Werk & Studie alle pijlers

Help! Studiekeuze

11-03-2013 20:44 38 berichten
Hoi hoi,

Ik ben vorig jaar geslaagd voor mijn havo-diploma en was in september begonnen met de pabo. Helaas beviel me dit totaal niet en ben ik al snel gestopt. Ik ben nu aan het werk en ik hoop in september met een nieuwe studie te beginnen. Ik heb echt totaal geen idee wat ik ga volhouden en wat me blijft 'triggeren'. Op dit moment ben ik helemaal blanco, totaal geen idee wat te doen. Zelfs na een halfjaar niet. Uit studiekeuzetests blijkt dat ik (en dat dacht ik al) gevoel heb voor taal en geschiedenis. Ik probeer daarom een beetje in die hoek te kijken, alleen is er niet zoveel keus in die sector. Voornamelijk lerarenopleidingen, maar daar durf ik eigenlijk niet aan te beginnen, omdat ik bang ben dat het weer de mist in gaat, net zoals bij de pabo. Alhoewel ik denk dat de wat oudere kids me meer liggen dan de jongere. Ik heb zitten denken aan een lerarenopleiding Frans (iemand ervaring hiermee?) en dan misschien doorstromen naar het WO Franse taal en cultuur. (ervaringen?)

Hoe ga ik iets vinden waar ik me 100% voor wil geven? Open dagen bezoeken probeer ik te doen. Ben laatst bij toerisme geweest (voornamelijk door de link met talen), maar dat leek me totaal niet spannend en eigenlijk zeer vervelend en vermoeiend.

Ik heb een havo-diploma met C&M zonder wiskunde, maar met economie, kunst, duits, frans en geschiedenis. Verder liggen talen me goed, geschiedenis wat minder, al had ik op m'n examens wel een 8,3 gehaald (voor het eerst in 5 jaar)..

Ik probeer het liefst een HBO studie te vinden, omdat een WO studie me te theoretisch lijkt. Ik ben meer een doener.

Als ik deze eigenschappen op een rijtje zet, aan welke studie of welk beroep denken jullie dan?

- Slecht in wiskunde/techniek

- Goed in talen

- Spontaan en direct

- Meer praktisch dan theoretisch ingesteld

- Hou van afwisseling

- Schrijven/typen vind ik heerlijk

- Belangstelling voor geschiedenis (ben er alleen niet zo goed in)

- Een uitsteller hahaha

Ik weet niet of jullie er wat mee kunnen, maar ik hoop het! Ik ben een ontzettende twijfelaar...
Alle reacties Link kopieren
Tolkvertaler

Gebarentaal/tolk

Bedrijfscommunicatie

Leraar geschiedenis/taal
Franse taal en cultuur op de Uva of Vu? Een combi van geschiedenis, cultuur,taal,,veel schrijven en volgensmij geen statistiek (wiskunde). Daarbij kan je,tijdens je studie, ook een bepaalde richting kiezen,(bijv. meer gericht op journalistiek,lesgeven of vertalen) en ook in het buitenland je stage doen.Als je je P hebt gehaald op een andere Hbo-studie, kan je in het 1e jaar instromen. In ieder geval heel veel succes met je keuze:)
Ik denk dat je het jezelf onmogelijk maakt met wat je heb opgeschreven. Je geeft aan goed te zijn in taal en een beetje geïnteresseerd in geschiedenis maar eigenlijk er niet goed in.

Docent op middelbaar- of hoger onderwijs gaat m ook niet worden als je niet het geduld heb iemand iets te leren.

Er zijn wat goede ideeën aangedragen gerelateerd aan taal. Het begeleiden van een doof kind, of een kind dat stottert kan misschien wel hartstikke leuk zijn. Het is dan wel een probleem, maar als je het oplost is er vast een heel fijn gevoel uit te halen.

Misschien moet je meer kijken naar functies die je leuk lijken en dan de opleiding erbij zoeken.

En probeer alle leuke kanten te zien van een opleiding ipv de minder leuke kanten.
Je bent eigenlijk niet echt van de problemen enzo..

HBO Vrijetijdsmanagement? Een echte doe-studie. Van alles een beetje. En veel van je eigenschappen kun je daar goed gebruiken.
Vrijetijdsmanagement

http://www.inholland.nl/O ... etijdsmanagement/voltijd/

In Diemen

of Culturele en Maatschappelijke vorming? Ook een brede opleiding http://www.hva.nl/opleidi ... maatschappelijke-vorming/

Hoge school van Amsterdam
quote:delusion schreef op 11 maart 2013 @ 21:34:

Biebeltje, via hbo propedeuse kan je doorstromen naar een uni opleiding.

Ja, die route (of doorgaan voor je VWO) ken ik wel, maar ging er vanuit dat je geen P hebt. Dan hoef je ook niet zo direct naar WO opleidingen te kijken (maar kan me goed voorstellen dat je alles doorkijkt als je niets interessants vindt bij het HBO).

Lastig...
Vertaler/tolk?

Reisleider?

Internationale economische studie, ik.kan even.niet op de naam.komen.

Hou je van presenteren?

Wat voor bijbanen heb je gehad en vond je dat leuk?
Hbo archeologie ?

Of WO archeologie als je al beschikt over een hbo propedeuse.
O nog een tip. Ga nederlandse literatuur studeren en dan een onderzoeksmaster richting geschiedenis.
quote:boekenlegger0 schreef op 11 maart 2013 @ 23:33:

O nog een tip. Ga nederlandse literatuur studeren en dan een onderzoeksmaster richting geschiedenis.

Dat zou ik dus niet aanraden voor een practisch ingesteld persoon die de HAVO heeft afgerond en zegt dat ze een uitsteller is..

(Of was het sarcasme? Dan heb ik niks gezegd )
Vroeger had je op de heao de richting economisch-linguïstisch. Ik weet niet hoe die richting nu heet, maar dat lijkt mij wel wat voor je.
quote:rtie schreef op 12 maart 2013 @ 13:12:

Vroeger had je op de heao de richting economisch-linguïstisch. Ik weet niet hoe die richting nu heet, maar dat lijkt mij wel wat voor je.International business and languages

http://www.international.hva.nl/program ... -languages
quote:zonnetje56 schreef op 11 maart 2013 @ 22:06:

Franse taal en cultuur op de Uva of Vu? Een combi van geschiedenis, cultuur,taal,,veel schrijven en volgensmij geen statistiek (wiskunde). Daarbij kan je,tijdens je studie, ook een bepaalde richting kiezen,(bijv. meer gericht op journalistiek,lesgeven of vertalen) en ook in het buitenland je stage doen.Als je je P hebt gehaald op een andere Hbo-studie, kan je in het 1e jaar instromen. In ieder geval heel veel succes met je keuze:)Ik heb ook Franse taal & cultuur gedaan (een half jaar). Qua geschiedenis en cultuur valt het tegen. Het is vooral veel taalkunde en literatuurwetenschappen. Erg droog en theoretisch. Als je echt goed wilt worden in Frans ,kun je beter een poosje in Frankrijk gaan wonen/studeren. Het niveau van sommige klasgenoten was na een half jaar nog bedroevend laag..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven