Lijf & Lijn alle pijlers

Dieet Viva-redactrice Jossine in de Viva

18-05-2008 09:51 596 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met grote verbazing en ergernis heb ik gisteren de Viva gelezen. Hierin beschrijft redactrice Jossine hoe zij in 6 weken tijd maar liefst 10 kilo is kwijtgeraakt d.m.v. een zogenaamd HCG-dieet.

Ik vind het prima dat zij zichzelf te dik vindt en wil afvallen, heel goed zelfs, maar waar ik me nou zo ontzettend aan stoor en irriteer is het feit dat nu weer het volgen van een crash-dieet wordt gepromoot.

Overal, en zelfs ook in de Viva, wordt verteld dat afvallen prima is, maar dat dat geleidelijk moet en dat zgn crash-dieten uit den boze zijn en zelf het jojo-effect vergroten en wat doet de Viva nu.....? Een behoorlijk heftig dieet van 500 kcal per dag (!) promoten als een of ander wonderdieet......terwijl iedereen weet dat dit natuurlijk echt niet goed is voor je lichaam.

Wat vinden jullie hier nu van?
Huh?
Tja... dan heb je van de hele discussie niet veel begrepen ben ik bang.
Ik zie dit topic nu pas (en heb me net door alle pagina's heengeworsteld). Ik heb het artikel niet gelezen, maar uit wat ik hier allemaal lees kan ik het alleen maar eens zijn met het merendeel van de reacties. Echt supersuperslecht van Viva dat ze zo'n artikel zonder enige kanttekening plaatsen (dat ze überhaupt een atikel plaatsen waarin een 500-Kcaldieet gepromoot wordt) en dat de schrijfster van het artikel zich er nu met zo'n non-reactie van af probeert te maken. Valt me eerlijk gezegd erg tegen.
quote:Liefje83 schreef op 21 mei 2008 @ 09:41:

Gottegot.. sneue vrouwen zonder leven jullie zeg!

Sjongejonge!nee jij trekt volle zalen !!
Liefje83, je forumnaam dekt de lading niet helemaal...

Jeetje, wat zijn jullie een stelletje zeikerds! Iedereen heeft toch zn eigen verantwoordelijkheid!? Je kan toch zelf wel nadenken over of je iets wil doen of niet?! Gottegot.. sneue vrouwen zonder leven jullie zeg!

Laat haar lekker zelf doen wat ze wil doen, en doe jij ook gewoon hetzelfde.

Sjongejonge!Nuttige bijdrage.

Jeetje, wat zijn jullie een stelletje zeikerds!

Gezien de herkomst van HCG is dit niet eens een belediging...

Voor de rest, lees eerst eens even het hele topic goed door, voordat je met ongefundeerde reacties komt.
Sluit ik me helemaal bij aan...
Liefjepiefje is een beetje dom. Zou Maxima zeggen.
(zou Liefje83 Jossine zijn die haar frustraties ff komt spuien?)

Quinty,
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 21 mei 2008 @ 10:44:

(zou Liefje83 Jossine zijn die haar frustraties ff komt spuien?)

Of een nog meer gefrustreerde fake-arts die baalt als een stekker dat wij zijn potientiële melkkoe compleet afbranden i.p.v.

'en masse' naar zijn kliniek te rennen en ook een HCG kuur te gaan kopen, pardon, volgen....

Jeetje, wat zijn jullie een stelletje zeikerds! Iedereen heeft toch zn eigen verantwoordelijkheid!? Je kan toch zelf wel nadenken over of je iets wil doen of niet?! Gottegot.. sneue vrouwen zonder leven jullie zeg!

Laat haar lekker zelf doen wat ze wil doen, en doe jij ook gewoon hetzelfde.

Sjongejonge!Oh, van mij mag ze zeker doen wat ze wil hoor. Voor mijn part kweekt ze anorexia. T zal mij een zorg zijn. Voor de rest: ik weet niet of het je is opgevallen, maar dit is een discussie. En een discussie houdt in dat je de ander probeert te overtuigen van jouw gelijk. En ik vind dat Jossine de plank hier misslaat en weet je wat nou zo fijn is? Dat mag namelijk in dit land. Democratie noemen ze dat (Fleur, is dit cynisch genoeg of heb jij er nog wat aan toe te voegen?? )
mijn ouders hebben een jaar of 6 geleden dat HCG dieet gevolgd. Was toen echt een hele hype. allebei een kilo of 12 eraf, maar zat er binnen 2 jaar weer aan. Vriendin van mij hetzelde, 6 kilo eraf, zat er binnen een jaar weer aan.

Ik begin er niet aan, volgens mij gaat je stofwisseling naar de klote er door, omdat je zo weinig eet.
quote:Goes schreef op 20 mei 2008 @ 19:44:

[...]

Nou Maeve, je bent de eerste die het echt goed heeft gelezen.

Inderdaad is dit waar. De HCG geeft het vaste vet prijs, dit vet wordt onder invloed van de HCG in je bloed opgenomen en je gebruikt deze voorraad vet dus op. Hierin zitten heel veel Kcal, die gebruik je dus. Je leeft op die 500 Kcal die je inneemt plus de Kcal die uit je vaste vetvoorraad komen. Het is daarom niet het zoveelste crashdieet die je hele stofwisseling stil legt en verwoest.

Integendeel zelfs, het helpt je stofwisseling juist weer op gang.

Ik begrijp dat vruchtbaarheidsbehandelingen ontzettend veel emoties en heel erg veel verdriet veroorzaken. En het is ook niet zo dat vruchtbaarheidsbehandelingen niet kunnen doorgaan wanwege dit gebruik van HCG. Maar als dit middel tevens mensen met onbeheersbare vetzucht kan helpen en het is beschikbaar heb ik daar geen bezwaar tegen. Ook dat is een ziekte die heel veel ellende veroorzaakt.

Er op een nonchalante en lacherige manier mee omgaan werkt geen begrip in de hand. (een hele fles wijn achterover slaan bijvoorbeeld en je helemaal volvreten...) Dat is ook wat ik opmaak uit het artikel, er spreekt geen respect uit, het is net iets te jolig.

Als een medicijn ook blijkt te werken voor een andere kwaal dan zeg je toch ook niet dat dat niet mag? Omdat het in eerste instantie hier niet voor bedoeld was? Ik weet dat er bijvoorbeeld pijnstillers zijn die tegenwoordig als bloedverdunners worden gebruikt bij hartpatienten. Dat blijkt dan goed te werken, daar is dan toch niets op tegen?

Als zou blijken dat insuline ook bij een andere kwaal zou kunnen helpen dan zeg je toch ook niet dat dat niet mag omdat het alleen voor diabetici mag worden gebruikt?

Ja hoor, val allemaal maar weer over me heen...

IK heb jouw stukje juist wel goed gelezen, Goes en daarom vroeg ik me dus af:

1: waarom vallen vrouwen die zwanger willen raken, niet ook gelijk af op die plaatsen (maar komen ze meestal juist aan)

2: waarom wijst onderzoek uit dat met een placebo hetzelfde resultaat bereikt is.

Als dit HCG werkelijk zo goed werkte en gezond was, zou een obesitaskliniek er dan niet alleen voor gegaan zijn? Als het écht een goed medicijn was, ééntje die niet door een placebo te vervangen is?
Later is nu
Beste allemaal,

We begrijpen dat het artikel in Viva zoveel stof heeft doen opwaaien. Het is logisch dat zo'n onderwerp als het HCG-dieet veel vrouwen aan het hart gaat. Het Viva forum is dé plek om dit met elkaar te bespreken en wij waarderen het enorm dat jullie zoveel moeite doen om jullie mening te uiten en informatie te verzamelen.

Jossine heeft als de schrijfster van het artikel zo goed als zij kon haar argumenten op een rij gezet en wenst hierbij te blijven. Inhoudelijk zal zij zich verder niet mengen in deze discussie.

Wat betreft jullie punt dat Viva geen tegengeluid laat horen; in Viva no. 23 (1e week juni in de winkel) zal een compilatie van jullie reacties in dit topic worden geplaatst. Hierin worden dus zéker ook jullie kritische noten gepubliceerd.

Met vriendelijke groet,

Sanne Walvisch

(Online manager Viva.nl)
Eeeuh, en de kritische noten van Viva??

Als jullie ballen hadden (om even bij noten te blijven) dan hadden jullie inhoudelijk gereageerd.
Lafjes van Jossine. Maar eerlijk gezegd had ik ook niet anders verwacht. Vervelend, dat soort types.
Laf van Viva ook.
quote:SanneW schreef op 21 mei 2008 @ 13:54:

Beste allemaal,

We begrijpen dat het artikel in Viva zoveel stof heeft doen opwaaien. Het is logisch dat zo'n onderwerp als het HCG-dieet veel vrouwen aan het hart gaat. Het Viva forum is dé plek om dit met elkaar te bespreken en wij waarderen het enorm dat jullie zoveel moeite doen om jullie mening te uiten en informatie te verzamelen.

Jossine heeft als de schrijfster van het artikel zo goed als zij kon haar argumenten op een rij gezet en wenst hierbij te blijven. Inhoudelijk zal zij zich verder niet mengen in deze discussie.

Wat betreft jullie punt dat Viva geen tegengeluid laat horen; in Viva no. 23 (1e week juni in de winkel) zal een compilatie van jullie reacties in dit topic worden geplaatst. Hierin worden dus zéker ook jullie kritische noten gepubliceerd.

Met vriendelijke groet,

Sanne Walvisch

(Online manager Viva.nl)Dan kan ze dus niet zo veel.
quote:draaiorgel schreef op 21 mei 2008 @ 14:47:

[...]

Dan kan ze dus niet zo veel.Welles, ze kan goed afvallen!
Hoi iedereen,

Hoe je het of wendt of keert 500 kcal is natuurlijk veel te weinig. Zelfs een comapatient heeft minstens 1200 kcal nodig om de organen werkende te houden.

Zelf heb ik anorexia gehad, ben in therapie geweest. Ook de mensen met boulimia (die veel te dik waren) kregen minimaal een lijst van 1800 (soms in extreme gevallen 1600)kcal en dat was om de start iets sneller te maken. Het enig wat je hoeft leren om een normaal gewicht te krijgen, is normaal eten en bewegen. Ik wordt heel boos als er over een dieet wordt gepraat van 500 kcal. Een (jong) meisje dat niet lekker in haar vel zit en zichzelf te dik vindt, zal dit getal onthouden en voortaan alles afwegen wat ze in haar mond doet.

Bovendien wat moet je na het dieet, dan ken je nog steeds geen gezonde eetgewoontes en op 500 kcal blijven is ook geen optie.

Hopelijk brengt dit artikel niet jonge meisjes/vrouwen op ideeen. Iedereen die ik kende met anorexia verslond artikelen over dieeten (de bijbel van de anorexia). Spijtig dat dit soort artikelen nog geplaatst mogen worden.

Misschien een goed idee voor viva, laat onderzoeken wat dit en andere soortgelijke artikelen doet met kwetsbare vrouwen. Het zal een schokkende uitslag zijn.

Groetjes Marije

Ps: Het is niet mijn bedoeling om de media/bladen de schuld te geven van anorexia. Gepest worden en andere persoonlijke factoren spelen natuurlijk mee. Wat ik wel zeg, is dat de media een grote invloed heeft en zeker de verkeerde kant op duwt met dit soort artikelen. Nu spreek ik namens mijzelf en wat ik bij veel anderen heb gezien.
quote:dreamer schreef op 21 mei 2008 @ 13:31:

[...]

IK heb jouw stukje juist wel goed gelezen, Goes en daarom vroeg ik me dus af:

1: waarom vallen vrouwen die zwanger willen raken, niet ook gelijk af op die plaatsen (maar komen ze meestal juist aan)

2: waarom wijst onderzoek uit dat met een placebo hetzelfde resultaat bereikt is.

Als dit HCG werkelijk zo goed werkte en gezond was, zou een obesitaskliniek er dan niet alleen voor gegaan zijn? Als het écht een goed medicijn was, ééntje die niet door een placebo te vervangen is?

1. Mischien omdat deze vrouwen niet op een 500Kcal dieet staan maar normaal eten of in het geval van aankomen ietsje teveel eten? De HCG veroorzaakt niet het afvallen, inder invloed van dit hormoon komt je vetvoorraad beschikbaar. Volg je er het bijbehorend dieet bij dan zal je lijf dat vet gaan aanspreken. Als je er geen dieet bij volgt val je ook niet af, dan haalt je lijf zijn energie uit het aangeboden en geconsumeerde voedsel. Over het algemeen ben je als je zwanger wilt raken niet bezig met afvallen, da's geen combinatie.

2.Ik weet niet hoe dat onderzocht is.

Ik weet alleen wat dr. Simeons in zijn boek beschrijft. En dat het genoemde effect in ieder geval bij mij was zoals ik kon verwachten naar aanleiding van wat ik erover had gelezen in het originele boek.

Ik ken meer mensen bij wie het dit effect had. Dat is voor mij genoeg. Voor mij heeft het gewerkt op die manier.

Als ik lees dat insuline bloedsuikerverlagend is neem ik ook aan dat dat zo is. Ben niet zo achterdochtig dat ik niets geloof. Het klinkt voor mij heel aannemelijk en ik ben overtuigd dat het voor mij klopt. Als iemand anders er anders over denkt, ook prima. Ieder moet doen wat voor haar/hem werkt.

@Yamuna. Ik ben geen onderzoeker en hoef dat ook niet te worden.

Ben niet zo druk met allerlei bewijzen zoeken.

Ik hoef niet iedereen van mijn gelijk te overtuigen.

Het bewijs is voor mij dat ik er 8 kilo mee ben afgevallen en dat ik na een jaar nog steeds op dat gewicht zit, ben zelfs nog iets lichter geworden.

Uiteraard door na de kuur normaal gezond te eten en te bewegen. Want deze kuur volgen en vervolgens alles er weer aan te eten dat is natuurlijk belachelijk.

De HCG kuur wordt niet vergoed en wordt dus volledig betaald door de gebruikers zelf.

Ik geloof dat in bepaalde gevallen een deel wordt vergoed maar daar weet ik het fijne niet van, ik heb het uit eigen zak betaald.

De kuur wordt voorgeschreven door artsen, niemand anders mag medicatie voorschrijven, enkel artsen.

Er zijn instituten die ermee werken maar ook gewoon huisartsen die het voorschrijven. de laatste groep heeft er sowieso geen financieel belang bij.

De verschillende instituten denk ik wel want die vragen enorme bedragen.

Er zijn dus weldegelijk artsen die ervan weten en die het voorschrijven. Misschien is het geen landelijk bekende methode vanwege de onwetendheid en de weerstand die er tegen is, vergelijkbaar met wat er hier allemaal al is geschreven.

Maar nogmaals ik heb dat niet onderzocht hoor, dat denk ik maar.
Dat verhaal over die vetverbranding is trouwens echt Bullshit.

Als je minder eet dan je verbrandt, val je af. Punt uit, niks anders.

En of dat vet nou vanuit je buik, billen, lever of tieten komt, dat maakt ook geen bal uit.

Met 500 kCal/dag voedsel en een gemiddeld energieverbruik van 2500 kCal/dag zul je dus 2000 kCal uit je eigen vetreserves moeten opstoken. Helaas is eiwit ook een energiebron die je lichaam aanspreekt, dus spierverlies is ook vaak een bij-effect van (rigoureus) lijnen.

Die hormonen veranderen daar niets aan. Saai maar waar: meer bewegen, minder eten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven