Lijf & Lijn alle pijlers

Dieet Viva-redactrice Jossine in de Viva

18-05-2008 09:51 596 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met grote verbazing en ergernis heb ik gisteren de Viva gelezen. Hierin beschrijft redactrice Jossine hoe zij in 6 weken tijd maar liefst 10 kilo is kwijtgeraakt d.m.v. een zogenaamd HCG-dieet.

Ik vind het prima dat zij zichzelf te dik vindt en wil afvallen, heel goed zelfs, maar waar ik me nou zo ontzettend aan stoor en irriteer is het feit dat nu weer het volgen van een crash-dieet wordt gepromoot.

Overal, en zelfs ook in de Viva, wordt verteld dat afvallen prima is, maar dat dat geleidelijk moet en dat zgn crash-dieten uit den boze zijn en zelf het jojo-effect vergroten en wat doet de Viva nu.....? Een behoorlijk heftig dieet van 500 kcal per dag (!) promoten als een of ander wonderdieet......terwijl iedereen weet dat dit natuurlijk echt niet goed is voor je lichaam.

Wat vinden jullie hier nu van?
quote:wen schreef op 19 mei 2008 @ 22:34:

Er worden wel allerlei waarden genoemd, George. Ze is 10 kilo afgevallen, heeft nu een BMI van 23, taille van 94 cm, vetpercentage van 32 % en bloedwaarden binnen de gezonde marge, aldus Jossine.

Dat ze al die tijd roofbouw heeft gepleegd op haar lichaam, onvermijdelijk te weinig vitamines binnen heeft gekregen en waarschijnlijk haar spijsvertering om zeep heeft geholpen, ach... als je maar dun bent, toch?

Oh okee. Zoals ik al zei: dan had ik de Viva toch moeten kopen Maar dan nog is haar gezondheid en ethiek in het algemeen in het artikel (en hoe daar in de blog op voort wordt geborduurd: de eerste zin is immers: "Hoe Viva’s Jossine in zes weken tijd 10 kilo kwijt raakte en gelukkig werd") ondergeschikt gemaakt aan het feit dat ze is afgevallen. Wat jij al zegt: als je maar dun bent...

Het zou inderdaad wel te prijzen zijn als de Vivaredactie zou toegeven dat ze in dit geval de plank toch wel een béétje hebben misgeslagen...
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Nee hoor, die Viva had je helemaal niet moeten kopen, voor zo'n artikel betaal je toch geen geld?

Draaiorgel, ze zat eerst op 40 % qua vetpercentage
Ik had dit topic eerder niet gezien, maar ik schrok hier ook van toen ik t artikel las.

500 kcal is echt niet normaal weinig en de manier waarop het afvallen gebeurt lijkt me ook totaal niet gezond en een rare manier van afvallen mbv een zwangerschapshormoon..

Misschien eens beginnen met gezond eten en sporten ipv zo'n dieet?? Scheelt vast al stukken. Misschien niet zo snel als nu, maar dan tenminste gezond en dan blijf je ook op gewicht.

Vraag me ook af wie dit betaalt heeft. Ik neem aan dat t researchkosten zijn van Viva, dus indirect betaal ik mee aan t dieet van Jossine, terwijl ik hier totaal niet achter sta... En zo te lezen velen met mij..
Beste allemaal,

ik heb de redactie gevraagd om naar deze discussie en die op de blog te kijken en te reageren.

Groet, Nathalie
Thanx Nathalie!
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
dank je wel nathalie ... fijn dat je dat ons ook even mede deelt !

dan ga ik geduldig afwachten.
Met een taille-omtrek van 94 cm zit ze volgens de richtlijnen van de Hartstichting nog steeds (ernstig) in de gevarenzone. De Hartstichting stelt 80 cm of minder als gezonde taille-omvang.

Ik heb het artikel niet gelezen en ga dat ook zeker niet doen. Ik vind het net als velen op dit topic belachelijk dat de Viva überhaupt over dit soort waanzin diëten schrijft.

Ene mevrouw O. Winfrey in Amerika heeft ook ooit in een van haar uitzendingen het merk Modifast (of Optifast) de hemel in geprezen omdat zij er kilo's mee was afgevallen. Daar heeft zij enorme spijt van gekregen, gezien het feit dat zij die kilo's daarna er in no-time weer had aanzitten. Ook zij kwam erachter dat bewegen en gezond eten het enige 'wondermiddel' is voor een gezond gewicht. Een 'wondermiddel' dat je ook op een normale manier gedurende lange tijd kunt volhouden en wat ook nog eens betaalbaar is.

Pillen, poeders, injecties, maaltijdvervangers (het woord alleen al) allemaal rotzooi waarmee je je stofwisseling kapot maakt. En waarmee je de commercie blijft steunen. Die commercie blijft handenwrijvend en lachend toekijken hoe mensen hierin blijven geloven, en vooral hopen. Schande dat Viva hier aan meedoet.
ik vind eigenlijk dat viva wel een soort tegen artikel er tegenaan mag knallen

Zo een belachelijk ongezond dieet. met HCG wat niet voor dieet doeleinden geproduceert word, het promoten van absurd duur en veel te snelle afvalmethode die onmogelijk goed voor je lijf kan zijn.

dit verdient volgens viva :

het grootste lettertype op de voorpagina

een vermelding op pagina 3

een collumn op pagina 6

en welgeteld 6 pagina's aandacht !

ik vind dat dit topic best een aantal reacties staan waar we minimaal twee pagina's in viva mee kunnen vullen. als tegengeluid
quote:Yamuna schreef op 20 mei 2008 @ 10:04:

ik vind eigenlijk dat viva wel een soort tegen artikel er tegenaan mag knallen

Zo een belachelijk ongezond dieet. met HCG wat niet voor dieet doeleinden geproduceert word, het promoten van absurd duur en veel te snelle afvalmethode die onmogelijk goed voor je lijf kan zijn.

dit verdient volgens viva :

het grootste lettertype op de voorpagina

een vermelding op pagina 3

een collumn op pagina 6

en welgeteld 6 pagina's aandacht !

ik vind dat dit topic best een aantal reacties staan waar we minimaal twee pagina's in viva mee kunnen vullen. als tegengeluidJe vergeet nog dat de Viva elke week een citaat van een forummer quote van het forum, dat mag in dat nummer ook wel uit dit topic komen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ze kunnen ondertussen wel een heel thema nummer maken.
Ik zal m'n vragen voor Jossine en Viva eens op een rijtje zetten;

Viva:

Wat is jullie visie op dieëten in het algemeen?In hoeverre voelt Viva zich verantworodelijk voor de gezondheid van haar lezeressen?Waarom promoten jullie een crashdieet?Hoe ziet Viva dit artikel in relatie tot de artikelen over 'Blij met je maat' etc?Welke bronnen hebben jullie geraadpleegt?Ik begrijp dat er wel nadelen worden genoemd, maar die worden stuk voor stuk 'weerlegt'. Waarom geen deskundige aan het woord? En dan één die tegen HCG gebruik is?Wat kregen jullie voor deze vorm van reclame?In hoeverre hebben jullie gedacht aan de negatieve reacties die hierop zouden komen?En voor JossineWaarom heb je voor dit dieet gekozen? Wat maakt dat je niet gekozen hebt voor een gezonder leef / eet en beweegpatroon?Je hoeveelste dieet is dit?In hoeverre ben je op de hoogte van het feit dat dieëten je stofwisseling naar de maan kan helpen?Je hebt zoveel energie zeg je. Gebruik je dat HCG nog? Zo nee, hoe zit het nu met je energie?Zijn er alweer wat kilo's bij?Hoe ga je dit gewicht vasthouden?Heb je al nieuwe, gezonde eetgewoontes aangeleerd?Hoe ga je voorkomen dat je gaat jojo-en?Kunnen wij over een jaar een artikel krijgen over hoe je gewicht dan is?
volgende keer ook een artikel over hoe HCG schade beperkt na het gebruik van anabole steroïde bij bodybuilders ?

of misschien een serieus artikel over moeders voor moeders?
Het is niet helemaal waar dat er geen enkele positieve reactie was op het HCG+dieet.

Die waren er wel. Onder andere van mij.

Het probleem is natuurlijk het verkrijgen van de HCG en of BioHCG nou wel of niet bestaat.

Daardoor is er haast niemand die verder heeft kunnen kijken en zich af heeft gevraagd hoe het dan in z'n werk gaat.

En dat is echt jammer want het werkt gewoon echt.

En doordat de HCG zorgt dat de normaal onbereikbare vetten in circulatie komen leef je niet op 500 Kcal per dag maar haal je je energie uit je overtollige vetten.

HCG is de sleutel tot die vetvoorraad.

Ik bedoel, heb je wel eens een zwangere gezien die ontzettend last had van misselijkheid en braken tijdens de zwangerschap? Vast wel... Kregen die vrouwen hele magere baby''s??

Nee, dankzij de HCG, die ervoor zorgt dat alle beschikbare vetten/voedingsstoffen in omloop zijn en voor de baby beschikbaar zijn.

Bovendien zorgt de HCG ervoor dat je vet-regulatie in je hypofyse wordt verbeterd, het heeft dus ook effect op de langere termijn.

HCG geeft mensen met vetzucht in mijn ogen DE oplossing.

Wat je niet moet doen is meteen daarna je oude voedingspatroon oppakken, dat staat buiten kijf.

Maar puur de werking van het HCG in combinatie met het dieet bekijkend kan ik niet anders concluderen dat het gewoon werkt.

Misschien zit het probleem wel meer bij de farmaceutische industrie, die weten de grondstof gratis te verkrijgen en verkopen het vervolgens aan wie er maar voor wil betalen.. Het maakt ze echt niet uit aan wie ze het leveren hoor, als er maar wordt betaald.

Via MvM willen vrouwen andere vrouwen helpen en de farmacie verdient er bakken met geld aan en lacht zich rot.

Misschien zit daar het probleem.

En allerlei instituten die het voor veel geld aanprijzen en er zelf ook allerlei zooi aan toevoegen zijn ook helemaal fout natuurlijk.

Laxeermiddelen?? Die horen niet thuis in de originele Simeonsmethode.

Wat ik met velen van jullie eens ben is dat je je niet blind met staren op BMI indexen en de slanke meisjes (kinderen haast nog) die in vrouwenbladen van alles aanprijzen. De hele commercie trouwens.

Blij zijn met jezelf en met wie je bent is het allerbelangrijkste.

Een BMI van 26,7 is niet wereldschokkend, dat is volgens mij normaal.......

Op de lange termijn kom je het verst met een normaal gezond voedingspatroon en beweging.

In het geval van opgeslagen vetten op plekken waar je er niet bij kan komen kan HCG uitkomst bieden.

Da's mijn mening.
moeders voor moeders dus

niet moeders voor dikke medemens

of moeders voor domme sporters
Dus Yam, jij wil graag weten wat Viva's kijk is op de ethische kant van het verhaal? Los van het crashdieet, waarom promoot Viva een dieet waarbij een hormoon gebruikt wordt dat bedoelt is voor vrouwen die moeilijk zwanger raken?

Nog een vraag voor het lijstje dus.
morgen mag ik weer mijn kratjes inleveren

vorige week deed ik het blij voor mijn mede medische molen gangers ...

twee keer 10 minuten heen fietsen en weer terug fietsen

want ik kan een kratje te gelijk meenemen

aan de 40 minuutjes beweging kom ik dan wel

en last van overgewicht zal ik niet krijgen omdat ik elke dag kotsend boven de pot hang van misselijkheid.

gelukkig houd mijn lijfeigen HCG me op de been ...

om te kunnen fietsen met mijn kratjes voor mijn mede medische molen gangers ...

de gedachte dat ik braaf aan het fietsen ben voor mensen als Jossine ... die daarna meteen maar even een flessie wijn naarbinnen klokken want je moet het natuurlijk niet overdrijven ....

sorry

ik ga nog even het glazuur van mijn pot afbranden met mijn maagzuur.
pippi ik vind jou vragen net zo belangrijk

ik vind het dieet aan alle kanten schorten.

en de laconieke houding van jossine , afgrijselijk.
Goes, al in 1 van mijn 1e posts heb ik meerdere onderzoeken aangehaald die het tegendeel bewijzen van wat jij beweert.

Kom met onafhankelijke en wetenschappelijke onderzoeken die de werking van HCG aantonen en ik duik erin.

Maar de zgn bewijzen van de makers en verkopers van dit goedje ten behoeve van afvallen, die vind ik niet gelden als bewijs.
Goes heb je het artikel gelezen?
quote:Yamuna schreef op 20 mei 2008 @ 10:53:

pippi ik vind jou vragen net zo belangrijk

ik vind het dieet aan alle kanten schorten.

en de laconieke houding van jossine , afgrijselijk.

Ik vind mijn vragen ook belangrijk, maar ik reageer vanuit mijn referentiekader, en daar zit die hele ethische kant over dit onderwerp niet zo 'in'.

Niet dat ik het onbelangrijk vind, ik dacht er gewoon niet aan. Vandaar de toevoeging dus.
quote:Yamuna schreef op 20 mei 2008 @ 10:47:

moeders voor moeders dus

niet moeders voor dikke medemens

of moeders voor domme sporters

Inderdaad Yamuna....

Goes, al werkt het zoals jij dat beschrijft vind ik dit écht niet "DE oplossing" voor mensen met vetzucht. DE oplossing voor die mensen vind ik eerder GEZOND gaan eten en lekker gaan bewegen. Ga eens hard aan het werk! Waarom willen we altijd eerst lekker alles eten, maar geen verantwoordelijkheid nemen voor de consequenties daarvan?? We willen dan weer zo'n 1-2-3 oplossing waar we zo min mogelijk voor hoeven te doen. Belachelijk. Wil je afvallen, ga eens hard aan het werk, dan is de voldoening ook vele malen groter....en ook de respect vanuit je omgeving.

Bah, ik word echt gek als ik aan mensen denk die zo'n kuur doen. Hoe lui kun je zijn?
Freya is van mening dat het hCG hormoonpreparaat niet gebruikt hoort te worden als afslankmiddel. Dit middel wordt gefabriceerd uit urine van zwangere vrouwen met het doel dit te gebruiken bij vruchtbaarheidsbehandelingen.

De enige geregistreerde indicaties voor gebruik van hCG zijn dan ook: ovulatie inductie, gecontroleerde ovariële hyperstimulatie (bij IVF) en in een enkel geval bij mannen ter stimulatie van de testosteronproductie indien zij uit zichzelf te weinig hormoon produceren om zaadcellen aan te maken.

Gebruik bij afslankkuren (ook wel Simeonstherapie genoemd) kan derhalve beschouwd worden als oneigenlijk gebruik.

Overigens is deze Simeonstherapie omstreden; de kuur bestaat uit het volgen van een streng dieet (500 kCal) in combinatie met het inspuiten van hCG. Met een dergelijk dieet valt iedereen af! Voor meer info, zie www.ivf.nl/Simeonstherapie.htm

De inzameling van de urine van zwangeren wordt verzorgd door Moeders voor Moeders. Vrouwen die hieraan meewerken doen dit om andere vrouwen te helpen bij het zwanger worden. Hun vertrouwen dient niet beschaamd te worden. Het zijn met name de artsen die zich lenen voor het oneigenlijk voorschrijven van dit middel die blaam treft, want zowel Moeders voor Moeders als de fabrikant (Diosynth) alsook de leverancier (Organon) verzetten zich hiertegen. Gelukkig betreft dit oneigenlijk gebruik slechts een zeer klein deel van de productie.

bron Freya.nl
jij bent bezig met dieten ... en ik ben zwanger geworden middels pregnyl (hcg)

beide een ander referentie kader binnen één discussie ...

geeft verschillende vragen maar beide wel heel relevante vragen.
Runner, dat respect vanuit de omgeving is voor mij totaal geen argument.

Hoe fijn ik de complimentjes ook vind, het boeit mij eigenlijk niet echt dat een ander het zo goed vindt dat ik ben gaan sporten en het nu vol kan houden.

Het boeit me ook niet of ze het niet goed vinden, of ze mij lelijk dik vinden, of ze vinden dat mijn overgewicht eigen schuld dikke bult is.

Respect voor mezelf en wat ik van mijzelf vind, dat vind ik belangrijk.

Ik heb wel steun aan een aantal mensen uit m'n omgeving en aan de meiden van het 100+ topic. Ik ben heel blij om m'n ei daar kwijt te kunnen, te klagen en juichen. En met hun complimentjes over het sporten ben ik wel blij, want we weten daar allemaal hoe we ons voelen.

Maar het (gebrek aan?) respect van een collega, de buurvrouw, de melkboer of een willekeurige forummer, is niet zo boeiend voor mij.

Het speelt ook zeer zeker niet mee in mijn keuze om te gaan afvallen.
quote:Yamuna schreef op 20 mei 2008 @ 10:59:

jij bent bezig met dieten ... en ik ben zwanger geworden middels pregnyl (hcg)

beide een ander referentie kader binnen één discussie ...

geeft verschillende vragen maar beide wel heel relevante vragen.

Yep

Wat is Freya?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven