Gezondheid alle pijlers

wat vinden jullie? afspraak huisarts

25-02-2013 12:44 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even benieuwd hoe het bij jullie huisarts gaat. Mijn vriend komt nooit, echt nooit bij de huisarts. Nu zijn sinds vrijdag zijn beide ogen ontstoken, dus wilde hij vanmorgen afspraak maken. De assistente vraagt dan wat eraan de hand is en vervolgens zei ze dat er een recept voor een zalfje klaarligt bij de balie. Ik vind het gewoon een beetje raar dat zoiets ongezien wordt voorgeschreven. Bij de huisartsen(groeps) praktijk is het niet makkelijk om een afspraak te krijgen. Ik snap best dat ze moeten selecteren en vooral op maandag is het erg druk. Maar toch vind ik het vreemd. Jullie ook? Of is dit niet zo raar?
Ja, ik vind dat wel raar, zeker wanneer een assistente zegt dat er wat klaarligt, dat is volgens mij aan de arts om iets voor te schrijven.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
De assistente laat het recept hier zien aan de arts, die geeft akkoord en dan ligt het klaar. Volgens mij doen assistenten dit niet op eigen houtje.
Felice, de huisarts schrijft natuurlijk wel het recept. Maar zij heeft dit beslist, is een erg assertieve tante.
Volgens mij moeten nieuwe medicijnen inderdaad door een arts (of soms misschien een therapeut) worden voorgeschreven. Alleen herhaalrecepten mag je telefonisch bestellen.

Ik vind het dus inderdaad raar en zou erop staan dat ze me eerst zien om zeker te weten wat het is
quote:felice71 schreef op 25 februari 2013 @ 12:46:

Ja, ik vind dat wel raar, zeker wanneer een assistente zegt dat er wat klaarligt, dat is volgens mij aan de arts om iets voor te schrijven.

Dat heeft de assistente ook niet voorgeschreven: dat mag alleen de huisarts doen.

Tja, dat het niet door de ha is gezien vind ik ook niet geheel zoals het hoort, maar aan de andere kant: als de klachten zo typisch waren kan ik het me ook wel voorstellen.
Ik vind dat ook vreemd hoor, is niet de normale gang van zaken. Normaal gesproken zal de huisarts altijd even kijken en aan de hand van het verhaal beslissen wat er moet gebeuren. Meestal kan je het dan wel af met antibioticazalf, maar in enkele gevallen ook niet.
Zou zeker met z'n ogen wel willen dat er iemand naar kijkt. Ik heb ( door lenzen) al 3 keer een oogontsteking gehad, laatst had ik het weer, belde m'n huisarts dat ik het vermoede had dat het weer het zelfde was en of ik een zalfje kon krijgn. Kon niet, moest in geval van ogen altijd langs komen
Assistenten mogen niet zelf voorschrijven hoor, dat moet altijd in overleg met een arts. (Ik ben zelf doktersassistente.)
Vreemd , ik zal zeggen ik wil toch dat er even naar gekeken word, door de tel is het een beetje moeilijk bepalen...Vreemde gang van zaken, en sowieso hoef je geen antwoord te geven als de assistente vraagt waar je voor komt. Word hier nooit gevraagd , gaat haar niks aan ook.
quote:Weekend schreef op 25 februari 2013 @ 12:50:

Zou zeker met z'n ogen wel willen dat er iemand naar kijkt. Ik heb ( door lenzen) al 3 keer een oogontsteking gehad, laatst had ik het weer, belde m'n huisarts dat ik het vermoede had dat het weer het zelfde was en of ik een zalfje kon krijgn. Kon niet, moest in geval van ogen altijd langs komenEn zo hoort het ook
ik vind dat niet heel vreemd als het zo zou zijn dat bij oogonsteking in alle gevallen eerst deze zalf wordt voorgeschreven.

Alhoewel het uitsluiten van een hoornvliesbeschadiging mij ook belangrijk lijkt en onderdeel van het protocol.

Mijn tip: Je hoeft niet aan de assistente te vertellen waar je een afspraak voor wilt maken. De assistente heeft namelijk niet een beroepsgeheim zoals een arts deze heeft. Als je het niet wilt vertellen aan haar dan zeg je dat en zul je de afspraak gewoon krijgen.
Het is hier op maandag bijna onmogelijk om een afspraak te maken. Het is mij in elk geval nog nooit gelukt. De assistente vraagt altijd heel irritant 'wat zijn de klachten?'of 'wat is er aan de hand?'. Het is net een secretaresse die van haar baas te horen heeft gekregen dat hij niet gestoord mag worden.
En zo gaat dit inderdaad. Ben ook doktersassistente geweest: alles wat je als assistente zelf af kon, dat MOEST je zelf regelen.

De assistente schrijft het recept overigens niet zelf. Dat draait ze wel zelf uit en de arts tekent hiervoor bvb.
Deze assistente wil altijd precies weten wat de klachten zijn en maakt daarop haar inschatting.
Rare manier.Ik moet ook altijd bijna smeken om een afspraak bij de huisarts te krijgen...

Volgens mjij mag het geeneens: ongezien een medicijn voorschrijven dat je nog nooit eerder hebt gebruikt of dat als je voor de eerste keer belt met klachten. Misschien is je vriend wel allergisch voor dat zalfje of is het toch iets anders dan de assistente door de telefoon dacht.

Ik zou toch nog een keer opbellen. Als de huisarts je vriend niet wilt zien, dan kan de Nurse Practicioner of de Praktijkondersteuner wellicht even naar de ogen van je vriend kijken?
oogontstekinen zijn vrijwel altijd onschuldig, als ze de klachten aanhoort en het als gewone oogontsteking inschat, dan is antibioticazalf voldoende. Hierover moet de assistente altijd even overleggen met de huisarts, maar vaak worden er al standaardingen zoals een vaginale schimmelinfectie of oogontsteking geregeld. Dit overlegt ze dan achteraf. Als de huisarts het niet mee eens is, dan wordt er gebeld.
ook een doktersassistente heeft beroepsgeheim hoor!
quote:snaksel schreef op 25 februari 2013 @ 12:52:

Mijn tip: Je hoeft niet aan de assistente te vertellen waar je een afspraak voor wilt maken. De assistente heeft namelijk niet een beroepsgeheim zoals een arts deze heeft. Als je het niet wilt vertellen aan haar dan zeg je dat en zul je de afspraak gewoon krijgen.Je moet daar echt met een hele goede reden komen, wil je een afspraak krijgen.
Het enige wat ze vroeg is of er pus uit kwam. (uit de ogen)
quote:lila01 schreef op 25 februari 2013 @ 12:53:

Deze assistente wil altijd precies weten wat de klachten zijn en maakt daarop haar inschatting.Nou ik zou dit niet pikken, zij is ten eerste geen arts, ten twee een inschatting maken aan de telefoon.. niet pikken dit! Het zal heus wel een oogontsteking zijn en niet iets ergers ... maar het zijn wel je ogen! en het is beter als er gewoon even een arts naar kijkt!
Dit wordt vooral gedaan bij medicijnen die weinig kwaad kunnen. Dus algemene zalfjes zoals tegen schimmel of pilletjes tegen allergische reacties of wat dan ook. Dus redelijk onschuldige middeltjes die als eerste gok worden geprobeerd. Heftige medicijnen die je nooit zomaar moet 'proberen' worden niet op die manier voor je klaargelegd.

Het is de bedoeling dat dit tegenwoordig steeds vaker gebeurt omdat het tijd en in sommige gevallen nare onderzoeken voorkomt. Als het bijv. gaat om een vermoeden van vaginale schimmelinfectie is het tegenwoordig ook niet meer de bedoeling dat je hiervoor meteen lichamelijk onderzocht moet worden. De tijd die het kost en de eventuele psychologische nadelen hiervan wegen voor de meeste patiënten namelijk niet op tegen de voordelen van het voorkomen dat je een onschuldig middeltje zou hebben geprobeerd wat niet werkte. Dat laatste is namelijk niet zo heel erg. Onnodig langskomen of onderzocht worden vinden veel mensen onprettiger.
quote:lila01 schreef op 25 februari 2013 @ 12:56:

[...]

Je moet daar echt met een hele goede reden komen, wil je een afspraak krijgen.Ik zal lekker voor een andere arts gaan kijken. Moet wel een hele goede reden hebben wil je een afspraak krijgen sporen ze daar niet ofzo?
Hier gaat het ook zo hoor, de assistente vraagt wat de klachten zijn en aan de hand daarvan schat zij in of er reden is voor een afspraak of dat de klacht zo goed is omschreven dat ze weet wat ze moet doen.

Ik ben niet anders gewend van onze huisartsen praktijk.
quote:melissa-x schreef op 25 februari 2013 @ 12:57:

Dit wordt vooral gedaan bij medicijnen die weinig kwaad kunnen. Dus algemene zalfjes zoals tegen schimmel of pilletjes tegen allergische reacties of wat dan ook. Dus redelijk onschuldige middeltjes die als eerste gok worden geprobeerd. Heftige medicijnen die je nooit zomaar moet 'proberen' worden niet op die manier voor je klaargelegd.Dan nog het zijn je ogen, het zal maar iets anders zijn en er word via de telefoon even de diagnose oogontsteking gesteld waar je zalf voor krijgt die niet gaat helpen... of het nog erger maakt. Dit is hoe dan ook geen normale gang van zaken .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven