Experts teakhout gezocht.

21-03-2013 14:37 29 berichten
Stupide in het kwadraat. Al mijn planten staan in glazen potten omdat ik potten van steen en ander materiaal niet vertrouw, omdat ik de ervaring heb dat ze niet allemaal even waterdicht zijn en de ondergrond verknalt kan worden door condenslekkage.

Met mijn stomme hoofd zet ik een palm in een geplastificeerde bamboebak op mijn mooie onbehandelde teakhouten tafel en ja, u raad het, een grote vochtplek en het hout is grijzig geworden. De plek is nu open zodat deze kan drogen, maar ik denk dat die mooie oranjebruine gloed niet meer terug komt, tenzij iemand hier een oplossing kent die mij weer blij maakt.

Dus mijn vraag: Wie weet raad?
Die patinélaag, zoals je dat zo mooi omschrijft, is niets anders dan de tijd die erover heen gaat en de sporen van dagelijks gebruik. Langs de randen wordt zo'n onbehandelde tafel vaak wat vetter en middenop krijgt íe vaak een mooie glzans door tafelkleden die er op en er af gehaald worden.

Dus ja, als je een beetje zou schuren haal je die patinélaag plaatselijk weg, maar hij komt ook gewoon weer terug.

wat ik je dus zou adviseren is om de vlek goed te laten drogen (minstens zo lang als het heeft geduurd om de vlek te maken) en daarna heel lich op te schuren plaatselijk met het fijnste schuurpapier of een schuursponsje. Daarna behandel je de tafel met een blanke teakolie en het ziet er weer prachtig uit.
quote:vivalimegroen schreef op 21 maart 2013 @ 15:40:

De ironie van het verhaal?

Het is een goudpalm van zeer slechte kwaliteit en droogt uit waar je bij staat, ondanks de goede verzorging, daarom heb ik hem ook weggehaald en kreeg ik die leuke verrassing.

Heb je met koopjes.
quote:Katherina schreef op 21 maart 2013 @ 15:46:

Die patinélaag, zoals je dat zo mooi omschrijft, is niets anders dan de tijd die erover heen gaat en de sporen van dagelijks gebruik. Langs de randen wordt zo'n onbehandelde tafel vaak wat vetter en middenop krijgt íe vaak een mooie glzans door tafelkleden die er op en er af gehaald worden.

Dus ja, als je een beetje zou schuren haal je die patinélaag plaatselijk weg, maar hij komt ook gewoon weer terug.

wat ik je dus zou adviseren is om de vlek goed te laten drogen (minstens zo lang als het heeft geduurd om de vlek te maken) en daarna heel lich op te schuren plaatselijk met het fijnste schuurpapier of een schuursponsje. Daarna behandel je de tafel met een blanke teakolie en het ziet er weer prachtig uit.

Sorry maar dat is niet zo. Die laag wordt door het hout zelf omhoog gestuwd en is echt eenmalig. Ik heb dat met schade en schande moeten leren, want er zit, ondanks het dagelijks gebruik, al zeker een jaar of 7 een plekje waar die laag weg is en ik denk niet dat die ooit nog terug komt.

Ik heb die informatie overigens van een oude meubelmaker met decennia aan ervaring in het werken met allerlei soorten hout.
Alle reacties Link kopieren
Hard/teakhout ontgrijzer?

Tenminste.............als ik goed begrepen heb dat het hout grijs is geworden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven