Opdrachtdienst

03-04-2013 20:02 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben uitgenodigd voor een kerkelijke opdrachtdienst van een kennis met een kleintje.

Kan iemand mij vertellen wat de gebruiken zijn qua cadeautjes e.d.?
Opdraagdienst bedoel je?

Er is niet echt een regel voor hoor, maar een kleinigheidje is altijd leuk.
Daar is inderdaad niet echt een regel voor. Dat je er bij bent is speciaal genoeg
Een wat?

Rooms Katholiek? Protestant?

Als het is wat ik denk dat het is, dan is een klein kadootje, zoals een (christelijk) voorleesboekje gebruikelijk bij protestanten.
Een opdraagdienst is wat anders dan een kinderdoop en dus minder 'officieel'. Hier wordt door de kerk een zegen gegeven aan het kind. De daadwerkelijke keuze voor God wordt op volwassen leeftijd wel of niet gedaan. Ik heb mijn kinderen ook op laten dragen, vond ik wel mooi. Voor de rest is het aan hen.
Het is inderdaad fijn voor de ouders dat je er bij bent.

Als je iets wilt geven dan zou je kunnen denken aan een leuk boekje uit een evangelische boekhandel.

Maar echt, je aanwezigheid is op zo'n moment echt het belangrijkste voor de ouders dus je hoeft niet perse met een kadootje te komen.
Misschien een kinderbijslag of kettinkje met een kruisje of geloof, hoop en liefde bedel bij een meisje.
Als je zelf niks met het geloof hebt waarom zou je dan iets 'christelijks' geven? Het gaat er toch inderdaad om dat je er bij bent, en om het gebaar?
quote:bootje_op_de_golven schreef op 03 april 2013 @ 20:08:

Een wat?

Rooms Katholiek? Protestant?

Als het is wat ik denk dat het is, dan is een klein kadootje, zoals een (christelijk) voorleesboekje gebruikelijk bij protestanten.

Ik denk meer in de evangelische hoek, in de kerken waar de volwassen doop is worden kinderen opgedragen.

er wordt dan gebeden voor een zegen voor het kindje en de ouders, en er wordt gebeden voor wijsheid voor de ouders in de opvoeding.
quote:renate73 schreef op 03 april 2013 @ 20:14:

Misschien een kinderbijslag.Origineel kado maar dat krijgen ze vast al!
Evangelisch, zou best kunnen.

Maar vind het wel fijn om iets mee te nemen, sowieso.

Maar dacht dat er missschien een speciaal gebruik is of zo?

Een kaart met geld erin, wellicht?

Of een cadeaubon.

Of echt een cadeautje, misschien is geld niet gepast?
Als je iets mee wil nemen zou ik een klein knuffeltje, of boekje doen of zo. Hoeft inderdaad niet perse christenlijk te zijn.
quote:SpringDing schreef op 03 april 2013 @ 20:15:

Als je zelf niks met het geloof hebt waarom zou je dan iets 'christelijks' geven? Het gaat er toch inderdaad om dat je er bij bent, en om het gebaar?Waarom niet. Er zijn prachtige prentenboeken met bijbelverhalen, hoef je helemaal niet religieus voor te zijn om dat mooi te vinden.
deze?
Boeken hebben ze meer dan zat (boekwinkeltje in de familie)

Ik denk dat een cadeaubon leuk is, kunnen ze zelf wat uitkiezen.
Ik zou zelf geen geld doen,

Vind ik minder gepast.

is toch wat onpersoonlijker.

een boekje waarin je voorin eventueel iets schrijft is veel persoonlijker.

Er zijn inderdaad hele leuke kinderboekjes in allerlei soorten in de evangelische boekhandel.
Voor dit soort gelegenheden koop ik vaak een boekje met kinderuitspraken over God. Volgens mij heet het 'Lieve meneer God'.

Staan teksten in als:

Lieve God, mijn vader vloekt altijd tijdens het voetbalkijken, komt hij dan wel in de hemel?
Knuffeltje, of een kaartje, bosje bloemen voor de ouders.
Een kinderbijbel of een bijbels dagboekje voor kinderen (een boekje om elke dag een stukje uit voor te lezen) worden vaak al namens de kerk gegeven.
Iets voor de baby is ook leuk en een bosje bloemen erbij.
quote:Iekx schreef op 03 april 2013 @ 20:28:

Voor dit soort gelegenheden koop ik vaak een boekje met kinderuitspraken over God. Volgens mij heet het 'Lieve meneer God'.

Staan teksten in als:

Lieve God, mijn vader vloekt altijd tijdens het voetbalkijken, komt hij dan wel in de hemel?Jaaaa die heb ik ook! Das inderdaad een heel leuk kadootje voor de gelegenheid.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Ik zou geen geld of cadeaubon doen, dat vind ik in deze context niet zo'n passend cadeau. Als boekjes en knuffeltjes niet in aanmerking komen, dan misschien nog iets in de zin van kleertjes of een zilveren fotolijstje met de naam er in gegraveerd? Zoiets heb je al voor rond een tientje. http://www.zilver.nl/c9/56/494/fotolijstjes.html
quote:BAMmetjebamie schreef op 03 april 2013 @ 20:16:

[...]

Origineel kado maar dat krijgen ze vast al!Leuk zo'n autocorrectie, bijbel bedoelde ik :-)
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven