Geld & Recht alle pijlers

Betaalde facturen bewaren?

26-03-2013 17:53 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
De administratie van mijn vriend is een grote puinhoop, en aangezien ik op het moment weinig voor handen heb, wil ik dit gaan uitzoeken deze week. Ik ben er nog niet aan begonnen, maar bij het globaal doorkijken van alles viel het me op dat hij een enorme map met betaalde facturen had. Ik vroeg hem waarom hij al die facturen nog had, en hij kijk me geschokt aan: "hoezo, bewaar jij je facturen dan niet ?!?!" Volgens hem moet je die bewaren, voor de belastingdienst of weet ik het wat. Maar ik weet daar niks vanaf, en heb al mijn facturen altijd gewoon weggegooid zodra ze betaald waren. Waarom je ze precies moest bewaren wist mijn vriend ook niet, maar hij heeft altijd geleerd dat je zulke dingen tenminste 5(?) jaar moet bewaren.

Kijk, dat je zakelijke facturen moet bewaren dat snap ik, maar prive? Waarom? Als je problemen hebt met het bedrijf, als ze je betaling niet binnen hebben bijv., dan kan je toch niks met enkel die factuur lijkt me. Mijn vriend schrijft er altijd bij wanneer de facturen betaald zijn, zodat hij dat kan overleggen in het geval van problemen, maar dan kan je toch ook gewoon je bankafschriften nakijken?

Ik snap het niet zo. Is het echt zo belangrijk, handig, gebruikelijk om betaalde facturen (prive dus) te bewaren? En zo ja, waarom dan?
Volgens mij moet je afschriften 5 jaar bewaren. In ieder geval was dat voor het internet bankieren. Heb ik een rekening betaald dan gaat ie hier weg. Of het moet er een zijn waarop je meteen dan je garantie hebt. Dan schrijf ik er op "betaald" en gaat ie in een map.
Als je denkt dat je nog een aanslag krijgt (nieuwe definitieve of whatsoever) kan ik me voorstellen dat het handig is om bijvoorbeeld de bonnen van studieboeken te bewaren, zodat je kunt aantonen dat je die aftrekpost echt mag gebruiken. Verder bewaar ik alleen bonnen van zaken waar garantie op zit, en die map spit ik eens per jaar door om de verlopen zaken er uit te gooien. Mocht hij toch alles willen bewaren: scan het in en maak een extra backup, dat scheelt massa's ruimte!
Afschriften bewaar je 5 jaar, net als dingen die je opgegeven hebt bij de belastingdienst. Voor de rest alles met garantie, belangrijke artikelen en wat je nog op wilt geven bij de belastingdienst. Albert Heijn bonnetjes mogen weg
Ik heb geen afschriften meer en facturen bewaar ik al helemaal niet.

Ik ben echt een administratief drama, maar zal er geen seconde van wakker liggen
Afschriften? Waarom moet je die bewaren, je kan toch zo een nieuwe uitdraai maken via internetbankieren? (Ik krijg geen eens papieren afschriften)

Facturen die gelijk garantie bewijs zijn bewaar ik wel inderdaad :-)
quote:paperchase schreef op 26 maart 2013 @ 18:04:

Afschriften? Waarom moet je die bewaren, je kan toch zo een nieuwe uitdraai maken via internetbankieren? (Ik krijg geen eens papieren afschriften)

Facturen die gelijk garantie bewijs zijn bewaar ik wel inderdaad :-)Niet bij alle banken. Rabobank bewaart/bewaarde maar 14 maanden.
Ik gooi alles wat betaald is bij elkaar in één mand en aan het einde van het jaar doe ik dat in een zak, schrijf erop ´weg in ... ` (jaartal +5) en leg dat op zolder.

Het is mij namelijk ooit een keer gebeurd dat een bedrijf 3 jaar na dato beweerde dat ik nog iets moest betalen. En dan is het weliswaar even zoeken, maar ik heb gewoon álles nog.
Ik heb een map met 'betaalde facturen'. Alles wat ik betaald heb, gaat daarin. Na een tijdje kijk ik het weer door en gooi dan eigenlijk alles weg... Komt vrijwel nooit voor dat je een factuur nog nodig hebt (tenzij het een garantiebewijs oid is), maar voor de zekerheid bewaar ik het altijd nog even.
Ik doe het ook zoals je vriend.

Ik schrijf op de factuur wanneer en hoe iets betaald is. Dat is heel makkelijk met terug zoeken. Je kunt dan meteen naar het juiste bankafschrift en je bewijs vinden, mocht het nodig zijn.
quote:Mevrouw75 schreef op 26 maart 2013 @ 18:57:

Ik doe het ook zoals je vriend.

Ik schrijf op de factuur wanneer en hoe iets betaald is. Dat is heel makkelijk met terug zoeken. Je kunt dan meteen naar het juiste bankafschrift en je bewijs vinden, mocht het nodig zijn.Precies, doe ik ook zo. En afschriften zijn inderdaad bij Rabobank (veel) minder dan 5 jaar lang inzichtelijk, dus die bewaar ik ook minimaal 5 jaar.
Wij hebben twee jaar geleden een woninginbraak gehad, en dan is het handig dat je bankafschriften en facturen kunt overleggen van de verdwenen goederen richting je verzekering toe, bewijs anders maar wat iets gekost heeft.
quote:Christiana schreef op 26 maart 2013 @ 19:05:

Wij hebben twee jaar geleden een woninginbraak gehad, en dan is het handig dat je bankafschriften en facturen kunt overleggen van de verdwenen goederen richting je verzekering toe, bewijs anders maar wat iets gekost heeft.

Precies.

Ik heb problemen gehad met Essent (ze snapten niet dat ik betaald had, storneerden zelf telkens mijn betalingen en dan kreeg ik weer herinneringen, zucht). Dan moet je zelf het overzicht kunnen maken.

En bankafschriften zijn dan niet voldoende. Daar zie je wel aan wanneer je aan wie hebt betaald, en ook het bedrag. Maar je ziet niet zo goed waarvoor.

Inscannen die facturen en je hebt er geen omkijken meer naar.

Overigens: als je vriend normaliter zo'n precies systeem heeft en jij eigenlijk een heel nonchalant systeem, dan vraag ik me af of jij het wel helemaal juist inschat dat hij er een puinhoop van heeft gemaakt.

Ik zou het samen doen. Jij eventuele achterstanden opruimen, hij op zijn manier archiveren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven