Lijf & Lijn alle pijlers

Dieet Viva-redactrice Jossine in de Viva

18-05-2008 09:51 596 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met grote verbazing en ergernis heb ik gisteren de Viva gelezen. Hierin beschrijft redactrice Jossine hoe zij in 6 weken tijd maar liefst 10 kilo is kwijtgeraakt d.m.v. een zogenaamd HCG-dieet.

Ik vind het prima dat zij zichzelf te dik vindt en wil afvallen, heel goed zelfs, maar waar ik me nou zo ontzettend aan stoor en irriteer is het feit dat nu weer het volgen van een crash-dieet wordt gepromoot.

Overal, en zelfs ook in de Viva, wordt verteld dat afvallen prima is, maar dat dat geleidelijk moet en dat zgn crash-dieten uit den boze zijn en zelf het jojo-effect vergroten en wat doet de Viva nu.....? Een behoorlijk heftig dieet van 500 kcal per dag (!) promoten als een of ander wonderdieet......terwijl iedereen weet dat dit natuurlijk echt niet goed is voor je lichaam.

Wat vinden jullie hier nu van?
quote:dreamer schreef op 20 mei 2008 @ 16:55:

Wat ik mij dan onwillekeurig afvraag; als je van die HCG zo afvalt, hoe komt het dan dat de vrouwen die ik ken, die hormonen hebben moeten spuiten om zwanger te worden, dan dikker worden juist dóór die hormonen? We hebben het dan toch over hetzelfde hormoon?Ik ken dan weer een aantal voorbeelden in mijn omgeving die in het begin van de zwangerschap (en niet door het overgeven/misselijk zijn) juist afvielen.
Yam, Yas, Teddeke en anderen die hierdoor van van streek zijn...

Verder maak ik er geen woorden aan vuil. Jullie kunnen dat stukken beter verwoorden dan ik.
En op pagina één wordt toch duidelijk aangeduidt dat uit onderzoek blijkt dat HCG niet beter werkt dan een placebo met hetzelfde dieet en nazorg. Is het dan geen idee dat iedereen het placebo gewoon krijgt?

Ik snap dan ook niet dat Goes, na het lezen hiervan, nog met droge ogen kan zeggen dat het wél werkt. Bij háár werkte het, maar zij was al gedisciplineerd met eten en had het zonder de HCG waarschijnlijk ook gekund.
Later is nu
quote:Star schreef op 20 mei 2008 @ 16:56:

[...]

Ik ken dan weer een aantal voorbeelden in mijn omgeving die in het begin van de zwangerschap (en niet door het overgeven/misselijk zijn) juist afvielen.Ik heb het ook niet over vrouwen die zwanger zijn, maar vrouwen die zwanger willen worden en kennelijk hetzelfde product (HCG) gebruiken als hier gebruikt wordt om af te vallen.
Later is nu
quote:dreamer schreef op 20 mei 2008 @ 16:55:

Wat ik mij dan onwillekeurig afvraag; als je van die HCG zo afvalt, hoe komt het dan dat de vrouwen die ik ken, die hormonen hebben moeten spuiten om zwanger te worden, dan dikker worden juist dóór die hormonen? We hebben het dan toch over hetzelfde hormoon?

Ik werd niet dikker.

En vergeet niet, bij deze kuur mag je maar 500 kc per dag.

Dan val je sowieso al af als een trein. Erg gezond ook.

Maar sommigen lieden kunnen het niet zonder een stok achter de deur, dus wordt er naar zo'n kuur gegrepen.

Iederéén valt af met 500 kc!
Geen bijzonderheden
Ja, dat weet ik Yasmijn. Daarom geloof ik ook meer in de werking van die 500 kcal dat in de HCG. Ik probeerde met mijn voorbeeld aan te geven dat je van HCG an sich dus kennelijk niet afvalt. Logisch, anders mocht je de normale 1500 kcal (voor afvallen) wel eten.
Later is nu
Daarom..

Ik begin maandag, trouwens. Maar dan wel met een gezond dieet. Niet eens een dieet, gewoon anders en magerder eten.

Ben in de herstelperiode, 8 weken veel liggen en totaal geen beweging, flink aangekomen.

Natuurlijk veel te veel vette ongezonde dingen en chocola gegeten. Maar dat mag na zo'n zware operatie
Geen bijzonderheden
quote:Teddeke1 schreef op 20 mei 2008 @ 16:40:

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik zeggen dat ik het artikel niet gelezen heb en ook niet alle 12 pagina's van dit topic, maar (ik hoop niet dat ik nu ook ontzettend mosterd ben ) mij moet eigenlijk echt wat van het hart.

Ik ben diabetes patiënt en moet mezelf minimaal 4x per dag een injectie met insuline toedienen. Dit kost mij nog elke dag enorm veel moeite en ik hoop dat het ooit gaat wennen.

Wat mij in dit verhaal dus zo tegen de borst stuit is dat iemand ervoor kiest om in een gezond lichaam te gaan injecteren, en niet om gezondheidsredenen (dus b.v. het krijgen van een kindje) maar puur en alleen om er uiteindelijk "mooier" van te worden. Ik zou er zoveel voor over hebben om die spuit nooit meer te hoeven gebruiken.....

teddeke op pagina drie van de discussie had ik al een soortgelijke reactie gezet, ik begrijp wat je bedoelt

ik herhaal :

Ik kan mij echt niet indenken dat mensen opgetogen over verwachtte afvalresultaten ontspannen de spuit in hun buik zetten.

terwijl ik met tranen over mijn wangen, en met trillende vingers, onder zachte aanmoediging van mijn partner mezelf moest injecteren.

De injectie naald met het solvens als keihard onverbiddelijk bewijs van het onvermogen en het falen van mijn lijf.

de doeleinden van de zelfde injectie naald staan zo lijnrecht tegenover elkaar ...

ik quote Jossine;

Ik geef grif toe; ik heb er alles voor gedaan - én alles voor gelaten- om dik te worden.

en quote aan het eind van haar collumn

PS: die gister gewoon weer een fles wijn achterover sloeg . Je moet niet overdrijven hé?

Dreamer, ik vroeg me precies hetzelfde af. Waarom ben ik dan niet afgevallen, toen ik pregnyl spoot?

Ik merk dat ik weerstand krijg om mee te doen aan MvM, mocht ik weer zwanger worden. IK doe het wel hoor, ik weet hoe groot een kinderwens kan zijn, ik weet wat het is als je gebruik moet maken van de medische molen en ik heb er zelf ook geruik van gemaakt. En ik doe het met liefde, pissen in die vieze potten. Maar NIET vor mensen die een crashdieet hebben gevolgd.

Jossine, heb je zelf eigenlijk meegedaan aan MvM toen je zwanger was? Of heb je die moeite niet genomen, maar neem je nu wel de kans om een dieet te volgen waarbij andere vrouwen half kokhalzend aan mee hebben gepiesd om andere vrouwen óók de kans te geven zwanger te worden?

En fantatisch hoor, dat je op die 500 Kcal kunt leven. Zal ik je iets nieuws vertellen? Zonder pregnyl te spuiten was je vast óók tien kilo in vier weken afgevallen. Kwestie van jezelf op meer dan hongerdieet te zetten (1000 Kcal is al een hongerdieet...) en te gaan sporten. De meeste mensen verbranden meer dan 500 Kcal per dag, dus ja. Tuurlijk val je af. Fijn dat je het volhoudt. Als je nu ook nog eens weer aan gaat komen, is die pregnyl helemaal zonde besteedt.

En pregnyl niet kostbaar? Dat komt dan alleen maar vanwege al die fantastische vrouwen die meedoen aan MvM. En je hebt zomaar de kans dat als pregnyl gepromoot wordt als afvalmiddel, er een hoop minder aanstaande moeders mee gaan doen. En surprise: dan wordt het vanzelf schaars.

(Zie nu dat k HCG bedoel waar pregnyl staat... geen zin om aan te passen, sorry )
Ik heb niet veel toe te voegen en ben het eens met het leeuwendeel van de posts. Het enige dat ik nu een aantal keer lees is de vraag:

"Is er schaarste dan?"

Ik weet het antwoord hierop niet maar weet wel dat er in het verleden periodes van schaarste waren. En als er nu nooit schaarste is dan komt dat doordat ZWANGERE vrouwen hun urine verzamelen en inleveren om vrouwen die erg graag ZWANGER WILLEN WORDEN te helpen. En om geen enkele andere reden! Dus wat mij betreft is de schaarste-vraag ivm dieten van geen enkel belang omdat het niet voor dit doel bestemd is (lees: de vrouwen die het afstaan zouden dat hoogst waarschijnlijk niet doen als ze weten dat het voor onverantwoorde dieten gebruikt wordt.).

Zucht, ik had het me zo voorgenomen... Is het toch een heel verhaal geworden.
quote:wen schreef op 20 mei 2008 @ 09:11:

Nee hoor, die Viva had je helemaal niet moeten kopen, voor zo'n artikel betaal je toch geen geld? Vandaar ook de Goeie reactie had je geschreven trouwens! Jammer dat er waarschijnlijk geen respons meer op komt :(
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Nog steeds geen reactie van Viva... Zouden ze ons verder negeren?
Dat denk ik Ring. Bekende tactiek toch?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ze zitten vast niet de hele godganse dag op het forum.
Niet de godganse dag, maar de dames weten heus wel wat er speelt.
Ik zie dit hele verhaal nu pas en heb net het topic doorgeworsteld.

Ben het eens met o.a. Wen, Yamuna, Yasmijn en Star. Leuk en aardig dat Viva overal over moet kunnen schrijven, maar je kunt niet met goed fatsoen én zogenaamd vinden dat vrouwen blij met hun lijf moeten zijn en grote maten fotomodellen wedstrijden houden én tegelijkertijd Crashdieeten proberen te slijten. Dat rijmt niet! Daarnaast is het inderdaad onverantwoordelijk en wordt door de reactie die verantwoordelijkheid ontlopen. Jaaaa, je mag overla over schrijven, er zijn vast al wel artikelen over Pro-ana's geschreven bijvoorbeeld, MAAR dat is iets anders dan iets propageren. Ik zou er een kritisch artikel over geschreven hebben. Ook nette journalistiek: hoor en wederhoor. Dus: in elk geval iemand aan het woord laten die een negatieve ervaring met de afvalmethode heeft. Nu is het alleen maar jubel de jubel.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:HoiPippiLangkous schreef op 20 mei 2008 @ 18:44:

Niet de godganse dag, maar de dames weten heus wel wat er speelt.Helemaal mee eens!
quote:dreamer schreef op 20 mei 2008 @ 16:57:

En op pagina één wordt toch duidelijk aangeduidt dat uit onderzoek blijkt dat HCG niet beter werkt dan een placebo met hetzelfde dieet en nazorg. Is het dan geen idee dat iedereen het placebo gewoon krijgt?

Ik snap dan ook niet dat Goes, na het lezen hiervan, nog met droge ogen kan zeggen dat het wél werkt. Bij háár werkte het, maar zij was al gedisciplineerd met eten en had het zonder de HCG waarschijnlijk ook gekund.Ik ga het niet verdedigen. Maar volgens Goes en Sarah2nd (ofzo) heb je die HCG nodig om niet van je graatje te gaan als je 500 kcals per dag nuttigt. Dus niet om van af te vallen, maar als ondersteuning.
quote:Inad schreef op 20 mei 2008 @ 18:53:

Ik zie dit hele verhaal nu pas en heb net het topic doorgeworsteld.

Ben het eens met o.a. Wen, Yamuna, Yasmijn en Star. Leuk en aardig dat Viva overal over moet kunnen schrijven, maar je kunt niet met goed fatsoen én zogenaamd vinden dat vrouwen blij met hun lijf moeten zijn en grote maten fotomodellen wedstrijden houden én tegelijkertijd Crashdieeten proberen te slijten. Dat rijmt niet! Daarnaast is het inderdaad onverantwoordelijk en wordt door de reactie die verantwoordelijkheid ontlopen. Jaaaa, je mag overla over schrijven, er zijn vast al wel artikelen over Pro-ana's geschreven bijvoorbeeld, MAAR dat is iets anders dan iets propageren. Ik zou er een kritisch artikel over geschreven hebben. Ook nette journalistiek: hoor en wederhoor. Dus: in elk geval iemand aan het woord laten die een negatieve ervaring met de afvalmethode heeft. Nu is het alleen maar jubel de jubel.Hier sluit ik me helemaal bij aan. Bedankt voor het opschrijven Inad.
quote:meave schreef op 20 mei 2008 @ 19:01:

[...]

Ik ga het niet verdedigen. Maar volgens Goes en Sarah2nd (ofzo) heb je die HCG nodig om niet van je graatje te gaan als je 500 kcals per dag nuttigt. Dus niet om van af te vallen, maar als ondersteuning.

Nou Maeve, je bent de eerste die het echt goed heeft gelezen.

Inderdaad is dit waar. De HCG geeft het vaste vet prijs, dit vet wordt onder invloed van de HCG in je bloed opgenomen en je gebruikt deze voorraad vet dus op. Hierin zitten heel veel Kcal, die gebruik je dus. Je leeft op die 500 Kcal die je inneemt plus de Kcal die uit je vaste vetvoorraad komen. Het is daarom niet het zoveelste crashdieet die je hele stofwisseling stil legt en verwoest.

Integendeel zelfs, het helpt je stofwisseling juist weer op gang.

Ik begrijp dat vruchtbaarheidsbehandelingen ontzettend veel emoties en heel erg veel verdriet veroorzaken. En het is ook niet zo dat vruchtbaarheidsbehandelingen niet kunnen doorgaan wanwege dit gebruik van HCG. Maar als dit middel tevens mensen met onbeheersbare vetzucht kan helpen en het is beschikbaar heb ik daar geen bezwaar tegen. Ook dat is een ziekte die heel veel ellende veroorzaakt.

Er op een nonchalante en lacherige manier mee omgaan werkt geen begrip in de hand. (een hele fles wijn achterover slaan bijvoorbeeld en je helemaal volvreten...) Dat is ook wat ik opmaak uit het artikel, er spreekt geen respect uit, het is net iets te jolig.

Als een medicijn ook blijkt te werken voor een andere kwaal dan zeg je toch ook niet dat dat niet mag? Omdat het in eerste instantie hier niet voor bedoeld was? Ik weet dat er bijvoorbeeld pijnstillers zijn die tegenwoordig als bloedverdunners worden gebruikt bij hartpatienten. Dat blijkt dan goed te werken, daar is dan toch niets op tegen?

Als zou blijken dat insuline ook bij een andere kwaal zou kunnen helpen dan zeg je toch ook niet dat dat niet mag omdat het alleen voor diabetici mag worden gebruikt?

Ja hoor, val allemaal maar weer over me heen...
quote:Goes schreef op 20 mei 2008 @ 19:44:

[...]

Inderdaad is dit waar. De HCG geeft het vaste vet prijs, dit vet wordt onder invloed van de HCG in je bloed opgenomen en je gebruikt deze voorraad vet dus op. Hierin zitten heel veel Kcal, die gebruik je dus. Je leeft op die 500 Kcal die je inneemt plus de Kcal die uit je vaste vetvoorraad komen. Het is daarom niet het zoveelste crashdieet die je hele stofwisseling stil legt en verwoest.

Ik begrijp dat vruchtbaarheidsbehandelingen ontzettend veel emoties en heel erg veel verdriet veroorzaken. En het is ook niet zo dat vruchtbaarheidsbehandelingen niet kunnen doorgaan wanwege dit gebruik van HCG. Maar als dit middel tevens mensen met onbeheersbare vetzucht kan helpen en het is beschikbaar heb ik daar geen bezwaar tegen. Ook dat is een ziekte die heel veel ellende veroorzaakt.

Er op een nonchalante en lacherige manier mee omgaan werkt geen begrip in de hand. (een hele fles wijn achterover slaan bijvoorbeeld en je helemaal volvreten...) Dat is ook wat ik opmaak uit het artikel, er spreekt geen respect uit, het is net iets te jolig.

Als een medicijn ook blijkt te werken voor een andere kwaal dan zeg je toch ook niet dat dat niet mag? Omdat het in eerste instantie hier niet voor bedoeld was? Ik weet dat er bijvoorbeeld pijnstillers zijn die tegenwoordig als bloedverdunners worden gebruikt bij hartpatienten. Dat blijkt dan goed te werken, daar is dan toch niets op tegen?

Als zou blijken dat insuline ook bij een andere kwaal zou kunnen helpen dan zeg je toch ook niet dat dat niet mag omdat het alleen voor diabetici mag worden gebruikt?

Ja hoor, val allemaal maar weer over me heen...ik ga niet over je heen vallen, want ergens geef je wel een zinnig punt. Als blijkt dat iets ook voor een andere aandoening werkt, is er in beginsel geen bezwaar om dat daar ook voor te gebruiken. Maar waar ik dan problemen mee heb, is dat het hier niet gaat om een medicijn tegen obesitas, maar als middel tegen heel veel geld samen met een crashdieet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Goes schreef op 20 mei 2008 @ 19:44:

[...]

Inderdaad is dit waar. dat ik het niet met je eens ben geeft niet aan dat ik niet goed lees, dank u!De HCG geeft het vaste vet prijs, dit vet wordt onder invloed van de HCG in je bloed opgenomen en je gebruikt deze voorraad vet dus op. Hierin zitten heel veel Kcal, die gebruik je dus. Je leeft op die 500 Kcal die je inneemt plus de Kcal die uit je vaste vetvoorraad komen. Het is daarom niet het zoveelste crashdieet die je hele stofwisseling stil legt en verwoest.

Ik begrijp dat vruchtbaarheidsbehandelingen ontzettend veel emoties en heel erg veel verdriet veroorzaken. En het is ook niet zo dat vruchtbaarheidsbehandelingen niet kunnen doorgaan wanwege dit gebruik van HCG. zo! jij durft hier de boel wel even flink om te draaien !! Maar als dit middel tevens mensen met onbeheersbare vetzucht kan helpen en het is beschikbaar heb ik daar geen bezwaar tegen. Ook dat is een ziekte die heel veel ellende veroorzaakt.

Dit is precies waar ik op reageer. viva doet het voorkomen als een appeltje eitje wonderdieet waarmee je eigenlijk nog voor de zomer drie maten kleiner je bikini in kan. heel goed mogelijk dat ik anders (lees stukken milder) had gereageerd als het artikel ging over mensen die écht gevaarlijk overgewicht hadden en al vanalles geprobeert hadden. dit artikel is volgens mij een stukje reclame voor het hcg dieet

Ja hoor, val allemaal maar weer over me heen...lees nog een keer het stukje van freya wat ik nog eens voor je omhooggehaald heb.
Goes, je vergeet een ding (nog afgezien van het feit of overgewicht een ziekte is): onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het niet beter werkt dan een nepmiddel. En dus is al die uitleg van jou niet meer relevant (nog afgezien van het feit of het klopt).

Ik heb net ook het hele topic doorgelezen. En je mag van mij over allerlei controversiele onderwerpen schrijven (graag zelfs) maar ik vind dit artikel gewoon slechte journalistiek. Hoe kan je nou toch met droge ogen beweren dat deze methode wetenschappelijk onderbouwd is? Als je niet in staat bent om dat te beoordelen, schrijf het dan ook niet. Ik begrijp niet waarom zoiets geplaatst wordt. Viva, zijn jullie hiervoor betaald?
Goes, zolang er nog geen echte onafhankelijke, wetenschappelijke onderzoeken aantonen dat wat jij zegt ook daadwerkelijk zo is, ga ik het niet geloven en zal ik dit dieet als ongezond beschouwen.

Het grote verschil tussen bijvoorbeeld pijnstillers en insuline en HCG is dat de laatste stof niet (of nog niet op grote schaal) kunstmatig geproduceerd wordt.

Tweede is dat er oneigenlijk gebruik van wordt gemaakt (zie het artikel dat Yam linkte, daarin staat een uitspraak van de Hoge Raad over een arts die Pregnyl voorschrijft om af te vallen, daarin staat heel duidelijk in het vonnis dat het oneigenlijk gebruik is)

Derde is dat er grof geld mee wordt verdient.

En dat de zwangere vrouwen die meedoen aan MvM dit niet doen voor mensen die te zwaar zijn. Risico is dat vrouwen om deze reden niet aan MvM meedoen, met als gevolg mogelijk tekort.
quote:rosanna08 schreef op 20 mei 2008 @ 19:50:

[...]

ik ga niet over je heen vallen, want ergens geef je wel een zinnig punt. Als blijkt dat iets ook voor een andere aandoening werkt, is er in beginsel geen bezwaar om dat daar ook voor te gebruiken. Maar waar ik dan problemen mee heb, is dat het hier niet gaat om een medicijn tegen obesitas, maar als middel tegen heel veel geld samen met een crashdieet

Heel veel mensen met vetzucht zijn wanhopig en voelen zich ook de hele dag verschrikkelijk. En niemand hier wil of kan het geloven maar HCG is weldegelijk een medicijn tegen obesitas. HCG is een lichaamseigen stof die helpt de hypofyse te reguleren. De vethuishouding verloopt efficienter en dat effect blijft. Tijdens de kuur worden vaste vetten prijsgegeven en opgebruikt.

Maar ook hier wordt door inhalige types misbruik van gemaakt.

Onder andere door type Gooise vrouwen die dit als modedieet gaan doen, het kan mensen men obesitas echt helpen.

Dan zeggen dat ze maar een broodje minder moeten eten is ook wel weer wat kort door de bocht.

Obesitas is toch echt een stofwisselingsprobleem. Waarom zou je die mensen niet mogen helpen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven