Geld & Recht alle pijlers

Vaststellingsovereenkomst & UWV

23-02-2013 14:52 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lees/schrijf al langer mee, nu even een andere account.

Aanstaande maandag moet ik laten weten of ik het eens ben met de vaststellingsovereenkomst om mijn contract te laten ontbinden.

In document wordt benoemd:

- initiatief ligt bij werkgever

- reden is bedrijfseconomisch

- afspiegelingsbeginsel wordt toegepast

- er is geen andere (passende) functie beschikbaar, kan ook niet worden gecreeerd.

Heb de tekst naar Juridisch platform gemaild en heb telefonisch contact met hen gehad. Volgens jurist is de basis van de overeenkomst juist en is het aan mij om nog over details/voorwaarden te onderhandelen.

Onderhandeling leek (lijkt) me onnodig, MAAR nu vertelde iemand me vandaag uit eigen ervaring dat UWV het ontbreken van juridische strijd (of simpelweg contact hebben met UWV voor tekenen) kan/mag zien als onvoldoende moeite doen om je baan te behouden.

UWV is nu uiteraard niet bereikbaar en Jur.Platform belt nog terug als het goed is. Iemand enige ervaring met/ verstand van zo'n situatie?
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
Ik heb anders geen problemen ondervonden bij het verlaten van het bedrijf (op mijn eigen verzoek) via een vaststellings-overeenkomst.

Alleen waren er wat problemen omdat ik 'ziek' uit dienst gemeld moest worden (aangezien mijn vriend in de tussentijd overleed), maar goed gekomen en na betermelding ook 'gewoon' ww gekregen.
"Please God, if you can't make me thin, make my friends fat!"
Volgens mij moet jij helemaal niets. Je neemt een besluit wanneer jij alle informatie hebt om een goed besluit te kunnen nemen.
quote:ikvraaghet schreef op 23 februari 2013 @ 14:52:

Onderhandeling leek (lijkt) me onnodig, MAAR nu vertelde iemand me vandaag uit eigen ervaring dat UWV het ontbreken van juridische strijd (of simpelweg contact hebben met UWV voor tekenen) kan/mag zien als onvoldoende moeite doen om je baan te behouden.

Dat was vroeger zo van die juridische strijd, maar nu niet meer (al jaren uit de wet). Ik denk dat de jurist gelijk heeft.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:ikvraaghet schreef op 23 februari 2013 @ 14:52:

MAAR nu vertelde iemand me vandaag uit eigen ervaring dat UWV het ontbreken van juridische strijd (of simpelweg contact hebben met UWV voor tekenen) kan/mag zien als onvoldoende moeite doen om je baan te behouden.

Nee dat is niet zo, dat was ooit.

Goed laten checken of er geen gekke dingen in staan is wel belangrijk. Waarom vind je onderhandelen niet nodig? Is het aanbod zo goed?
Aangezien het is op basis van afspiegelingsbeginsel, gaat het er allen maar om dat je dit financieel goed afdicht (afkoopsom). Want op basis van afspiegeling wil zeggen collectief ontslag, dus geen keus dan te tekenen.

In het geval er een sociaal plan van toepassing is, is ook onderhandelen over afkoopsom niet van toepassing.

Sterkte!
Ik zit momenteel in dezelfde situatie. Ik heb het door een advocaat laten nakijken (ik kreeg deze kosten vergoed door werkgever) en deze vond de overeenkomst juist opgesteld. Als er maar duidelijk in vermeld is dat jij niet op eigen verzoek weggaat ofzo.

Wat wel een probleem kan zijn, UWV hanteert een fictieve opzegtermijn. Ik was 16 jaar in dienst, dan is deze termijn 4 maanden. Dat wil dus zeggen..als jij per 1 april ontslag krijgt, dan heb je pas 4 maanden later recht op WW...

Ik heb nog kunnen onderhandelen, waardoor ik 2 maanden extra doorbetaald kreeg. Maar 2 maanden moet ik zelf overbruggen helaas...dat zit wel ingecalculeerd in de ontslag vergoeding..
@viva-amber Dat zou fijn zijn

Vind het 'niet handig' om mijn baan kwijt te raken, maar als het jurdisch klopt scheelt dat heel veel.
Je hoeft geen juridische strijd te voeren om een VO geldig te laten zijn voor het verkrijgen van een WW uitkering. Belangrijkste wat er in behoort te staan is dat het initiatief volledig bij werkgever ligt en dat werknemer niets te verwijten valt. Maar ik zou zeker vantevoren even contact opnemen met het UWV. Dat kun je toch maandag nog doen voordat je het document ondertekent?
quote:Naara schreef op 23 februari 2013 @ 15:03:

Aangezien het is op basis van afspiegelingsbeginsel, gaat het er allen maar om dat je dit financieel goed afdicht (afkoopsom). Want op basis van afspiegeling wil zeggen collectief ontslag, dus geen keus dan te tekenen.

Niet waar. Moet de werkgever wel een ontslagvergunning hebben.
quote:Primabella schreef op 23 februari 2013 @ 15:03:

[...]

Nee dat is niet zo, dat was ooit.

Goed laten checken of er geen gekke dingen in staan is wel belangrijk. Waarom vind je onderhandelen niet nodig? Is het aanbod zo goed?

Opzegtermijn twee maanden -> tekenen in februari betekent tot 1 mei salarisdoorbetaling en per 1 mei WW (lijkt mij).

Aanbod is: Aanvulling WW en opleidingsgeld/-aandbod.

Volgens jurist heeft onderhandeling geen invloed op zakelijke relatie (kom wg/(oud)collegae nog vaak genoeg op beurzen tegen), maar of de inhoud er beter van wordt vraag ik me af.

Dan zou ik ipv aanvulling WW en opleidingsoptie een aantal (2-3) maandsalarissen kunnen krijgen die ik vervolgens weer aan die opleiding wil uitgeven..

Ik kan dagelijks van mening wisselen over 'gewoon tekenen' of 'juridische bijstand'....
quote:Bella1 schreef op 23 februari 2013 @ 15:04:

Wat wel een probleem kan zijn, UWV hanteert een fictieve opzegtermijn. Ik was 16 jaar in dienst, dan is deze termijn 4 maanden. Dat wil dus zeggen..als jij per 1 april ontslag krijgt, dan heb je pas 4 maanden later recht op WW....Als ik http://www.uwv.nl/Werkgev ... den_met_opzegtermijn.aspx goed interpreteer zal uwv in mijn geval geen fictieve termijn hanteren, nl geen mondelinge maar schriftelijke afspraak tussen mij en wg.

Heb een opzegtermijn van 2 maanden en als ik in februari teken word ik tot 1 mei doorbetaald. (Werk gaat ook door uitgezonderd sollicitatie-activiteiten/opmaken verlofdagen)
Altijd door een jurist na laten kijken. Vooral de opzegtermijn is belangrijk. Denk hierbij ook aan de opzegtermijn die de werknemer heeft. Is jou opzegtermijn 2 maand, dan moet de opzegtermijn van je werkgever 4 maand zijn, tenzij er bij CAO van is afgeweken. Als er geen jurist naar heeft gekeken, niet tekenen. De termijn die je werkgever geeft, is geen juridische termijn.Als je 28 februari tekent, dan is het ook op tijd.

Heb je de afspiegelingsgegevens ingezien? zonder die afspiegelingsgegevens kan je ook niet beoordelen of het afspiegelingsbeginsel juist is toegepast.

Wat je kennis heeft gezegd is niet waar. Je hoeft geen vooraf contact met het UWV te hebben.

Sowieso moet in de VSO staan dat er een sprake is van een dringende reden, de werknemer geen verwijt treft, het initiatief bij de werkgever ligt, wat de reden van de beëindiging is en de fictieve opzegtermijn moet in acht worden genomen.
quote:ikvraaghet schreef op 23 februari 2013 @ 15:15:

Opzegtermijn twee maanden -> tekenen in februari betekent per 1 mei WW (lijkt mij).

Aanvulling WW en opleidingsgeld/-aandbod.

Volgens jurist heeft onderhandeling geen invloed op zakelijke relatie (kom wg/(oud)ollegae nog vaak genoeg op beurzen tegen), maar of de inhoud er beter van wordt vraag ik me af.

Dan zou ik ipv aanvulling WW en opleidingsoptie een aantal (2-3) maandsalarissen kunnen krijgen die ik vervolgens weer aan die opleiding wil uitgeven..

Ik kan dagelijks van mening wisselen over 'gewoon tekenen' of 'juridische bijstand'.. het mag wel snel maart worden..

Ik heb te weinig informatie om er een oordeel over te kunnen vellen, maar wat je kunt doen is aan je werkgever vragen of ze een budget beschikbaar stellen om een advocaat naar het contract te laten kijken.

Dit is niet ongebruikelijk, omdat je tenslotte duidelijk wil weten of hun voorstel je niet in de problemen brengt ivm uitkering. Het is dus ook geen rare vraag..

Naar mijn mening gaat het zelfs hand-in-hand met het doen van zo'n voorstel.

Aan je advocaat vraag je dan advies over het contract zelf en of het een redelijk voorstel is. Wel een goede advocaat zoeken.

Verder: onthoud dat het voor jou héél persoonlijk voelt, maar voor hen is het slechts zakelijk.

Ik zou me daar dus ook niet al te veel door laten leiden. Wel netjes en correct afhandelen natuurlijk, maar je ook niet laten afschepen.
quote:Primabella schreef op 23 februari 2013 @ 15:30:

[...]

Verder: onthoud dat het voor jou héél persoonlijk voelt, maar voor hen is het slechts zakelijk. Ik zou me daar dus ook niet al te veel door laten leiden. Wel netjes en correct afhandelen natuurlijk, maar je ook niet laten afschepen.Dacht dat ik dat via internet geleerd had inmiddels, maar het voelt deze week toch anders...
quote:felicia schreef op 23 februari 2013 @ 15:30:

Als je 28 februari tekent, dan is het ook op tijd.

En daarna ook, laat je niet haasten. Pak de tijd die nodig is om tot een goed oordeel te komen. Ook als het dan maart wordt.

Het zou een prima voorstel kunnen zijn, maar dan moet je het wel wéten. En niet maar getekend hebben omdat je dacht dat je geen tijd had. Het heeft een te grote invloed op je leven om niet zorgvuldig te zijn.

(Ik moet nu helaas weg, ik wil je héél veel succes wensen. Ik kijk later weer even. - En tja, het is natuurlijk ook allemaal veel makkelijker gezegd dan gedaan he. )
quote:Sowieso moet in de VSO staan dat er een sprake is van een dringende reden, de werknemer geen verwijt treft, het initiatief bij de werkgever ligt, wat de reden van de beëindiging is en de fictieve opzegtermijn moet in acht worden genomen.

Fictieve opzegtermijn wordt niet genoemd.

Intitiatief ligt bij wg, bedrijfseconomische reden en geen alternatieve arbeidsplaats voor mij beschikbaar/te creeeren.
Hoe oud ben je, en hoe lang heb je er gewerkt? Er is vast wel ruimte voor onderhandeling
Wellicht is het gezegd, maar let op dat een eventuele opzegtermijn er niet voor zorgt dat je te weinig weken gewerkt hebt in de afgelopen 26 weken.

Ik zou 1 december uit dienst gaan. Mij werkgever en ik hebben overlegd dat dit per direct zou zijn. (Waarom doet er niet toe) Rekening houdend met de wettelijke opzegtermijn zou ik pas op 1 april ww. krijgen. Dit recht op ww. zou echter komen te vervallen, omdat ik in de voorafgaande 26 weken te weinig weken gewerkt zou hebben....

Uiteindelijk ben ik met een opzegtermijn (onbetaald) weggegaan en werk ik genoeg weken in de voorafgaande 26 weken.

Hoop dat m'n verhaal duidelijk is.
Je kan gewoon uit dienst treden met een vaststellingsovereenkomst en toch ww krijgen. Het UWV heeft zelfs een model vaststellingsovereenkomst op hun website staan.

Voor 2006 moet je altijd verweer voeren bij je ontslag. Dit zorgde voor veel procedures bij de kantonrechter waarin voor de vorm (pro forma) verweer werd gevoerd door de werknemer. Sinds 2006 hoeft dat niet meer en sindsdien is het aantal rechtszaken enorm afgenomen wat ook de bedoeling was.

http://www.nvj.nl/rechtsh ... sovereenkomst-in-overleg/

Ik zou wel de overeenkomst nog even laten nalezen bij Het Juridisch loket (gratis) of bij een advocaat (vraag of werkgever 500-750 euro wil vergoeden voor juridische kosten en laat dit opnemen in de vaststellingsovereenkomst. Daarnaast evt. je concurentiebeding die je evt in de arbeidsovereenkomst hebt staan vernietigen.

Er is een fout gemaakt in je contract met betrekking tot de opzegtermijn. Die is voor wn in principe een maand. Als je langer afspreekt moet deze voor werkgever minimaal het dubbele zijn. In principe moet het dus 4 maanden zijn maar daar zijn de laatste tijd want verschillende uitspraken over gedaan. Daar moet je dus even goed op letten.
30+

ongeveer 5,5 jaar

Afgerond op 5 jaar is indicatie vergoeding vergelijkbaar met aanbod opleiding+aanvulling, afgerond op 6 jaar zit er een groter verschil tussen. (via DAS)
Wat betreft een afkoopsom: dat is niet verplicht hoor. Maar wanneer je wg je dit aanbod doet, zou je er in principe nog over kunnen onderhandelen.

En mijn tips verder:

- check, check, dubbelcheck. Laat het checken door een jurist (arbeidsrecht) en leg het daarna nog ter check aan het uwv voor. (Of gebruik het voorbeeld op de site van het uwv.

- je kunt ook nog andere punten in je ovk laten toevoegen zoals vervallen van concurrentiebeding.

En ook al hebben ze je tot maandag gegeven: laat je niet opdringen. Wat gebeurt er als je later op het voorstel terugkomt? (Ze willen toch van je af, cru gezegd.)

Sterkte iig.
Het belangrijkste waar het UWV op let is dat het initiatief door de werkgever is genomen, dat er geen opzegverbod is (omdat je bijvoorbeeld ziek bent), dat je niet op staande voet bent ontslagen.

Als de werkgever het afspiegelingsbeginsel noemt, vind ik het redelijk dat zij dat ook uitleggen. Anders is het een loze kreet.

Maar ik heb heel gebrekkige VO gezien (een half A-4 tje), die toch tot een WW uitkering hebben geleid.

Heb je wel een goede gevoel bij dat de werkgever het op een goede manier doet (er niet even doorheen duwen, je onder druk zetten, enz)?
Denk dat wg het op een goede manier doet, maar ja... misschien voelt dat morgen weer anders.

Heb contract niet digitaal, dus juridisch platforum heeft niet opzegtermijn in contract vergeleken met opzegtermijn in overeenkomst. Online word ik er niet wijzer van, morgen UWV vragen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-03-2017 21:54
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven