Gezondheid alle pijlers

Urine ruikt zoet

23-02-2013 19:02 47 berichten
Hoi allemaal,

De titel zegt het al: mijn urine ruikt wat zoetig. Het is een geur die sterk aanwezig is na het plassen. Wanneer ik het google kom ik meteen bij diabetes uit... Maar verder herken ik daar geen symptomen van. Hoeft ook niet maar ik ga nog maar even niet uit van het ergste .

Ik ga maandag naar de huisarts maar vraag me af of er hier mensen zijn met dezelfde "klacht"? En zo ja, weet je waar het door kwam?
Ik ga inderdaad gewoon naar de huisarts. En mochten hier nog mensen zijn die hetzelfde hebben gehad en er iets anders achter zat dan diabetes maar slechts iets "onschuldigs" (hoop hoop) dan hoor ik het graag!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het bij een blaasontsteking wel gehad dat het enige symptoom was dat mijn urine een beetje vreemd rook. Maar geen idee meer of dat zoetig was, het was niet alsof het stonk ofzo, het rook vooral... anders.

Geen pijn bij het plassen, niet vaker aandrang, alleen maar anders ruikende urine. Toch even langs de huisarts geweest en daar bleek ik een blaasontsteking te hebben.
Ik heb inderdaad ook eens een blaasontsteking gehad met vrijwel geen klachten. Eenmaal bij de huisarts bleken de ontstekingscellen alweer bijna helemaal verdwenen. Het kan dus inderdaad heel stilletjes voorbijgaan. Toch heb ik het idee dat dit wel anders is.
Ik heb dat wanneer ik mais eet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:lilalinda schreef op 23 februari 2013 @ 19:53:

Oh, maar TO mag gerust naar huisarts van mij. Ik zei, dat ik het niet zou doen.Fijn dat ze mag gaan van jou! verder geef je rare antwoorden.
Als er een soort van ontsteking is niet zwaar dan werkt bij mij een paar keer per dag een glas zo puur mogelijk cranberry sap.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 23 februari 2013 @ 20:15:

Als er een soort van ontsteking is niet zwaar dan werkt bij mij een paar keer per dag een glas zo puur mogelijk cranberry sap.Klopt, drink ik ook wel eens. Gek genoeg niet aan gedacht tijdens het boodschappen doen vanmiddag
Ik snap niet goed waarom er een huisarts / dokterspraktijk is als iemand zelfs hiervoor niet 'mag' gaan. De huisarts functioneert juist als de poortwachter voor de zorg, om het even plechtig te zeggen, om te voorkomen dat of iedereen maar meteen naar het ziekenhuis loopt, of dat juist levensbedreigende ziekten te laat ontdekt worden.
Eens Fr1ut3lla. Je moet ook niet voor elk wissewasje naar de huisarts hollen maar als je ergens mee zit wat je niet kunt verklaren, waarom niet.
Ik heb dit ook en al zeker wel een half jaar. Verder geen klachten en er eigenlijk nooit aan gedacht ermee naar de ha te gaan. Ik drink verder helemaal niet veel, gewoon. Het ruikt een beetje aceton achtig, herken je dat t.o.?
Aceton zit ook in nagelremover toch, of ben ik in de war? Want dat is dan niet wat ik ruik. Ik herken de geur wat van mijn honeypuff cornflakes met melk bedenk ik me nu. Dat heb ik overigens al weken niet meer gegeten, anders was het wellicht logisch geweest dat ik het rook haha. Maar met die geur is het wel te vergelijken.

Overigens, als jij aceton ruikt: http://www.diabetesfonds. ... diabetes-soms-naar-aceton

Wil je verder niks aanpraten maar kon me herinneren dat ik wat over aceton las in mijn zoektocht naar zoete urine.
Ja, echt een aceton zoete lucht. Maar ik herken helemaal niets van de diabetes symptomen. Voel me ook gezond. Ik ga er niet mee naar de h.a. zolang ik geen andere klachten krijg. Het is begonnen sinds ik ijzertabletten begon te slikken.
Las net nog iets anders maar zie dat je het hebt aangepast.

Wilde al zeggen: wat is de moeite om even een potje pis af te geven bij de huisarts-assistent . Je hoeft niet eens een afspraak te maken. Dus waarom sommige mensen daar zo'n moeite mee hebben...

Als ik het morgenochtend ook nog heb bij het plassen, ga ik maandagochtend gewoon ff langs.
Hi Lauraontopic,

Ik herken de zoete urine, heb het zelf soms ook. Niet altijd en kan er geen patroon in ontdekken.

Met Google kom je uit bij zwanger en diabetes. Dat eerste ben ik in ieder geval niet.

Omdat ik het zelf niet constant heb, ben ik niet naar de HA gegaan. Ben heel benieuwd met welke info jij terug komt!!

Is de zoete lucht bij jou wel altijd aanwezig?
Zo te lezen gaan er drie mensen naar de dokter hier.

Echt doen hoor! Misschien is het niets, maar als het wel iets is, kun je er beter zo vroeg mogelijk bij zijn.
Hoi lilmissmary,

Ik heb het idee dat ik het een paar weken heb, maar of het elke dag is kan ik me niet herinneren. Stond er nooit zo bij stil. Maar vanochtend dacht ik echt: wow! De geur is nu wel heel aanwezig!

Volgens mij heb ik het vooral met de ochtendurine. Ik ga het morgen ochtend en maandagochtend in de gaten houden. Mocht het dan nog zo zijn, ga ik naar de ha. Zal hier een terugkoppeling geven .

Mijn suiker is overigens weken geleden nog getest door de huisarts ivm klachten die ik toen had maar toen was er niks aan de hand. Met mn suiker althans, verder was er genoeg aan de hand :p. Weet niet wat er in een paar weken kan veranderen maar ik ga nog niet uit van iets erg. Let's wait and see!
Ben je misschien in de tussen tijd (andere) medicijnen gaan gebruiken? Van medicatie wil je urine geur/kleur ed ook nog wel eens veranderen!

Succes iig bij je huisarts
quote:lilalinda schreef op 23 februari 2013 @ 19:48:

Maar dan koop je toch even een diabetes zelftest? Heeft de apotheek.

En via internet kun je zelfs een online risicotest doen. Zelfs bedrijfsarts verwijst daarnaar

ohjee... Online risicotest, seriously? Met zoete urine...?! Dat ia net zoietsals een online zwangerschapstst als je niet ongestld wordt.. En zo'n plasstaafje is leuk, maar vrij onnauwkeurig, en de huisarts kan in een paar tellen de suikerwaarde uit het bloed halen. Iets nauwkeuriger. En zonder enige moeite. Waarom zou je niet naar de huisarts gaan? Diabetes is niet zomaar iets..

Laura, ik hoop dat het allemaal goed is!
Even een update voor de geïnteresseerden: ik ben niet naar de huisarts geweest. Vandaag 3 keer (!) in een potje geplast maar in geen velden of wegen een zoetige geur te bekennen. Zul je altijd net zien haha . Leek me niet zo zinvol om met een potje normale urine naar de huisarts te gaan en dan te zeggen dat het soms zoet ruikt

Alleen maar goed natuurlijk. Maar ik houd het wel in de gaten want tja, you never know en het is wel vaker dan een paar keer voorgekomen. Jammer dat er verder zo weinig over te vinden is online...

Ach, waarschijnlijk niks om me zorgen om te maken. Was gewoon nieuwsgierig. Bedankt voor jullie reacties .
Ik ben vandaag toch even langs de h.a. gegaan maar ik heb niets raars. Hij zei dat het ook kan komen door vitaminen gebruik. Ik slik een hoge dosis b12 elke dag en extra ijzer. Blij dat het niets ernstigs is in elk geval.
Fijn mariekkk!
Bedankt voor de update, Lauraontopic!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven