kernvakken eindexamen

22-02-2013 12:36 110 berichten
gisteren ben ik op een infoavond voor ouders van groep 8 leerlingen geweest waar de kernvakregeling ter sprake kwam.

ik heb 20 jaar geleden eindexamen gymnasium gedaan met alleen talen, aardrijkskunde en geschiedenis, eindresultaat cum laude maar dat terzijde.

ik zou niet eens in staat zijn een mavo examen wiskunde te maken en er een 5 voor te halen en met een 4 ben je al meteen gezakt.

je mag immers voor de 3 kernvakken, nederlands, engels en wiskunde maar 1 vijf halen en minder dan 5 is einde oefening.

nu ben ik als volkomen alfa ook bevooroordeeld maar is wiskunde echt zo'n halszaak ?

ik red me prima zonder, kan overigens wel goed hoofdrekenen.

hoe doen ze dat dan nu met mensen zoals ik met een blinde vlek voor wiskunde ?

mijn zoon heeft daar waarschijnlijk geen last van, ik vraag het puur uit interesse.
quote:sonane schreef op 22 februari 2013 @ 15:21:

Als ik je nog een boektip mag geven: http://www.bol.com/nl/p/het-rekentheate ... 010217147/

Leuk geschreven, en de auteur bespreekt ook wat er volgens hem precies mis is met het huidige wiskundeonderwijs.tuurlijk mag dat, interessant boek !
Alle reacties Link kopieren
Een tiener motiveren is trouwens best pittig. De gemiddelde tiener heeft geen idee van wat hij wil of wat de consequenties zijn het gedrag.

Uitzonderingen natuurlijk nagelaten.

Voor een docent is het niet te doen om voor elke leerling in elke klas iets te vinden wat de interesse triggert.

Overigens vraag ik me af of een docent echt zou zeggen "princess gaat wiskunde nooit snappen". Het lijkt me voor de hand liggen dat er gezegd wordt "princess gaat wiskunde nooit snappen als ze geen bijles neemt of wanneer ze haar huiswerk nooit maakt, etc".
Ik geef de tip

khanacademy.com

Geweldig

Ideaal als ik mijn kinderen nog wat moet uitleggen.
quote:banaanaap schreef op 22 februari 2013 @ 15:25:

Een tiener motiveren is trouwens best pittig. De gemiddelde tiener heeft geen idee van wat hij wil of wat de consequenties zijn het gedrag.

Uitzonderingen natuurlijk nagelaten.

Voor een docent is het niet te doen om voor elke leerling in elke klas iets te vinden wat de interesse triggert.

Overigens vraag ik me af of een docent echt zou zeggen "princess gaat wiskunde nooit snappen". Het lijkt me voor de hand liggen dat er gezegd wordt "princess gaat wiskunde nooit snappen als ze geen bijles neemt of wanneer ze haar huiswerk nooit maakt, etc".

ok het is lang geleden maar volgens mij heeft ie dat wel zo gezegd en toen kwam die paar maanden later met de 90% die me ontging en de 10% die ik wel snapte maar niet kon toepassen.

misschien was deze leraar ook wel een heel stomme irritante man, die weinig inzicht had in mensen motiveren, wie weet.
maar goed ik ga de echte wereld in, ik check hier later nog even.

alvast bedankt voor de reacties !
quote:muziekmeisje schreef op 22 februari 2013 @ 14:18:

Beterschap!

Ik weet er ook het fijne niet van, weet wel dat je vroegah... op de mavo wel uit twee niveaus kon kiezen; niveau C en D. D was het hoogste, C makkelijker. Je kon alleen doorstromen naar de HAVO met al je vakken op niveau D. Als je op niveau D zakte, mocht je op C-niveau herexamen doen. Zo'n systeem klonk helemaal niet zo slecht. Maar inderdaad, organisatorisch zal zoiets zeker obstakels opwerpen... Maar toch; als het 40 jaar geleden kon, waarom dan nu niet meer?

Maar C- en D-niveau zat gewoon in dezelfde klas. En zelfs als je die zou splitsen dan zouden ze van dezelfde leraar les mogen krijgen. Maar leraren in de bovenbouw Havo/VWO moeten zelf universiteit gedaan hebben (1e graad noemen ze dat) en in het VMBO is dat een HBO opleiding (2e graad). Een 2e graads leraar mag geen les geven in de bovenbouw van HAVO of VWO.

Het verschil tussen C en D is er nog wel een beetje. Je kan namelijk voor de gemengde leerweg kiezen op het VMBO in de 3e en 4e klas. Daarbij doe je 1 praktijkvak en daarnaast minder theorievakken dan op TL. Eigenlijk net als op Kader. Maar de vakken (en het examen) zijn wel op TL niveau.
Je hebt op havo en vwo 4 soorten wiskundes: A tot en met D.

C is het makkelijkst, en echt, met een blinde vlek voor wiskunde kun je het, als je havo/vwo capaciteiten hebt, met inzet echt wel tot een 4.5 (afgerond dus 5) brengen.

Ik ben zelf mentor en docente in vwo 6 (geen wiskunde) en wat wij vorig jaar zagen is dat de gevolgen van de verzwaring van de exameneisen (1x 5 voor kernvakken en centrale examens gemiddeld minimaal 5,5) maar voor 2 extra zakkers gezorgd zou hebben.Dit viel ons reuze mee.
Dat is niet zo Kaetje. Een 1e graad kun je ook op HBO halen na je 2e graad.
quote:bloesem1977 schreef op 23 februari 2013 @ 12:27:

Je hebt op havo en vwo 4 soorten wiskundes: A tot en met D.

C is het makkelijkst, en echt, met een blinde vlek voor wiskunde kun je het, als je havo/vwo capaciteiten hebt, met inzet echt wel tot een 4.5 (afgerond dus 5) brengen.

Ik ben zelf mentor en docente in vwo 6 (geen wiskunde) en wat wij vorig jaar zagen is dat de gevolgen van de verzwaring van de exameneisen (1x 5 voor kernvakken en centrale examens gemiddeld minimaal 5,5) maar voor 2 extra zakkers gezorgd zou hebben.Dit viel ons reuze mee.goed dat die niveaus bestaan, dat was in mijn tijd niet het geval, dat zou me dan wel een kans geven.
Bloesem, je hebt gelijk. Maar dan nog moet je dus een extra opleiding doen om les te mogen geven aan bovenbouw H/V. Op een klein schooltje moet je dan elke vakdocent zo gek krijgen om die opleiding te gaan doen.

Bij ons is op het VMBO TL niemand gezakt door de verzwaring van de eisen. Wij hadden gedacht dat er meer kinderen zouden zakken maar dat was vorig jaar in elk geval niet zo. Hopelijk slagen ze dit jaar allemaal, het is mijn mentorklas dus ik zou extra trots zijn :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven