Suiker de grote verleiding

22-02-2013 10:59 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1327541

Gisteren Zembla, over de macht van de suikerfabrikanten die een miljard uitgeven om te lobbyen in Brussel....die scholen betalen om snoep en cola automaten te plaatsen...

Alles wat gebeurt om obesity aan te pakken is dweilen met de kraan open.
quote:Paekzwart schreef op 22 februari 2013 @ 11:50:

[...]

Helemaal mee eens. Mensen weten erg weinig van voedsel af. Een goede gezondheid van de bevolking zou moeten worden gezien als een belangrijk punt van aandacht.

Er is voldoende voorlichting, er is een berg aan info, op televisie, in bladen etc.. Maar mensen zoeken die blijkbaar zelf niet op. Als ik hier, of op tv in bepaalde programma's, mensen hoor verklaren dat 'ze niet weten wat gezond eten' is, dan vind ik dat echt bizar.

Ik ben zelf eens geconfronteerd met iemand voor wie ik een normaal, gezond 'Hollands' menu had opgesteld. Ze vroeg me toen, wanneer ze weer normaal kon gaan eten, met snoep, drank en chips. Dat is blijkbaar wat onder normale voeding wordt verstaan.

Hoe ver moet je gaan in voorlichten?

Als mensen zich beter zouden informeren, zou die suikerlobby niet zo'n grote invloed hebben.
quote:max09 schreef op 22 februari 2013 @ 12:20:

Toch blijft het opmerkelijk dat de atleten in kenia scheppen vol suiker in hun thee doen :-) En snel en slank dat ze zijn!Maar zo jammer huh, de gemiddelde europeaan zit gewoon achter zijn buro......dus dat vind ik een kromme vergelijking, de tour-renners zijn ook niet dik, eigenlijk geen een athleet...behalve die japanse worstelaars.
quote:aaquamarine schreef op 22 februari 2013 @ 12:30:

Volgens mij zijn er echt veel mensen die geen idee hebben van de hoeveelheid suiker die overal in zit. Zo denken veel mensen nog steeds dat ontbijtkoek heel gezond is en ik hoorde laatst een paa mensen die dachten dat ketchup super gezond is omdat er een gezond stofje in tomaten zit. Ik ken mensen die denken dat eten (dus incl. alle sauzen etc.) van de Chinees gezond is en op tv ging een vrouw bij 24 kitchen laatst gezonde mueslirepen maken. De zonnebloempitten en sesamzaadjes waren inderdaad gezond, maar als je de hoeveelheid suiker en boter zag die er doorheen gingen.... Veel mensen hebben echt geen idee!Je slaat de spijker op zijn kop....
quote:Melpomene schreef op 22 februari 2013 @ 12:31:

[...]

Er is voldoende voorlichting, er is een berg aan info, op televisie, in bladen etc.. Maar mensen zoeken die blijkbaar zelf niet op. Als ik hier, of op tv in bepaalde programma's, mensen hoor verklaren dat 'ze niet weten wat gezond eten' is, dan vind ik dat echt bizar.

Ik ben zelf eens geconfronteerd met iemand voor wie ik een normaal, gezond 'Hollands' menu had opgesteld. Ze vroeg me toen, wanneer ze weer normaal kon gaan eten, met snoep, drank en chips. Dat is blijkbaar wat onder normale voeding wordt verstaan.

Hoe ver moet je gaan in voorlichten?

Als mensen zich beter zouden informeren, zou die suikerlobby niet zo'n grote invloed hebben.Emmm de suikerlobby besteed 9 miljard aan propaganda.....maar jij denkt dat kinderen naar hun moeder luisteren?
Sinds een paar weken drink ik mijn koffie suikervrij en ben al 7 centimeter afgevallen, dussss..........
Nou ja. Ik had posten vol felicitaties verwacht, een virtuele polonaise en cheersmileys, maar nee hoor, tssssk.
Ach germ Cateautje. Ga zo door en proficiat!
quote:Cateautje schreef op 22 februari 2013 @ 12:37:

Sinds een paar weken drink ik mijn koffie suikervrij en ben al 7 centimeter afgevallen, dussss..........
quote:Kwallenbal schreef op 22 februari 2013 @ 12:47:

Ach germ Cateautje. Ga zo door en proficiat! Ja niet slecht he, in zo'n 6 weken tijd.
Wat goed Cateau!!!
Dank ladies, dank.
Er worden voor misleidende boodschappen zeer professionele gedragswetenschappers betaald. Er wordt echt heel veel geld gestoken in hoe je mensen kan beïnvloeden in hun aankopen. Hoe je het beste reclame kan maken. Zowel bij kinderen als volwassene.

Dat is een heel aparte beroepsgroep waarin veel geld te verdienen valt.

Ik heb ooit nog eens één of andere Amerikaan gesproken die daarin veel geld scheen te verdienen en allerlei verklaringen gaf over hoe dat dan allemaal in het menselijke brein werkt. Met echt zwaar wetenschappelijke stukken.
Suiker is een monster. Toen ik stopte met die troep in de koffie, kreeg ik waanzinnig trek in limonade. Het is echt een sluipende verslaving en ik kan me voorstellen dat men er geen erg in heeft dat er zoveel binnen komt. Ik krijg nog steeds suiker binnen, maar het heeft best een tijd geduurd eer mijn lichaam daar tevreden mee was.
Wat ik iedere keer met dit onderwerp ontluisterend vind, en het is iets wat al bekend was, maar steeds weer naar voren komt: de lobby van die grote suikerindustrie. Ze zitten gewoon in Brussel aan tafel met politici, met mensen van voedingscentra, en maar blijven ontkennen dat suiker een probleem is. Het ligt aan andere dingen, aan vet, aan te weinig bewegen, aan combinaties. Terwijl het al lang duidelijk is, dat slechts 1 blikje met vloeibare suiker (frisdrank) extra voor een kind, een significant verschil oplevert met die kinderen, die het niet drinken. Dat vloeibare van die suikers in de frisdranken, zijn grote dikmakers. Als je die alleen al schrapt uit het menu van kinderen, is er een groot verschil. Zelfs als ze gewoon doorgaan met snoep eten, maakt het niet drinken van vloeibare suikers als frisdrank, rosvicee en diksap al een enorm verschil in de suikerinname.

Ja, natuurlijk gaat het om meer bewegen en minder eten. Maar de essentie is dat tegenwoordig echt overal te veel suikers in zitten. In vleeswaren, in de brinta voor de peuter (35 gram per 100 gram!!!), in de sauzen etc. Overal zit zoet in. Ik zelf eet het niet, ik lust geen frisdrank, ik eet zelden iets uit pakjes, geen klant en klaar maaltijden, geen pakken koekjes en repen chocolade. Voor meesten heb ik een vrij saai eetpatroon (als je snoep, koek en chips normaal vindt in een eetpatroon). Ik ben zo opgevoed, ik merk dat ik dingen snel te zoet vind. De mayonaise uit de supermarkt is niet te eten, dus haal ik die uit de natuurvoedingswinkel. Duurder, maar wel lekkerder. Geen zoete meuk. Maar hoe dat zou gaan met kinderen in huis? Hoe leer je kinderen gezond eten in deze tijd, zonder dat je uren in de keuken staat om vervolgens te horen: lust ik niet. Ze krijgen overal snoepjes aangeboden, en als ze oud genoeg zijn kopen ze het uit de automaat op school of uit de supermarkt. En in tegenstelling tot die 'rauwe moeder' uit die andere docu, zou ik mijn kinderen niet thuis willen houden om voeding.

Hoe veranderen wij dit als consumenten. Hoe zorgen we dat die automaten uit de scholen verdwijnen? Er zijn voorbeelden van scholen waar ze gezond eten serveren en geen bewerkte meuk. Maar ze zijn uitzonderingen, die scholen, hoe zorgen we dat die gewoon de regel worden?
quote:Paekzwart schreef op 22 februari 2013 @ 12:25:

[...]

Dat dacht ik al op te merken aan deze discussie. Zonde dat een zo belangrijk onderwerp weer zo dom wordt weggezet op tv.ik denk dat de clou is: is voeding/gezondheid alleen de taak van de ouders of ook van de overheid? Aangezien ik voor een kleine overheid ben vind ik het vooral de taak van de ouders. Maar niets let ze om met alle ouders samen iets te regelen m.b.t. de automaten enz.
it's a big club and you ain't in it
Laat de jeugd lekker suiker eten. Op een gegeven moment komt een ieder er voor zichzelf wel achter dat het een stuk beter is om gezond te eten en af te vallen.

Ik was in mn jeugd ook verslaafd aan cola, chips, chocola en eigenlijk alles wat niet goed voor je is. Ik kijk daar met veel plezier op terug. Dat ik wat dikker was dan strikt noodzakelijk boeide geen mens en mij nog het minst.
quote:rionyriony schreef op 22 februari 2013 @ 13:33:

[...]

ik denk dat de clou is: is voeding/gezondheid alleen de taak van de ouders of ook van de overheid? Aangezien ik voor een kleine overheid ben vind ik het vooral de taak van de ouders. Maar niets let ze om met alle ouders samen iets te regelen m.b.t. de automaten enz.Ik vond het toch wel erg dat in de reportage, het hoofd van de school (zonder een spier te vertrekken) gewoon vertelt....ja, de school krijgt hier geld voor, ik heb het effe nagetrokken...ongeveer E 19.000 per jaar!
quote:julius schreef op 22 februari 2013 @ 13:49:

Laat de jeugd lekker suiker eten. Op een gegeven moment komt een ieder er voor zichzelf wel achter dat het een stuk beter is om gezond te eten en af te vallen.

Ik was in mn jeugd ook verslaafd aan cola, chips, chocola en eigenlijk alles wat niet goed voor je is. Ik kijk daar met veel plezier op terug. Dat ik wat dikker was dan strikt noodzakelijk boeide geen mens en mij nog het minst.Veel kinderen zijn helaas niet meer 'iets dikker dan strikt noodzakelijk'. Je bagatelliseert het nu wel erg, Julius.
Nog los van het feit dat je op die manier went aan die hoeveelheden suiker en het later moeilijker is om te wennen aan minder.
quote:toetyfroety schreef op 22 februari 2013 @ 12:35:

[...]

Emmm de suikerlobby besteed 9 miljard aan propaganda.....maar jij denkt dat kinderen naar hun moeder luisteren?

Het is ook de taak van ouders hun kinderen voor te lichten en goed te voeden. Hoe denk je dat die kinderen aan het geld komen om in die automaten te stoppen?

Ik mocht dat vroeger echt niet.

Je kunt als ouder niet alles voor je kunt beslissen, niet alles voorkomen, maar je hebt toch echt wel een taak.
Ik heb lang een eetstoornis gehad en ben daardoor nu juist vrij ontspannen. Dingen die niet zo gezond zijn niet te vaak en niet te veel maar niks zit hier in "de ban".

Ik kook sauzen en soepen ed liefst zelf, vind ik lekkerder maar een keer een unox zak soep of een pot pastasaus is ook prima. We snoepen niet veel maar er ligt genoeg in de kast. Een wijntje met chips erbij vinden man en ik soms heerlijk. Mijn dochter snoept elke dag wel wat.

Persoonlijk prefereer ik niets tot de duivel uit te roepen, hooguit wel wat op gematigdheid te letten. Nu heeft mijn dochter dat van nature dus dat maakt het een stuk makkelijker. Ik kan me niet voorstellen dat zij dik(ker) zou worden van dagelijks één blikje frisdrank extra, die uitkomst verbaast me oprecht. We zijn alledrie vrij dun, ondanks onze zonden .
quote:pastiche schreef op 22 februari 2013 @ 15:11:

Ik kan me niet voorstellen dat zij dik(ker) zou worden van dagelijks één blikje frisdrank extra, die uitkomst verbaast me oprecht. We zijn alledrie vrij dun, ondanks onze zonden .

Dat is heel simpel. Stel dat je elke dag een blik cola met suiker drinkt, en dat daar 100 kcal inzitten. Dan heb je er na 90 dagen een kilo bij. In een jaar is dat vier kilo.

Die 100 kcal kun je ook ergens anders uithalen natuurlijk, elke dag een extra boterham of glas wijn heeft hetzelfde effect.
Dat snap ik. . Maar als ik kijk naar mijn kind zie ik dat niet gebeuren. Ze heeft denk ik de goede genen van haar vader wat dat betreft en ze is geen grote eter. Ik bedoelde echt puur en alleen het feit dat één blikje frisdrank zoveel uit zou maken, dat verbaast me. Juist bij kinderen, als ze verder gezond eten. Ze verbruiken als het goed is bakken met energie.
quote:Melpomene schreef op 22 februari 2013 @ 15:14:

[...]

Dat is heel simpel. Stel dat je elke dag een blik cola met suiker drinkt, en dat daar 100 kcal inzitten. Dan heb je er na 90 dagen een kilo bij. In een jaar is dat vier kilo.

Die 100 kcal kun je ook ergens anders uithalen natuurlijk, elke dag een extra boterham of glas wijn heeft hetzelfde effect.Ik denk dat het hier als met alles is: overdaad schaadt. Mensen die een keer een glaasje cola drinken, af en toe een potje of pakje in de pan mikken, enz., maar door de bank genomen gewoon gezond leven en eten, zullen weinig last hebben. Maar als jij én heel de dag loopt te snoepen, én heel de dag frisdrank drinkt, én elke dag (of heel vaak) kant-en-klaar-meuk in de pan gooit, én er in de avond nog eens een zak chips achteraan gooit, enz. dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik ben het trouwens wel eens met diegenen die zeggen dat het nog niet zo simpel is om te weten wat gezond is. Veel mensen verwijzen naar het voedingscentrum en zo gek vind ik dat niet. Niet iedereen is zo wantrouwend. Als daar dan wordt aangegeven dat een sultana of een eierkoek een gezond tussendoortje is snap ik dat mensen dat aan hun kinderen geven.

En eigenlijk gaat het nog veel verder zoals: is brood wel zo goed of belangrijk? Is melk wel zo gezond? Enz. Genoeg discussies. Persoonlijk denk ik dat een gezond eetpatroon bepaalde vaste kenmerken heeft maar ook een heel aantal individuele. Goed in je lijf zitten en dus voelen wat wel gezond voelt en wat niet, daar gaat het volgens mij om. Ik heb het idee dat daar ook het probleem zit, veel mensen zijn erg vervreemd van hun lijf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven