Kat met hartruis ;-(

01-03-2013 12:48 33 berichten
Vanmorgen bij de dierenarts bleek dat ons katertje (8 maanden) een hartruis heeft. Grote schrik, want ik heb daar helaas slechte ervaringen mee. Ik heb eens een poes gehad die 2 dagen na haar 1e verjaardag dood neerviel door acuut hartfalen, en een kater die op 5-jarige leeftijd ook ineens hartklachten kreeg (en stierf na een week).

De dierenarts was ook heel realistisch en zei dat katten over het algemeen slechte hartpatiënten zijn. We moeten nu over een maand terug komen om nog eens te luisteren en dan wordt er een echo gemaakt. Ik vind het zo erg. En dan moet ik het zo ook nog de kinderen vertellen (of niet?). Het is zo'n lekker kroelkatje en de grote favoriet van alle gezinsleden.

Op internet heb ik al gelezen dat in 9 van de 10 gevallen een hartruis bij katten betekent dat er sprake is van een hartziekte. Hebben jullie misschien positieve verhalen, tips voor medicatie of wat anders om me op te beuren?
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn poes van bijna 17 jaar is vorig jaar in september ook een hartruisje ontdekt. Ik houd het wel in de gaten, maar het gaat hartstikke goed met haar.
ligt eraan in welke mate de hartklep lekt. Soms als het erger wordt kunnen ze nog wel wat doen met adrenaline achtige stoffen.
it's a big club and you ain't in it
Jullie reacties stellen mij gerust, en hoe is dat voor jou, betjebig?

Je weet nu dat katten er wel heel oud mee kunnen worden. Hopelijk geldt dat ook voor jouw kat.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Hier ook een (HTK) (ex)kater met een hartruis, toen hij ongeveer 8 maanden was ook bij de dierenarts geweest die aangaf dat hij een hartruis heeft. En dat hij waarschijnlijk de 1 of 1 1/2 niet ging halen. Nu is het al bijna 3 jaar terug dat dit gezegd werd.

Het kan dus zeker goed gaan, het enige wat ik aan hem merk is dat als het wat warmer is buiten (+25 graden) dan is hij liever binnen, op de koude stenen vloer. Verder niks aan hem te merken. Heeft er zelf verder totaal geen last van.

Hopelijk is dat bij jou/jullie kat ook zo!
Mijn kat heeft vroeger ook een hartruis gehad, maar dat kwam omdat ze toen griep had. Snap het ook niet precies hoe dat kan, maar later was het weer over.
Ik heb ook een kat waar dat een paar jaar geleden is ontdekt, hij is nu 8, rent en vliegt en alles gaat goed
Even een update over onze stoere kater. Vandaag heeft hij een hartecho gehad die er helaas niet goed uit zag. Hij heeft HCM (Hypertrofische Cardiomyopathie) in een ernstig/gevorderd stadium. Normaal gesproken is de hartwand max. 6 mm dik, en bij kater is het 7,9 mm. Een prognose wilde de dierenarts niet geven, maar ze was niet optimistisch. Kater heeft een betablokker voorgeschreven gekregen en over twee maanden wordt nog eens een echo gemaakt om te kijken of de situatie stabiel is gebleven.
Wat een rotnieuws!

Wij hadden een kat met een hartruis. Dierenarts 1 hoorde hem wel maar verhuisde, nieuwe dierenarts 2 niet. Of hij is er overheen gegroeid, of hij heeft er al die tijd last van gehad. Hij is uiteindelijk bijna 8 jaar geworden en overleden aan trombose (wat dus ook wel kan komen door die hartafwijking).

Een andere kat die we nu nog hebben heeft ook chronisch ontstoken tandvlees. Eens in de 6-7 weken gaat ze naar de dierenarts voor een prik met antibiotica. Ik weet niet precies hoe duur die is, maar het scheelt in ieder geval heel wat tijd en moeite met masseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven