook veel problemen bij andere vakken en zitten ze op een te hoog niveau. Ik heb bijv. een leerling gehad die wel een prima rekenkundig inzicht had, maar zo gauw hij precies hetzelfde moest doen in abstracte formules, snapte hij er niets meer van. Die leerling zat op de havo maar kon dat niveau echt niet aan. Ik zou hem probleemloos een technische MBO-studie zien doen als hij maar niet abstract hoeft te denken. Maar die jongen had dus ook grote problemen met veel andere vakken.
quote:banaanaap schreef op 22 februari 2013 @ 14:28:

En dat terwijl kunst en wiskunde hand in hand gaan!

Mijn interesse in wiskunde wordt juist dankzij kunst en design getriggerd.als ik meer van wiskunde wist zou ik er misschien net zo over denken, wie weet.
quote:pyridine schreef op 22 februari 2013 @ 14:28:

Ik geef al 10 jaar bijles wiskunde. En mijn ervaring is: je moet eerst door het pantser heenbreken van 'wiskunde kan ik niet en is toch niet leuk'. Veel leerlingen raffelen hun huiswerk af omdat ze denken dat ze het toch niet kunnen. Als je daar eenmaal doorheen weet te komen dan gaan ze met sprongen vooruit. Een 7 is voor bijna iedereen haalbaar.

De volgende stap is niet te snel opgeven. Veel leerlingen lezen de theorie in het boek niet of nauwelijks en racen meteen naar de sommen. Die dan niet lukken. Ja, logisch, die uitleg staat er niet voor niets! Ook verwachten ze vaak dat ze de uitleg na 1 keer snel doorlezen wel moeten snappen. Ze willen in hetzelfde tempo lezen als bijv. een geschiedenisboek. Dat werkt niet met wiskunde!

Een heel enkele keer lukt het echt niet om iemand recht te trekken. Echt de uitzondering. Dan schiet hun abstractievermogen tekort, wat je bij havo en zeker vwo echt nodig hebt. Maar dan hebben die leerlingen eigenlijk altijd ook veel problemen bij andere vakken en zitten ze op een te hoog niveau. Ik heb bijv. een leerling gehad die wel een prima rekenkundig inzicht had, maar zo gauw hij precies hetzelfde moest doen in abstracte formules, snapte hij er niets meer van. Die leerling zat op de havo maar kon dat niveau echt niet aan. Ik zou hem probleemloos een technische MBO-studie zien doen als hij maar niet abstract hoeft te denken. Maar die jongen had dus ook grote problemen met veel andere vakken.ik begin te denken dat ik ook qua bijlesleraren niet de juiste mensen getroffen heb.
wat alle andere vakken betreft, kon ik prima mee qua abstractie op VWO niveau, zelfs zonder veel tijd aan mijn huiswerk te besteden.

misschien dat ik daarom ook zo snel wiskunde maakte en ontmoedigd steeds sneller de opgaven oploste...

dan nog, niemand heeft me dat toen verteld.
Jammer prinsesisback, ik denk dat je gelijk hebt! Ik hoor leerlingen best vaak vreemde verhalen vertellen over docenten die geen uitleg willen geven. Ik ben er zelf natuurlijk niet bij dus ik weet niet wat er in de les gebeurt, maar ik krijg wel het idee dat veel docenten te weinig sturing geven in hoe je wiskunde moet leren.

Mijn stelling en ik ben er echt van overtuigd: Als je met de andere vakken het abstractieniveau op het VWO aankunt, dan kun je ook wiskunde leren.

Bijzondere gevallen van hersenletsel uiteraard daargelaten. Met dyscalculie loop je trouwens ook bij andere vakken vast, niet alleen bij wiskunde.
Als je meer van kunst wist dan zou je er zo over denken.

De gulden snede, fractals, fibonacci, spiegelingen, patronen, etc. Allemaal toegepast in de kunst. Van de oudheid tot hedendaagse kunst zie je wiskunde en kunst samen.

Er zijn enorm veel theorieën waar men schoonheid heeft proberen te vangen in formules en andersom.
ik heb het hier al een paar keer gezegd, ik heb geen dyscalculie, ik hoofdreken echt goed en mis in het dagelijks leven geen rekenvaardigheden.

ach, gedane zaken nemen geen keer. ik hoop maar dat ze nu het wel verplicht is het onderwijs erop aanpassen dat zoveel mogelijk mensen wel met wiskunde meekomen, met of zonder bijles / extra hulp.
quote:banaanaap schreef op 22 februari 2013 @ 14:40:

Als je meer van kunst wist dan zou je er zo over denken.

De gulden snede, fractals, fibonacci, spiegelingen, patronen, etc. Allemaal toegepast in de kunst. Van de oudheid tot hedendaagse kunst zie je wiskunde en kunst samen.

Er zijn enorm veel theorieën waar men schoonheid heeft proberen te vangen in formules en andersom.dat weet ik, ik ken alleen de achtergronden daarvan niet zo goed, zonde eigenlijk.
quote:pyridine schreef op 22 februari 2013 @ 14:39:

Jammer prinsesisback, ik denk dat je gelijk hebt! Ik hoor leerlingen best vaak vreemde verhalen vertellen over docenten die geen uitleg willen geven. Ik ben er zelf natuurlijk niet bij dus ik weet niet wat er in de les gebeurt, maar ik krijg wel het idee dat veel docenten te weinig sturing geven in hoe je wiskunde moet leren.

Mijn stelling en ik ben er echt van overtuigd: Als je met de andere vakken het abstractieniveau op het VWO aankunt, dan kun je ook wiskunde leren.

Bijzondere gevallen van hersenletsel uiteraard daargelaten. Met dyscalculie loop je trouwens ook bij andere vakken vast, niet alleen bij wiskunde.Precies ook mijn ervaring uit mijn bijlesgeeftijd. En er wordt ook erg weinig aandacht gegeven aan de toepassingsgebieden. Dat maakt dat sommige leerlingen gewoon geen grip op het vak krijgen terwijl ze het inhoudelijk prima aankunnen. Misschien iets om je als ouder druk over te maken als je merkt dat je kind slecht lijkt te zijn in wiskunde, al dan niet bij de keuze voor een bijlesleraar.
quote:Vl43inder schreef op 22 februari 2013 @ 14:48:

[...]

Precies ook mijn ervaring uit mijn bijlesgeeftijd. En er wordt ook erg weinig aandacht gegeven aan de toepassingsgebieden. Dat maakt dat sommige leerlingen gewoon geen grip op het vak krijgen terwijl ze het inhoudelijk prima aankunnen. Misschien iets om je als ouder druk over te maken als je merkt dat je kind slecht lijkt te zijn in wiskunde, al dan niet bij de keuze voor een bijlesleraar.ik hou het in gedachten maar ik denk dat mijn zoon wel goed in wiskunde wordt, hij doet het goed met rekenen in groep 8 en dat lijkt veel meer op wiskunde dan dat wat wij op de lagere school leerden.
Die achtergronden kun je zelf onderzoeken.

Overigens was ik het klassieke voorbeeld van de luie 2e fase leerling.

Op VWO blijven zitten omdat ik niks deed, met name aan wiskunde. Stond een 3,4 en moest naar de HAVO.

Op de HAVO moest ik opeens verplicht in de les zitten en hoorde ik de uitleg tot in den treure. Resultaat: 9.8 op m'n eindexamen met een fout die te wijten was aan slordigheid.

Gewoon doen bleek dus het devies. Bovendien heeft wiskunde doorgaans een seriële leercurve. Snap je een eerdere stap niet volledig, dan gaat de volgende nog moeilijker zijn. Bij andere vakken is het "makkelijker" om delen over te slaan. Bij Nederlands kan je al met grammatica oefenen voor de spelling perfect is of andersom.

Mijn interesse in wiskunde is pas op de kunstacademie aangewakkerd, toen heb ik pas de schoonheid van de formule leren kennen. En het praktisch nut, want het is erg fijn om volumes, oppervlaktes ed te kunnen berekenen voor ontwerpen.
kunst maken zit er voor mij niet in, helaas.

maar ik snap wel dat het dan voor je gaat leven en je je erin gaat verdiepen.
Moest jij op het VWO niet verplicht in de les zitten dan?
Leuk verhaal banana aap! Mijn vriend is beta er leert mij door zijn uitleg wel dingen bij. Hij houdt dan weer van de praktische kant, ik ben meer van het dromen en lezen.
Nee joh, je werd in die eerste jaren losgelaten in het studiehuis. Zelfstandige studie-uren waarin we in de studieruimte SETI op alle computers lieten draaien en probeerden de computer van de systeembeheerder te hacken.

Als het goed is, is er tegenwoordig een betere begeleiding.
quote:banaanaap schreef op 22 februari 2013 @ 15:02:

Nee joh, je werd in die eerste jaren losgelaten in het studiehuis. Zelfstandige studie-uren waarin we in de studieruimte SETI op alle computers lieten draaien en probeerden de computer van de systeembeheerder te hacken.

Als het goed is, is er tegenwoordig een betere begeleiding.ik hoop van wel.
O het studiehuis, wat een drama! Paradijs voor leerlingen natuurlijk, maar concreet veel minder lesuren. Ik zat gelukkig op een ouderwetse school, waarbij de meeste leraren het bij hun oude klassiekale leesmethode hielden. Maar er waren ook leraren die vonden dat ze je tijdens de les niks meer hoefde uit te leggen. Het idee was: ga maar lezen en als je vragen hebt kom je maar naar me toe. Terwijl vakken zoveel meer gaan leven als je er actief mee bezig bent!
quote:banaanaap schreef op 22 februari 2013 @ 15:02:

Zelfstandige studie-uren waarin we in de studieruimte SETI op alle computers lieten draaien en probeerden de computer van de systeembeheerder te hacken.Nouja, dat was waarschijnlijk niet echt de bedoeling, maar eigenlijk wel heel leerzaam denk ik! Je moet er een boel kennis voor hebben van computers en durven te pielen/kloten. Dus je leert wel zelfstandig experimenteren en denken
Wat banaanaap zegt over de 'seriële leercurve' van wiskunde is inderdaad heel essentieel. Je behandelt namelijk elk jaar dezelfde onderwerpen (goniometrie, algebra, kansberekening, etc.), maar elke keer op een hoger niveau. Heb jij in de tweede klas uit puberachtig gedrag nooit je huiswerk gemaakt, dan ga je die onderwerpen in de derde klas ook niet snappen.

Hetzelfde geldt trouwens voor Grieks en Latijn. Snap je de naamvallen niet, maar de werkwoordstijden wel: helaas, maar dan ga je de teksten niet kunnen vertalen.
ik maakte het huiswerk wel penelopeia maar vraag me niet hoe.....

heel erg maar de wiskundeleraar heeft tijdens een gesprek toen ik op de brugklas zat mijn ouders al gezegd dat ik nooit wiskunde zou snappen, dat te horen maakt je motivatie als tiener natuurlijk helemaal kapot.

het zou verboden moeten zijn dat leraren zulke dingen zeggen.
Als ik je nog een boektip mag geven: het rekentheater van adri treffers

Leuk geschreven, en de auteur bespreekt ook wat er volgens hem precies mis is met het huidige wiskunde-/rekenonderwijs.

quote:prinsesisback schreef op 22 februari 2013 @ 15:19:

het zou verboden moeten zijn dat leraren zulke dingen zeggen.Volledig eens trouwens mijn wiskundedocent heeft dat ook een keer tegen me gezegd.. Ik was altijd wel goed in rekenen, haalde hoge cijfers, en toen opeens een paar toetsen niet meer. Werd me direct vertelt dat ik dit blijkbaar niet kon, dat had best wel een impact denk ik achteraf, paar jaar lang steeds randje voldoendes gehaald. Kreeg pas aan het eind van het vwo, met een nieuwe docent, weer de motivatie terug en ben mijn examenjaar met ruime voldoendes doorgekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven