Bovenwoning met veel trappen

01-03-2013 17:57 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een huis. Nu staan er in de wijk waar ik zoek heel veel prachtige jaren dertig appartementen te koop.

Nadeel van deze woningen zijn alleen de trappen.

Eerst een trap een hoog in open portiek, dan daarna een deur met gezamenlijke smalle trap naar de woonverdieping op tweede en/of derde etage en in het appartement zelf nog eens een twee verdieping hoge (eigen) trap naar slaapverdieping met dakterras (zo'n trap waar als je omhoog kijkt geen einde aan lijkt te komen).

Nu ben ik een klein beetje verliefd op het huis maar mijn familie en vrienden waarschuwen voor de trappen.

"Die trappen ga je haten uit de grond van je hart", hoor ik.

Wat denken jullie?
Ik woon in een appartement, 2 etages, 4 trappen. Ik vind het goed te doen ook met boodschappen. Nadelen zijn er vooral voor ouderen. Mijn oma kan niet op bezoek komen en nu heeft mijn moeder ook problemen met lopen.

Verder is het prima te doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Koop of huur? En wat is je leeftijd?
Klinkt wel als een heel leuk huis. Een vriend van mij heeft precies zo'n huis en dat dakterras is geweldig.

Persoonlijk zou ik die trappen niet trekken, als je goed kan lopen is het geen probleem maar stel je voor als je je been breekt of erger invalide raakt. Dan wordt het echt een probleem en inderdaad je visite die misschien niet zo goed ter been is.
Belangrijk: op het dakterras wil je natuurlijk ook eten en drinken. Kun je makkelijk met een dienblad of mand de trap op? Daar zou ik mij aan gaan ergeren nl als dat heel lastig is.
Koop? Heb je een kinderwens?

Wij hebben een tweeling gekregen in een appartement en wat ben ik blij dat wij maar 1-hoog wonen.
Ik ben rond de 40 en wil wel een huis kopen voor de (heel) lange termijn. Maar in mijn omgeving zie ik alleen maar kwieke zeventigers dus daar maak ik me -misschien onterecht- geen zorgen om.

En als je een been breekt kun je niet eens een trap op, dus dat wordt dan sowieso een paar weken logeren bij familie, lijkt me.

Maar idd boodschappen omhoog hijsen. Lege flessen, vuilniszakken en oud papier naar beneden tillen. En klagend en zuchtend bezoek....Daar zie ik wel tegen op.
Ik zou het niet doen. Je gaat ze na een tijdje echt spuug zat worden. Bovendien, denk ook aan de lange termijn. Wat als je eerder dan gehoopt slecht ter been wordt?
Oja...koop idd.

Geen kinderwens.

Ben alleen (en denk dat te blijven: dus kan ook niemand anders met die vuilniszak naar beneden sturen).

Ik ben niet zo'n sportief type....zeg maar...
Ik heb als student jaren in zo'n huis gewoond en nooit problemen met de trappen gehad. Zelfs niet als ik dronken was Maar als student was ik jong en vitaal, als zwangere en met een jong kind had ik ze waarschijnlijk een stuk vervelender gevonden. Het ligt aan een beetje aan je toekomstplannen of dat een probleem zou zijn.
quote:sondra_74 schreef op 01 maart 2013 @ 18:05:

Belangrijk: op het dakterras wil je natuurlijk ook eten en drinken. Kun je makkelijk met een dienblad of mand de trap op? Daar zou ik mij aan gaan ergeren nl als dat heel lastig is.

Hahaha, ik zit al na te denken dat ik zo'n klein koelkastje in de bergkast naast het dakterras kan zetten. Voor de flesjes witte wijn!

(maar zulke romantische gedachten over een huis zijn gevaarlijk).
En mosterd
Denk ook aan het verhuizen: krijg je alle meubels op de gewenste etage? Of zitten er meubels bij die je moet wegdoen omdat je ze niet uit elkaar kunt halen en ze te groot zijn (of te zwaar) om de trap op te krijgen?
Ah wat zonde van je vorige woning, die was al zo mooi met die tuin.

Over de trappen, hoe makkelijk zijn de treden? Vaak is het voor jezelf nog wel te doen maar je wilt natuurlijk ook (als het dakterras tenminste ervoor is om daar buiten te zitten) dat je visite of familie makkelijk daar kunnen komen.

En verder, is het voor je gevoel dat je daar heel lang zou willen wonen of zeg je, over een jaar of tien zoek ik weer wat anders. Dat vind ik ook schelen. Ouderdom komt met gebreken dus nu heb je er nog geen last van maar dat zou over 20 jaar wel kunnen.

En als het huur is, dan is het makkelijker denk ik om weer wat anders te zoeken dan dat het koop is.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik moet drie trappen op, in mijn vorige huis zelfs vijf. Ja, ik heb de trappen vervloekt, maar eigenlijk alleen maar als ik veel last had/heb van mijn ziekte en daardoor nul energie heb. Dan is een trap al snel te veel, laat staan drie (of vijf!)

Zou ik gezond zijn, dan zou ik me er totaal niet druk om maken, eerlijk gezegd. Traplopen is goed voor je conditie, dus alleen maar gezond als je dat op reguliere basis doet. Misschien dat het over twintig jaar wat lastiger gaat, dat kan. Mijn bovenbuurvrouw is de 65 ruim gepasseerd en zij heeft inmiddels wat moeite met de trappen (maar het is geen reden voor haar om te verhuizen), mijn oom die de 70 gepasseerd is, is net verhuisd naar een benedenwoning.

En nee, het is niet leuk om naar boven te moeten lopen met zware boodschappen. Maar ja, om daar nou een geweldig huis om te laten schieten? Ik heb 't niet gedaan (al moet ik eerlijk zeggen dat ik vanwege mijn ziekte überhaupt geen boodschappen meer doe, dus van zware boodschappen heb ik de laatste tijd überhaupt al niet zo'n last meer. ).
Mensen die er nu wonen krijgen idd een kind en naast dat er maar 1 slaapkamer is, zijn de trappen ook vast de reden dat ze weg willen.

Huis is verder spik en span, super leuke authentieke details en splinternieuwe design badkamer.

Leuke prijs ook nog.

(Maar goed, er staan zeker nog 12 soortgelijke huizen te koop, sommige ook met woonkamer op 1 e en slaapgedeelte op 3 e verdieping).

Had ik al gezegd dat het leuk is om nu koper te zijn? Super veel aanbod, dus je kunt een bodembod doen en als verkopers niet accepteren stap je naar het volgende appartement!
Oh en hier dus zwanger geweest, kind gekregen en mijn gezondheid is pas zo ernstig verslechterd dat de trappen een struikelblok werden toen kind al lang en breed kon lopen. Dus kind ook nog toen ze niet kon lopen dagelijks naar boven getild. Was voor mij geen reden om te verhuizen.
quote:hiltje schreef op 01 maart 2013 @ 17:57:

Eerst een trap een hoog in open portiek, dan daarna een deur met gezamenlijke smalle trap naar de woonverdieping op tweede en/of derde etage en in het appartement zelf nog eens een twee verdieping hoge (eigen) trap naar slaapverdieping met dakterras (zo'n trap waar als je omhoog kijkt geen einde aan lijkt te komen).

Ik woon ook op de 3e verdieping, zonder lift. Maar wel met een brede trap, in 2 delen per verdieping. Dus het zijn geen hele steile trappen en redelijk breed.

Ik begrijp wat jij bedoeld, en dat zou me zelf weer niks lijken. Ook met spullen naar boven vervoeren (als zijn het maar 2 tassen boodschappen).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik moet drie trappen op voor ik in de woonkamer ben, nog een extra trap voor de slaapkamer. De verhuizing was een hel, maar verder vind ik het geen probleem. Een keer per week een vuilniszak naar beneden en een kratje boodschappen omhoog is best te doen. (ben rond de dertig)

Klinkt als een supermooi huis! Voordeel van hoog wonen is meer licht in je huis en wat verder van de straat, dus minder geluidsoverlast en inkijk.
quote:Mylene_Valerie schreef op 01 maart 2013 @ 18:12:

Ah wat zonde van je vorige woning, die was al zo mooi met die tuin.

Ja, huis waar ik nu zit is natuurlijk heerlijk. Maar wel huur. En wordt steeds duurder.

Als ik dit (of soortgelijk) huis zou kopen spaar ik zo 150-200 euro per maand uit (en dan heb ik onderhoudskosten voor VvE al meegeteld) en als ik met pensioen ga is het huis van mij en woon ik dus praktisch gratis.
quote:MissMartine schreef op 01 maart 2013 @ 18:20:

Ik moet drie trappen op voor ik in de woonkamer ben, nog een extra trap voor de slaapkamer. De verhuizing was een hel, maar verder vind ik het geen probleem. Een keer per week een vuilniszak naar beneden en een kratje boodschappen omhoog is best te doen. (ben rond de dertig)

Klinkt als een supermooi huis! Voordeel van hoog wonen is meer licht in je huis en wat verder van de straat, dus minder geluidsoverlast en inkijk.

Ja, dat lijkt me ook heerlijk. Ik wil ook perse niet op de begane grond met raam aan de straat wonen. Heb graag het idee dat ik op mezelf ben.

Huis staat aan een ontzettend brede laan met park (en wat laagbouw zoals creche) in het midden, dus prima uitzicht en op het dakterras vollop zon.
Moet ik er wel bij zeggen dat het woord 'dakterras' meer een makelaarsterm is.

Breed balkon is het zeg maar......
Wij hebben vijf jaar in een split level woning gewoond met veel trappen. Je raakt er echt aan gewend, zelfs met twee jonge kinderen was het voor mij geen probleem. Voor mij was even op en neer naar zolder peanuts . Sinds een jaartje wonen we in een 'normaal' huis en mijn conditie en kuitspieren zijn er echt op achteruit gegaan .
Ik vind het wel meevallen. Wat is nou een beetje traplopen? Heb meer trappen en nooit een probleem. Krijg je ook een strak achterwerk van.
Cum non tum age
Ik ben voor een groot gedeelte opgegroeid in een huis met heel veel trappen, en je went er echt aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven