Gezondheid alle pijlers

metronidazol activa ervaringen ?

27-02-2013 01:17 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo , vanwege een vrouwelijk probleempje heb ik een kuur van 7 dagen metronidazol gekregen van de huisarts .( 2 daags een tablet van 500 mg moet ik innemen ) .

Voordat ik de tabletten innam vandaag ben ik gaan googlen en echt geschrokken van de evt bijwerkingen ..

Ik ben nu dan ook echt bang dat ik deze bijwerkingen ga krijgen ..

Mijn vraag is dan ook , hebben jullie ervaring met deze antibiotica ? Zijn er ook positieve verhalen ?? Ik lees alleen maar heftige ervaringen en ik weet zo niet of ik de kuur wel durf af te maken ...

Bedankt , en omdat het al laat is kan het zijn dat ik morgen pas reageer en jullie reacties kan lezen ..
Ik heb die kuur een paar weken geleden ook gehad, en nauwelijks last gehad van bijwerkingen. De enige bijwerking was die waar m'n huisarts me nog voor "gewaarschuwd" had maar ik vond dat zo maf dat ik me afvroeg of er een geintje gemaakt werd: m'n libido zat tegen het plafond die week
Op welke bijwerkingen moet ik letten?vraagteken.gif

Behalve het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven.

De belangrijkste bijwerkingen zijn de volgende.

Regelmatig

Maagdarmklachten, zoals misselijkheid, diarree en buikpijn. U kunt proberen misselijkheid te voorkomen door het middel met wat voedsel in te nemen.

Hinderlijke metaalsmaak, pijnlijke zweertjes in de mond en een beslagen tong.

Minder eetlust.

Bij gebruik van hoge doses: bruine verkleuring van de urine. Dit is onschuldig.

Soms

Niet tegen alcohol kunnen. Uw gezicht wordt dan rood en u krijgt last van misselijkheid, hoofdpijn, benauwdheid, zweten en verwardheid. Het is raadzaam om elk gebruik van alcohol te vermijden zolang u metronidazol gebruikt.

Zelden

Huiduitslag, jeuk, galbulten of blozen.

Hoofdpijn, duizeligheid, verwardheid, waanvoorstellingen, sombere stemming en slaperigheid.

Spierpijn, gewrichtspijn en coördinatieproblemen.

Zeer zelden

Overgevoeligheid. Dit kan zich uiten in duizeligheid en flauwvallen of in ‘angio-oedeem': een zwelling van het gezicht, lippen, mond, tong of keel. U kunt hierbij erg benauwd worden. Als het ontstaat, moet u onmiddellijk een arts opzoeken of naar de eerstehulpdienst gaan. Geef aan de apotheek door dat u overgevoelig bent voor metronidazol. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u het middel niet opnieuw krijgt.

Als u een verminderde leverwerking heeft: metronidazol wordt onder andere via de lever uit het lichaam verwijderd. Daardoor kan de hoeveelheid metronidazol in uw lichaam te hoog worden. Uw arts zal, indien nodig, de dosering aanpassen.

Bloedafwijkingen of een ontsteking van de alvleesklier of van de lever. Bij plotselinge hevige pijn in bovenbuik, geelzucht, onverklaarbare blauwe plekken, extreme vermoeidheid of keelpijn met koorts en blaren in de keel moet u direct een arts waarschuwen.

Zeer zelden na langdurig gebruik

Normaal gesproken krijgt u dit middel als korte kuur tot maximaal tien dagen. Bij uitzondering kan de arts het voor een langere periode voorschrijven. U kunt dan last krijgen van stoornissen in zenuwen. U merkt dit onder andere aan een doof of tintelend gevoel in de ledematen of aan coördinatieproblemen met bijvoorbeeld een zwalkende gang.

Uit laboratoriumproeven met metronidazol is gebleken dat het middel bij langdurig gebruik mogelijk kankerverwekkende eigenschappen kan hebben. Door het gebruik te beperken tot maximaal twee weken is de kans hierop vrijwel afwezig.

Waar ben je zo bang voor? Voor die uitzonderlijke gevallen? Postief lijkt me dat je klachten er van overgaan.

Halverwege een kuur zelf besluiten om er mee te stoppen moet je nooit doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wil je nou van je 'vrouwelijk probleempje' af of niet?

De arts die het je het medicijn heeft voorgeschreven zal vast ook wel op de hoogte zijn van alle mogelijke bijwerkingen/risico's. Maar kennelijk vond je arts die risico's niet opwegen tegen de kans dat jouw vrouwelijk probleempje juist met dit medicijn kan genezen.

Leven is risico's nemen. Of je nou 's ochtends de deur uitgaat en in je auto stapt (weleens gelezen wat je dan allemaal kan overkomen?) of met een onbehandeld vrouwelijk probleempje rond wilt blijven lopen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
http://www.mijnmedicijn.n ... -overig/metronidazol.aspx

Had je deze site bekeken dat je nu zo bang bent?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op woensdag 27 februari 2013 01:50 <a href="http://www.mijnmedicijn.nl/antibiotica- ... dazol.aspx" class="link">http://www.mijnmedicijn.n ... -overig/metronidazol.aspx</a>

Had je deze site bekeken dat je nu zo bang bent? Ja.. Deze site :s
wat dacht je dan van deze bijwerkingen?

Zoals elk geneesmiddel kan ook dit geneesmiddel bijwerkingen hebben, al krijgt niet iedereen daarmee te maken.

Bloedplaatjes, bloedingen en stollingsstoornissen Zeldzame gevallen van thrombopenie, leukopenie en hemolytische anemie zijn gerapporteerd.

Aandoeningen van de huid en onderhuid Zeldzame gevallen van huidreacties zoals erytheem, urticaria, oedeem van Quincke en andere tekenen van anaphylaxis, zijn gerapporteerd.

Aandoeningen van de lever Biologische tekenen van levertoxiciteit, bestaande uit een verhoging van transaminases, zijn waargenomen na behandeling met hoge doses. Deze levertoxiciteit wordt versterkt door alcohol en microsomale leverinductoren (zie ”rubriek 2”)

en kijk uit hoor, want dit is van paracetamol!! Dus ook meteen maar nooit meer nemen
quote:Dana schreef op woensdag 27 februari 2013 01:40 Wil je nou van je 'vrouwelijk probleempje' af of niet?

De arts die het je het medicijn heeft voorgeschreven zal vast ook wel op de hoogte zijn van alle mogelijke bijwerkingen/risico's. Maar kennelijk vond je arts die risico's niet opwegen tegen de kans dat jouw vrouwelijk probleempje juist met dit medicijn kan genezen.

Leven is risico's nemen. Of je nou 's ochtends de deur uitgaat en in je auto stapt (weleens gelezen wat je dan allemaal kan overkomen?) of met een onbehandeld vrouwelijk probleempje rond wilt blijven lopen. De reden dat ik de pillen wel heb genomen os idd de gedachte dat mijn huisarts weet wat hij doet en ik van mijn probleem/ kwaal afwil .
Mijn ervaring met dit middel is heeeeel slecht.

Werd er ontzettend beroerd van. Verschrikkelijk moe (dat is nog wel te overzien), heel wazig zien, duizelig, problemen met mijn slokdarm, depressieve gevoelens, maagpijn en hoofdpijn.

Bij mij staat (na twee keer dit middel te hebben gebruikt) inmiddels in mijn dossier dat dit middel niet meer aan mij voorgeschreven moet worden. Ik werd er vreselijk ziek van.

Ook mijn internist (waar ik voor een ziekte behandeld word) is totaal niet te spreken over dit middel. Ik zou vragen aan je huisarts naar een ander middel.

Veel succes!
Metronidazol wordt vaak voorgeschreven en vaak zonder problemen gebruikt hoor. En het is vaak een effectieve behandeling voor jouw soort kwaal. Ik heb het vaker gebruikt en had alleen last van een vreemde metaalsmaak in de mond.
Sometimes a woman has gotta do what a woman has gotta do
Ik heb hem een paar keer via het infuus gehad, en achteraf gezien veel maag/ darm klachten (dacht steeds dat het bijwerking van de morfine was...) van gehad.

Maar er zijn ook genoeg mensen die deze ab slikken en nergens last van hebben, zoals ook andere al zeggen, veel medicijnen hebben zoveeeeel bijwerkingen dat je je eigenlijk al gaat afvragen of de bijwerkingen niet erger dan de kwaal zijn, echter is het natuurlijk niet zo, dat je ook last zal krijgen van al die bijwerkingen...

Mij is wel aangeraden om tijdens en na het slikken ook pro biotica te nemen, ik drink dus ook vifit en yakult erbij. (voor mijn gevoel baad dat niet dan schaad het ook niet )

Sterkte/ succes met slikken!
Ik heb twee weken geleden zo'n kuur van 4 pillen tegelijk gehad, en ook ik heb nergens last van gehad, inderdaad alleen een beetje een rare smaak in mijn mond, maar dat was na 1,5 dag ook weer weg.

Enige is dat ik het nu weer lijk te krijgen (dat vrouwelijke probleem). Iemand een idee wat de volgende stap is? Krijg je dan weer zo'n kuur?
Ik heb dit middel als ik het me goed herinner twee tot drie maanden lang geslikt, in combinatie met twee andere antibioticakuren. Ja, ik was er misselijk bij, maar dat kwam volgens mij met name door een van de andere kuren. Toen die gewijzigd werd, werd de misselijkheid ook minder. Tegen de misselijkheid slikte ik domperidom, dat hielp al een heleboel.

Ik was ziek, ik wilde beter worden en dit middel hielp erbij. Ik ben daar dan eerlijk gezegd maar gewoon pragmatisch in. Als die kuur daarvoor nodig is, dan is die kuur nodig. En als ik daar even niet lekker van ben, dan is dat maar jammer. Zodra je klaar bent met de kuur, gaan de bijwerkingen vanzelf weer over. Als je ze krijgt althans, want dat een ander ze krijgt, wil niet zeggen dat jij er ook last van krijgt natuurlijk.
Voor wat voor "vrouwelijk probleem" krijg je die kuur trouwens? Ik had een eileiderontsteking en ik vond het net even belangrijker om daarvan te genezen, dan dat ik het voort zou laten woekeren omdat ik geen zin had in de bijwerkingen van de kuur.
ik had last van een gardnerella ... overvloed van bacterien down under :S..

maar ik heb de kuur geslikt en ik moet zeggen het enigste waar ik last van had was een metaalsmaak in de mond en last van duizeligheid.. meer niet .. Is gelukkig dus meegevallen:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven