Werk & Studie alle pijlers

Traineeship bij het Rijk

01-03-2013 16:30 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen!

De eerste selectieronde voor twee verschillende soorten traineeships bij het Rijk zijn nu geopend. Ik begin nu met solliciteren (bij van alles) en weet nog erg weinig. Daarom vroeg ik me af of hier forummers zijn met ervaringen met (het solliciteren voor) een traineeship.

Zo vraag ik me bijvoorbeeld af:

- Hoe kan je de testen oefenen? Hebben jullie misschien tips over specifiek oefenmateriaal voor IQ-testen (bijvoorbeeld een bepaalde soort IQ-test van een bepaald bedrijf dat ze bij het Rijk gebruiken)?

- Wat is een traineeship eigenlijk? Ik heb dat nog niet heel goed voor ogen. Klopt het dat je werkt én een opleiding doet? En moet jij dan zelf nog bijdragen aan de kosten van de opleiding? En hoe zit het eigenlijk met het salaris van een trainee? Ik ben absoluut niet iemand die eist dat ik veel salaris krijg, ik neem met weinig genoegen want alles is meer dan ik nu verdien (namelijk niks), ik ben gewoon erg benieuwd.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Probeer Google eens.
Die capaciteitentest kun je inderdaad goed oefenen. En dat zeker ook doen, dat doet de rest van 3000 mensen die zich aanmelden namelijk ook. Het is gewoon en standaard iqtest, zijn heel veel boeken voor.

Bij een traineeship betaalt je werkgever je opleiding. Bij het rijk ga je om de zoveel tijd naar en andere dienst of ministerie
Bedankt voor het delen van jouw ervaring.quote:Sjonnery schreef op 01 maart 2013 @ 16:36:

Probeer Google eens.
En volgens mij begin je op 2500 euro per bruto.

Maar dit staat ook op internet hoor, zelfs op dit forum.heb je zelf al gezocht?
De selectie is overigens heel zwaar.
Jeetje. Dit is wel erg weinig voortvarend voor een potentiële rijkstrainee.
Dat dacht ik eigenlijk ook, vlaatje
quote:vlaatje schreef op 01 maart 2013 @ 16:40:

Jeetje. Dit is wel erg weinig voortvarend voor een potentiële rijkstrainee.

dit. je weet niet wat een traineeship inhoudt en vraagt je af of je zelf opleidingen moet betalen?

succes

een trainee
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
Mijn laatste vraag over het inkomen staat niet op internet. Ik heb zelf ook al lange tijd gekeken maar het staat er echt niet bij.

Verder vroeg ik me af of er specifieke IQ testen zijn die gebruikt worden. De ene test is de andere niet.

Ik vind het ook niet bepaald voortvarend van jullie om nu al mij zo af te schrijven terwijl jullie mij niet eens kennen en niet weten waar ik me in heb verdiept. Die eigenschappen lijken mij ook niet passen bij rijkstrainees.
Kan het zo zijn dat je als trainee alsnog kosten moet maken op bijv. studiemateriaal?quote:DeeDee86 schreef op 01 maart 2013 @ 16:44:

[...]

dit. je weet niet wat een traineeship inhoudt en vraagt je af of je zelf opleidingen moet betalen?

succes

een trainee
Heb jarenlang sollicitatiegesprekken met potentiële trainees gevoerd, niet voor Het Rijk, maar voor andere grote organisatie en ik zou je toch dringend adviseren je te verdiepen in wat een traineeship eigenlijk is. Als ik iemand op gesprek zou krijgen waarbij ik zou merken dat diegene tijdens het solliciteren eigenlijk geen benul had van waar ze op solliciteerde kon je wat mij betreft ook gelijk weer vertrekken. Voor jou minstens 100 anderen namelijk in dit geval
Bovendien, ik heb nooit gezegd dat ik ook daadwerkelijk gá solliciteren ervoor....
In jouw geval zou ik gewoon de Nationale IQ test van BNN van de afgelopen jaren nog eens terugkijken.

Dat moet vast genoeg zijn!
Eerst googlen en dan vragen stellen is wel handig...dan kim je tenminste over als een high potential
quote:mylenamyla schreef op 01 maart 2013 @ 16:48:

Mijn laatste vraag over het inkomen staat niet op internet. Ik heb zelf ook al lange tijd gekeken maar het staat er echt niet bij.Ik heb het salaris binnen 15 seconden gevonden....
Ik ook. Jij komt er wel!

Groetjes,

een trainee
De selectie voor het rijkstraineeprogramma is erg zwaar. Ieder jaar zijn er ongeveer 3000 aanmeldingen. Naast de testen heb je nog een interviewronde waar nog 2 van de 3 afvallen. Als rijkstrainee wordt je voor 2 jaar bij een ministerie aangesteld. Je krijgt 3 werkplekken, 2 bij je eigen ministerie en 1 detachering elders. Het startsalaris is schaal 10.0. Gedurende de 2 jaar volg je nog opleidingen bij Campus Den Haag, deze zijn verplicht en worden betaald.
Lieverd als je niet wat een traineeship is... (idd google) dan ben je er echt niet geschikt voor... Want een potentiele 'trainee', zoekt dat dus zelf ff uit...
quote:vlaatje schreef op 01 maart 2013 @ 17:25:

Ik ook. Jij komt er wel!

Groetjes,

een traineeJij komt er wel!
Jongens, wat is dit nou?

Ik had voorheen nog nooit van traineeships gehoord. Ik zag ergens dat de selectieronde is geopend, maar dat betekent nog niet dat ik dan ook daadwerkelijk ervoor ga. Ik ben gewoon geinteresseerd in wat het is. Is het nou echt nodig om met z'n allen zo te reageren?

Ik heb begrepen dat je traineeships hebt bij bedrijven en overheid. Vandaar dat ik me afvraag of het beeld dat ik erbij heb, ook klopt. Want blijkbaar heb je ook audittraineeships, financiële traineeships etc. etc. etc. De reden dat ik hier op het forum zit, is dan ook om een daadwerkelijk beeld te krijgen dan.

Voor die specifieke traineeship heb ik het niet op internet kunnen vinden. Ik had blijkbaar dan ook moeten zoeken op de "algemene" salarisindicatie.

Voor de trainees die nog zin hebben om te antwoorden, hoe hebben jullie de traineeship ervaren/hoe ervaren jullie de traineeship? Klopt het bij het beeld dat je er voordat je eraan begon had? En nu jullie de traineeship doen/hebben gedaan, wat valt vies tegen? En welke voor- en nadelen zien jullie aan de traineeship ten opzichte van een "normale" baan?

PS Voor diegenen die hier meteen weer over willen gaan zeuren: ik wil graag hier op het forum verhalen van ervaringsdeskundigen. Ik kan wel op Nobiles, de blogsite van de overheid of Jobnet etc. kijken, maar mensen laten in het openbaar toch niet snel het achterste van hun tong zien.
dan heb ik denk wel een leuke voor je....

ik had een flitsende traineeprogramma voor een grote gemeente in de randstad ... Had net 1e studie afgerond, was met 2e bezig (was met 2 tegelijk begonnen)

uhmmm laat me het zo zeggen, de selectie was strenger, en heb ik meer geleerd dan het daadwerkelijk traineeship.... Ik ben voortijdig gestopt (dwz ik kreeg een baan aangeboden)

Hoe ik een traineeship zie, het is iets wat ineens zeer in opkomst is, en erg populair maar in veel gevallen is het vergelijkbaar met (of eigenlijk niet meer dan) stage lopen...

Overigens niet in mijn geval, ik heb nog steeds contact met oude mede trainees en die hebben er zeker veel aan gehad. Maar ja, er zit nu eenmaal een groot verschil in een overheidsbaan en een commercieel bedrijf. (ook al kan ik hier veel discussies met de oud trainees over hebben omdat de gemeente volgens hen ook steeds commercieler denkt...... is natuurlijk ook wel zo maar dat is meer door dat ze nu moeten).

Je moet dus erg kritisch naar de inhoud van het programma kijken, en mijn persoonlijk advies is altijd de contactpersoon te bellen. Die kan je overigens alles vertellen wat je hierboven vroeg en meer....
ik heb na mijn studie bij twee traineeships gesolliciteerd. Beide waren financiele traineeships.

Eerste was bij een ministerie. Eerste selectie werd door een werving en selectiebureau gedaan. Eerst een gesprek op het betreffende ministerie. Daarna door naar een asessmentdag. Daar waren een stuk of 20 kandidaten en er werden met name rollenspellen, gesprekken en groepsopdrachten gedaan. Daar ben ik nooit goed in geweest, dus daar gestrant in de procedure.

Tweede traineeship sollicitatie was bij een grote gemeente. Via werving en selectiebureau voorgesteld. Gesprek gehad. Daarna assessment, met iq-testen, persoonlijkheidstesten, rollenspel, presentatie en gesprek. Daarna aangenomen.

Sollicitatieprocedures kunnen dus heel verschillend zijn.

In mijn traineeship deed je 4 projecten van een half jaar. Steeds bij een ander onderdeel en op een ander financieel aspect. Projecten verschilden heel erg. Bij mijn eerste project, was er veel ruimte voor eigen inbreng en mocht ik zelf het project draaien. Ik had nog tijd over en sprong in als bij andere klussen. Erg leuk.

Op mijn tweede project werd ik meer gebruikt als stagiaire / secretaresse. Daar zat ik niet op mijn plek en het werd ook niet op prijs gesteld dat ik daar iets van zei (niet eens dat ik dat werk niet wilde doen, maar dat ik ook andere dingen wilde doen)/

Nou ja, derde en vierde project waren prima.

In dit traineeship werkte je van maandag t/m donderdag op je project en op vrijdag was er een gezamelijk opleidingsprogramma. Aangezien wij de eerste lichting trainees waren, hadden we ook invloed op de invulling van die dagen.

Door het traineeship ben ik in organisaties terecht gekomen, waar ik anders nooit gekomen was en heb ik ook veel geleerd over wat een financiele functie in kan houden, maar vooral ook persoonlijke vaardigheden (hoe zorg ik ervoor dat ik wel die uitdagende werkzaamheden mag doen bijvoorbeeld).
Je geeft aan te beginnen met solliciteren 'bij alles'. Dat is mijns inziens valkuil 1. Een potentiële werkgever wil kandidaten die vol voor een specifieke baan gaan en die keuze ook goed kunnen onderbouwen. Lukraak op van alles solliciteren gaat je dus in elk geval niet helpen!

Verder even goed googelen over wat een traineeship inhoudt, dat kan per werkgever ook best verschillen namelijk
Hallo Mylena,

ik ben in september begonnen aan het algemene rijkstraineeprogramma (je hebt inderdaad ook een financieel en audittraineeship bij de rijksoverheid, en meerdere traineeships bij gemeenten/provincie). Ik wilde graag aan de slag bij de rijksoverheid (had al ervaring bij lokale overheid). De mogelijkheden om in te stromen bij de rijksoverheid - los van het traineeship - zijn echter zeer beperkt. Een traineeship in het bedrijfsleven is alleen al anders omdat je daar veelal wordt opgeleid om een leidinggevende/management functie te gaan vervullen, waar je bij dit programma wordt opgeleid tot beleidsmedewerker.

Ten aanzien van de selectieprocedure: ga oefenen met de IQ-testen, dat helpt echt! Verder worden er bijvoorbeeld relatief meer juristen/bestuurskundigen aangenomen dan taalkundigen/filosofen/exacten, dus je studie kan in die zin ook behulpzaam zijn/tegenwerken.

Als ik kijk naar de groep trainees die dit jaar zijn gestart zie ik een zeer diverse groep en is er niet een stereotype "rijkstrainee", wel hebben de meeste relevante werkervaring (kan ook stage o.i.d. zijn), meer dan gemiddeld aantal nevenactiviteiten met maatschappelijke relevantie, en is de gemiddelde rijkstrainee ouder dan ik vooraf ingeschat had (denk dat gemiddelde leeftijd zo rond de 26/27 ligt).

En o ja: uiteraard betaal je niets voor een opleiding (of daaraan verwante kosten) die door je werkgever verplicht wordt gesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven