Mode & Beauty alle pijlers

Vintage & modegeschiedenis

08-01-2012 19:54 3073 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij deze een topic voor vintage liefhebbers. Om te praten over leuke winkels, aankopen en websites... maar ook het delen van leuke inspiratie foto's etc. etc..

Om Wikipedia te quoten, met de hier door mij bedoelde defenitie van 'vintage:' "Vintage omvat oude kleding, schoeisel en accessoires waarvoor een hernieuwde belangstelling bestaat. Meestal gaat het om designerkleding of met de hand gemaakte kledingstukken die typisch zijn voor een bepaalde tijdgeest en die een zekere stilistische waarde hebben"

Voor mij staat de term vintage dus voor de liefde van mode uit de geschiedenis, tot de jaren '80, al dan niet gedragen/tweedehands. Ik werk al jaren in de vintage branche en heb een doorgewinterde liefde voor modegeschiedenis, en hoop op deze manier mede-enthousiasten te ontmoeten!
En ja, wat mijk betreft kun je dat bont beter vernietigen. Je zet door het dragen van oud bont nml een straatbeeld neer waarin het dragen van bont ok is.

En de bontrandjes aan nieuwe jassen vind ik ronduit schandalig.
Maar heb je ook leren schoenen en tassen?
quote:Ceci schreef op 26 februari 2013 @ 13:28:

[...]

Dat leer of bont van schoenen, tassen en jassen is geen restproduct van voedsel hoor.Is dat zo? Heb je daar een bron van? Ben ik wel benieuwd naar.
Clarins: welke maat kleding heb je? Ik heb hier nog kleding staan die door mijn laksigheid nog niet naar het Leger des Heils is gebracht. Mijn kleding is maat 40 en als ik je daar blij mee kan maken, doe ik dat graag. Het is voornamelijk goedkopere kleding, maar als je er al even op vooruit kan, is dat toch weer meegenomen.

Liever naar iemand die het echt kan gebruiken, dan naar HLDH, waar de mensen daar kleding voor zichzelf staan te shoppen.
quote:Liv_1 schreef op 26 februari 2013 @ 13:41:

[...]

Is dat zo? Heb je daar een bron van? Ben ik wel benieuwd naar.Voorlopig vind ik alleen dit: http://www.dierenbescherming-utrecht.nl ... kelen.html

Toch wel deels een restproduct zie ik, alleen weet je natuurlijk niet of het nu echt een restproduct was of speciaal geslacht is wanneer je je schoenen koopt (al is het bij slangen- en krokodillenleer wel overduidelijk natuurlijk). en er staat niet bij hoe dat onderzocht is. Bovendien komt een boel leer ook nog eens uit de bio-industrie, wat ook niet diervriendelijk is.

Tevens zijn er nog zat andere producten waarin leer verwerkt wordt, denk aan banken, aan tennisrackets, koeienhuiden op de vloer, schapenvachten enz.

Tevens is veel leer wat gebruikt wordt volgens mij vrij jong, omdat dat beter te bewerken is en mooier is...

http://www.dekersonline.nl/alles-over-stoffen/leder/
Bij leer is het gewoon een stuk lastiger dan bij bont vind ik.

Leer is inderdaad vaak een restprodukt, maar weliswaar van de bioindustrie, dus niet bepaald diervriendelijk.

Bij bont is het een ander verhaal natuurlijk. Daarvan weet je dat het puur en alleen om het bont te doen (is geweest).

Maar ja, zo'n oud bontje dan maar weggooien.... Ik weet het niet, ik zou er zelf niet mee gaan lopen denk ik. Maar dat is ieders eigen keuze.
quote:Liv_1 schreef op 26 februari 2013 @ 14:35:

Bij leer is het gewoon een stuk lastiger dan bij bont vind ik.

Leer is inderdaad vaak een restprodukt, maar weliswaar van de bioindustrie, dus niet bepaald diervriendelijk.

Bij bont is het een ander verhaal natuurlijk. Daarvan weet je dat het puur en alleen om het bont te doen (is geweest).

Maar ja, zo'n oud bontje dan maar weggooien.... Ik weet het niet, ik zou er zelf niet mee gaan lopen denk ik. Maar dat is ieders eigen keuze.Vroeger was er ook nauwelijks vervanging voor bont mogelijk- het houdt zich koel als het warm is en warm als het koud is...

Bovendien is heel veel kunstleder weer niet milieuvriendelijk... je kan het eigenlijk nauwelijks goed doen Dan ga ik liever voor recycling.
@ DeKenau: Ik ben weer terug van mijn tripje richting kringloopwinkel en ik heb een hele stapel foto's gemaakt van de reiswieg, maar ik heb echt geen idee hoe ik die nu op het internet krijg . Weet iemand raad?

De wieg is trouwens echt heel erg mooi, want hij is nog helemaal puntgaaf en alleen de los te maken binnenbekleding heeft even een wasbeurtje nodig en wellicht moet je het matrasje even vervangen als deze niet te wassen is.

Ik heb er een reservering op gezet tot morgen half 6, dus je heb nog alle tijd om er over na te denken of je hem echt graag wilt hebben. Hij kost overigens E 30,-.
@iris op www.mijnalbum.nl een album maken kun je ze daar in zetten... en dan hier de plaatjes of de links van de foto's plakken...
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Iris, je kan ze uploaden op bijvoorbeeld www.mijnalbum.nl of www.photobucket.com en dan kun je ze hier neerplakken. Zou de foto's wel even verkleinen mbv paint bijv.
Heb ik daar een kabeltje voor nodig of internet op mijn mobiel? Beiden heb ik namelijk niet.

Ik heb al wel www.shutterfly.com om foto's op te zetten.
je hebt wel een kabeltje nodig om de foto's van je mobiel naar je pc te krijgen... of internet. Misschien kan het ook met bluettooth aar dat weet ik niet precies.
Zit bluetooth standaard op je mobiel? Ik gebruik dat ding echt nooit en ik heb dus geen idee wat ik moet doen.
Geen idee eerlijk gezegd. Kun je de foto's anders niet naar Kenau sturen via de mobiel? En dat zij ze evt hier plakt?

wat voor telefoon heb je, kun je anders even googlen (moet nu weg).
Via een sms-je bedoel je?

Ik heb een Samsung SGH-C450.
Ja, of gewoon foto's doorsturen...
Je mag ze ook nar mij mailen, dan kan ik ze wel voor je posten
quote:fiftiesdarling schreef op 26 februari 2013 @ 20:03:

Je mag ze ook nar mij mailen, dan kan ik ze wel voor je postenIk weet niet hoe ik ze op de mail kan zetten vanaf mijn mobieltje, zonder kabel, internet op mijn mobiel en bluetooth .
quote:Ceci schreef op 26 februari 2013 @ 14:41:

[...]

Vroeger was er ook nauwelijks vervanging voor bont mogelijk- het houdt zich koel als het warm is en warm als het koud is...

Bovendien is heel veel kunstleder weer niet milieuvriendelijk... je kan het eigenlijk nauwelijks goed doen Dan ga ik liever voor recycling.

Maar dan heb je het wel over heel, heel vroeger. Vervanging is er natuurlijk al heel erg lang.

Maar het goed doen is inderdaad wel erg moeilijk, dat klopt! Dan moet je alleen nog in biologisch-dynamisch linksdraaiende, katoenen kleding gaan lopen
quote:Ceci schreef op 26 februari 2013 @ 13:37:

Maar heb je ook leren schoenen en tassen?

Dit zijn de argumenten die 30 jaar geleden ook al gebruikt werden om het dragen van bont te rechtvaardigen, het is m.i. een non-argument. Net als de argumenten over het milieu mbt kunstvezels.

Bont is een product waar een dier voor wordt afgemaakt met als enig nut de verfraaiing van de mens.
quote:la_maya schreef op 26 februari 2013 @ 13:29:

En ja, wat mijk betreft kun je dat bont beter vernietigen. Je zet door het dragen van oud bont nml een straatbeeld neer waarin het dragen van bont ok is.

En de bontrandjes aan nieuwe jassen vind ik ronduit schandalig.Ben het hier wel een beetje mee eens. Het is enerzijds vintage, als je zo'n jas vindt en je bent een liefhebber, dan snap ik dat je er heel blij mee bent. Maar je zet het idee van 'bont dragen kan' wel voort. Misschien alleen mooi tussen je andere vintage kleding hangen en heel af en toe bij een speciale gelegenheid. Maar het kon niet en het kan ook niet. Om dezelfde reden draag ik geen leer, maar dat wil niet zeggen dat ik geen lederen schoenen en tassen bezit. Ik koop het wel bij de 2dehands kledingwinkel, en dat is eigenlijk hetzelfde principe als zo'n vintage nerts. Lastige kwestie dit, als het vintage is, kan het dan ineens wel omdat het anders 'toch maar zonde is'? Tricky.
DeKenau meld je je nog eventjes over de reiswieg?
Ik moet zeggen dat ik zelden bont draag, en voornamelijk stukken bezit die ik nooit zal dragen. Ik koester de stukken wel, het is prachtig. Het idee dat dat vernietigd wordt breekt mijn hart. Liefkozen is de manier voor mij.

Ik heb de discussie in mijn werk en prive heel vaak gevoerd inmiddels. In the end komt daar vrijwel nooit een middenweg uit en blijven de partijen bij het originele standpunt. Mijn standpunt is niet veranderd. Ik vind het gewoon schitterend. Nieuw zou ik het niet kopen. Maar als vintage verzamelaar til ik heel af en toe een stuk uit de geschiedenis op de kop. Met een nostalgische georienteerde geest sta ik er denk ik ook gewoon anders in dan de moderne vrouw. Ik heb veel respect voor dames die er voor kiezen geen bont te dragen. Voor mij zelf kies ik voor een andere weg. Waar ik zeker mijn redenen voor heb, die allemaal wel doordacht zijn.... de nostalgie, kwaliteit, waardering, pracht en bovenal het idee van hergebruik doen mij besluiten open te staan voor vintage bont.
Los van mijn persoonlijke mening in de keuze vintage bont te dragen, denk ik dat het voornamelijk het dragen van kunst bont is wat de bont-wens blijft stimuleren. Er is heel veel, niet van echt te onderscheiden, nep bont in het straatbeeld te zien de laatste jaren, en het is sinds een jaar of 2 dat echt bont steeds vaker weer gebruikt wordt. Ik denk dat het modisch zijn/blijven van (nep)bont het 'versoepelen' van het anti-bont standpunt wel in de hand heeft gewerkt.
quote:fiftiesdarling schreef op 27 februari 2013 @ 21:13:

Los van mijn persoonlijke mening in de keuze vintage bont te dragen, denk ik dat het voornamelijk het dragen van kunst bont is wat de bont-wens blijft stimuleren. Er is heel veel, niet van echt te onderscheiden, nep bont in het straatbeeld te zien de laatste jaren, en het is sinds een jaar of 2 dat echt bont steeds vaker weer gebruikt wordt. Ik denk dat het modisch zijn/blijven van (nep)bont het 'versoepelen' van het anti-bont standpunt wel in de hand heeft gewerkt.Ja, dat dus ook. Vergeet ook niet de filmindustrie. Hoeveel bont is er wel niet in films te zien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven