narcose of ruggenprik?
zaterdag 23 maart 2013 om 10:21
Over twee weken word ik geopereerd aan een lage rug hernia, ik mag zelf kiezen tussen narcose of een ruggenprik. Ik ben al meerdere keren onder narcose geweest maar heb nog nooit een ruggenprik gehad. Aan de ene kant denk ik ruggenprik, maar het lijkt me heel eng om de operatie 'mee te krijgen' en ik ben bang dat ik dan in paniek raak. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met een operatie met narcose/ruggenprik, en wat jullie gekozen zouden hebben.
zaterdag 23 maart 2013 om 11:31
Ik heb niet alles gelezen, maar zal even mijn ervaring delen.Mijn vader heeft een ruggeprik gehad en ondanks dat de operatie goed was verlopen is er van alles misgegaan daarna mbt de gevolgen van de ruggeprik, een ontsteking op die plek met als gevolg een complete verlamming en een half jaar later konden wij afscheid nemen. Mijn moeder is dit weekend in hetzelfde ziekenhuis (of all places..) opgenomen met spoed en heeft daar dus nu gekozen voor een narcose. Het is gelukkig allemaal goed gegaan. My 2 cents dus, geen van beiden biedt volgens mij garantie, doe wat jezelf het beste lijkt.

zaterdag 23 maart 2013 om 11:37
Ik zou voor narcose gaan, is mij twee keer erg goed bevallen. Lijkt me daarnaast niks de operatie mee te krijgen!
Ik heb trouwens een ruggenprik gehad bij mijn bevalling en ik vond het zetten niet zeer doen hoor! Alleen de verdovingsprik die je als eerste krijgt brandt een beetje door de verdovingsvloeistof. Daarna voel je geen pijn meer, alleem wat 'gerommel.'
Ik heb trouwens een ruggenprik gehad bij mijn bevalling en ik vond het zetten niet zeer doen hoor! Alleen de verdovingsprik die je als eerste krijgt brandt een beetje door de verdovingsvloeistof. Daarna voel je geen pijn meer, alleem wat 'gerommel.'
zaterdag 23 maart 2013 om 11:49
quote:dubiootje schreef op 23 maart 2013 @ 10:35:
Hier meer info over de verschillen:
http://www.anesthesiologie.nl/p_voorlichting
Je kan bij een ruggenprik ook een slaapmiddel krijgen.Zal het direct doorlezen, dankje
Hier meer info over de verschillen:
http://www.anesthesiologie.nl/p_voorlichting
Je kan bij een ruggenprik ook een slaapmiddel krijgen.Zal het direct doorlezen, dankje
zaterdag 23 maart 2013 om 11:49
Narcose heb ik nooit gehad. Maar wel 3x een ruggenprik
De eerste 2x tijdens de keizersnee heb ik de prik amper gevoeld. En gingen de beidde bevallingen voorspoedig.Maar bij de 3 e keizersnee raakte ik behoorlijk in paniek . En dat terwijl de operatie nog moest beginnen. De prik deed ook ondanks de verdoving best pijn. Geen idee wat of me mankeerde dat ik ineens zo werd maar ik weet wel dat ik de volgende keer als ik de keus krijg het liefste voor algehele narcose wil gaan.
De eerste 2x tijdens de keizersnee heb ik de prik amper gevoeld. En gingen de beidde bevallingen voorspoedig.Maar bij de 3 e keizersnee raakte ik behoorlijk in paniek . En dat terwijl de operatie nog moest beginnen. De prik deed ook ondanks de verdoving best pijn. Geen idee wat of me mankeerde dat ik ineens zo werd maar ik weet wel dat ik de volgende keer als ik de keus krijg het liefste voor algehele narcose wil gaan.

zaterdag 23 maart 2013 om 11:51
Ik ben onder narcose geweest bij mijn herniaoperatie. Je schijnt in een hele rare houding te moeten liggen. In mijn ziekenhuis doen ze die operatie niet meet ruggeprik.
Ik ben 2x onder narcose geweest voor operaties en heb er geen last van gehad. Tegen misselijkheid kun je iets in je infuus krijgen.
Sterkte met je operatie en het herstel. Ik denk dat je de eerste weken meer last hebt van je kwetsbare lijf dan de nawerking van de narcose. Opstaan uit bed is al een hele klus, omdraaien ook.
Ik ben 2x onder narcose geweest voor operaties en heb er geen last van gehad. Tegen misselijkheid kun je iets in je infuus krijgen.
Sterkte met je operatie en het herstel. Ik denk dat je de eerste weken meer last hebt van je kwetsbare lijf dan de nawerking van de narcose. Opstaan uit bed is al een hele klus, omdraaien ook.

zaterdag 23 maart 2013 om 11:55
Na mijn narcose (ik was slechts aan m'n hand geopereerd) liep ik 'n paar uur later alweer in 't bos te wandelen en 's avonds at ik 'n normale maaltijd met wijn. Oók na de keer dat ik wel moest kotsen vlak na de operatie. Eenmaal gekotst gaat 't snel beter en mocht ik snel naar huis.
Dus de narcose an sich heb ik niet zoveel moeite mee.
Overigens dook vlak na die 2 operaties bij mij 'n B12-probleem op. Het schijnt dat narcoses (evenals roken en zwangerschap) je B12 naar beneden kunnen trekken en als je dan blijkbaar niet zelf meer kunt opnemen, dan komt het op die manier snel tot uiting.
Dus de narcose an sich heb ik niet zoveel moeite mee.
Overigens dook vlak na die 2 operaties bij mij 'n B12-probleem op. Het schijnt dat narcoses (evenals roken en zwangerschap) je B12 naar beneden kunnen trekken en als je dan blijkbaar niet zelf meer kunt opnemen, dan komt het op die manier snel tot uiting.
zaterdag 23 maart 2013 om 11:59
Ik heb met beide ervaring en zou zelf voor volledige narcose kiezen.
Dit puur omdat ik het waardeloos vind dat je je benen bij een ruggenprik wel ziet liggen maar er totaal niks mee kan, ik word hier een beetje 'rusteloos/ agressief' van.
Overigens hebben beide vormen van aneasthesie voordelen en nadelen, het is maar net waar je evt gevoelig voor bent etc.
Wel kunnen ze bij een ruggenprik een roesje geven waardoor je de operatie nog steeds niet mee krijgt!
Succes en sterkte!
Dit puur omdat ik het waardeloos vind dat je je benen bij een ruggenprik wel ziet liggen maar er totaal niks mee kan, ik word hier een beetje 'rusteloos/ agressief' van.
Overigens hebben beide vormen van aneasthesie voordelen en nadelen, het is maar net waar je evt gevoelig voor bent etc.
Wel kunnen ze bij een ruggenprik een roesje geven waardoor je de operatie nog steeds niet mee krijgt!
Succes en sterkte!

zaterdag 23 maart 2013 om 12:03
zaterdag 23 maart 2013 om 12:30
zaterdag 23 maart 2013 om 12:40
Bij een ruggenprik gaat het herstel vlotter. Als je verder goed gezond bent (geen COPD, hartklachten enz) maakt het in principe niet uit waar je voor kiest. Waar jij je het prettigste bij voelt. Over spinaalanesthesie gaan een hoop horrorverhalen, neem deze vooral met een flinke zak zout . De technieken en vaardigheden zijn de afgelopen jaren enorm verbeterd.
Afhankelijk van de plaats waar je hernia zit, kan een ruggenprik in dat gebied moeilijk te zetten zijn, maar daar kan de anesthesist je over inlichten.
Hou er rekening mee dat je tijdens deze operatie op je buik komt te liggen, de houding is niet echt heel charmant om het zo maar te zeggen , vindt je dit erg vervelend kun je voor algeheel kiezen of om een roesje vragen, je krijgt dan een lage dosis narcosemiddel waarvan je gaat doezelen, erg lekker. Vindt je het geen probleem en lijkt het je leuk om wakker te blijven om te zien hoe alles in zijn werk gaat kun je uiteraard ook gezellig kletsen met de anesthesiemedewerker....
Afhankelijk van de plaats waar je hernia zit, kan een ruggenprik in dat gebied moeilijk te zetten zijn, maar daar kan de anesthesist je over inlichten.
Hou er rekening mee dat je tijdens deze operatie op je buik komt te liggen, de houding is niet echt heel charmant om het zo maar te zeggen , vindt je dit erg vervelend kun je voor algeheel kiezen of om een roesje vragen, je krijgt dan een lage dosis narcosemiddel waarvan je gaat doezelen, erg lekker. Vindt je het geen probleem en lijkt het je leuk om wakker te blijven om te zien hoe alles in zijn werk gaat kun je uiteraard ook gezellig kletsen met de anesthesiemedewerker....
zaterdag 23 maart 2013 om 13:20
Ik zou voor een ruggeprik gaan. Sterker nog, ik heb in een zelfde soort situatie als jij gezeten en ik heb voor een ruggeprik gekozen. Ik kende uit mijn omgeving te veel verhalen over klachten na een narcose. Op aanraden van mijn arts heb ik mijn iPod meegenomen en een speciale playlist gemaakt voor tijdens de operatie zodat ik geen geluiden zou horen.
Ik heb niets meegekregen van de operatie, toen het klaar was kneep een verpleegkundige -zoals afgesproken- in mijn hand en was ik meteen helder.
Ik heb niets meegekregen van de operatie, toen het klaar was kneep een verpleegkundige -zoals afgesproken- in mijn hand en was ik meteen helder.
zaterdag 23 maart 2013 om 13:50
quote:impala schreef op 23 maart 2013 @ 11:19:
en toen pinta? Moest je toen alsnog onder narcose?Nee, het was bij een keizersnede. Ze hebben toen de dosis opgevoerd, waardoor ik eenzijdig tot mijn schouder verdoofd werd. Narcose was achteraf beter geweest. Maarja. Het ging allemaal zo snel en ik wist eigenlijk niet wat me overkwam, kon het ook niet goed duidelijk maken aan de anesthesist.
en toen pinta? Moest je toen alsnog onder narcose?Nee, het was bij een keizersnede. Ze hebben toen de dosis opgevoerd, waardoor ik eenzijdig tot mijn schouder verdoofd werd. Narcose was achteraf beter geweest. Maarja. Het ging allemaal zo snel en ik wist eigenlijk niet wat me overkwam, kon het ook niet goed duidelijk maken aan de anesthesist.
zaterdag 23 maart 2013 om 14:04
quote:impala schreef op 23 maart 2013 @ 13:57:
brrrr.....Half verdoofd bij een keizersnede.
Hoop dat je er geen trauma door hebt opgelopen?
Je hebt er in elk geval wat moois aan over gehouden, dat zal de pijn wel wat verzacht hebben.
Nee hoor, geen trauma.
Maar als ik weer een ruggeprik nodig heb ooit, dan check ik eerst even beide kanten van mijn lichaam.
brrrr.....Half verdoofd bij een keizersnede.
Hoop dat je er geen trauma door hebt opgelopen?
Je hebt er in elk geval wat moois aan over gehouden, dat zal de pijn wel wat verzacht hebben.
Nee hoor, geen trauma.

Maar als ik weer een ruggeprik nodig heb ooit, dan check ik eerst even beide kanten van mijn lichaam.
zaterdag 23 maart 2013 om 14:08
Liever geen ruggenprik..
Ik heb daar een negatieve ervaring mee gehad (tijdens bevalling)
Ze prikte verkeerd, ze zeiden "je zal maar EVENTJES last hebben van hoofdpijn".
Na de bevalling heb ik 2 weken alleen plat mogen liggen! (Geen pretje als je net een pasgeboren wondertje hebt!!)
Geen een ziekenhuis medewerker helpt je als je daar klachten van hebt.
Ze laten je er lang mee "rondlopen" alleen van het lopen heb ik niets gemerkt!
Na veel belletjes en bezoeken naar het ziekenhuis hebben ze me met moeite geholpen door een bloedpropje te schieten op de plek waar de ruggenprik verkeerd ging.
Volgens de HA kwam er hersenvocht vrij!
Wat op een langer termijn voorhoofdholte ontsteking kan veroorzaken Wat dodelijk kan zijn .. Of een tumor..
Nu 2 jaar later.. Nog altijd vaak hoofdpijn (wat gelukkig wel dragelijk is!)
Zeker met een hernia zal ik ermee oppassen!
Ik heb daar een negatieve ervaring mee gehad (tijdens bevalling)
Ze prikte verkeerd, ze zeiden "je zal maar EVENTJES last hebben van hoofdpijn".
Na de bevalling heb ik 2 weken alleen plat mogen liggen! (Geen pretje als je net een pasgeboren wondertje hebt!!)
Geen een ziekenhuis medewerker helpt je als je daar klachten van hebt.
Ze laten je er lang mee "rondlopen" alleen van het lopen heb ik niets gemerkt!
Na veel belletjes en bezoeken naar het ziekenhuis hebben ze me met moeite geholpen door een bloedpropje te schieten op de plek waar de ruggenprik verkeerd ging.
Volgens de HA kwam er hersenvocht vrij!
Wat op een langer termijn voorhoofdholte ontsteking kan veroorzaken Wat dodelijk kan zijn .. Of een tumor..
Nu 2 jaar later.. Nog altijd vaak hoofdpijn (wat gelukkig wel dragelijk is!)
Zeker met een hernia zal ik ermee oppassen!
zaterdag 23 maart 2013 om 14:35
Ik zou ook voor de ruggenprik kiezen. Ik heb 2x een epidurale verdoving gehad toen ik aan mijn knie geopereerd werd en heb beide keren meegekeken (erg interessant!). De laatste keer had ik een spinale verdoving en kreeg ik een slaapmiddel erbij. Ik werd wakker na de operatie en vroeg me af wanneer ze zouden beginnen
zaterdag 23 maart 2013 om 14:49
Vergeet niet dat een ruggenprik bij zwangeren anders is dan een "normale" toestand, dit komt onder andere door het verandere verdelingsvolume in het lichaam, hierdoor kunnen er andere compliciaties optreden. Daarbij is een spinaal bij een zwangere ook lastiger om te zetten en kans op misprikken groter.
Postspinale hoofdpijn komt inderdaad wel eens voor, tegenwoordig veel minder dan vroeger omdat de naalden nog maar heel dun zijn, ik begrijp niet dat dat niet eerder is gesignaleerd bij cecyle, omdat het een complicatie is die iedereen kent en vrij makkelijk is op te lossen.
Postspinale hoofdpijn komt inderdaad wel eens voor, tegenwoordig veel minder dan vroeger omdat de naalden nog maar heel dun zijn, ik begrijp niet dat dat niet eerder is gesignaleerd bij cecyle, omdat het een complicatie is die iedereen kent en vrij makkelijk is op te lossen.
zaterdag 23 maart 2013 om 19:18
Lage hernia zou ik een ruggenprik afraden..... Je word tijdens de operatie niet in de meest comfortable houding gelegd, ik zou onder algehele narcose gaan.
Of dan een ruggenprik met een roesje.. Laatnze je dan iets rustgevend geven. Ben je vaak wel wakker maar niet echt bij.
En volgens mij bij deze ok kan je geen ruggenprik weten iig nog nooit meegemaakt ben verpleegkundige en heb regelmatige mensen met deze operatie.
Khoop dat je er wat aan hebt en succes bij de operatie
Of dan een ruggenprik met een roesje.. Laatnze je dan iets rustgevend geven. Ben je vaak wel wakker maar niet echt bij.
En volgens mij bij deze ok kan je geen ruggenprik weten iig nog nooit meegemaakt ben verpleegkundige en heb regelmatige mensen met deze operatie.
Khoop dat je er wat aan hebt en succes bij de operatie
zaterdag 23 maart 2013 om 22:31
quote:anoniempje20 schreef op 23 maart 2013 @ 19:18:
Lage hernia zou ik een ruggenprik afraden..... Je word tijdens de operatie niet in de meest comfortable houding gelegd, ik zou onder algehele narcose gaan.
Khoop dat je er wat aan hebt en succes bij de operatieDe neurochirurg gaf juist aan dat hij de meeste operaties met ruggenprik deed. dankjewel voor de succes wensen
Khoop dat je er wat aan hebt en succes bij de operatieDe neurochirurg gaf juist aan dat hij de meeste operaties met ruggenprik deed. dankjewel voor de succes wensen