Vaststellingsovereenkomst & UWV
zaterdag 23 februari 2013 om 14:52
Lees/schrijf al langer mee, nu even een andere account.
Aanstaande maandag moet ik laten weten of ik het eens ben met de vaststellingsovereenkomst om mijn contract te laten ontbinden.
In document wordt benoemd:
- initiatief ligt bij werkgever
- reden is bedrijfseconomisch
- afspiegelingsbeginsel wordt toegepast
- er is geen andere (passende) functie beschikbaar, kan ook niet worden gecreeerd.
Heb de tekst naar Juridisch platform gemaild en heb telefonisch contact met hen gehad. Volgens jurist is de basis van de overeenkomst juist en is het aan mij om nog over details/voorwaarden te onderhandelen.
Onderhandeling leek (lijkt) me onnodig, MAAR nu vertelde iemand me vandaag uit eigen ervaring dat UWV het ontbreken van juridische strijd (of simpelweg contact hebben met UWV voor tekenen) kan/mag zien als onvoldoende moeite doen om je baan te behouden.
UWV is nu uiteraard niet bereikbaar en Jur.Platform belt nog terug als het goed is. Iemand enige ervaring met/ verstand van zo'n situatie?
Aanstaande maandag moet ik laten weten of ik het eens ben met de vaststellingsovereenkomst om mijn contract te laten ontbinden.
In document wordt benoemd:
- initiatief ligt bij werkgever
- reden is bedrijfseconomisch
- afspiegelingsbeginsel wordt toegepast
- er is geen andere (passende) functie beschikbaar, kan ook niet worden gecreeerd.
Heb de tekst naar Juridisch platform gemaild en heb telefonisch contact met hen gehad. Volgens jurist is de basis van de overeenkomst juist en is het aan mij om nog over details/voorwaarden te onderhandelen.
Onderhandeling leek (lijkt) me onnodig, MAAR nu vertelde iemand me vandaag uit eigen ervaring dat UWV het ontbreken van juridische strijd (of simpelweg contact hebben met UWV voor tekenen) kan/mag zien als onvoldoende moeite doen om je baan te behouden.
UWV is nu uiteraard niet bereikbaar en Jur.Platform belt nog terug als het goed is. Iemand enige ervaring met/ verstand van zo'n situatie?
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
maandag 25 februari 2013 om 11:01
Je moet altijd bezwaar aanteken tegen het ontbinden van je contract, anders ontvang je geen WW uitkering.
Ik zit nu ook in een UWV proces, waarbij mijn contract wordt terug gezet van 36 naar 24 uur per week. Ik ben niet akkoord gegaan met het nieuwe contract en het moest via het UWV. Ook bedijfs-economische redenen in mijn situatie en geen mogelijkheid op een andere afdeling te werken.
Je krijgt van het UWV een verweerformulier welke je moet invullen. Ik heb hiermee kenbaar gemaakt dat ik het niet zomaar eens ben met mijn ontslag!
Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld en krijg advies van een adviseur.
Het UWV heeft helaas toch besloten dat mijn contract ontbonden mag worden....
Maar altijd bezwaar maken hoor!
Ik zit nu ook in een UWV proces, waarbij mijn contract wordt terug gezet van 36 naar 24 uur per week. Ik ben niet akkoord gegaan met het nieuwe contract en het moest via het UWV. Ook bedijfs-economische redenen in mijn situatie en geen mogelijkheid op een andere afdeling te werken.
Je krijgt van het UWV een verweerformulier welke je moet invullen. Ik heb hiermee kenbaar gemaakt dat ik het niet zomaar eens ben met mijn ontslag!
Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld en krijg advies van een adviseur.
Het UWV heeft helaas toch besloten dat mijn contract ontbonden mag worden....
Maar altijd bezwaar maken hoor!
maandag 25 februari 2013 om 12:06
Francisca: deze situatie is echter anders dan die van jou. Hier gaat het om een vaststellingsovereenkomst. Dit houdt in dat beide partijen akkoord gaan met ontslag (zeg maar 'in goed overleg'). Zou dan dus vreemd zijn als je er tegen in verweer gaat. Begrijp je wat ik bedoel? Dit is een ovk waarbij een wg alles buiten het UWV of kantongerecht om kan regelen: werknemer is immers akkoord. Gebeurt tegenwoordig vaak omdat werkgevers zo dus de officiele instanties kan omzeielen zeg maar. Een makkelijkere manier om van mensen afscheid te nemen.
maandag 25 februari 2013 om 12:17
@ Francisca. Ontslag kan via verschillende routes lopen
- 1. UWV ontslagaanvraag
- 2. Ontbinding bij kantonrechter
- 3. wederzijdsgoedvinden via vaststellingsovereenkomst
Jij zit in optie 1 en TO in optie 3. Overigens hoef je bij het UWV geen verweer te voeren als het ontslag om bedrijfseconomische redenen is. Dat is volgens het UWV nooit verwijtbaar voor de werknemer en je krijgt zonder verweer dus ook gewoon ww.
- 1. UWV ontslagaanvraag
- 2. Ontbinding bij kantonrechter
- 3. wederzijdsgoedvinden via vaststellingsovereenkomst
Jij zit in optie 1 en TO in optie 3. Overigens hoef je bij het UWV geen verweer te voeren als het ontslag om bedrijfseconomische redenen is. Dat is volgens het UWV nooit verwijtbaar voor de werknemer en je krijgt zonder verweer dus ook gewoon ww.