Geld & Recht alle pijlers

ZZP vanuit de WW

26-02-2013 21:54 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mariapman is werkloos en kan misschien als interimmer een klus doen voor 6 maanden.

Nu vraag ik me een aantal dingen af:

Wat gebeurt er met je ww recht als de opdracht na 6 maanden afloopt? Heb je dan nog recht op WW? (hij verdient met de opdracht voldoende op de WW uitkering helemaal te stoppen en zijn ww recht loopt nog tot eind 2014).

Hoeveel belasting betaal je over deze inkomsten? (gewoon 52%?)

Zijn er verder nog kosten waar je rekening mee moet houden?

Hoe zit het met de werkgeversbijdrage aan de ziektekostenverzekering? Wordt die achteraf in rekening gebracht en hoeveel is dat dan?

Wie kan ons verder opweg helpen? Ik vind de UWV site niet zo duidelijk op dit punt (alleen als je ww wilt blijven ontvangen, maar dat is bij hem niet nodig)
Wat gebeurt er met je ww recht als de opdracht na 6 maanden afloopt? Heb je dan nog recht op WW? (hij verdient met de opdracht voldoende op de WW uitkering helemaal te stoppen en zijn ww recht loopt nog tot eind 2014).

Op deze vraag moet ik je het antwoord helaas schuldig blijven omdat ik te lang ZZP er ben om me daarin verdiept te hebben

Nee. Dat ligt aan het bedrag dat hij gaat verdienen. Ten eerste heeft hij een zelfstandigen aftrek als hij aan zijn urennorm komt en een MKB vrijstelling. Dan worden zijn vervoerskosten ervan afgetrokken de kosten van zijn telefoon/internet etc. etc., en een stukje pensioensparen (10% van zijn inkomen). Dat wordt allemaal van zijn omzet 'afgetrokken' belastingtechnisch en over het bedrag dat overblijft betaalt hij inkomstenbelasting. Over een deel zal dat 33% zijn, een deel 42% en het restbedrag over de 52% schijf. Ik zit hoog in mijn inkomen als ZZP'er maar gemiddeld betaal ik minder dan 40% belasting over mijn inkomen (en ik verdien rond de 250.000 euro per jaar uit ZZP inkomsten)

Als hij dit tijdelijk wil gaan doen zou ik geen aov verzekering (arbeidsongeschiktheid) afsluiten. Verder kosten zijn er niet. Hij kan zijn vervoer aftrekken etc. Het is misschien wijs om een Rechtsbijstand verzekering en een Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Maar die twee zijn de kosten niet.

Hoe zit het met de werkgeversbijdrage aan de ziektekostenverzekering?

Die is weg op het moment dat je ZZP't mijn ziektekostenverzekering is helemaal voor mezelf. Omdat ik geen werknemer ben (en je man zometeen ook niet meer) is er dus geen werkgeversbijdrage. Er is namelijk geen werkgever meer, maar een opdrachtgever.
Thanks Camomille,

Over die ziektekostenverzekering: Hoeveel betaal jij dan, of betaal jij dan gewoon alleen aan de verzekeraar? Ik betaal als parttimer in loondienst al iets van 200 per maand (die betaalt de werkgever bruto en daar betaal ik de belasting weer over geloof ik. Staat op mijn loonstrook) Het is toch niet zo dat zzp-ers minder betalen??Kan ik me bijna niet voorstellen....
Hallo MariaP,

Kijk voor de voorwaarden wanneer je recht hebt op zelfstandigenaftrek etc op de site van de Belastingdienst. Kan best zijn dat ze een klus (dus waarschijnlijk maar één opdrachtgever) niet als ondernemerschap zien. Je geeft zelf aan dat het voor 6 maanden is. Of is het de bedoeling dat partner zich als zelfstandige vestigt? Dat maak ik er niet op uit. Laat je goed voorrekenen wat hij kwijt is aan belasting (ligt inderdaad aan de hoogte, zelfde tarieven als iemand in loondienst) Als ondernemer kan het dus zijn dat je extra aftrekposten hebt, bv de zelfstandigenaftrek en eventueel startersaftrek etc. Nogmaals kijk voor info niet alleen bij het UWV. Voorwaarden zullen ongetwijfeld te vinden zijn. Ik reageer mobiel, dus kan geen link geven sorry. Verder succes voor jullie :-)
Dank je wel ondeugd! We gaan zeker ook bij de belastingdienst kijken! Het is inderdaad niet de bedoeling dat hij zich als zelfstandige gaat vestigen. Hij is opzoek naar een vaste baan en dit komt nu op zijn pad. En werk = werk, en hij wil heel graag aan de slag, dus als hij de opdracht krijgt wil hij het ook graag doen.

Ik ga nu slapen, en kan dus niet meer reageren. Morgen ben ik er weer
Alvast weltrusten :-)

Waarschijnlijk heb je dan niets met onderstaande te maken. Partner geeft dan op zijn aangifte Inkomstenbelasting 2013! Dus volgend jaar het inkomen aan bij de vraag: overige inkomsten, hier komen de inkomsten te staan die niet in loondienst zijn genoten. Je mag de gemaakte kosten in mindering brengen, maar dus niet die ondernemersaftrek etc. Het inkomen WW vermeld je van hem bij inkomsten uit vroegere dienstbetrekking ( oa uitkeringen, pensioenen komen hier te staan)

De rest vul je in en op het eind krijg je nog een vraag mbt zorgverzekeringswet (of je inkomen hebt die niet in dienstbetrekking is genoten) hier komt dus weer dat inkomen te staan. De percentages zijn ongetwijfeld te vinden op internet. Kortom het is wel belangrijk om alle administratie goed te bewaren zowel zijn inkomen als de gemaakte kosten. Zo nu ga ik ook slapen :-)
Zo te zien herleven de oude WW rechten als je binnen 26 weken weer werkloos wordt. Doet mij vermoeden dat als je langer dan die 26 weken werkt dus niet terugvalt op de oude WW rechten. Heeft je man een werkcoach? Deze weet het ongetwijfeld exact. Zo nu duik ik echt m'n bed in. Fijne dag morgen (ik kan overdag niet reageren)
Beste mariap,

Je wilt weten wat er gebeurd met het WW-recht als de tijdelijke klus van je man na 6 maanden afloopt.

Dit is afhankelijk van het aantal uur per week dat je man werkt.

Ik begrijp dat je man geen gebruik wil maken van de startersregeling.

Gaat je man als zelfstandige aan het werk tijdens WW?

Dan worden de uren die je man werkt gekort op de WW-uitkering.

Gaat je man meer uren werken, dan zullen die uren blijvend gekort worden op de WW-uitkering.

voorbeeld:

Werkt je man 30 uur in een week, dan draagt hij voor 30 uur zelf het ondernemersrisico.

Je man krijgt voor die uren blijvend geen WW-uitkering meer.

Werkt je man in de week erop maar 25 uur als zelfstandige, dan gaat zijn uitkering niet omhoog.

De 30 uur zal blijvend worden gekort op de uitkering.

Werkt je man in de week erop 35 uur, dan zal die 35 uur blijvend gekort worden.

Je man ontvangt een WW-uitkering die gebaseerd is op het gemiddelde aantal arbeidsuren (GAA).

Het GAA wordt berekent over een periode van een half jaar voor de eerste werkloosheidsdag.

Deze 26 weken worden bij elkaar opgeteld en vervolgens weer gedeeld door 26.

Het GAA vindt je man terug in zijn toekenningsbrief.

Is het GAA van je man meer dan 10 uur per week?

En werkt hij als zelfstandige zoveel uur in de week waardoor hij minder dan 5 uur werkloos blijft?

Dan stopt zijn WW-uitkering. (http://bit.ly/YXxYl6)

Wordt je man weer volledig werkloos na 6 maanden kan hij weer terugvallen op zijn WW-uitkering. (http://bit.ly/SpGoS8)

Je schrijft dat hij nog tot eind 2014 recht heeft op WW.

Je man heeft dus recht op minimaal 18 maanden WW.

Als hij volledig stopt met zijn werkzaamheden als zelfstandige en een bewijs kan overleggen van uitschrijving bij de Kamer van Koophandel, kan hij weer beroep doen op zijn resterende WW recht.

Actuele informatie over werken als zelfstandige tijdens WW vind je hier: http://bit.ly/UzUKmo

Ik wens je nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet.

Martijn

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Mbt ziektekosten verzekering.

Je hebt natuurlijk gewoon je eigen polis. Daarnaast betaal je inkomensafhankelijk bijdrage aan de belastingdienst. Het percentage voor 2013 is 5,65% over bijdrage inkomen, waarbij het maximum is gesteld op EUR 50.853 als inkomen. Dus maximaal betaal je EUR 2873,00 inkomensafhankelijke bijdrage.

Laat je goed voorlichten over wanneer je wel of geen ondernemer bent. Dit voor de wet maar ook voor de belastingen.
Dank Martijn!

Toch nog even de preciese feiten (om te checken of ik het nu goed snap)

Man is per 1 okt 2012 werkloos, WW recht loopt tot 1 nov 2014 (25 maanden recht).

Hij werkte 36 uur per week voor een salaris boven met max dagloon.

Interim opdracht zou ingaan op 15 april 2013 tot 15 okt 2013, 32 uur per week, (maar voor een veel hoger uurloon dan max dagloon, want: interim).

Als hij deze opdracht doet, kan hij het UWV vragen om de WW uitkering stop te zetten gedurende de 6 maanden van de opdracht. Of moet hij dan de uitkering over de resterende 4 uur door laten lopen?

Mocht hij daarna weer geen werk hebben, dan krijgt hij weer WW uitkering tot 1 nov 2014.

Mocht de opdracht langer duren, dan kan hij tot 18 maanden na de start van de opdracht de WW resterende tijd van de WW uitkering (tot oorspronkelijke eindddatum 1 nov 2014) laten hervatten.

Hij verspeelt dus geen WW recht met het aannemen van deze opdracht??

Ik zou het fijn vinden als je deze vragen nog even zou kunnen beantwoorden/bevestigen.
Dahlia, jij ook bedankt.

Als je een eenmalige opdracht doet van 6 maanden, dan moet je ws. rekenen met de helft van dit bedrag toch??

Daarna gaat hij hopelijk aan het werk in loondienst, of anders terug naar de WW en dan betaal je via je werkgever deze bijdrage.
Mariap,

Je man zou ook nog kunnen overwegen om de arbeidsongeschiktheidsverzekering, die hij als zelfstandige niet heeft, vrijwillig bij het UWV voort te zetten. Dan is t.a.v. ziekte hetzelfde verzekerd als nu als werknemer, dus voor de ZW en de WIA.

Deze vrijwillige verzekering heeft een algemene acceptatieplicht en is gauw geregeld. Het zijn ook de wettelijke premies en bedraagt bijna 15% van het dagloon wat he verzekerd (kan het maximum dagloon zijn, mag ook minder). Het is niet verplicht. dit te doen.

Verder heeft hij slechts één opdrachtgever en de belastingdienst kan deze interim klus zien als een verkapt dienstverband en dus premies willen innen. Hij zal geen VAR-WUO krijgen. Dus wordt die nota bij de opdrachtgever neergelegd. Het is belangrijk om een goede overeenkomst te sluiten, waarin niet in kleine lettertjes staat dat de deze premies verhaald worden op de opdrachtnemer.

In de overeenkomst moet ook duidelijk komen te staan dat partijen niet de intentie hebben een arbeidsovereenkomst aan te gaan. Algemene voorwaarden maken kan ook wel belangrijk zijn, want daarin je regel je aansprakelijkheid.

In de overeenkomst komt dan te staan dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn en in deze Algemene voorwaarden sluit je aansprakelijkheid uit. In hoeverre dat hier speelt kan ik niet beoordelen.

Er komt best wel wat bij kijken en houdt er ook rekening mee dat de WW niet echt is gemaakt voor uitkeringsgerechtigden die zelfstandige willen worden. zoals je al kunt lezen in de reactie van het UWV kun je zomaar de WW rechten kwijtraken.

Maar ik wil niet somber doen hoor. Alleen maar wijzen op een paar punten.
quote:gloves schreef op 27 februari 2013 @ 16:30:

Er komt best wel wat bij kijken en houdt er ook rekening mee dat de WW niet echt is gemaakt voor uitkeringsgerechtigden die zelfstandige willen worden. zoals je al kunt lezen in de reactie van het UWV kun je zomaar de WW rechten kwijtraken.

Dank gloves, voor je reactie.

Even ter aanvulling: man WIL helemaal geen zelfstandige worden, maar hij eheft nu geen werk en dit wordt hem misschien aangeboden. Het is dus een soort van noodoplossing. Voor nu even, totdat hij weer een gewone baan heeft.

En: zoals ik het stuk van de UWV man lees, kan hij juist geen WW recht kwijtraken toch?? Of snap ik het nu niet??

Martijn van het UWV, waar ben je?
[quote]mariap schreef op 26 februari 2013 @ 21:54:

Mariapman is werkloos en kan misschien als interimmer een klus doen voor 6 maanden.

Ik vraag mij nu ook even iets af...ik neem aan dat Mariapman je vriend of echtgenoot is? Waarom noem je die Mariapman?!
Ik zou kijken of het bedrijf een payroll constructie wil overwegen. Als je geen ambities hebt in zelfstandig worden lijkt het me teveel gedoe
Waar Martijn een antwoord op moet geven is de vraag als de WW weer herleeft na 6 maanden, in combinatie met zijn zin:

Ik begrijp dat je man geen gebruik wil maken van de startersregeling.

Gaat je man als zelfstandige aan het werk tijdens WW?

Dan worden de uren die je man werkt gekort op de WW-uitkering.

Gaat je man meer uren werken, dan zullen die uren blijvend gekort worden op de WW-uitkering.

Met andere woorden:je kunt als zelfstandige zoveel hebben gewerkt dat de uitkering blijvend geheel geweigerd wordt. Dus ook na het herleven. Daar kom je pas achter....als je de eerste uitkering na het herleven krijgt!

En dan valt er niets meer aan te doen.....

Of speelt deze blijvend korting niet na het herleven van de WW en val je gewoon weer terug op de WW situatie voordat hij deze klus als interimmer begon?

Vergeet niet dat je aan uitspraken van het UWV Webcare team geen rechten kunt ontlenen (op zich ook wel begrijpelijk). Hetzelfde geldt voor een telefoontje aan het UWV.

De suggestie van Rosings is daarom zo gek nog niet.
quote:Imazigen schreef op 27 februari 2013 @ 19:18:

[quote]mariap schreef op 26 februari 2013 @ 21:54:

Ik vraag mij nu ook even iets af...ik neem aan dat Mariapman je vriend of echtgenoot is? Waarom noem je die Mariapman?!Ja, hij is mijn echtgenoot. Maar ik zie niet in wat dat uitmaakt. Ik noem hem Mariapman omdat ik mezelf Mariap noem. Ik kan hem ook Josef noemen als dat voor iemand enig verschil maakt
Gloves, inderdaad zou het fijn zijn als Martijn hier een antwoord op geeft. Ik vind die zin inderdaad erg onduidelijk.
Beste Mariap,

Je man zal alleen aanvullend uitgekeerd worden als hij minimaal 5 uur werkloos blijft in de week.

Naar zijn inkomsten wordt helemaal niet gekeken.

Omdat je man nog maar 4 uur werkloos blijft in de week, zal zijn WW-uitkering worden beëindigd.

De WW wordt verlengd met de periode van de duur van de opdracht. Hij verspeelt zijn WW recht niet. In het geval van een herleving zal je man een nieuwe toekenningsbrief.

Je schrijft dat je man recht heeft op 25 maanden WW. Dit is langer dan 18 maanden. Je man krijgt zijn uitkering weer als hij stopt binnen het aantal maanden waar hij recht op had. In het geval van je man is dit dus 25 maanden.

Zolang je man als zelfstandige werkt, zullen die uren blijvend gekort worden. Op het moment dat hij volledig weer werkloos is en zijn uitkering wil herleven speelt deze korting dus niet meer. Hij heeft zich namelijk volledig uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel en er is geen sprake meer van ondernemersrisco. Bij een herleving van zijn WW recht valt je man volledig terug op zijn GAA van 36 uur.

Actuele informatie over terugvallen op de WW bij het stoppen als zelfstandige vind je hier: http://bit.ly/SpGoS8

Ik wens je nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Martijn

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
quote:mariap schreef op 26 februari 2013 @ 21:54:

Hoe zit het met de werkgeversbijdrage aan de ziektekostenverzekering? Wordt die achteraf in rekening gebracht en hoeveel is dat dan?

Wie kan ons verder opweg helpen? Ik vind de UWV site niet zo duidelijk op dit punt (alleen als je ww wilt blijven ontvangen, maar dat is bij hem niet nodig)

Als hij zijn WW stopzet, vervalt die helemaal na 6 maanden.

Hij kan ook gebruik maken van de startersregeling, daarvoor zijn 2 opties. De uren-optie is al door Martijn van het UVW besproken, daarnaast is er de optie dat je man 6 maanden 70% van de WW ontvangt (70% van 70% = 49% van laatstverdiende salaris) die dus qua duur doorloopt, en daarna beslissen of hij doorgaat als zelfstandige of weer 100% de WW ingaat. Dit kan slechts eenmalig en het WW-bedrag is niet afhankelijk van wat je verdient als ZZP-er.

Belasting: omzetbelasting en inkomstenbelasting, zie site belastingdienst.

Overige kosten: hij zal alles zelf moeten betalen.

Voor de ziektekostenverzekering moet hij een inkomensafhankelijke bijdrage over zijn belastbare inkomen betalen. Bedrag is dus niet zo te noemen.

Werknemersverzekeringen heeft hij niet dus hij zal, als hij wil, zelf verzekeringen moeten afsluiten voor arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, inkomstenderving, pensioen enz.

Alle werkkleding en werkmaterialen zal hij ook zelf moeten betalen.

Het UWV geeft informatiebijeenkomsten waarin dit alles uitgebreid wordt besproken.
Allemaal dank voor het meedenken en de reacties, maar helaas gaat het feest niet door.. het bedrijf heeft de vacature ingetrokken....balen!

Dus er kan een slotje op dit topic

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven