Kat met hartruis ;-(

01-03-2013 12:48 33 berichten
Vanmorgen bij de dierenarts bleek dat ons katertje (8 maanden) een hartruis heeft. Grote schrik, want ik heb daar helaas slechte ervaringen mee. Ik heb eens een poes gehad die 2 dagen na haar 1e verjaardag dood neerviel door acuut hartfalen, en een kater die op 5-jarige leeftijd ook ineens hartklachten kreeg (en stierf na een week).

De dierenarts was ook heel realistisch en zei dat katten over het algemeen slechte hartpatiënten zijn. We moeten nu over een maand terug komen om nog eens te luisteren en dan wordt er een echo gemaakt. Ik vind het zo erg. En dan moet ik het zo ook nog de kinderen vertellen (of niet?). Het is zo'n lekker kroelkatje en de grote favoriet van alle gezinsleden.

Op internet heb ik al gelezen dat in 9 van de 10 gevallen een hartruis bij katten betekent dat er sprake is van een hartziekte. Hebben jullie misschien positieve verhalen, tips voor medicatie of wat anders om me op te beuren?
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je!

Maar om je een beetje op te beuren: bij de poes waarmee ik opgroeide bleek bij een routinecontrole ook een hartruisje te zijn. Ze heeft 1 nestje gehad (allemaal gezonde kittens), een heel mooi leven en ze is ruim 14 geworden. Ze overleed uiteindelijk aan verschillende snelgroeiende tumoren in haar longen.

Bij een hartruisje gaan er bij mij dus niet direct alarmbellen rinkelen, wij hielden het met controles van de DA in de gaten.

De poes was trouwens half Oosters-korthaar, half vuilnisbak.

Is jouw katertje ras? Verschillende ziekten zijn wel ras-gerelateerd geloof ik, was dat misschien bij je eerdere katten het geval? Op deze half-raskat hebben wij enkel vuilnisbakjes gehad die allemaal 'normaal' een gemiddelde leeftijd hebben bereikt of nog leven.

Sterkte in ieder geval.
Mijn eigen ervaringen met katten met hartruis zijn gelukkig niet zo negatief als jij zelf hebt en hebt gelezen op het internet, want hele katten hebben ongemerkt een hartruisje en die kunnen gewoon oud worden. Het hoeft dus niet tot hartklachten te lijden.

Ook kunnen jonge katten nog over hun hartruisje "heen groeien", dus ik ga niet gelijk van het ergste uit. Ik vind je DA dan ook wat op de zware hand.
quote:magenta2011 schreef op 01 maart 2013 @ 12:57:

De poes was trouwens half Oosters-korthaar, half vuilnisbak.

Is jouw katertje ras? Verschillende ziekten zijn wel ras-gerelateerd geloof ik, was dat misschien bij je eerdere katten het geval?

Zover mij bent is is dit geen rasspecifieke klacht.
quote:iris1969 schreef op 01 maart 2013 @ 13:02:

[...]

Zover mij bent is is dit geen rasspecifieke klacht.

Okee, gelukkig maar.

Toen de Britse Korthaar van een familielid na slechts 8 jaar (!) stierf en dit door nierfalen bleek te komen, was de fokker niet zo verbaasd, die hoorde wel vaker van dergelijke rasspecifieke klachten die fataal kunnen zijn. Dat vond ik nogal wat...
Oh! Ik was vorige week zaterdag ook bij de dierenarts voor mijn poes voor een check up (we hebben haar net een maandje)

Hij ontdekte ook een hartruisje maar deed er vrij luchtig over. Nu ik jou verhaal lees raak ik ook bezorgd...
Een van mijn katers heeft (nu behoorlijke) hartruis en is de 16 inmiddels ruim gepasseerd hoor
quote:magenta2011 schreef op 01 maart 2013 @ 13:05:

[...]

Okee, gelukkig maar.

Toen de Britse Korthaar van een familielid na slechts 8 jaar (!) stierf en dit door nierfalen bleek te komen, was de fokker niet zo verbaasd, die hoorde wel vaker van dergelijke rasspecifieke klachten die fataal kunnen zijn. Dat vond ik nogal wat...Het kan ook wel hoor, want bepaalde rassen kunnen inderdaad gevoeliger zijn dan andere rassen of HTK-katten voor nier-, blaas-, hart- of andere problemen, maar hartruis hoor je bij alle soorten katten wel eens zomaar opeens voorbijkomen.
quote:cherryfever schreef op 01 maart 2013 @ 13:07:

Oh! Ik was vorige week zaterdag ook bij de dierenarts voor mijn poes voor een check up (we hebben haar net een maandje)

Hij ontdekte ook een hartruisje maar deed er vrij luchtig over. Nu ik jou verhaal lees raak ik ook bezorgd...Niet doen hoor, want hartruis kan van probleemloos tot zwaar serieus gaan, dus het kan gewoon totaal onschuldig blijven.
dag, kan me voorstellen dat je schrikt. Ik heb wel twee raskatten Brits Korthaar waarvan idd bekend dat hartruis en nierfalen meer voorkomt.De Poes heeft een hartruisje. Paar jaar geleden ontdekt en inmiddels is ze een jaar of 13 dus ze kunnen er gewoon oud mee worden. De kater heeft een verschrompelde nier en het zag er een paar jaar geleden heel slecht uit waardoor hij medicijnen moest slikken. Daar zijn we (deels door btje laksheid) mee gestopt en helemaal niets meer aan de hand. Zelfs de dierenarts beaamde dat. Feit is wel dat evt. hardklachten zou kunnen geven maar hoeft dus niet persé. Misschien wel opletten dat hij niet te dik wordt. Sterkte ermee.
Pluk de dag!
Nou, dan heb ik blijkbaar pech gehad ;-( En klopt de informatie op internet dan ook niet? Overigens waren mijn katten die aan hartfalen zijn overleden vader en dochter (Pers en half Pers), maar de katten die ik nu heb gewone Europese Korthaar.

Nog een maandje wachten, maar ik ben blij om te lezen dat het ook goed kan gaan!
Katertje heeft trouwens ook chronisch ontstoken tandvlees en is wat te licht. Al met al een zorgenkindje dus. Een hartprobleem kan hij er dus niet bij gebruiken.
Ik heb 3 katten gehad. Eentje is nu dood, is 20 geworden. Is overleden aan de gevolgen van een overactieve schildklier. Had geen hartruis maar een hartstorm.

Andere poes is bijna 19 en heeft ook hartruis. Zij kan ook niet geopereerd worden. Helaas, want ik wilde een paar jaar geleden heel graag dat haar gebit schoongemaakt werd gezien de putlucht die soms uit haar bekkie komt....

Andere poes is ook bijna 19 en heeft geen last van haar hart.

Dus het kan wel, dat poezen oud worden met een hartruis.
quote:betjebig schreef op 01 maart 2013 @ 13:12:

Nou, dan heb ik blijkbaar pech gehad ;-( En klopt de informatie op internet dan ook niet?

Jawel, maar de duizenden verhalen van katten die het ongemerkt hebben hoor je uiteraard niet want dan weet men het niet, net als je de duizenden verhalen waarbij het geen problemen oplevert ook niet hoort want dan is het niet relevant.

Overigens is een Pers een nogal zwak ras, dus die kunnen inderdaad overlijden aan dingen waar een EK dan weer sterk genoeg voor is.
quote:betjebig schreef op 01 maart 2013 @ 13:13:

Katertje heeft trouwens ook chronisch ontstoken tandvlees en is wat te licht. Al met al een zorgenkindje dus. Een hartprobleem kan hij er dus niet bij gebruiken.

Ja dat klinkt als een wat zwakker dingetje, maar het wil niet zeggen dat hij later niet sterker kan worden.

Wordt er iets gedaan aan z'n ontstoken tandvlees en krijgt hij bijv. A/D van Hills om aan te sterken en dikker te worden?

Ontstoken tandvlees zorgt namelijk voor bacteriën in zijn hele lijf en dat werkt weerstandverlagend.
quote:Ratteke schreef op 01 maart 2013 @ 13:15:

Andere poes is bijna 19 en heeft ook hartruis. Zij kan ook niet geopereerd worden. Helaas, want ik wilde een paar jaar geleden heel graag dat haar gebit schoongemaakt werd gezien de putlucht die soms uit haar bekkie komt....

Ja een flinke hartruis kan inderdaad problemen bij de narcose geven, maar een zeer oude kat als dat van jou kan sowieso vaak slechter tegen een narcose dan een jonge kat en dan hoeven ze niet eens hartruis te hebben.

Overigens kan (gezien haar hoge leeftijd) die putlucht ook komen van nierklachten, want dan ruik je de afvalstoffen en bovendien zorgt serieus nierfalen ook voor tandvlees ontstekingen (wat ook een vieze lucht geeft).
Bedankt Iris! Laten we hopen dat het allemaal mee valt voor de poezen van Betjebig en mij!
Hij heeft Dentisept gekregen en ik moet zijn tandvlees masseren. De DA hoopt dat hij dan wat meer gaat eten en aankomt. Hij maakt overigens geen zieke indruk, is lekker actief en mept volwassen katten uit de tuin. En dat met zijn 3,8 kg.
En zorgenkindjes kunnen ook oud worden hoor!

Ons zorgenkindje, een rooie kater, heeft altijd pech met van alles en nog wat. Heeft vaak kwaaltjes, mild of levensbedreigend, of ronduit pech (een bull terrier met een slechte dag bijvoorbeeld), en hij is al bijna 13.
Voor de mensen met oude katten met hartruis: moest jullie kat ook medicijnen hebben? Heb zelf een oude kat met behoorlijke hartruis, aldus DA, het beestje slikt geen medicijnen. En wat merken jullie van de hartruis? Zelf merk ik er weinig van, maar dat zegt niet alles.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Ratteke, wat een leuke avatar!
quote:betjebig schreef op 01 maart 2013 @ 13:26:

Hij heeft Dentisept gekregen en ik moet zijn tandvlees masseren. De DA hoopt dat hij dan wat meer gaat eten en aankomt. Hij maakt overigens geen zieke indruk, is lekker actief en mept volwassen katten uit de tuin. En dat met zijn 3,8 kg.

Als het chronische tandvleesontsteking is vind ik alleen Dentisept en masseren wat aan de karige kant, want dan kan het ook tijd worden voor een AB-kuurtje. Wat zegt je DA daarvan? En wat vindt hij van wat aansterkvoedsel als A/D?

Gelukkig dat hij geen zieke indruk maakt, want zo te lezen is zijn weerstand nog goed op orde en dat is het belangrijkste. En 3,8 kilo is ook weer niet enorm mager bij een 8 maanden oude kater, tenzij hij nu al enorm groot is.
quote:reizenenzo schreef op 01 maart 2013 @ 13:30:

Voor de mensen met oude katten met hartruis: moest jullie kat ook medicijnen hebben? Heb zelf een oude kat met behoorlijke hartruis, aldus DA, het beestje slikt geen medicijnen. En wat merken jullie van de hartruis? Zelf merk ik er weinig van, maar dat zegt niet alles.Er zijn diverse medicijnen bij katten met problemen aan de hartkleppen of hartspier, maar als het enkel bij een hartruis blijft hoeft medicatie meestal niet.
quote:perezosa schreef op 01 maart 2013 @ 13:30:

Ratteke, wat een leuke avatar!

Dank je wel!

Reizenenzo, mijn katten krijgen er niks voor. Ik merk er ook niks van. Tot 2 jaar geleden sprong de ene nog gewoon van het dakterras af om de hele dag buiten te kunnen zijn. Nu doet ze dat niet meer, te stramme pootjes gekregen. Ze wordt oud nu.
Onze huis tuin en keuken-kat had ook een hartruis en zou volgens de DA niet oud worden. Ze heeft medicijnen gekregen en is uiteindelijk op 17 jarige leeftijd gestorven aan nierfalen...

Ik weet dat dit een uitzondering kan zijn, maar ik zou de hoop zeker nog niet opgeven, en ook zeker niet aan de kinderen vertellen dat de kat binnenkort doodgaat. Je kunt wel vertellen dat hij misschien ziek is, en verder onderzocht moet worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven