kernvakken eindexamen

22-02-2013 12:36 110 berichten
gisteren ben ik op een infoavond voor ouders van groep 8 leerlingen geweest waar de kernvakregeling ter sprake kwam.

ik heb 20 jaar geleden eindexamen gymnasium gedaan met alleen talen, aardrijkskunde en geschiedenis, eindresultaat cum laude maar dat terzijde.

ik zou niet eens in staat zijn een mavo examen wiskunde te maken en er een 5 voor te halen en met een 4 ben je al meteen gezakt.

je mag immers voor de 3 kernvakken, nederlands, engels en wiskunde maar 1 vijf halen en minder dan 5 is einde oefening.

nu ben ik als volkomen alfa ook bevooroordeeld maar is wiskunde echt zo'n halszaak ?

ik red me prima zonder, kan overigens wel goed hoofdrekenen.

hoe doen ze dat dan nu met mensen zoals ik met een blinde vlek voor wiskunde ?

mijn zoon heeft daar waarschijnlijk geen last van, ik vraag het puur uit interesse.
ik vond deze pijler nog het meest geschikt, als er een betere is mag het wel verplaatst worden.
Ja, ik vind wiskunde een halszaak en niet vanwege het rekenen maar wel vanwege de analytische vaardigheden.

Ik moet zelf als beta vaak alfa's begeleiden bij zaken die een wat analytischer denkniveau vereisen. Deze alfa's hebben dan ook beroepen waarvoor een behoorlijk ontwikkeld analytisch niveau voor hen niet noodzakelijk is. Maar de medewerkers die boven hun collega's uit zijn gestegen hebben bijna allemaal een beter ontwikkeld analytisch vermogen dan de anderen.
misschien is dat ook wel zo, vlinder maar naar welke school had ik dan moeten gaan ?

als wiskunde zo belangrijk wordt gevonden, had ik LWOO moeten doen, echt.

dat zou verder echt zonde zijn geweest, als ik dat van mezelf mag zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, is Engels echt zo'n halszaak? Is het VWO wel een halszaak? Genoeg mensen die zich prima zonder redden. Kortom dat 'prima kunnen redden zonder' vind ik geen argument.

Een VWO-diploma laat zien dat je op breed gebied goed ontwikkeld bent. Daar horen talen en ook wiskunde bij: wiskunde laat zien dat je in staat bent tot logisch denken. Als je echt dyscalculie hebt vind ik dat ze een uitzondering moeten maken maar anders gewoon werken, de meesten kunnen het echt wel leren als je er maar tijd in steekt. Ik geloof niet dat die blinde vlek bij jou zo blind is.
Ik ben zo blij dat er vroeger geen wiskunde in mijn pakket zat (VWO A). Ik had al economie 1, met een 4 op mijn eindlijst, met nog wiskunde erbij had ik niet eens de MAVO gehaald!
Eentje die je had geleerd dat mijn post geen kritiek is op jouw keuze van toen?
Bij mij hetzelfde verhaal TO. Ik ben blij ddat ik nu geen eindexamen hoef te doen. IK heb mavo gedaan zonder wiskunde ( Ned, Eng, FRa, Dui, Aardr, bio en maatschappijleer) en op de havo had ik wiskunde tot en met de vierde. Eindexamenvakken waren hier Ned, Eng, Dui, tekenen, gs en economie. Economie was al een drama. ( Had ik een 5,4 en dus afgerond een 5) voor en dat viel mij ( en mijn ouders) nog mee. Ik heb dyscalculie en mij wiskunde leren is echt een gebed zonder end. Ik heb het dus wel een beetje gehad maar het was echt 3x niks. Ik zag het gewoon niet. Heel eerlijk gezegd, mis ik het niet in mijn leven.
Liefde is als Sinterklaas: je moet er in geloven, anders wordt het niks...
quote:pyridine schreef op 22 februari 2013 @ 12:53:

Tja, is Engels echt zo'n halszaak? Is het VWO wel een halszaak? Genoeg mensen die zich prima zonder redden. Kortom dat 'prima kunnen redden zonder' vind ik geen argument.

Een VWO-diploma laat zien dat je op breed gebied goed ontwikkeld bent. Daar horen talen en ook wiskunde bij: wiskunde laat zien dat je in staat bent tot logisch denken. Als je echt dyscalculie hebt vind ik dat ze een uitzondering moeten maken maar anders gewoon werken, de meesten kunnen het echt wel leren als je er maar tijd in steekt. Ik geloof niet dat die blinde vlek bij jou zo blind is.

volgens de leraren snapte ik 90% van de lesstof niet en als ze me hints gaven om iets wel op te lossen kon ik er niets mee.

maar goed, als jij het zegt, ik heb bijlessen genoeg gehad om te weten dat het wel een blinde vlek is.
quote:Re__ske schreef op 22 februari 2013 @ 12:56:

Bij mij hetzelfde verhaal TO. Ik ben blij ddat ik nu geen eindexamen hoef te doen. IK heb mavo gedaan zonder wiskunde ( Ned, Eng, FRa, Dui, Aardr, bio en maatschappijleer) en op de havo had ik wiskunde tot en met de vierde. Eindexamenvakken waren hier Ned, Eng, Dui, tekenen, gs en economie. Economie was al een drama. ( Had ik een 5,4 en dus afgerond een 5) voor en dat viel mij ( en mijn ouders) nog mee. Ik heb discalculi en mij wiskunde leren is echt een gebed zonder end. Ik heb het dus wel een beetje gehad maar het was echt 3x niks. Ik zag het gewoon niet. Heel eerlijk gezegd, mis ik het niet in mijn leven.ik heb geen dyscalculie, ik hoofdreken als de beste, bij mij is de vertaalslag naar het abstractere van wiskunde het obstakel.
Prinsesisback, ik had hetzelfde.

Ik was echt dramatisch slecht in de exacte vakken en vreselijk goed in de talen, geschiedenis en aardrijkskunde. Op de basisschool was ik al een knurft in rekenen en in de havo/vwo brugklas bleek ik echt vreselijk slecht te zijn in wiskunde. Biologie was ook niet je dat, maar vooral wiskunde was erg. Zo erg, dat ik naar de mavo ben gegaan! Mijn leraren wisten echt niet hoe ze me door de onderbouw havo of atheneum moesten loodsen met zowel wiskunde, natuurkunde als scheikunde. Het erge was dat ik wat talen betreft makkelijk vwo kon.

Afijn, uiteindelijk zat ik dus op de mavo en ook daar waren wis-, natuur- en scheikunde echt lastig voor me. Toch heb ik mijn examens voor zowel mavo als havo erg goed gedaan, maar ik had dan alleen de talen, geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer. Na de havo kreeg ik het advies om vwo te gaan doen, maar ik had geen zin meer. (stom!)
quote:Vl43inder schreef op 22 februari 2013 @ 12:54:

Eentje die je had geleerd dat mijn post geen kritiek is op jouw keuze van toen?in mijn geval was het geen keuze, ik had ook geen wiskunde in mijn pakket mogen kiezen van de mentor ( is me echt zo gezegd ).
Prinsesisback, wiskunde is vooral een kwestie van oefenen, en dr niet bang voor zijn. Als jij had gemoeten, had je het ook wel gehaald. Jij had alleen een makkelijke uitweg
Ik zat in de eerste lichting van de tweede fase, waarin het dus inderdaad verplicht was om wiskunde te volgen tot en met het eindexamen, ook op het gymnasium. Ik deed alle talen plus geschiedenis en aardrijkskunde en dus ook wiskunde. Het stelde weinig voor, een uurtje per week. Ook hele andere onderwerpen dan voor de mensen die wél wiskunde hadden gekozen. Ik durf te stellen dat het voor de meeste 'alfa's' prima haalbaar is voor dit vak te slagen. Tenslotte moeten de 'beta's' en ook de dyslectici ook voor Nederlands en Engels slagen, soms voor hen een veel zwaardere opgave! Om nog maar niet te spreken over het verplichte Duits en Frans wat toen op VWO ook moest... is nu weer anders volgens mij.
quote:prinsesisback schreef op 22 februari 2013 @ 12:57:

[...]

ik heb geen dyscalculie, ik hoofdreken als de beste, bij mij is de vertaalslag naar het abstractere van wiskunde het obstakel.

Misschien heb ik het dan ook niet, ( Het werd gezegd op school.) Ik verwissel ook geen cijfers of zoiets dergelijks. Ebn hoofdrekenen lukt me ook. Niet super snel, maar ik kan het.

Verbanden leggen kan ik echter ook niet.
Liefde is als Sinterklaas: je moet er in geloven, anders wordt het niks...
quote:spitsmuisje schreef op 22 februari 2013 @ 12:58:

Prinsesisback, ik had hetzelfde.

Ik was echt dramatisch slecht in de exacte vakken en vreselijk goed in de talen, geschiedenis en aardrijkskunde. Op de basisschool was ik al een knurft in rekenen en in de havo/vwo brugklas bleek ik echt vreselijk slecht te zijn in wiskunde. Biologie was ook niet je dat, maar vooral wiskunde was erg. Zo erg, dat ik naar de mavo ben gegaan! Mijn leraren wisten echt niet hoe ze me door de onderbouw havo of atheneum moesten loodsen met zowel wiskunde, natuurkunde als scheikunde. Het erge was dat ik wat talen betreft makkelijk vwo kon.

Afijn, uiteindelijk zat ik dus op de mavo en ook daar waren wis-, natuur- en scheikunde echt lastig voor me. Toch heb ik mijn examens voor zowel mavo als havo erg goed gedaan, maar ik had dan alleen de talen, geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer. Na de havo kreeg ik het advies om vwo te gaan doen, maar ik had geen zin meer. (stom!)

ik werd er gisteren wel een beetje moedeloos van, stel mensen hebben een kind zoals ik en jij, wat moet je dan ?

maar goed schijnbaar is dat voor het onderwijs, iig degenen die erover gaan, een non-issue, ook leuk om te weten dat je beperkingen zo ingeschaald worden.
Dat je bij je eindexamen ook iets met rekenen / wiskunde moet kunnen, vind ik prima. Maar ik vind het een enorme misser in ons onderwijssysteem dat je alle vakken op hetzelfde niveau moet doen. Inderdaad, wat prinsesisback zegt; dan moet je dus op het niveau van je 'slechtste' vak les gaan volgen. Zonde! Waarom niet wiskunde op kader-niveau, Engels op havo-niveau, Nederlands op vwo-niveau, als je dat aankunt...

Ik geef les aan vmbo basis. Gelukkig hebben wij wat betreft de rekentoets uitstel gekregen.
@ sonane en alfea:

ik zou het jullie zo bewijzen dat ik er echt niets van bak, met of zonder bijles / veel inzet of wat dan ook, helaas kan dat nu niet.
quote:Re__ske schreef op 22 februari 2013 @ 13:02:

[...]

Misschien heb ik het dan ook niet, ( Het werd gezegd op school.) Ik verwissel ook geen cijfers of zoiets dergelijks. Ebn hoofdrekenen lukt me ook. Niet super snel, maar ik kan het.

Verbanden leggen kan ik echter ook niet.ik ken iemand met dyscalculie, die kan bijvoorbeeld uit haar hoofd niet uitrekenen hoeveel 3 pakken melk kosten bij de ah, dat is echt wel een deur verder als wiskunde niet snappen.
quote:muziekmeisje schreef op 22 februari 2013 @ 13:03:

Dat je bij je eindexamen ook iets met rekenen / wiskunde moet kunnen, vind ik prima. Maar ik vind het een enorme misser in ons onderwijssysteem dat je alle vakken op hetzelfde niveau moet doen. Inderdaad, wat prinsesisback zegt; dan moet je dus op het niveau van je 'slechtste' vak les gaan volgen. Zonde! Waarom niet wiskunde op kader-niveau, Engels op havo-niveau, Nederlands op vwo-niveau, als je dat aankunt...

Ik geef les aan vmbo basis. Gelukkig hebben wij wat betreft de rekentoets uitstel gekregen.

dit zou ik een prima plan vinden, ik had best mavo of zelfs het allerlaagste examen wiskunde gedaan, als dat mogelijk was, misschien dat dat met veel bijles wel zou lukken.

dan nog had ik geen werk gekozen waarbij wiskunde van belang is.
quote:prinsesisback schreef op 22 februari 2013 @ 13:03:

@ sonane en alfea:

ik zou het jullie zo bewijzen dat ik er echt niets van bak, met of zonder bijles / veel inzet of wat dan ook, helaas kan dat nu niet.

Bijles helpt geen bal als je niet goed zelf bezig gaat, het gaat om vertrouwen in jezelf en bijzonder veel inzet. Zeker als je er geen talent voor hebt. Daarnaast is enige vorm van dwang of stok achter de deur wel prettig.

Ik ben helaas te cynisch geworden op mensen die zeggen dat ze geen wiskunde begrijpen en dat ook nooit gaan doen, te geloven. Ik zie namelijk dat deze groep amper de moeite neemt om zich echt in wiskunde te verdiepen, of probeert interesse te tonen en "de leuke dingen" en opbrengsten van wiskunde begrijpen.

Dat doe je wel met andere vakken: als ik Frans aan het leren ben weet ik wat me dat oplevert (me verbaal kunnen redden in Frankrijk) als ik geschiedenis aan het leren ben koppel je dat aan dingen die je tegenkomt in het leven (documentaires, films, boeken, etc.). Dát motiveert, en nodigt uit tot meer begrip

Dat jij deze vraag hier stelt zegt eigenlijk al genoeg..
Joh, ik heb ook echt een pésthekel aan wiskunde. Ik ging er altijd met tegenzin heen en haalde ook echt geen goede cijfers. Het boeide me niet en ik heb ook niet het idee dat ik de 'skills' die ik tussen vwo 4 en 6 heb opgedaan me in het dagelijks leven dien, maar soit. Het moest. Het is nu eenmaal de afspraak, daar verander je niets aan. En ik wil niet denigrerend overkomen, maar ik denk echt dat de meesten dit ook kunnen als het moet. Er zijn ook heel veel hulpmiddelen als je bijvoorbeeld dyscalculie hebt. Het zal altijd moeilijk blijven voor sommigen, maar wel haalbaar.

Wel frappant dat er niets wordt gezegd over de verplichte talen terwijl dat voor velen ook echt een enorm struikelblok is!! Dat zie ik dagelijks in mijn werk (onderwijs-gerelateerd, we helpen degenen die het er moeilijk mee hebben op school).
quote:sonane schreef op 22 februari 2013 @ 13:10:

[...]

Bijles helpt geen bal als je niet goed zelf bezig gaat, het gaat om vertrouwen in jezelf en bijzonder veel inzet. Zeker als je er geen talent voor hebt. Daarnaast is enige vorm van dwang of stok achter de deur wel prettig.

Ik ben helaas te cynisch geworden op mensen die zeggen dat ze geen wiskunde begrijpen en dat ook nooit gaan doen, te geloven. Ik zie namelijk dat deze groep amper de moeite neemt om zich echt in wiskunde te verdiepen, of probeert interesse te tonen en "de leuke dingen" en opbrengsten van wiskunde begrijpen.

Dat doe je wel met andere vakken: als ik Frans aan het leren ben weet ik wat me dat oplevert (me verbaal kunnen redden in Frankrijk) als ik geschiedenis aan het leren ben koppel je dat aan dingen die je tegenkomt in het leven (documentaires, films, boeken, etc.). Dát motiveert, en nodigt uit tot meer begrip

Dat jij deze vraag hier stelt zegt eigenlijk al genoeg..dat gaat vast voor veel mensen op maar niet voor iedereen.
quote:alfea schreef op 22 februari 2013 @ 13:11:

Joh, ik heb ook echt een pésthekel aan wiskunde. Ik ging er altijd met tegenzin heen en haalde ook echt geen goede cijfers. Het boeide me niet en ik heb ook niet het idee dat ik de 'skills' die ik tussen vwo 4 en 6 heb opgedaan me in het dagelijks leven dien, maar soit. Het moest. Het is nu eenmaal de afspraak, daar verander je niets aan. En ik wil niet denigrerend overkomen, maar ik denk echt dat de meesten dit ook kunnen als het moet. Er zijn ook heel veel hulpmiddelen als je bijvoorbeeld dyscalculie hebt. Het zal altijd moeilijk blijven voor sommigen, maar wel haalbaar.

Wel frappant dat er niets wordt gezegd over de verplichte talen terwijl dat voor velen ook echt een enorm struikelblok is!! Dat zie ik dagelijks in mijn werk (onderwijs-gerelateerd, we helpen degenen die het er moeilijk mee hebben op school).

ik snap best dat nederlands en engels ook een struikelblok kunnen vormen, ik heb deze discussie alleen opgestart vanuit mijn eigen ervaring gisteravond.

maar goed wie daar iets over wil zeggen is van harte welkom in dit topic, ik wil het zeker niet tot mezelf en mijn eigen struikelblokken beperken.
quote:prinsesisback schreef op 22 februari 2013 @ 13:13:

[...]

dat gaat vast voor veel mensen op maar niet voor iedereen.Heb je ooit voor je plezier, vanuit een intrinsieke motivatie, iets wiskundigs opgezocht? Zie je het belang van wiskunde in?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven