ov chipkaart verplicht?

25-02-2013 11:22 30 berichten
Weet iemand of een ov chipkaart verplicht is als ik met de bus van punt A naar punt B ga? Of kan ik nog in de bus een kaartje kopen?
Alle reacties Link kopieren
Vaak nog wel, maar kun je dat niet beter even zelf uitzoeken op de site van de busmaatschappij. Dat zal bij iedere maatschappij/regio anders zijn.
ik ondekte te laat dat ik die kaart niet had hoeven aanschaffen (pasfoto, geld en tijd) maar dat ik ook een kaartje voorin de bus had kunnen kopen. Dat was toen niet duidelijk gecommuniceerd in de media. Maar ja, ze verzaken wel vaker.
it's a big club and you ain't in it
Je kunt nog gewoon een kaartje kopen hoor. Maar dat is wel duurder dan met de OV chip gaan.
¤3 voor een enkele reis, en als je in een andere bus overstapt weer ¤3.
Vaak kun je nog wel een kaartje kopen maar betaal je hier in verhouding dan wel meer voor dan dat je de OV kaart zou gebruiken.
quote:PinaColada schreef op 25 februari 2013 @ 11:33:

¤3 voor een enkele reis, en als je in een andere bus overstapt weer ¤3.Dat is toch bij iedere aanbieder anders.
Ik zou even kijken of je vaker gebruik zal maken van de bus.

Want de kaart kost 7,50 maar als je vaker met de bus zal gaan haal je die kosten er na een paar keer wel uit.

Een anonieme kaart kun je gewoon bij de Brian of Albert Heijn kopen.

Daar staat dan een zuil waar je geld op de kaart kan zetten.

Wel met een minimum bedrag, dus dat is dan weer klote als je verder nooit met de bus of trein gaat.
Bij ons 2 euro enkele reis binnen dezelfde stad.
Uhh Brian moet dus Bruna zijn...
quote:Orzoo schreef op 25 februari 2013 @ 11:31:

Je kunt nog gewoon een kaartje kopen hoor. Maar dat is wel duurder dan met de OV chip gaan.Dat dus.
quote:silviaapje schreef op 25 februari 2013 @ 11:38:

Wel met een minimum bedrag, dus dat is dan weer klote als je verder nooit met de bus of trein gaat.Daar kwam ik ook achter. Kocht een kaart voor de trein (ga anders nooit met de trein maar nu had ik geen andere keuze). Moet ik eerst dat ding laten activeren op een kantoor (wat dus niet in onze woonplaats zit) en er moest 20,- minimaal op staan. Ik heb voor 40,- op gezet, reist koste me 18,75 en de rest van het geld ben ik dus voor jan doedel kwijt, want de kans dat ik die kaart nog eens ga gebruiken voor het OV is minimaal. Lekker dan.
quote:Boarn schreef op 25 februari 2013 @ 12:02:

[...]

Daar kwam ik ook achter. Kocht een kaart voor de trein (ga anders nooit met de trein maar nu had ik geen andere keuze). Moet ik eerst dat ding laten activeren op een kantoor (wat dus niet in onze woonplaats zit) en er moest 20,- minimaal op staan. Ik heb voor 40,- op gezet, reist koste me 18,75 en de rest van het geld ben ik dus voor jan doedel kwijt, want de kans dat ik die kaart nog eens ga gebruiken voor het OV is minimaal. Lekker dan.Waarom heb je er dan 40 euro opgezet terwijl 20 voldoende was?
Bij ons kost een kaartje ook 2 euro voor een enkele reis binnen de stad en omliggende gemeentes. In het weekend kost een kaartje 1 euro.

Ik heb heel lang losse kaartjes gekocht omdat mijn (anonieme) OV-chipkaart was gestolen, nu eindelijk weer een nieuwe OV-kaart aangeschaft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

[...]

Daar kwam ik ook achter. Kocht een kaart voor de trein (ga anders nooit met de trein maar nu had ik geen andere keuze). Moet ik eerst dat ding laten activeren op een kantoor (wat dus niet in onze woonplaats zit) en er moest 20,- minimaal op staan. Ik heb voor 40,- op gezet, reist koste me 18,75 en de rest van het geld ben ik dus voor jan doedel kwijt, want de kans dat ik die kaart nog eens ga gebruiken voor het OV is minimaal. Lekker dan.

Waarom heb je er ¤40,- opgezet, als je maar ¤20,- nodig had? En nog beter: waarom heb je niet gewoon een papieren kaartje bij de automaat gekocht? Dat kan nog steeds hoor, gelukkig maar!

Ik heb wel een kortingskaart (en dat is dus ook m'n OV chipkaart), maar omdat je bij NS minimaal ¤10,- erop moet zetten, gebruik ik die chipkaart nooit. Ik koop dus gewoon papieren kortingskaartjes. Vind het zonde als er geld op m'n chipkaart staat, terwijl ik die de komende tijd niet gebruik.
Wat ee nverschrikkelijke dieven he, die NS. Of zouden de klanten gewoon niet goed geinformeerd zijn? Dubdub..

http://www.ov-chipkaart.n ... fregelen/saldorestitutie/
Ik vind het nog steeds een onding, die OV-chipkaart. Laatst moest ik met mijn dochter ergens heen met de metro, maar ik heb maar 1 chipkaart. Om me heen nog gevraagd of ik er niet eentje van iemand kon lenen, maar niemand had er een. Uiteindelijk heb ik maar mijn business kaart gebruikt, hoewel dat eigenlijk niet de bedoeling is. Overmacht In de trein koop ik trouwens nog steeds papieren kaartjes, en voor werkreizen heb ik die business card.

[...]

Daar kwam ik ook achter. Kocht een kaart voor de trein (ga anders nooit met de trein maar nu had ik geen andere keuze). Moet ik eerst dat ding laten activeren op een kantoor (wat dus niet in onze woonplaats zit) en er moest 20,- minimaal op staan. Ik heb voor 40,- op gezet, reist koste me 18,75 en de rest van het geld ben ik dus voor jan doedel kwijt, want de kans dat ik die kaart nog eens ga gebruiken voor het OV is minimaal. Lekker dan.Je kan het terugvragen.
[quote]Supersoulfighter schreef op 25 februari 2013 @ 12:14:

[...]

Ik heb wel een kortingskaart. Ik koop dus gewoon papieren kortingskaartjes. Vind het zonde als er geld op m'n chipkaart staat, terwijl ik die de komende tijd niet gebruik.[/quote

Dit deed ik ook totdat ik een conducteur trof die me een boete wou geven. Volgens hem mocht die combinatie absoluut niet omdat hij zo niet kon zien hoe laat ik ingestapt was. Belachelijk natuurlijk en volgens mij ook niet waar. Bij de chipkaart kun je ook niet zien hoe laat je in stapt. Je kan best een kwartier van tevoren al inchecken en een trein later pas instappen etc.

Verder is het nu nog wel mogelijk om papieren kaartjes te kopen maar geloof dat het dit jaar wel stopt bij de ns.

In de bus zijn bijna altijd wel dagkaarten of andere acties die goedkoper zijn dan de chipkaart. Echt vreselijk dat je dat altijd uit moet zoeken. Chipkaart is in elk geval zeker niet altijd het goedkoopst.
In omgeving Eindhoven is het voortaan 3,50 per rit, onafhankelijk of je nu één halte of 30 haltes meereist. Je komt niet zo snel aan de 3,50 per rit, dus mocht je regelmatig met de bus gaan is het hier in omstreken zeker lonend om een ov chipkaart aan te schaffen.
Ov-chipkaart is zeker niet altijd goedkoper dan een papieren kaartje. Zo moest ik laatst aan de andere kant van de stad zijn, E3,30 met ovchip en een los kaartje voor dezelfde route is E2,80. Ook toen we een grote afstand met de trein moesten bleek het kopen van een (volle prijs) kaartje zo'n 6 euro goedkoper dan de (volle prijs dus zonder korting) met de ov-chip. De ov-chip wordt namelijk steeds een paar cent duurder, viel mij nooit op maar zijn er eens op gaan letten. De route die ik het meest binnen mijn stad rij met de bus wordt steeds een paar cent duurder, telt heel snel op.
quote:roodpaars schreef op 25 februari 2013 @ 12:04:

[...]Waarom heb je er dan 40 euro opgezet terwijl 20 voldoende was?

Omdat ze mij verteld hebben dat er bij een anonieme OVkaart minimaal 20,- op moet staan PLUS het bedrag wat je nog eens gaat gebruiken voor je reis. Er moet dus altijd minimaal 20,- op staan, anders mag je er niet mee uitchecken, het is dus een soort borg voor de NS.

Maar ik las inderdaad dat je het kunt terugvragen. Dan ga ik dat maar eens in gang brengen.
Bus kun je meestal nog een kaartje kopen, maar check voor de zekerheid je vervoersmaatschappij.

Voor trein koop ik nog steeds papieren kaartje, want ga geen 20 euro op mijn anonieme OV chipkaart zetten + dat ik heel bang ben als ik het gebruik dan vergeet uit te checken omdat ik het al zoooo weinig gebruik.

Gelukkig meldt de tram regelmatig: don't forget to check-out!
quote:Boarn schreef op 25 februari 2013 @ 20:02:

[...]

Omdat ze mij verteld hebben dat er bij een anonieme OVkaart minimaal 20,- op moet staan PLUS het bedrag wat je nog eens gaat gebruiken voor je reis. Er moet dus altijd minimaal 20,- op staan, anders mag je er niet mee uitchecken, het is dus een soort borg voor de NS.

Maar ik las inderdaad dat je het kunt terugvragen. Dan ga ik dat maar eens in gang brengen.Nope, er moet minimaal ¤10,- op staan. Vervelend dat je foutief bent voorgelicht.
quote:Supersoulfighter schreef op 25 februari 2013 @ 23:01:

[...]

Nope, er moet minimaal ¤10,- op staan. Vervelend dat je foutief bent voorgelicht.

10 euro bij een abonnement, maar een anonieme kaart of persoonlijke kaart zonder abonnement moet minstens 20 euro saldo hebben.

Op het station kun je een formulier vragen om het bedrag van de kaart terug te laten storten op je rekening.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven