Gezondheid alle pijlers

Urine ruikt zoet

23-02-2013 19:02 47 berichten
Hoi allemaal,

De titel zegt het al: mijn urine ruikt wat zoetig. Het is een geur die sterk aanwezig is na het plassen. Wanneer ik het google kom ik meteen bij diabetes uit... Maar verder herken ik daar geen symptomen van. Hoeft ook niet maar ik ga nog maar even niet uit van het ergste .

Ik ga maandag naar de huisarts maar vraag me af of er hier mensen zijn met dezelfde "klacht"? En zo ja, weet je waar het door kwam?
Alle reacties Link kopieren
Heb je niet iets sterk ruikends gegeten? Asperge, witlof, bieten o.i.d.?
quote:kerstklok schreef op 23 februari 2013 @ 19:04:

Heb je niet iets sterk ruikends gegeten? Asperge, witlof, bieten o.i.d.?Urine na het eten van asperges ruikt bepaald niet zoet, integendeel!
Zwanger? Schimmelinfectie?
Veel dorst? Veel drinken en dus ook plassen? Moe? Suf?
Heb het al een tijdje en sinds gister heel sterk. Dus aan voeding ligt het niet. Zwanger zijn is ook uitgesloten. Heb niet meer dorst dan normaal. Vaker plassen zou wel kunnen maar niet dat het heel veel vaker is ofzo. Heb in het verleden een schimmelinfectie gehad maar dat voelde echt heel anders. Heb echt nergens anders last van behalve geurende urine...
Maar serieus, ga je met zoetruikende urnke naar de huisarts?

Ik hoop toch, dat je toevallig toch ging.
veel koolhydraten in je dieet?
quote:lilalinda schreef op 23 februari 2013 @ 19:31:

Maar serieus, ga je met zoetruikende urnke naar de huisarts?

Ik hoop toch, dat je toevallig toch ging.Tja, urine zegt veel over je gezondheid als ik internet mag geloven dus zo gek is het niet hoor :S. En aangezien zoete urine voor diabetes kan staan lijkt het me niet zo gek om er even naar te laten kijken.
Terwijl je verder geen symptomen hebt?

IK was niet met zoiets naar huisarts gegaan, maar dat is objectief hoor.
Even langs je huisarts.
quote:Vivamies schreef op 23 februari 2013 @ 19:33:

veel koolhydraten in je dieet?Neuh, niet bijzonder geloof ik. In ieder geval geen verandering in eetpatroon de afgelopen tijd.
Tis inderdaad ern symptoom van diabetes. niet raar om hiermee naar de huisarts te gaam.
Breng anders maandag de ochtendurine even naar de assistente. Met een stripje die ze erin doet kan ze zo zien of er suiker in zit.
quote:lilalinda schreef op 23 februari 2013 @ 19:39:

IK was niet met zoiets naar huisarts gegaan, maar dat is objectief subjectief hoor.Diabetes is een ernstige aandoening die je het best zo vroeg mogelijk kan ontdekken. Urine hoort nooit zoet te ruiken bij een gezond persoon. Een bezoekje aan de huisarts lijkt me geen overbodige luxe.

Nee, dat is juist subjectief. En misschien wel heel onverstandig, want zoet ruikende urine kan inderdaad duiden op diabetes, waar je niets van hoeft te merken verder.

Bij alle opvallende veranderingen in urine (anders dan bijvoorbeeld verkleuring na het eten van rode bieten) is het verstandig een arts te raadplegen.

quote:Beeldig schreef op 23 februari 2013 @ 19:44:

[...]

Nee, dat is juist subjectief. En misschien wel heel onverstandig, want zoet ruikende urine kan inderdaad duiden op diabetes, waar je niets van hoeft te merken verder.

Bij alle opvallende veranderingen in urine (anders dan bijvoorbeeld verkleuring na het eten van rode bieten) is het verstandig een arts te raadplegen.Precies mijn gedachte
Maar dan koop je toch even een diabetes zelftest? Heeft de apotheek.

En via internet kun je zelfs een online risicotest doen. Zelfs bedrijfsarts verwijst daarnaar
quote:lilalinda schreef op 23 februari 2013 @ 19:48:

En via internet kun je zelfs een online risicotest doen. Zelfs bedrijfsarts verwijst daarnaar
Waarom zou je in vredesnaam via internet zelftesten gaan doen als je ook gewoon even bij je huisarts terecht kunt?

Stel ze doet zo'n zelftest en daar komt uit dat er suiker in de urine zit.... dan zal ze toch naar de huisarts moeten. Stel ze doet zo'n zelftest en daar komt uit dat er géén suiker in de urine zit... dan zal ze óók naar de huisarts moeten, want je urine hoort niet zomaar zoet te gaan ruiken.

Slecht advies dus.
quote:lilalinda schreef op 23 februari 2013 @ 19:48:

En via internet kun je zelfs een online risicotest doen. Zelfs bedrijfsarts verwijst daarnaarZucht... waarom zou ik een zelftest kopen als de assistent er ook naar kan kijken. Je kunt van alles bij jezelf diagnostiseren en online testjes doen. Moet jij vooral lekker blijven doen. Ik laat het liever aan een professional over.
Laura, gewoon naar de huisarts dus, in het "ergste" geval ga je voor niets. En zo vreemd is het niet om dit uit te laten zoeken, het kán een symptoom zijn van een ziekte die ernstige gevolgen kan hebben als je er onbehandeld mee door blijft lopen.
Oh, maar TO mag gerust naar huisarts van mij. Ik zei, dat ik het niet zou doen.
En dat vind ik nogal dom van je, Lilalinda. Hierom:

http://www.merckmanual.nl ... t/sec11/ch142/ch142a.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven