Werk & Studie alle pijlers

Help! Studiekeuze

11-03-2013 20:44 38 berichten
Hoi hoi,

Ik ben vorig jaar geslaagd voor mijn havo-diploma en was in september begonnen met de pabo. Helaas beviel me dit totaal niet en ben ik al snel gestopt. Ik ben nu aan het werk en ik hoop in september met een nieuwe studie te beginnen. Ik heb echt totaal geen idee wat ik ga volhouden en wat me blijft 'triggeren'. Op dit moment ben ik helemaal blanco, totaal geen idee wat te doen. Zelfs na een halfjaar niet. Uit studiekeuzetests blijkt dat ik (en dat dacht ik al) gevoel heb voor taal en geschiedenis. Ik probeer daarom een beetje in die hoek te kijken, alleen is er niet zoveel keus in die sector. Voornamelijk lerarenopleidingen, maar daar durf ik eigenlijk niet aan te beginnen, omdat ik bang ben dat het weer de mist in gaat, net zoals bij de pabo. Alhoewel ik denk dat de wat oudere kids me meer liggen dan de jongere. Ik heb zitten denken aan een lerarenopleiding Frans (iemand ervaring hiermee?) en dan misschien doorstromen naar het WO Franse taal en cultuur. (ervaringen?)

Hoe ga ik iets vinden waar ik me 100% voor wil geven? Open dagen bezoeken probeer ik te doen. Ben laatst bij toerisme geweest (voornamelijk door de link met talen), maar dat leek me totaal niet spannend en eigenlijk zeer vervelend en vermoeiend.

Ik heb een havo-diploma met C&M zonder wiskunde, maar met economie, kunst, duits, frans en geschiedenis. Verder liggen talen me goed, geschiedenis wat minder, al had ik op m'n examens wel een 8,3 gehaald (voor het eerst in 5 jaar)..

Ik probeer het liefst een HBO studie te vinden, omdat een WO studie me te theoretisch lijkt. Ik ben meer een doener.

Als ik deze eigenschappen op een rijtje zet, aan welke studie of welk beroep denken jullie dan?

- Slecht in wiskunde/techniek

- Goed in talen

- Spontaan en direct

- Meer praktisch dan theoretisch ingesteld

- Hou van afwisseling

- Schrijven/typen vind ik heerlijk

- Belangstelling voor geschiedenis (ben er alleen niet zo goed in)

- Een uitsteller hahaha

Ik weet niet of jullie er wat mee kunnen, maar ik hoop het! Ik ben een ontzettende twijfelaar...
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je een WO studie doen.. Je hebt niet eens wiskunde gehad. Doorstromen ok.

Misschien vind je journalistiek wat?
Journalistiek, lijkt je dat misschien iets?
Journalistiek?

Als is deze suggestie zo subjectief als het maar zijn kan.
Ahaa, mosterd!
Ga eerst een jaar naar het buitenland, of werken, of... In ieder geval iets anders, tot je een beter idee hebt van wat je wilt. Anders is het echt weggegooid geld, een halverwege afgebroken studie. En als je ergens niet echt voor warmloopt, is het ook moeilijk vol te houden. Je bent nog hartstikke jong.
Haha eerste drie suggesties hetzelfde, zegt misschien toch wel iets!
Ik wil niet heel zweverig klinken, maar heb je al eens geprobeerd om naar je gevoel/intuïtie te luisteren? Ik vind het best opvallend dat je in eerste instantie voor de pabo kiest en dan pas later tot de ontdekking komt dat 't niet bij je past.

Als er nou geen belemmeringen zouden zijn (alles is mogelijk): wat zou je dan graag willen doen?

Probeer iets te vinden wat je leuk vindt en waar je goed in bent.

Ik zou niet zo gauw voor een WO-studie kiezen, omdat je zegt dat je meer praktisch ingesteld bent en een uitsteller bent.

Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik aan tolk/vertaler.

Volgens mij is de werkgelegenheid voor journalisten niet zo geweldig. Maar ja, dat geldt mss ook wel voor vertalers en andere beroepen in deze tijd.
wat je water geeft, groeit
Communicatie?
Hmmm ik zie journalistiek! Haha. Heb ik inderdaad ook over nagedacht, maar het idee dat je 24/7 op de hoogte moet zijn van nieuws en alles en nog wat, maakt me nogal benauwd.

En Chadidja, ik zit inmiddels al een half jaar thuis en ik begin het skijt en skijtziek te worden. Een sleur gewoon. Naar het buitenland gaan, heb ik geen geld voor. Ik verdien bijna niks (4 euro per uur...) en daarmee moet ik een aantal vaste dingen betalen en ik wil ook nog wat overhouden..

Chocokat, ik wist al sinds mijn tiende dat ik juf wilde worden. Het is niet wat ik dacht dat het was. Kan gebeuren toch? Je merkt pas de inhoud van de studie als je eraan bent begonnen. De oppervlakkigheid van de open dagen zegt echt niks over de studie.

Wat ik graag zou willen doen? Als ik dat nou eens wist...
Nu ik 't nog eens lees: er staat nergens wat je leuk vindt! Ja, "belangstelling voor geschiedenis", maar dat klinkt ook niet heel enthousiast.

Wel goed dat je op een rij hebt waar je goed in bent. Dat is ook een belangrijk punt natuurlijk bij studie/beroepskeuze. Maar wat vind je leuk om te doen? Waar raak je enthousiast van?
Communicatie? Is wel nieuws, maar niet 24/7. Docent in een taal?
Wat voor werk zou je later willen doen?
quote:delusion schreef op 11 maart 2013 @ 21:08:

Chocokat, ik wist al sinds mijn tiende dat ik juf wilde worden. Het is niet wat ik dacht dat het was. Kan gebeuren toch? Je merkt pas de inhoud van de studie als je eraan bent begonnen. De oppervlakkigheid van de open dagen zegt echt niks over de studie.

Ja natuurlijk. Het was ook absoluut niet aanvallend bedoeld. Meer om je aan het denken te zetten. Wat bevalt je eigenlijk niet aan voor de klas staan? Of was het meer de studie zelf? Van die antwoorden kan je ook weer leren, zodat je niet zo gauw weer dezelfde fouten maakt.
Waar je goed in bent is niet altijd wat je leuk vind.. Ik heb m'n HAVO gedaan met N&G, want daar was ik goed in. Ben daarna begonnen aan de HBO-V(erpleegkunde). Dit vond ik echt NIETS...

Nu zit ik in het tweede jaar van de SPH en heb het hier heel veel meer naar m'n zin, omdat je daar practisch al je creativiteit kwijt kan en het voor mijn gevoel veel meer doen is .
Je kan ook werken in het buitenland. Dan kost het je geen geld! En misschien eerst een ander baantje nemen waar je vaker kan werken en iets meer verdient? (Even een half jaar ongeschoold werk doen is denk ik de beste motivatie om te gaan studeren..)

Waar een wil is is een weg, en ik denk dat een bredere oriëntatie alleen maar beter is.
Ik heb het idee dat niet iedereen helemaal goed leest wat ik heb geschreven haha.

Maar goed, ik weet niet waar ik enthousiast van raak! Dat is het hele probleem. Het lijkt alsof ik op dit moment totaal niks leuk vind en ik word er echt gek van. Bijna depri. Het leven lijkt zo doelloos als je niet weet wat je wil.

En het klinkt heel raar, maar de kinderen waren gewoon niet mijn ding. Als ze iets niet begrepen dan dacht ik echt bij mezelf van: nee, dit is gewoon te makkelijk om niet te begrijpen. Kortom: ik heb er gewoon geen geduld voor. Al vond ik het wel fijn om gewoon als juf gezien te worden en door de school te lopen. Ik had er een hekel aan om iemand naast me te hebben die me ' in de gaten hield', mijn begeleidster en juf van de klas. Het contact met de kinderen was wel gewoon leuk, alleen dan buiten het klaslokaal om. Ik voelde me gewoon ongelukkiger worden, naarmate ik vaker naar stage ging.
Ennn leraar kun je altijd nog worden als zij-instromer. Later, als je al wat ouder bent.
Tolk?

En sinds wanneer kun je met een havo diploma een WO opleiding gaan doen?
Logopedie! Je kunt daarna evt. doorstromen naar WO voor taalwetenschappen.
Overigens is de studie Franse taal en cultuur heel theoretisch, dat zou ik je niet aanraden.
Biebeltje, via hbo propedeuse kan je doorstromen naar een uni opleiding.
Eerst die P maar eens halen.....
Ja, dan heb ik wel een motivatie nodig om die P te halen ;)

Buiten dat zou ik alsnog een hbo studie moeten kiezen.

En ik doe al ongeschoold werk en op dit moment is het niet makkelijk werk te vinden, dus ik mag al blij zijn dat ik wat heb.

Logopedie lijkt me helemaal niks. Ik ben niet zo van de problemen enzo en dat heb je toch vaak bij die maatschappelijke dingen. Zoals pedagogiek, maatschappelijk werker enz.

Tolk.. tsja, dat lijkt me op zich wel wat, maar ook niet echt denderend. Baankans is zeer klein en er is geen opleiding in de buurt van Amsterdam als ik het zou willen.
Als je puur voor de baankans gaat, moet je in de ICT gaan zitten.

Het moet je toch ook liggen?

Ik doe een studie met ook weinig baankans, maar oooh, ik ga met plezier naar al mijn colleges!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven