Huis te koop!

01-04-2012 21:14 2348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de Open Huizen Dag voorbij is, en we weer gewoon proberen ons huis te verkopen...dacht ik dat het misschien leuk was om een beetje op de hoogte te blijven van elkaars ontwikkelingen.
quote:thistle schreef op 06 maart 2013 @ 21:40:

[...]

En? Wat is het geworden? Hier lopen die Open Huizen dagen best goed. En inderdaad, de koper zal er maar tussen zitten, iedere kans pakken!W gaan er wel aan mee doen. Afhankelijk van de opkomst gaan we ook bekijken of we iets aan de prijs gaan doen...
quote:hiltje schreef op 01 maart 2013 @ 20:16:

Ik kom me ook even melden, na eerst met belangstelling hier gelezen te hebben.

Ik ben koper..... zoek een huis. , Sorry !

Want ja...... het is een kopersmarkt! Ik zoek in een grote stad en in de twee wijken waar ik wil wonen heb ik nu na anderhalve week flink kijken op funda zo'n 30 woningen geselecteerd die in aanmerking komen. En dan was ik echt al kritisch en heb ik alle lelijke keukens en aftandse badkamers al overgeslagen.

Ik heb deze week 4 woningen bezocht en wil volgende week nog meer bezoeken en in totaal toch wel iets van 15-20 huizen zien voordat ik met een aankoopmakelaar een tweede ronde ga doen.

Het eerste huis dat ik zag vond ik heel leuk. Kan ik zo in, hoeft geen verfje meer aan te pas te komen. Heel netjes opgeruimd ook. Volgens mij hadden ze al het overbodige eruit gegooid. Ik zie veel woningen die er spik en span uitzien, waarschijnlijk voor de verkoop gedaan want ik vraag me af hoe die mensen wonen, koken en wassen. Is nml niets van te zien.

Vandaag was ik in een huis waar dat niet zo was. Makelaar mopperde er ook op. Veel te veel meubels en rommel en zou er ook flink moeten stucen en verven en de badkamer moeten opknappen. Die laat ik dan dus meteen schieten. Ik kijk er niet doorheen want er is genoeg aanbod dat wel spik en span is.

Huis dat ik nu het leukste vind, ligt in hele brede en lange laan met soortgelijke woningen. Denk dat er wel 12 bijna gelijke en zeker 5 echt vergelijkbare woningen van te koop staan.

Ik zoek trouwens tussen de 125.000 en de 170.000 en mijn te besteden budget ligt ergens in het midden. Maar het huis dat ik nu gezien heb had een vraagprijs van 142.500. En ik heb zo'n gevoel dat daar nu dus best 15 tot 20K af kan.

Koper zijn is leuk in deze tijd

Makelaars zijn ook allemaal supervriendelijk, bellen gelijk terug etc etc.

Ben geen koper en geen verkoper, ik blijf zitten waar ik zit dit is inmiddels wel mijn 3e koophuis.

En ja het kan dan wel een kopersmarkt zijn, maar jij gaat serieus 15 tot 20 dezelfde soort huizen bezichtigen? Heb je enig idee, dat verkopers voor een bezichtiging hun huis schoonmaken, moeten zorgen dat de hond de deur uit is, en er geen kinderen e.d. thuis zijn? En huizen die misschien al twee jaar te koop staan daar kun je bij afdingen maar huizen die nog maar pas te koop staan en al scherp geprijst zijn, denk je echt dat die zomaar 15000 t/m 20000 euro van de vraagprijs afdoen?. Als dat zo is, moet je er maar vanuit gaan dat er iets mee is. (Buren met geluidsoverlast etc).
@ Tess97, ja wij zullen ook op zo'n prijs uitkomen. We hebben toch besloten om mee te doen. Met de kijker van laatst wordt het niks meer, aldus de makelaar. Na de extra info die hij opgevraagd had, heeft de makelaar hem nog eens proberen te bellen en zijn voicemail ingesproken. Hij belt niet terug, dus deze gaat 'm niet worden helaas. We zijn er nu over aan het denken om maar te gaan zakken met de vraagprijs. Wellicht trekt dat andere potentiële kopers aan en het zou mooi zijn als deze erbij zit tijdens de open huizendag.

@ Livine, ben je er al over uit qua makelaar?
Ik hoop dat jullie meer geluk hebben met de open huizen dag, dan wij Leentje! Je weet immers ook maar nooit wat er uit rolt.

Jammer dat het niks meer wordt met de kijker trouwens. Hoeveel willen jullie gaan zakken?
Ik schrijf ook graag mee.

Ben mijzelf aan het orienteren op een koopwoning (eensgezinswoning) in dezelfde buurt als waar ik nu gehuurd zit.

Helaas staat er niet veel te koop, een stuk of 4huizen waarvan er al 1 verkocht is vorige week. Dan zijn er nog twee dezelfde soort woningen waar oudjes wonen. My god wat moet daar een hoop gebeuren. Zoals een stoel in de douche, badkamer en keuken erg verouderd en achterstallig onderhoud. Ik zoek naar een woning waar ik bij wijze van zo in kan, verven en dingetjes die echt moeten gebeuren oke.

Ik heb nu een specifieke woning op het oog, maar de vraagprijs is te hoog. De kozijnen buiten moet wat aan gebeuren, evenals de tuin maar zover ik op de foto's zie ziet het er goed uit. Binnenkort eens even verder kijken.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Deze koper meldt zich ook! Ik zoek een appartement met tuin in het noorden van het land. Ik hou Funda al lange tijd goed in de gaten en volg veel huizen. Het aanbod aan leuke huizen is enorm, alleen de prijzen vind ik lang niet altijd realistisch.

Twee weken geleden heb ik voor het eerst een huis bekeken. Helaas bleek ik niet de enige, ze hadden 25 kijkers in 1 week en wilden een eindbod horen van alle geïnteresseerden. Daar heb ik niet aan mee gedaan, er zijn genoeg leuke huizen en zo mooi was deze ook weer niet.
quote:Christiana schreef op 06 maart 2013 @ 23:56:

[...]

Ben geen koper en geen verkoper, ik blijf zitten waar ik zit dit is inmiddels wel mijn 3e koophuis.

En ja het kan dan wel een kopersmarkt zijn, maar jij gaat serieus 15 tot 20 dezelfde soort huizen bezichtigen? Heb je enig idee, dat verkopers voor een bezichtiging hun huis schoonmaken, moeten zorgen dat de hond de deur uit is, en er geen kinderen e.d. thuis zijn? En huizen die misschien al twee jaar te koop staan daar kun je bij afdingen maar huizen die nog maar pas te koop staan en al scherp geprijst zijn, denk je echt dat die zomaar 15000 t/m 20000 euro van de vraagprijs afdoen?. Als dat zo is, moet je er maar vanuit gaan dat er iets mee is. (Buren met geluidsoverlast etc).

Nee hoor, ik ga niet 20 dezelfde soort huizen zien. Het zijn bijna allemaal verschillende huizen qua bouw en indeling. En elk huis sprak me op Funda aan en had een eerlijke kans. Ik heb er inmiddels zo'n 15 gezien en dat kostte me idd veel tijd. Niet eens zozeer het kwartier dat je door het huis loopt, maar alle indrukken en prikkels die je opdoet. Ik ga er nog 2 kijken en dan stop ik. Inmiddels heb ik drie huizen gezien die ik heeeel erg leuk vind en ik verwacht dat er daar nog eentje bij komt.

Overigens ben ik bij twee soorten woningen die me aansprak wel ook bij de buren of overburen gaan kijken als die een zelfde type huis te koop hadden. Ik wilde dan toch zien waar een verschillende vraagprijs vandaan kwam en of het andere huis het misschien toch ook 'was'.

En met betrekking tot de vraagprijs. Van de twee huizen die ik nu op het oog heb, heb ik via het kadaster gecheckt wat de laatst verkochtte wonigen ernaast deden. Bij beide is onlangs een soortgelijk huis (ook qua afwerking enzo....de huizen staan nml nog op funda) verkocht voor zo'n 15-20.000 onder de vraagprijs. Dus die prijs zal ik ook aanhouden in mijn onderhandelingen.'

Ik besef dat het veel werk is voor verkopers, zo'n bezichting en heel rot als er niets uitkomt. Maar ik ben een serieuze koper. Ik huur nu en kan snel beslissen en dan ook echt kopen. Dus ik voel me niet schuldig dat ik heel wat drempels ben overgestapt. Dat had ik ook nodig om me goed te kunnen orienteren.
Wij kregen vanmorgen een fijn telefoontje van onze makelaar. Maandagochtend krijgen we een kijker op bezoek! Erg spannend allemaal, dit is onze eerste kijker sinds het huis vanaf half januari te koop staat.
Tess, welke ervaringen hebben jullie met de Open Huizendag?

Ja, ik baal d'r toch wel van, maar ja, teveel keus hier en hij vond al dat we relatief "duur" waren, terwijl dat écht reuze meevalt! Maar goed, helaas. We vragen nu 125.000, makelaar adviseerde om te zakken naar 119.000. Psychologische prijs, en ik snap dat wel, maar er is ook nog een restschuld en vriendlief stribbelt een beetje tegen om nu al te zakken, hij wilt het nog paar weken aan kijken. Maar ik denk dat deze weken toch niemand meer komt...

Wil in ieder geval vóór 6 april as gezakt zijn, makelaar zei dat als we het maandag voor 14.00 nog zouden laten weten, de nieuwe prijs gehanteerd zou worden, bij latere prijsaanpassing zal de oude prijs in het krantje staan. Op Funda uiteraard wel de up to date prijs. Ik mag hopen dat het gros toch via Funda checkt.

Despie, spannend, alvast veel succes!!
Het verbaast me dat jullie allemaal zoveel moeten betalen om mee te doen aan de open huizen dag! Is er dan geen optie om wel mee te doen, zonder te betalen?

Bij onze makelaar is meedoen in principe gratis. Daarvoor krijg je sticker op je bord, word je vermeld in de nieuwsbrief en vermeld op Funda.

Daarnaast is het nog optioneel advertentie in de krant of 10-daagse tophuis op Funda. Maar dat hoeft dus niet....
@Leentje1982 Onze ervaring met de open huizendag van de vorige keer was dat we de hele dag hebben gewacht, en er 15 minuten nadat het open huis was afgelopen er nog iemand op de stoep stond die graag wilde komen kijken.

Op zich waren ze wel enthousiast, en dat vertelden ze ook aan de makelaar die hun een week later nog even gebeld heeft. Maar helaas hebben we ze niet weer gezien.

Verder is er trouwens nog helemaal niemand geweest om het huis te bezichtigen sinds het huis, vanaf juni, te koop staat.
Wij gaan binnenkort onze flat te koop zetten in Brabant.. Mooie grote flat, 3 ruime slaapkamers (alledrie minimaal 15 m²) ontzettend goede locatie, gloednieuwe keuken, we gingen uit van een jaar te koop staan.

En nu stond er vorige week ineens een geïnteresseerde aan de deur, terwijl we nog niet te koop staan! Begin volgende week belt hij om een afspraak te maken en komt hij nog eens kijken en hij wil het snel rondmaken. We vinden het heel spannend en hopen dat het doorgaat! Dan hebben we deze zomer nog een tuin voor onze kinderen
Ik haak ook weer even in. Veel nieuwe mensen hier op het forum!! Ons huis staat nog steeds te koop. Nu bijna ander half jaar. We zijn al twee keer dicht bij de verkoop geweest, maar helaas...

Van de week weer de uitnodiging voor deelname aan Open huizen dag. Maar daarin spant onze makelaar de kroon... hij vraagt ¤ 195,00 ex. BTW!!!!!!!!!

Voor de advertentie in het plaatselijke kantje.....

Toen we in september mee deden, viel dat krantje een dag voor de OHD door de brievenbus!! Omdat het er toen op leek dat we ons huis verkocht hadden, hebben we er niets meer mee gedaan.

Maar we gaan morgen toch maar even bellen met de makelaar.
@Olivia, volgens mij heet dat " een lot uit de lotterij" !! Hopen dat het allemaal rond komt!!
Hier huis sinds kort in de stille verkoop, bedoeling is om hem een week voor de open huizen dag online te hebben tegen een ultrastrakke prijs...

We hebben het huis laten stylen en echt geweldige foto's: alleen dag van te voren moeten we even weer opruimen...

Wat zijn jullie ervaringen met open huizen route? Hoe gaat dat? Je bent zelf beide thuis om rond te leiden? Is dat niet gek?

Bij ons is reden verkoop gezinsuitbreiding (we willen graag grotere gezinswoning met tuin), maar als ze ons zien is dat zo obvious, dan willen potentiele kopers vast scherp onderhandelen omdat ze goed snappen dat wij weg willen uit huidige woning...

En heb je thuis brochures met visitekaartje makelaar liggen ofzo?
quote:hiltje schreef op 08 maart 2013 @ 19:07:

[...]

Nee hoor, ik ga niet 20 dezelfde soort huizen zien. Het zijn bijna allemaal verschillende huizen qua bouw en indeling. En elk huis sprak me op Funda aan en had een eerlijke kans. Ik heb er inmiddels zo'n 15 gezien en dat kostte me idd veel tijd. Niet eens zozeer het kwartier dat je door het huis loopt, maar alle indrukken en prikkels die je opdoet.

Overigens ben ik bij twee soorten woningen die me aansprak wel ook bij de buren of overburen gaan kijken als die een zelfde type huis te koop hadden. Ik wilde dan toch zien waar een verschillende vraagprijs vandaan kwam en of het andere huis het misschien toch ook 'was'.

Ik besef dat het veel werk is voor verkopers, zo'n bezichting en heel rot als er niets uitkomt. Maar ik ben een serieuze koper. Ik huur nu en kan snel beslissen en dan ook echt kopen. Dus ik voel me niet schuldig dat ik heel wat drempels ben overgestapt. Dat had ik ook nodig om me goed te kunnen orienteren.

Naar mijn idee zit je inderdaad nog in de orientatie-fase en ben je geen serieuze koper. Als jij in een kwartier door een huis heen loopt heb je niet meer gezien dan je met echt goed lezen en kijken op funda kan zien. Ik zou me ervoor schamen om voor dat kwartiertje iemand zijn prive door te gaan snuffelen, maar dat is mijn beleving

Als dit je eerste koophuis wordt kan je beter een aankoopmakelaar mee vragen om het verschil in vraagprijs uit te leggen. Zelf een huis bekijken en op het kadaster snuffelen geeft dan echt niet voldoende informatie.
quote:ligura schreef op 10 maart 2013 @ 11:23:

Hier huis sinds kort in de stille verkoop, bedoeling is om hem een week voor de open huizen dag online te hebben tegen een ultrastrakke prijs...

We hebben het huis laten stylen en echt geweldige foto's: alleen dag van te voren moeten we even weer opruimen...

Wat zijn jullie ervaringen met open huizen route? Hoe gaat dat? Je bent zelf beide thuis om rond te leiden? Is dat niet gek?

Bij ons is reden verkoop gezinsuitbreiding (we willen graag grotere gezinswoning met tuin), maar als ze ons zien is dat zo obvious, dan willen potentiele kopers vast scherp onderhandelen omdat ze goed snappen dat wij weg willen uit huidige woning...

En heb je thuis brochures met visitekaartje makelaar liggen ofzo?

Uitstralen dat je graag weg wilt maar het hier ook prima naar je zin hebt? Er kan heus nog wel ergens een wiegje staan, stapelbedje, etc, als je dat terloops noemt, dan weten ze dat je niet binnen nu en 3 maanden weg wilt/moet. Verder zal je makelaar onderhandelen, dus ze zullen niet op je emoties kunnen inspelen.

Als het goed is krijg je op de open dag een soort gastenboek waarin de bezoekers hun gegevens kunnen achterlaten. De makelaar belt er dan achteraan. Dat zit natuurlijk allemaal in die prijs die je moet betalen voor open dag. Hier rijdt de makelaar trouwens ook langs 'zijn' huizen om even een praatje te houden. Dat rondleiden doe je inderdaad zelf.
Ligura: het gros van de mensen die hun huis te koop heeft staan wil het liefst zo snel mogelijk verkopen en een volgende stap kunnen zetten. Jullie zijn dus echt geen grote uitzondering! En natuurlijk zullen potentiële kopers een zo scherp mogelijke prijs willen. Maak je niet teveel zorgen hoor! Volgens mij zie je het zelf altijd zwart-witter dan buitenstaanders.

Vind het wel erg spannend, die kijkers morgen. Ben hard aan het opruimen en schoonmaken. Je wilt het toch zo netjes mogelijk tonen.
quote:thistle schreef op 10 maart 2013 @ 12:18:

[...]

Naar mijn idee zit je inderdaad nog in de orientatie-fase en ben je geen serieuze koper. Als jij in een kwartier door een huis heen loopt heb je niet meer gezien dan je met echt goed lezen en kijken op funda kan zien. Ik zou me ervoor schamen om voor dat kwartiertje iemand zijn prive door te gaan snuffelen, maar dat is mijn beleving

Als dit je eerste koophuis wordt kan je beter een aankoopmakelaar mee vragen om het verschil in vraagprijs uit te leggen. Zelf een huis bekijken en op het kadaster snuffelen geeft dan echt niet voldoende informatie.

Ik zou flinke chago worden als ik na morgen merk dat onze kijkers dezelfde instelling als hiltje hadden. En dat ik achteraf gezien een heel weekend voor jan l*l bezig ben geweest om mijn huis spik en span te krijgen omdat ik denk dat we potentiële kopers op bezoek krijgen.

En dan blijkt het iemand te zijn geweest die het wel leuk vindt om even binnen te loeren, maar nu al weet dat ze nog tig huizen gaat bekijken...
Prijs van het huis laten zakken en ook mee doen met de OpenHuisDag op 6 april..

Hopelijk vind iemand het een mooi huis,.wil nu wel eens van m'n ex af..!!
quote:despie schreef op 10 maart 2013 @ 15:00:

[...]

Ik zou flinke chago worden als ik na morgen merk dat onze kijkers dezelfde instelling als hiltje hadden. En dat ik achteraf gezien een heel weekend voor jan l*l bezig ben geweest om mijn huis spik en span te krijgen omdat ik denk dat we potentiële kopers op bezoek krijgen.

En dan blijkt het iemand te zijn geweest die het wel leuk vindt om even binnen te loeren, maar nu al weet dat ze nog tig huizen gaat bekijken...

Nou inderdaad... Ik begreep trouwens van mijn makelaar dat hij bij sommige huizen zo 30-40 bezichtigingen had voordat het verkocht was. Dat was vooral bij de 2onder1 kappers en vrijstaande huizen. Op een enkeling na waren het geen serieuze kopers, maar kijkers die het bij lange na niet konden betalen of kijkers die hun eigen huis te koop hadden staan en zich alvast wat orienteerden en daarom regelmatig een huis bekeken. En daar mag jij dan je weekend voor op offeren....

Jij hebt vast morgen een serieuze koper die helemaal verliefd wordt op je huis
quote:despie schreef op 10 maart 2013 @ 15:00:

[...]

Ik ben het er echt niet mee eens. Ik heb even geteld en ik heb 14 huizen bekeken. Die lagen allemaal in de wijk waar ik wil wonen (ik ken de stad), hadden 2 slaapkamers en zagen er op Funda goed uit.

Daarvan heb ik er nu 4 over die ik met mijn aankoopmakelaar ga bespreken en ik ga er daarvan waarschijnlijk 2 voor de tweede keer zien.

Ik zie niet in waarom ik dat wordt aangemerkt als "een beetje orienterend snuffelen" en dat ik daarmee de verkopers onrecht aandoe. Het is ook onzin dat ik op Funda al genoeg had kunnen weten. Vanaf Funda had ik juist 3 echte favorieten die me in het echt tot mijn verbazing tegenvielen en ook 2 huizen waarvan ik het minder had verwacht, bleken juist heel leuk te zijn. Je weet het pas als je het in het echt ziet.

En ik ben wel een serieuze koper. Zoals ik al zei, ik huur nu. Ik sta er zelf niet gek van te kijken als ik deze of volgende week een bod uitbreng. Na advies van mijn aankoopmakelaar.

Als je je huis wilt verkopen zul je kijkers krijgen. En nee, niet alle kopers doen een bod! Ik vind het niet niets om een huis te kopen en verdiep me dus goed en heb inderdaad veel bekeken. Ik snap niet wat daar mis mee is.
oooh en als aanvulling. Een huis bekijken kost me tussen een kwartier en een half uur. Ik kijk namelijk naar appartementen. Zo'n 70 vierkante meter. Daar ben je in 20 minuten echt wel doorheen.
Tess: bij ons is het inderdaad nog maar afwachten of er iemand komt. Van de bijna 50 appartementen in dezelfde prijsklasse (vraagprijs tot 125.000) als het onze die hier in de woonplaats te koop staan doen er, incl. wij, maar 2 mee met de Open Huizendag. Althans, dat is wat ik nu op Funda kan zien.

Vriendlief heeft echter weer iets nieuws, hij wilt dat de vraagprijs hetzelfde blijft tot aan de Open Huizendag, en dan daarna je conclusies trekken mbt het aantal bezoekjes en opmerkingen van deze eventuele kijkers je omlaag moet qua prijs, terwijl ik lees op makelaarssites en hoor van m'n eigen makelaar dat een paar dagen voor de Open Huizendag zakken met de prijs veel meer effect heeft. Vriendlief vindt dit echter onzin. Wat is wijsheid denken jullie?

Despie, spannende ochtend voor jou, heel veel succes!
quote:leentje1982 schreef op 11 maart 2013 @ 08:16:

Tess: bij ons is het inderdaad nog maar afwachten of er iemand komt. Van de bijna 50 appartementen in dezelfde prijsklasse (vraagprijs tot 125.000) als het onze die hier in de woonplaats te koop staan doen er, incl. wij, maar 2 mee met de Open Huizendag. Althans, dat is wat ik nu op Funda kan zien.

Vriendlief heeft echter weer iets nieuws, hij wilt dat de vraagprijs hetzelfde blijft tot aan de Open Huizendag, en dan daarna je conclusies trekken mbt het aantal bezoekjes en opmerkingen van deze eventuele kijkers je omlaag moet qua prijs, terwijl ik lees op makelaarssites en hoor van m'n eigen makelaar dat een paar dagen voor de Open Huizendag zakken met de prijs veel meer effect heeft. Vriendlief vindt dit echter onzin. Wat is wijsheid denken jullie?

Despie, spannende ochtend voor jou, heel veel succes!

Ik neig er naar je vriend het voordeel van de twijfel te geven. Een geïnteresseerde in jullie huis zal toch gaan onderhandelen (dat zou ik iig doen en dat jullie voor de Open Huizendag al de prijs hebben verlaagd zal mij weinig boeien.) Als je voor de Open Huizendag al de prijs hebben verlaagd heb je minder ruimte om te onderhandelen dat heb je namelijk dan al weggegeven.

Aan de andere kant als er weinig bezichtigingen komen op de Open Huizendag is dat een aardige indicatie dat je huis niet attractief genoeg was t.o.v. de concurrentie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven