HELP! Kat miauwt de hele nacht

28-03-2013 11:48 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb een groot probleem. Sinds een half jaar hebben wij een kat (hij is 4 jaar oud). Nu sinds 2 weken miauwt hij vanaf een uur of 3 totdat we opstaan 7. We sluiten hem op in de woonkamer omdat hij ons anders helemaal geen slaap gunt en over ons heen blijft rennen. We zijn ten einde raad en hebben beide een slaaptekort. Hij heeft voldoende eten en water in de kamer.

We hebben gelezen dat we hem een tijdje zijn zin niet moeten geven (dus niet naar hem toe gaan als hij gaat miauwen) zodat hij leert dat miauwen niet helpt. Als hij niet miauwt dan geven we hem heel veel positieve aandacht. Ook spelen we zo veel als mogelijk met hem zodat hij zich niet verveelt en moe wordt voor de nacht. Echter, de situatie begint onhoudbaar te worden. We wonen in een klein appartement en horen hem dus duidelijk in de slaapkamer. Ook onze buren hebben al geklaagd over het gemiauw.

Heeft er iemand tips? Ik ben echt ten einde raad en ontzettend moe.

We zijn trouwens kort geleden nog naar de dierenarts geweest voor een prik en die heeft hem helemaal gezond verklaard.

Ik hoop echt dat iemand kan helpen!
Je weet zeker dat het een kater is en niet een (krols) vrouwtje??

Is het misschien een kat die gewend is naar buiten te mogen, voordat hij bij jullie kwam??

Dat laatste heb ik zelf ook gehad, een kat die na de verhuizing niet meer naar buiten kon (vanwege een appartement waar dat gewoonweg niet mogelijk was) en daar helemaal niet tegen kon.
Geen tuin?
Toch maar de deuren open laten? Mijn katten renden eerst ook constant heen en weer (zeg: over mij heen), maar op de een of andere manier hebben ze zich aangepast en liggen nu zowat de hele nacht rustig op een hoekje van het bed.
Doen jullie iets voordat jullie naar bed gaan, zoals een deur dicht zodat ie niet bij de krabpaal kan, of verplaatsen jullie de kattenbak? Ik roep maar wat, maar het zou kunnen. Daar worden katten niet blij van.
Een bench met een deken erover heen. Je kat heeft het voorjaar in zijn hoofd 's ochtends wordt het eerder licht.

Wij hebben ook zo'n kat. In principe hoef je dit maar 3 weken vol te houden.
quote:kleintje2 schreef op 28 maart 2013 @ 12:15:

Een bench met een deken erover heen. Je kat heeft het voorjaar in zijn hoofd 's ochtends wordt het eerder licht.

Wij hebben ook zo'n kat. In principe hoef je dit maar 3 weken vol te houden.Een kat in een bench??
Die van ons maken ons ook wakker 's nachts.. pff.. Eéntje vanwege aandacht (midden in de nacht), de ander omdat ze honger heeft (vroeg in de ochtend), pfff..

Ik begrijp dat jullie gek worden van het miauwen? Bij ons is het namelijk aan de deur krabben, dus wij spuiten regelmatig "go away" spray erop, dat helpt wel eventjes. Misschien kunnen jullie daarom "fijn kom hier" spray spuiten op wat plekken in de woonkamer, zodat de kat daar juist graag is?

En staat de bak wel in de woonkamer ook? Want als de kat wel kan eten en drinken, maar niet kan plassen, da's natuurlijk wel vervelend.
quote:perezosa schreef op 28 maart 2013 @ 12:22:

[...]

Een kat in een bench??Waarom niet?
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
De deur van de woonkamer gewoon open laten en een plantenspuit met water bij je bed zetten. Als jullie dan weer als stormbaan gebruikt worden, de kat wegjagen met een straal water.
Toen mijn kat dat ging doen ben ik na een tijdje de kat overdag wakker gaan houden, klinkt gemeen maar was wel effectief. (oh lig je lekker in het zonnetje? Hup optillen en knuffelen haha) Toen sliep ze snachts ineens veel meer en slapend mauwde ze niet.
Lorem Ipsum
Gewoon het gemiauw negeren. Niet zuchten, niet roepen, niet de dekens over je hoofd trekken, niet omkeren, niks. Echt helemaal niks. Pas als hij ophoud met miauwen de deur open doen. gerace over het bed? Negeren, niet opspringen, niet autchen, ook hier: niks. Deur dicht? Oke, maar nergens op reageren. Ook niet even gaan kijken wat er aan de hand is. Negeren! Niet de zin geven is zo relatief, maar het gaat écht puur om het negeren.

Wakker maken overdag kan tot ernstigere gedragsproblemen leiden, zoals agressief gedrag of psychologische problemen doordat poes dingen niet meer kan verwerken in haar slaap.

Bench vind ik echt niet kunnen hoor, dat doe je met honden en die snappen waarom je dat doet, een kat maakt niet de associatie: ik ga in de bench, baasje gaat slapen en nu moet ik me rustig houden. Die gaat moord en brand schreeuwen omdat ie er niks van snapt dat hij opgesloten zit.

(en ja, ik heb hier een opleiding voor gevolgd) Als het echt niet lukt kun je nog overwegen een kattengedragstherapeut in te schakelen, via tinlley.nl kun je die vinden.
Misschien is het een kater in "heat". Castreren zou kunnen helpen de kat wat rustiger te maken en misschien vraagt hij dan minder om aandacht. Verder gewoon zorgen dat er genoeg speeltjes zijn 's nachts waar hij zich op uit kan leven en inderdaad geen aandacht aan schenken. Een andere extreme maatregel is er nog een katje bijnemen, dit kan ook helpen.
Hmm.... zal allemaal best maar bij mij werkte t als een tierelier. En aangezien mijn katje nu gewoon 's nachts meer sliep zal ze heus nog wel wat gedroomd hebben om 'blablabla' te verwerken.
Lorem Ipsum
Hoi allemaal,

Veel dank voor de tips.

Een paar reacties:

- we weten zeker dat het een kater is

- hij is ook gecastreerd (al langere tijd terug)

- hij mocht nooit naar buiten en nu nog steeds niet, hij is namelijk doof en dat is voor hem dus te gevaarlijk...

- wakkermaken hebben we wel geprobeerd maarja helaas kunnen we niet de hele dag thuis zitten omdat we ook werken uiteraard dus dat is voor ons helaas geen optie. In het weekend doen we het soms en dat werkt gedeeltelijk maar ook vaak niet echt...

- bench is overwegen waard, moeten we even kijken.

- hij krabt ook aan de deur inderdaad, maar het miauwen is het vervelendste. we zullen eens kijken naar zo'n spray!

- de kattenbak staat in een inbouwkast in de woonkamer waar die altijd staat en dat is volgens mij geen probleem. Kat heeft eten, drinken en bak precies waar die zich altijd bevinden...

@ witch_dv: interessant dat jij hier een opleiding voor hebt gevolgd. Dat negeren doen we nu dus, maar we liggen dus ook al 2 weken wakker want het schijnt niet echt goed te werken. Hoe lang duurt het voordat hij doorheeft dat het echt geen zin heeft om te miauwen?

Nogmaals dus veel dank! Als er nog anderen zijn met ideeen dan horen wij die heel graag!!
TO:

Niet die bench overwegen..

Dan moet je namelijk wel een heel grote hebben, want de kattenbak, eten en drinken en een slaapplek zullen daarin moeten passen en een kat eet niet graag zo vlak naast de wc..

Reken maar dat hij er niet minder om zal gaan miauwen!
Kattenfluisteraar die halen het er zo uit ?.
een bench lijkt me wat klein, maar heb je niet een apart kamertje waar kat met de hele reut in kan 's nachts? Dit hebben wij een poosje gedaan (en ik doe het heel soms nog) toen kat echt super vervelend was 'snachts. Kat slaapt bij ons in bed maar had een poos lang de gewoonte om om 5 uur 's ochtends wakker te worden en te jengelen tot ik opstond. Dan deed ik haar in de logeerkamer en dan viel ze weer in slaap tot een uur of 12 (!!) 's middags. Dit is een tijd lang haar ritme geweest.

Katje ging/ gaat wel naar buiten dus dat scheelt, maar nu nog als ze me 's nachts wakker maakt gaat ze naar de logeerkamer en dat snapt ze bijzonder goed.

Aan de andere kant, als jouw kat doof is, dan hoort hij zijn eigen gemauw ook niet, dus hij zal niet snappen wat hij 'fout' doet denk ik???
Je zegt dat hij doof is, zou dat het niet zijn? Hij hoort niet dat hij zo hard miauwt. Net als dat dove mensen ook harder praten. Daar moest ik tenminste aan denken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Het klopt inderdaad denk ik dat hij zichzelf niet hoort... maar hij miauwde eerst niet en nu dus sinds 2 weken wel de hele nacht... dus dan vraag ik me af waar het aan kan liggen..

Een andere kamer doen we dus al (de woonkamer), maar ons huis is nogal klein dus we horen hem gewoon alsnog heel hard miauwen.

We gaan het denk ik nog even zo proberen, hopelijk gaat het vanzelf over.. en het is gelukkig alweer bijna weekend dus dan kunnen we een beetje slapen misschien...

Als er nog iemand is met ervaringen, ik hou me nog steeds aanbevolen!
en als je hem nou eerst lekker bij je laat? Hij is moe zeg je, van het spelen. Ok lekker bij je nemen zodat kat ook lekker slaapt. Mocht hij dan om 3 uur weer beginnen kun je hem alsnog in de woonkamer zetten en hem echt 'bestraffen' voor zover dat helpt bij een kat...

Moeilijk hoor, bij mijn kat helpt het maar ja, ze zijn niet allemaal hetzelfde schijnt...
Oh, als hij doof is helpt negeren natuurlijk niet, of je nu zucht of een complete fanfare afroept om hem stil te krijgen, dat hoort hij toch niet en dit zullen dan ook absoluut niet de signalen zijn die hem triggeren... Enig idee wat hem heeft aangezet tot dit gedrag?

Dan zou ik nog kunnen aanraden om de deur gewoon wel open te doen, en elke keer als hij op bed gaat racen hem oppakken en naast het bed zetten of in een eigen mandje. Oppakken, wegzetten, oppakken, wegzetten. Misschien is het ook leuk om voedselverrijking te doen: brokjes in een balletje dat hij moet rollen om eruit te krijgen, dat soort dingen. Daar kan hij wel een nacht zoet mee zijn. Een maatje erbij kan ook nog helpen. Het kan echt wel een week of 2 duren voor iets werkt.
Wat we dus deden was de deur niet open doen ok niet als hij keihard aan het miauwen is (en het is ECHT heel hard, ik wist niet dat katten zo'n lawaai kunnen maken!) en als we toch de woonkamer in moesten dan hem niet aankijken.

Maar goed, we gaan vanavond dan proberen dat hij in de slaapkamer mag, kijken wat hij dan doet! Morgen naar de dierenwinkel voor meer speelgoed en een nieuwe grote klimpaal bestellen zodat hij zich niet meer hoeft te vervelen!

Dank voor de adviezen in elk geval!
En, is het al wat beter?
Dus als ik het goed begrijp zit de kat hele (?) dagen alleen omdat jullie allebei werken en ook 's nacht mag hij niet bij jullie zijn. Hij kan niet naar buiten en heeft geen speelkameraadje (?). Daarbij is hij doof waardoor hij al minder prikkels krijgt.

Is niet zo moeilijk te bedenken waarom hij dan miauwt.

Beest verveelt zich denk ik het apelazerus en als hij speeltjes heeft (die niet bewegen dus snel saai) is hij er waarschijnlijk wel klaar mee.

Heeft hij wel een interessant uitzicht zodat hij wat te kijken heeft overdag? Of een (afgeschermd) balkon/ren oid waar hij nog wat kan kijken/ruiken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven