Geld & Recht alle pijlers

Bezuinigen

27-02-2013 18:20 64 berichten
.
Minder autorijden scheelt benzine (okay, moet wel mogelijk zijn. Maar als je voor elke 100 m de auto neemt zou ik eens nadenken over een fiets)
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je even wat vertellen over je gezinssamenstelling/ manier van leven? Woon je samen? Kinderen? Boodschappen bij AH of de Aldi? Dagelijks of wekelijks? Uit eten? Heb je een goede basisgarderobe of staan er grote uitgaven aan te komen? Dan kunnen we wat gerichter advies geven
Aan vervoer besteed je maandelijks 250 euro. Dat is een bijna een kwart van je uitgaven. Kun je daar iets aan bezuinigen?
g/w/l lijkt me hoog, als dat tenminste verbruik voor een persoon is. Maar door nu zuiniger daarmee te worden heb je dat geld natuurlijk nog niet in je zak, maar in the end levert het wel wat op! Ik denk dat je hier wel een tientje per maand op zou kunnen besparen?

Mobiel abonnement is ook behoorlijk veel geld. Zit je er nog lang aan vast? Voor 20 euro per maand kan je behoorlijk wat minuten weg bellen, dus dan hou je 30 euro over.

Boodschappen zou je ook iets kunnen bijstellen, bijvoorbeeld naar 120. Alle beetjes helpen en daar is weer een tientje.

Met deze 3 kleine besparingen heb je de helft van de 100 euro per maand voor je opleiding al bij elkaar.

Iedere maand 37 euro aan schoenen is jaarlijks 444 euro! Dat lijkt me ook extreem veel. Koop twee paar goede schoenen en een paar zomerslippertjes per jaar, en je kan toch voor 250 euro per jaar wel klaar zijn?

En voor wat er dan nog overblijft zou ik me er bij neerleggen dat je tijdens dat je die opleiding doet, geen 150 euro per maand kunt sparen maar net iets minder.

Moet te doen zijn toch, hoe lang duurt die opleiding?
Zeg maar Spijker.
Sorry, ik woon alleen in een klein flatje. Boodschappen doe ik voornamelijk bij Aldi en Lidl en enkele zaken haal ik bij een andere supermarkt (geen vaste).

Ik heb een goede basisgarderobe echter ben ik momenteel aan het afvallen (en dat gaat erg goed) en heb dus al nieuwe kleding aan moeten schaffen.

Schoenen koop ik meestal maar 1 keer per jaar (redelijk prijzig maar wel goed).

Minder autorijden doe ik al, daarom ga ik (met korting) met het OV naar mijn werk. Dit is voordeliger dan elke dag met de auto (benzine- en parkeerkosten) maar de auto gebruik ik nog wel voor het bezoeken van familie en vrienden (wonen niet in de buurt)
Waarom heb je èn OV èn een auto?

En van dat sparen kun je natuurlijk gewoon studeren. Studeren is namelijk investeren in jezelf. En als het goed is, betaald zich dat in de toekomst minstens dubbel uit.
Ga je zoveel bij vrienden en familie op bezoek dat je daar 125 euro per maand aan kwijt bent?
quote:Spijk-er schreef op 27 februari 2013 @ 18:26:

g/w/l lijkt me hoog, als dat tenminste verbruik voor een persoon is. Maar door nu zuiniger daarmee te worden heb je dat geld natuurlijk nog niet in je zak, maar in the end levert het wel wat op! Ik denk dat je hier wel een tientje per maand op zou kunnen besparen?

Mobiel abonnement is ook behoorlijk veel geld. Zit je er nog lang aan vast? Voor 20 euro per maand kan je behoorlijk wat minuten weg bellen, dus dan hou je 30 euro over.

Boodschappen zou je ook iets kunnen bijstellen, bijvoorbeeld naar 120. Alle beetjes helpen en daar is weer een tientje.

Met deze 3 kleine besparingen heb je de helft van de 100 euro per maand voor je opleiding al bij elkaar.

Iedere maand 37 euro aan schoenen is jaarlijks 444 euro! Dat lijkt me ook extreem veel. Koop twee paar goede schoenen en een paar zomerslippertjes per jaar, en je kan toch voor 250 euro per jaar wel klaar zijn?

En voor wat er dan nog overblijft zou ik me er bij neerleggen dat je tijdens dat je die opleiding doet, geen 150 euro per maand kunt sparen maar net iets minder.

Moet te doen zijn toch, hoe lang duurt die opleiding?

Tot september zit ik vast aan het mobiele contract, ik vind het ook veel geld dus dan zeg ik het sowieso op. Ik zag leuke aanbiedingen bij Hollandse Nieuwe dus dat kan inderdaad wel voor onder de 20 euro.

Het probleem met mijn schoenen is dat ik 1 keer per jaar 1 of 2 paar koop, ik geef toe dat het geen goedkope schoenen zijn maar ik heb een moeilijke maat en moet dus naar een speciale winkel, helaas geen andere optie.

Kun je je GWL tussentijds bijstellen trouwens?
quote:jo12345 schreef op 27 februari 2013 @ 18:28:

Waarom heb je èn OV èn een auto?

En van dat sparen kun je natuurlijk gewoon studeren. Studeren is namelijk investeren in jezelf. En als het goed is, betaald zich dat in de toekomst minstens dubbel uit.Het sparen had ik zo ingesteld omdat ik een redelijk stress achtig persoon ben qua geld en graag wat achter de hand wil hebben voor "je weet maar nooit".
quote:Sophiaaaaa schreef op 27 februari 2013 @ 18:28:

Ga je zoveel bij vrienden en familie op bezoek dat je daar 125 euro per maand aan kwijt bent?Ik ga 2 of 3 keer per maand en voor een ritje van 80/90km enkele reis ben ik al snel een halve tank benzine kwijt.
Op boodschappen moet je echt wel meer kunnen besparen. Ik geef gemiddeld zo'n 80 euro uit aan boodschappen per maand, ben ook alleen. Ik kijk wat er in de aanbieding is en op basis daarvan stel ik mijn maaltijden samen. Goed op de aanbiedingen letten.

Verder heb ik overal kortingskaarten voor, maar daar heb je niet altijd direct iets aan.

Mobiele kosten kunnen echt omlaag, als je contract eindigt voor een sim only gaan!

Volgens mij kan je op kleding / schoenen ook wel besparen, weet niet of je nog meer wilt / gaat afvallen. Maar tijdens het afvallen even wat minder dure kleding aanschaffen, want dat heb je niet zo lang aan. En verkoop dat meteen weer via marktplaats bijvoorbeeld als je weer wat kilo's kwijt bent, dan heb je weer een deel van je geld terug
Je zou eens met je energieleverancier kunnen bellen voor lagere maandbedragen (vast voor een bepaalde periode). De vraag is: ben je al zuinig met energieverbruik? Want als je al zuinig aan doet, valt er daar niet op te besparen.

E37,- per maand voor schoenen, dan zijn jouw schoenen rond de E200 per paar? Kan me voorstellen dat met een lastige maat en een speciaalzaak je dat kwijt kunt zijn. Als je daar goed over na hebt gedacht, dan is dat jouw bedrag voor schoenen.
En ja, GWL kan je tussentijds bijstellen!
quote:Kate1980 schreef op 27 februari 2013 @ 18:28:

Kun je je GWL tussentijds bijstellen trouwens?

Dat kan meestal wel, maar soms zit er een beperking op. Of als je het drastisch bij wil stellen zijn er voorwaarden zoals dat wanneer blijkt dat je toch meer hebt verbruikt, je dat in één keer terug moet betalen en dat niet gespreid mag betalen.

Krijg je meestal terug of moet je meestal betalen?

Dat een tientje naar beneden bijstellen moet denk ik gewoon kunnen. Ik kan in ieder geval gewoon inloggen op de site van mijn leverancier en het maandvoorschot daar aanpassen.

Kan wel zijn dat je graag dure schoenen koopt die dan perfect zitten, maar je wil ook studeren en soms kan je nou eenmaal niet alles...
Zeg maar Spijker.
quote:wenteleefje schreef op 27 februari 2013 @ 18:33:

Op boodschappen moet je echt wel meer kunnen besparen. Ik geef gemiddeld zo'n 80 euro uit aan boodschappen per maand, ben ook alleen. Ik kijk wat er in de aanbieding is en op basis daarvan stel ik mijn maaltijden samen. Goed op de aanbiedingen letten.

Verder heb ik overal kortingskaarten voor, maar daar heb je niet altijd direct iets aan.

Mobiele kosten kunnen echt omlaag, als je contract eindigt voor een sim only gaan!

Volgens mij kan je op kleding / schoenen ook wel besparen, weet niet of je nog meer wilt / gaat afvallen. Maar tijdens het afvallen even wat minder dure kleding aanschaffen, want dat heb je niet zo lang aan. En verkoop dat meteen weer via marktplaats bijvoorbeeld als je weer wat kilo's kwijt bent, dan heb je weer een deel van je geld terug

De boodschappen zal ik eens goed onder de loep nemen inderdaad, dat is een goede. Waar doe jij je boodschappen als ik vragen mag?

Ja ik wil en moet nog meer afvallen en ik koop idd geen dure kleding. Heb laatst 2 broeken in een outletwinkel gekocht voor 20 euro samen dus dat valt mee.

Is er op Marktplaats veel vraag naar kleding, loopt dat een beetje?
En inderdaad als je afvallen zo drastisch is: gooi alles dat niet meer past op marktplaats!

En je zou nieuwe kleding daar ook weer tweedehands vandaan kunnen halen. Of misschien is er een goede tweedehands kledingzaak ergens bij jou in de buurt? Ik koop eigenlijk alleen maar tweedehandskleding, scheelt zo veel!
Zeg maar Spijker.
quote:Spijk-er schreef op 27 februari 2013 @ 18:36:

[...]

Dat kan meestal wel, maar soms zit er een beperking op. Of als je het drastisch bij wil stellen zijn er voorwaarden zoals dat wanneer blijkt dat je toch meer hebt verbruikt, je dat in één keer terug moet betalen en dat niet gespreid mag betalen.

Krijg je meestal terug of moet je meestal betalen?

Dat een tientje naar beneden bijstellen moet denk ik gewoon kunnen. Ik kan in ieder geval gewoon inloggen op de site van mijn leverancier en het maandvoorschot daar aanpassen.

Kan wel zijn dat je graag dure schoenen koopt die dan perfect zitten, maar je wil ook studeren en soms kan je nou eenmaal niet alles...Ik heb een moeilijke maat dus heb weinig keuze qua schoenen. Toevallig wel onlangs een andere winkel ontdekt die wat lager zit qua prijzen en heb voor 3 paar schoenen (2 winter- en 1 zomerschoen) 239 euro betaald. Dan koop ik de rest van het jaar niets meer dus dat jaarbedrag zou ik wel naar beneden kunnen stellen nu.
quote:Spijk-er schreef op 27 februari 2013 @ 18:38:

En inderdaad als je afvallen zo drastisch is: gooi alles dat niet meer past op marktplaats!

En je zou nieuwe kleding daar ook weer tweedehands vandaan kunnen halen. Of misschien is er een goede tweedehands kledingzaak ergens bij jou in de buurt? Ik koop eigenlijk alleen maar tweedehandskleding, scheelt zo veel!Het klinkt misschien vreemd maar ik vind het idee best smerig. Geen idee waarom trouwens want ik heb geen ervaring met het kopen van tweedehandskleding. Waar koop je dat dan bijvoorbeeld en wat ben je kwijt? Hebben ze daar alleen reguliere maten?
quote:clarins schreef op 27 februari 2013 @ 18:34:

Je zou eens met je energieleverancier kunnen bellen voor lagere maandbedragen (vast voor een bepaalde periode). De vraag is: ben je al zuinig met energieverbruik? Want als je al zuinig aan doet, valt er daar niet op te besparen.

E37,- per maand voor schoenen, dan zijn jouw schoenen rond de E200 per paar? Kan me voorstellen dat met een lastige maat en een speciaalzaak je dat kwijt kunt zijn. Als je daar goed over na hebt gedacht, dan is dat jouw bedrag voor schoenen.Ik ben redelijk zuinig qua verbruik. Ik douche wel elke avond (minuut of 6 schat ik), doe geen lichten aan in ruimtes waar ik niet ben en heb ook nooit apparaten op standby staan.
In de plaats waar ik woon zijn twee goede tweedehands kleding zaken, en één spullenhulp. Bij die laatste koop ik nooit kleding. Daar kan je alles inleveren en het is verre van modieus.

Maar bij die andere winkels nemen ze alleen kleding in die heel, schoon en pas een paar jaar oud is.

Het scheelt zó veel geld. Een broek kost me zo'n 20 euro. Een jurk tussen de 10 en 30. Shirtjes tussen de 5 en 20. En dan koop ik dus merkkleding voor dat geld, en geen H&M of zara.

Ik denk wel dat er alleen reguliere maten hangen, maar ik heb zelf 36/38 dus eerlijk gezegd heb ik daar nooit zo op gelet.
Zeg maar Spijker.
Ondergoed en sokken koop ik overigens wel nieuw hoor
Zeg maar Spijker.
Kate, dan slurpt jouw auto aardig. Ik rij zo'n 450 km met een tank van 65 euro. En dat is een hele doorsnee vw polo.

Op MP is ook nieuwe kleding te vinden. Ik koop zelf vaak van 1 en dezelfde handelaar voor een prikje miss etam spul.
Tweedehands kleding is niet smerig. Gewoon wassen.
kijk voor je tussenmaat kleding eens bij de kringloopwinkel. Voor een paar euro heb je een 'nieuw' setje en je brengt het weer retour als het weer te groot is geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven