Geld & Recht alle pijlers

Hoe lang ww

25-02-2013 18:02 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb o.a. deze vraag ook al op de pijler werk & studie gesteld, maar daar krijg ik niet zoveel reacties, in ieder geval niet waar direct een antwoord uitkomt. Misschien omdat niemand het antwoord weet, maar volgens mij is werk en studie ook wat minder druk bezocht. Vandaar dat ik het hier opnieuw probeer.

Hoe zit het met recht op ww? Ik heb vorig jaar 3 maand ww gehad, dat was voor mij toen het maximale recht. Dat kwam omdat ik 2 jaar in het buitenland heb gewoond en ik daardoor niet voldeed aan de 4 uit 5 jareneis. Goed, 3 maand ww gehad dus. ww gestopt en na nog 1 of 2 maand een nieuwe baan gevonden.

Mijn contract wordt gelukkig verlengd, maar het wordt een kort contract en daarna niet meer verlengd.

Nu mijn vraag, hoe lang heb ik in dat geval recht op ww?

Ik voldoe sowieso aan de wekeneis. En ook aan de jareneis (ik had eerst maar 3 jaar en dan straks 4 of 5 uit de afgelopen 5 jaar), daardoor tellen ook de jaren weer mee voordat ik naar het buitenland ging en zit ik dus op 7 of 8.

MAAR tellen ze zo? Of begint de telling opnieuw, want maximale ww gehad, arbeidsverleden wordt dus 'gewist' en moet opnieuw opgebouwd worden.
Als het zo ingewikkeld is, is het raadzaam om het na te vragen bij het UWV. Zij kunnen het exact vertellen.
In de laatste jaren is er nogal wat veranderd wat betreft de lengte en de duur van de ww uitkering.

Dus helemaal zeker weet ik het niet.

Maar het was altijd zo dat als je arbeidsverleden niet werd gewist omdat je al een keer je maximum aan ww had gehad.

Als je dit maal 4 van de 5 jaren hebt gewerkt en daardoor ook nog eens op een arbeidsverleden van 7 of 8 jaar komt Gaan ze volgens mij gewoon uit van die 7 of 8 jaar arbeidsverleden.
@ esmee: ik heb het uwv al gebeld. Daar wisten ze het niet zeker, ze dacht inderdaad waarschijnlijk wel 7 of 8 maand... Maar ik heb wel vaker meegemaakt dat de persoon die ik aan de lijn heb, niet precies de regels kent of verkeerde info geeft. Vandaar mijn vraag hier (ik vertrouw het viva forum meer, haha)

@ sugarmiss: bedankt voor je antwoord, dan ga ik er vanuit dat het inderdaad langer is. Dat is dan weer een meevaller
Op de site van het UWV staat hoe je het kunt berekenen:

http://www.uwv.nl/particu ... WB110%2003929%2007-11.pdf

Pagina 14 en 15.
Missprincesa,

Ik heb even een mooie zin hoeronder staan, die veel duidelijk maakt:

Voor de werknemer die aantoont dat je in de 5 kalenderjaren, onmiddellijk voorafgaand aan de eerste WW dag in tenminste 4 kalenderjaren over minimaal 52 loondagen per kalenderjaar loon heeft ontvangen, of over die jaren uitkering heeft ontvangen die daarmee wordt gelijk gesteld, wordt de uitkeringsduur verlengd met een maand voor ieder volledig kalenderjaar dat het arbeidsverleden langer is dan 3 kalenderjaren.

Ik hoop dat het duidelijk is

Voor elk gewerkt jaar heb je recht op één maand WW/.
quote:wittegeit schreef op 25 februari 2013 @ 18:31:

Op de site van het UWV staat hoe je het kunt berekenen:

http://www.uwv.nl/particu ... WB110%2003929%2007-11.pdf

Pagina 14 en 15.Deze berekening is mij bekend, het is mij alleen niet duidelijk of mijn ww uitkering van vorig jaar daar nog invloed op heeft. Ik heb toen 3 maand gehad en dat was toen het maximale voor mij. Ik voldeed toen niet aan de jareneis, nu wel.
Volgens mij brgint de telling niet opnieuw, dat zou heel vreemd zijn voor alle mensen met korte contracten.

Vreemd dat ze bij het uwv geen antwoord hebben.
Je kunt inloggen met je DigiD op de site van het UWV en dan vind je daar op hoeveel maanden je recht hebt.
Inderdaad, als je inlogt kun je het zo zien. Je Nederlandse arbeidsverleden wordt door het UWV bijgehouden.

Anders bereken je het zelf Adhv het volgende:

4. Het arbeidsverleden, bedoeld in het tweede lid, wordt berekend door samentelling van:

a. het aantal kalenderjaren, vanaf en met inbegrip van 2013 tot en met het kalenderjaar onmiddellijk voorafgaande aan het kalenderjaar waarin zijn eerste werkloosheidsdag is gelegen, waarin de werknemer over 208 of meer uren loon heeft ontvangen; en

b. het aantal kalenderjaren, vanaf en met inbegrip van 1998 tot 2013, waarover de werknemer over 52 of meer dagen loon heeft ontvangen; en

c. het aantal kalenderjaren vanaf en met inbegrip van het kalenderjaar waarin de werknemer zijn 18e verjaardag bereikte tot 1998.

Zie artikel 42 van de werkloosheidswet:

http://wetten.overheid.nl ... ldigheidsdatum_25-02-2013
Ik denk dat de door mij geschreven zin duidelijk is:

onmiddellijk voorafgaand aan de eerste WW dag moet je 4 jaren hebben gewerkt.....

Dat wil zeggen, voor elke nieuwe werkloosheidsituatie, wordt opnieuw bekeken of je aan de 4 uit 5 eis voldoet.
gloves, nogmaals bedankt. Ik denk dat ik het inderdaad maar zo letterlijk moet lezen en geen andere dingen erbij moet halen.

(Ik heb inderdaad ook ingelogd op uwv met mijn digid en die geeft aan: mogelijk 8 maand recht.)
berekenhet.nl is een fijne website. Daar kun je het invullen en rolt je aantal jaren ww eruit.

Als je voldoet aan de jareneis moet je kijken naar fictieve en feitelijk arbeidsverleden. Voor elk jaar is het een maand ww en je krijgt je fictieve arbeidsverleden kado van het UWV. Dat zijn alle jaren voor 1998 waarin je 18 of ouder was.

http://www.berekenhet.nl/modules/werken ... ering.html
Misspricesa, je moet het woordje 'mogelijk' ook zien in een ander verband. Men kan daar moeilijk neerzetten dat je recht hebt op. Aan zo'n opmerking zou je rechten kunnen ontlenen en met het woordje 'mogelijk' voorkom je dat. Er zijn nog meer redenenen dat je geen recht op WW hebt, ondanks dat je aan de 4 uit 5 eid voldoet.

Fijne zwangerschap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven