Waarom gaat dit mis?
maandag 8 april 2013 om 12:20
Even een 'actuele' vraag..
Ik zie hier de laatste tijd te pas en te onpas de woorden naar en na die met elkaar verwisseld worden...
Maar hoe kan dat nou? Wat hebben deze woorden nou met elkaar gemeen..?!?
Ik ga NAAR haar toe en zij was NA mij aan de beurt..
Hoe kun je dit met elkaar verwarren? De betekenissen liggen mijlenver uit elkaar..
Voor mensen die hier moeite mee hebben.. Waar zit hem dit nou in?
Ik zie hier de laatste tijd te pas en te onpas de woorden naar en na die met elkaar verwisseld worden...
Hoe kun je dit met elkaar verwarren? De betekenissen liggen mijlenver uit elkaar..
maandag 8 april 2013 om 12:28
Omdat mensen vaak fonetisch schrijven is mijn opvatting. Dus als de uitspraak niet je dat is, zul je dat in de spelling terug zien.
Cliënten van mij schrijven "does" voor "douche" en door het dialect wat hier gesproken wordt, zie ik ook heel vaak briefjes met "foa Louba" wat dus "voor Louba" moet inhouden.
Cliënten van mij schrijven "does" voor "douche" en door het dialect wat hier gesproken wordt, zie ik ook heel vaak briefjes met "foa Louba" wat dus "voor Louba" moet inhouden.
maandag 8 april 2013 om 12:28
Onwetendheid, ongeinteresserdheid en te weinig oefening -> domheid of luiheid.
"Na" of "naar" gaat namelijk automatisch goed als je eenmaal hebt geleerd hoe het moet en het ook vaak gebruikt. Ik hoef zelf over deze woorden nou echt nooit na te denken, anders dan bij dingen als "te allen tijde"/"ten allen tijde"/"te allen tijden".
Ik heb het wel geleerd, maar gebruik net niet vaak genoeg. Maar als ik het belangrijk vind om het laatste goed te schrijven dan zoek ik eerst de juiste schrijfwijze op voordat ik het intyp.
"Na" of "naar" gaat namelijk automatisch goed als je eenmaal hebt geleerd hoe het moet en het ook vaak gebruikt. Ik hoef zelf over deze woorden nou echt nooit na te denken, anders dan bij dingen als "te allen tijde"/"ten allen tijde"/"te allen tijden".
Ik heb het wel geleerd, maar gebruik net niet vaak genoeg. Maar als ik het belangrijk vind om het laatste goed te schrijven dan zoek ik eerst de juiste schrijfwijze op voordat ik het intyp.
maandag 8 april 2013 om 12:38
Ik denk dat heel veel mensen fonetisch schrijven en in sommige plaatsen/steden/regio's zeg je blijkbaar na ipv naar en me ipv m'n/mijn. Als je dan geen goed spellingsonderwijs hebt gehad op de basisschool of niet goed hebt opgelet dan krijg je dat. Overigens schrijven mijn kinderen (2 en 3 vwo) ook rustig: "ik zij: kan iemand het ligt even aan doen want ik kan niet zien waar mijn bril licht", gelukkig schrijven ze dan weer wel naar als ze naar bedoelen en mijn moeder, maar wat nou erger is? Dus mogelijk worden dergelijke fouten ook vaker gemaakt bij de wat jongeren onder ons omdat er in mijn ogen iets ernstig mis is met het Nederlandse spellingsonderwijs. Het lijkt ook minder belangrijk geworden ofzo, want blijkbaar kun je gewoon een vwo-diploma halen als je op een dergelijke manier Nederlands schrijft. Maar waarom sommige mensen dan weer "mits" schrijven als ze "tenzij" bedoelen verklaart dat dan weer niet. Als we zo door gaan begrijpen we elkaar straks niet eens meer.
maandag 8 april 2013 om 12:39
quote:mylenamyla schreef op 08 april 2013 @ 12:32:
Het zijn ook bepaalde type mensen die het altijd doen. Luiheid, maar ook het afgeven van een bepaalde status, namelijk de status: "Ik doe is hip en doe alsof et mij allemaal nix ken schelen hoe ik ut schrijv."Hip?? Are you kidding me??? Dom bedoel je toch.
Het zijn ook bepaalde type mensen die het altijd doen. Luiheid, maar ook het afgeven van een bepaalde status, namelijk de status: "Ik doe is hip en doe alsof et mij allemaal nix ken schelen hoe ik ut schrijv."Hip?? Are you kidding me??? Dom bedoel je toch.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
maandag 8 april 2013 om 12:51
quote:Anthonius schreef op 08 april 2013 @ 12:20:
Ik zie de laatste tijd te pas en te onpas zinnen eindigen met .. of ...
Hoe kan dat nou?!? Waar zit hem dat nou in?!?
Ik zie de laatste tijd te pas en te onpas zinnen eindigen met .. of ...
Hoe kan dat nou?!? Waar zit hem dat nou in?!?
maandag 8 april 2013 om 13:08
Veel mensen spreken de r van naar niet uit. Als ze spreken klinken naar en na dus hetzelfde. Waarschijnlijk verwisselen ze woorden daarom tijdens het schrijven.
Maar net als "me vriend" en "zei/zij" is dat onwetendheid, luiheid of een combinatie ervan. Je kunt dit gewoon leren en toepassen, het is geen rocket science. Maar ik heb de indruk dat veel mensen het niet belangrijk vinden, zeker online.
Maar net als "me vriend" en "zei/zij" is dat onwetendheid, luiheid of een combinatie ervan. Je kunt dit gewoon leren en toepassen, het is geen rocket science. Maar ik heb de indruk dat veel mensen het niet belangrijk vinden, zeker online.
maandag 8 april 2013 om 13:56
Ik geloof dat het dialect is? En dialecten lijken besmettelijk de laatste jaren, het worden al gauw epidemieën .
Het verbaast me soms wel hoe algemeen geaccepteerd het allemaal lijkt te zijn geworden. Persoonlijk vind ik het zonde maar wie weet overwaardeer ik correct taalgebruik. Ben zelf ook minder pietluttig dan ik vroeger was in dit opzicht.
Het verbaast me soms wel hoe algemeen geaccepteerd het allemaal lijkt te zijn geworden. Persoonlijk vind ik het zonde maar wie weet overwaardeer ik correct taalgebruik. Ben zelf ook minder pietluttig dan ik vroeger was in dit opzicht.