Meh, verplichtingen...

02-04-2013 15:04 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb al sinds een paar maanden een reunie staan met mijn oude doegroep van de universiteit. Niet mijn droom-uitje maar soit. Maar nu organiseert een goede vriend van mij een super-interessante docu-avond.

Ik heb die week weinig tijd, dus ik kan niet allebij de uitjes doen. En, daar baal ik wel een beetje van. Ik weet dat het bij die vriend heel leuk en gezellig gaat zijn. En bij die doegroep? Vroeger had ik wel lol met die mensen, omdat ik ze elke dag zag, maar ik heb er niet echt een diepe connectie mee. Iedereen is inmiddels afgestudeerd. Vermoed ook dat het gesprek vooral over hypotheken, huizen en banen zal gaan. Gaap. Maar ja, die afspraak staat al.

Zo'n zin om die reunie lekker af te zeggen en gewoon naar de filmavond te gaan. Wie herkent dat? Nee moeten zeggen tegen leuke dingen en mensen om vervolgens naar bijvoorbeeld een saaie kring verjaardag te gaan, omdat dat nou eenmaal zo hoort?
Het is ook niet zo leuk voor de mensen van de doegroep als jij daar met tegenzin zit. Anderen vinden het misschien wél leuk en hebben er wel echt zin in.... dan weet ik niet wat er voor die mensen aan is als er iemand tussen zit die eigenlijk niet weet wat ze komt doen, maar het lullig vond om af te zeggen.

Joh op een bepaalde leeftijd zeggen mensen wel vaker af ivm druk of andere redenen. Het is echt geen ramp. Ik zou het alleen wel op tijd afzeggen, niet als er al inkopen gedaan zijn.

Volgende keer gewoon beter afwegen of je echt wilt... of dat je je verplicht voelt (terwijl je het natuurlijk helemaal zelf mag weten)
Vind wel dat je op tijd moet afzeggen, niet een uur van tevoren. Zodat anderen ook nog kunnen kiezen of de reünie zonder jou nog waardevol voor hen is.
Stel je voor dat niemand ooit af durfde te zeggen. Dan zit je dus de komende 30 jaar elk jaar met je doegroepje te borrelen terwijl iedereen liever ergens anders zou zijn. Dat zou toch ook mal zijn?

Op een gegeven moment zijn dingen op en haken mensen af. Nu ben jij dat toevallig, in andere situaties zal je vast wel eens me hebben gemaakt dat iemand anders afzegt.

Dat gebeurt ook gewoon in het sociale leven, mensen veranderen, andere interesses etc etc En het is inderdaad niet alsof je het 40 jarig huwelijksfeest van je ouders of de verjaardag van je beste vriendin afzegt, kijk dán zou je gelijk hebben dat je soms nou eenmaal aan sociale verplichtingen moet voldoen.

Een werkgroepje van de uni van tig jaar geleden valt daar niet onder.
Zeg eens eerlijk, waarom open je dit topic?

Toch om te horen, dat je het heus wel kunt afzeggen?

Nu krijg je het gewenste antwoord, handel daar dan naar.
Wat hou ik het dan lekker simpel in mijn leven, zeg (en ik heb wat verplichtingen, hoor). Ik doe vooral nog wat ik echt leuk en waardevol vind, niets meer, niets minder. Ik kom nou eenmaal niet om in mijn vrije tijd. Heb hierdoor wel eens een vriendschap zien 'vergaan', maar dat waren toch al niet van die types waarvan ik dacht dat het 'het eeuwige leven' had, zeg maar. Ruimt heerlijk op, hoor.
quote:lilalinda schreef op 02 april 2013 @ 15:52:

Zeg eens eerlijk, waarom open je dit topic?

Toch om te horen, dat je het heus wel kunt afzeggen?

Nu krijg je het gewenste antwoord, handel daar dan naar.

Ik zat niet te hengelen naar een voor mij handig antwoord. Ik had serieus reacties verwacht in de trant van ' zet je over je tegenzin heen, misschien wordt het nog heel gezellig'. Hoor je ook vaak bij topics over tegenzin tijdens de feestdagen.

Maar iedereen blijkt unaniem te vinden dat ik toch zou moeten kiezen voor wat ik leuk blijk te vinden. Mijn vriend zei gisteren hetzelfde.. maar hij is so wie so iemand die doet waar ie zelf zin in heeft, en zich niet druk maakt of dat zo 'hoort' dus nam ik dat antwoord niet zo serieus.

Maar nu de rest er ook zo over denkt...Dan zitten dit soort verplichtingen kennelijk toch in mijn hoofd, in dit geval wel.
Hmmm ik ben ook wel van afspraak is afspraak. Waar ben je dan precies zo druk mee dat je geen 2 avonden per week iets kunt ondernemen? Valt daar nog wat te schuiven.
Gewoon afzeggen. En geen smoesje ophangen. Er is iets tussen gekomen volstaat. Die reunie staat of valt echt niet met jouw aanwezigheid.

(Ik begrijp je heel goed, zit ook niet echt te wachten op reunies.)

En je vriend kan je lekker achteraf nog bijkletsen, mocht je toch nog een klein beetje nieuwsgierig zijn
.
quote:Lau81 schreef op 02 april 2013 @ 16:13:

Hmmm ik ben ook wel van afspraak is afspraak. Waar ben je dan precies zo druk mee dat je geen 2 avonden per week iets kunt ondernemen? Valt daar nog wat te schuiven.Deadines and stuff. En zelfs als ik zou kunnen schuiven heeft dat geen zin, want volgende week heb ik weer andere dingen.
quote:impala schreef op 02 april 2013 @ 16:14:

(Ik begrijp je heel goed, zit ook niet echt te wachten op reunies.)

haha, nee, ik denk oook altijd, als je zo goed klikte was er geen reunie nodig...

Maar ja, heb ook niks om te showen, dus dat zal ook meespelen. Ik kan me voorstellen dat al je een goedlopend bedrijf hebt, dat je al die mensen van vroeger graag laat zien dat er wél wat van je terecht is gekomen.
quote:saartjuhzes schreef op 02 april 2013 @ 16:18:

[...]

haha, nee, ik denk oook altijd, als je zo goed klikte was er geen reunie nodig...

Maar ja, heb ook niks om te showen, dus dat zal ook meespelen. Ik kan me voorstellen dat al je een goedlopend bedrijf hebt, dat je al die mensen van vroeger graag laat zien dat er wél wat van je terecht is gekomen.Precies. Mijn idee ook. Als je contact had willen houden was dat wel gebeurd.
.
quote:saartjuhzes schreef op 02 april 2013 @ 15:31:

[...]

Ik denk inderdaad dat de filmavond leuker én waardevoller voor mij is.

Toch, als iedereen een gemaakte afspraak zo maar kan af zeggen omdat er iets leukers/waardevollers/ langs komt, heeft een afspraak dan nog wel waarde?Nou ja, wat mij betreft heeft de ene afspraak dus meer waarde dan de andere. Er zijn ook dingen die ik alleen af zou zeggen als ik in het ziekenhuis zou liggen of zo.
Ik zal mijn vriend dan toch eens bellen dat ik naar zijn avond kom..
Die doegroep-reünie klinkt als iets waar je eigenlijk vanaf het eerste moment al niet zoveel zin in had. Waarom dan niet meteen "nee" gezegd bij de uitnodiging?

Ik was vroeger ook zo: zei overal "ja" op. Waarom? Weet ik niet eens precies. Bang om mensen teleur te stellen, of omdat ik het als een soort verplichting zag. Door schade en schande wijs geworden, doe ik dat niet meer. Dus als ik een uitnodiging krijg voor iets waar ik eigenlijk geen trek in heb, zeg ik meteen (vriendelijk) "nee". Is het iets in de zin van "OK, als ik niks beters te doen heb, zou het leuk kunnen zijn", dan accepteer ik onder voorbehoud ("In princinpe lijkt het me leuk, maar het hangt even van de drukte op dat moment af, dus ik laat nog even weten of ik wel of niet kom"). En dingen die ik volmondig leuk of interessant vind, daar ga ik gewoon naartoe.

Idee?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als jij je studievrienden niet interessant genoeg vindt, moet je het afzeggen. Klinkt hard, maar soms is zo'n vriendschap gewoon voorbij. Ik vind bezoek zo saai; ik ga liever iets doen. Kanoeen in de Ardennen, naar een leuk concert, vul maar in. Samen nieuwe herinneringen maken en niet op de bank praten over je werk en hypotheek.
quote:pejeka schreef op 02 april 2013 @ 19:15:

Is het iets in de zin van "OK, als ik niks beters te doen heb, zou het leuk kunnen zijn", dan accepteer ik onder voorbehoud ("In princinpe lijkt het me leuk, maar het hangt even van de drukte op dat moment af, dus ik laat nog even weten of ik wel of niet kom"). En dingen die ik volmondig leuk of interessant vind, daar ga ik gewoon naartoe.

Idee?Jazeker!quote:Eydis_ schreef op 02 april 2013 @ 19:16:

Als jij je studievrienden niet interessant genoeg vindt, moet je het afzeggen. Klinkt hard, maar soms is zo'n vriendschap gewoon voorbij. Ik vind bezoek zo saai; ik ga liever iets doen. Kanoeen in de Ardennen, naar een leuk concert, vul maar in. Samen nieuwe herinneringen maken en niet op de bank praten over je werk en hypotheek.Op de bank praten kán gezellig zijn. Maar ik ben gewoon niet zo van de 'wat doe jij nu' gesprekken.

Met mijn familie staan we 1x per jaar 2 dagen op de camping. Samen bbq-en, badminton, wandelen. Zo komen we vanzelf voorbij het 'wat doe jij nu' stadium en komen de echt leuke en interessante gesprekken los.

Moet je ook maar zin in hebben, zo'n weekend. Maar ik vind dat wel leuk..
...
Ik heb goede vrienden die ik regelmatig zie. Onze afspraken zijn veelal vrijblijvend bij de één of de ander thuis of afspraken die je op andere tijdstippen ook kan doen zoals filmpjes, last minute even ergens lunchen etc.

Als we dan eens een ander voorstel krijgen waarbij we denken wow dat lijkt me leuk om eens mee te maken, is er geen man overboord maar accepteren we van elkaar dat de ander niet op het etentje komt deze avond van precies 18.00 tot 20.00 maar dat 22.30 tot 0.00 ook goed is of de volgende dag of een ander keertje of...

We zijn bij elkaar omdat we dat graag willen en als ik eens moe ben of de ander zich niet lekker voelt dan halen we onze schouders op. Want we zien elkaar toch wel. En maken daar ook weer tijd voor vrij.

Ik heb geleerd veel afspraken af te zeggen, ik wist nooit vantevoren hoe ik mij zou voelen m.b.t. mijn gezondheid. En als ik erg moe ben en veel pijn heb dan is het simpelweg geen goed idee naar onbenullige verjaardagsfeestjes te gaan waar je de jarige zelf toch niet spreekt maar beter 1 op 1 dan later nog een keer uit eten bijvoorbeeld.

Zo zit ik mijzelf niet in de weg, zit ik anderen niet in de weg, kan ik op onverwachte momenten kiezen voor de leuke dingen en voel ik mij niet vast zitten aan verplichtingen.

Het is een kwestie van afwegingen maken. Soms doe je alsnog iets met veel pijn en moeite omdat het toch belangrijk of leuk is. En soms zeg je iets heel leuks en belangrijks af omdat het gewoon echt niet gaat. En soms heb je geen problemen om iets onbelangrijks te gaan en heb je verder toch niets.

Je kan niet zomaar alles afzeggen. Een bruiloft, nou nee. Een goede vriendin die jou echt graag wil zien, nee dan ga je er ook met pijn en moeite heen.

Maar dit? Mensen die jij niet meer goed kent en een soort van bijeenkomst waar je ook al niet van houdt versus een goede vriend met interessante docu... Dat wist je nog niet vantevoren, er komt dus iets belangrijkers tussendoor.

De meeste afspraken probeer ik ook zodanig niet vast af te spreken dat ik die vrijheid behoudt. Alleen verplichtingen in het leven daar is niemand bij gebaat. Alleen doen waar je zelf zin in hebt uiteraard ook niet. Maar daar valt vaak prima een balans in te vinden met prima argumenten.
quote:Paekzwart schreef op 03 april 2013 @ 18:38:

Maar dit? Mensen die jij niet meer goed kent en een soort van bijeenkomst waar je ook al niet van houdt versus een goede vriend met interessante docu... Dat wist je nog niet vantevoren, er komt dus iets belangrijkers tussendoor.

De meeste afspraken probeer ik ook zodanig niet vast af te spreken dat ik die vrijheid behoudt. Alleen verplichtingen in het leven daar is niemand bij gebaat. Alleen doen waar je zelf zin in hebt uiteraard ook niet. Maar daar valt vaak prima een balans in te vinden met prima argumenten.

Ja, precies! Ben fijn naar die docu avond gegaan. Dat was toch belagrijker. En leuker ook.

Ook zonder die docu avond had ik er al niet zoveel zin in. Tijdens die reunie krijg ik vast weer wat 'grappige' opmerkingen als ze horen dat ik nog niet ben afgestudeerd.

Dan liever een avondje interessante gesprekken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven