Geld & Recht alle pijlers

Schuldsanering

10-04-2013 12:53 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin januari wou ik een nieuwe start maken en mijn leven op orde te krijgen.

Ik heb mijzelf aangemeld bij de schuldsanering.

Nu 3 maanden veder, is er nog weinig gebeurd wat natuurlijk mijn eigen schuld is. Ik heb mijn papieren nooit op orde gehad en nu ik alles bij elkaar probeer te zoeken/op te vragen gaat daar toch heel veel tijd in zitten.

Op dit moment is de situatie zo uit de hand gelopen dat ik ongeveer 3 maanden huur achterstand heb. Maar nog steeds niet mijn papieren ingeleverd bij de schuldsanering omdat ik het gewoon niet allemaal bij elkaar heb.

Het meeste heb ik wel bij elkaar , Maar b.v. de huur specificatie heb ik niet. Die heb ik wel nodig. De woningbouw reageerd niet op mijn telefoontjes of mailtjes. Hun vinden dat ik eerst mijn huurachterstand moet inlossen voordat hun dat naar mij willen sturen.

Ook mis ik de 3 maanden afschriften van mijn rekening. Aangezien ik en conflict heb gehad via marktplaats is mijn rekening geblokkeerd tot ik iemand heb terug betaald. Wel heb ik een nieuwe rekening geopend waar mijn uitkering op gestoord word nu. Maar geen 3 maanden afschriften ..

Zou ik nu alsnog zonder al die benodigde papieren kunnen aankloppen bij de schuldsanering ?

Ik ben zo bang dat ik uit huis word gezet en dat ik nog veder van huis ben...
Ik neem aan dat je uitgelegd hebt dat je graag je huur wilt betalen en daarom de specificatie nodig hebt. Raar dat ze je 't niet willen geven!

Schuldhulpsanering is geen vetpot he, 70% van het minimum inkomen en daarvan betalen zij alles voor jou. Dan hou je iets van ¤15 per week over voor boodschappen etc.
Vreemd verhaal ...
Ga anders even langs bij maatschappelijk werk. Die helpen je om de boel uit te zoeken zodat je door kunt naar kredietbank oid. Zij kunnen ook even afstemmen met wbv ed, maar inderdaad niet meer wachten nu.

Je bent niet de enige, de rijen voor schuldhv worden steeds langer. Probleem zou niet je schaamte hoeven zijn, wel dat jedoor de wachttijden niet meer op tijd aan de beurt bent.

Je kunt ook denken aan Humanitas project thuisadministratie (TAP) als dat bij jou in de buurt zit. Dan komt een vrijwilliger bij je thuis om de boel met jou samen wat te ordenen. Soms is die stap makkelijker

http://www.humanitas.nl/p ... lp-bij-thuisadministratie
15 euro voor boodschappen? Echt niet. Ga TO nou niet banger zitten maken dan ze al is. Er zijn richtlijnen voor boodschappengeld, weet zo even niet wat dat bedrag exact is maar voor 1 persoon is dat echt wel wat meer als 15 euro per week.

Het is inderdaad geen vetpot en ze zijn superstreng, maar je wordt wel geholpen. Geen deurwaarders meer aan de deur, wel een dak boven je hoofd en je noodzakelijke verzekeringen en G/W/L worden betaald. Het is doorzetten tot je op dat punt bent aangekomen, en dan is het nog niet makkelijk. Maar het geeft wel heel veel rust en duidelijkheid. Als TO nu op het punt staat het huis uit gezet te worden i.v.m. 3 maanden huurachterstand is de schuldsanering m.i. absoluut het beste wat ze kan doen. Moeilijk of niet.
quote:beelicious schreef op 10 april 2013 @ 13:24:

Ik neem aan dat je uitgelegd hebt dat je graag je huur wilt betalen en daarom de specificatie nodig hebt. Raar dat ze je 't niet willen geven!

Schuldhulpsanering is geen vetpot he, 70% van het minimum inkomen en daarvan betalen zij alles voor jou. Dan hou je iets van ¤15 per week over voor boodschappen etc.

Tsja, als het dat is of je huis uit gezet worden... De keus zou voor mij snel gemaakt zijn.

Ik ben ook wel benieuwd wat de schulhulpverlening heeft gezegd. Volgens mij heb je het ofwel niet erg handig aangepakt, of je verhaal klopt niet helemaal, want ik geloof er niets van dat de woningbouw na uitleg geen specificatie wil geven of de bank je rekening blokkeerd met de reden die jij beschrijft...

Het vrij te laten bedrag is trouwens meestal zo rond de 35 euro per week.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.

Schuldhulpsanering is geen vetpot he, 70% van het minimum inkomen en daarvan betalen zij alles voor jou. Dan hou je iets van ¤15 per week over voor boodschappen etc.Waar haal je al deze wijsheid vandaan? Er klopt geen klap van namelijk.
Bedrag per week is ong 40 euro als je alleen woont.

Dat is echt onzin... vaak gaat het in combinatie met bugetbeheer.. soms ook niet, en dan moet je gewoon de afdracht overmaken.

Als het icm budgetbeheer is, dan krijg je als alleenstaande meestal ongeveer 40 euro weekgeld.. hangt gewoon ook af van de situatie.

ze maken een berekening, en dat is niet 70% van het inkomen.. ze berekenen wat je af kunt lossen, en in die berekening wordt de huur, ziektekosten en de hele rambam meegenomen.
Beelicious, waar heb je die getallen vandaan? Dat klopt niet en ik ben er beroepsmatig mee bezig.

TO. Een bank gaat niet je rekening blokkeren om geld terug te krijgen. Bankbeslag komt het dichtste in de buurt en dat mag niet zonder een uitspraak van de rechter en een betekening van het vonnis. En het geld wat er dan af is gehaald, daarvan krijg je alles wat meer is dan het bedrag en de bankkosten weer teruggestort. Ik denk dus niet dat je verhaal helemaal klopt.

Wat ga je nu doen:

Je maakt een afspraak met budgetbeheer bij de gemeente. Niet meteen de schuldsanering, want die willen alles volledig aangeleverd krijgen. Bij budgetbeheer wordt eerst je inkomen en uitgaven stabiel gemaakt. Je mag namelijk geen nieuwe schulden maken en dat kun je niet waarmaken als je begroting niet stabiel is.

Daar vertel je ook meteen dat je 3 maanden huurachterstand hebt. Zij kunnen dan met de woningbouw afspraken maken, eventueel uitzetting voorkomen. Maar het is nu wel 5 voor twaalf, dus hoe langer je wacht hoe minder mensen iets voor je kunnen doen.

Succes!
Tsja ik vrzin het ook niet. Ik ken iemand die in de schuldhulp zat, zij kreeg weekgeld van ¤15. Daarvan moest zij alles doen.

Ze woonde alleen. ¤60 per maand kon niet, want dan was 't met een paar dagen al op.

Drie jaar op dat niveau en ze was van al haar schulden af.

Moest ze ergens contact afrekenen bij bijvoorbeeld de apotheek. Moest ze eerst naar de apotheek voor de nota, laten zien aan de beheerder van haar geld en dan kreeg ze het gepast mee.
Ik vind 40¤ per week best te doen, heb ik ook en zit niet in de schuldhulp. Ik pin elke maand 160 euro voor de boodschappen voor 2 personen en we redden ons prima.
Be the change you want to see in the world
Er lijken toch dingen niet te kloppen aan je verhaal;

De bank kan nooit je rekening blokkeren wegens een confrlict op marktplaats.

En ik vind het ook op zijn zachtst gezegd merkwaardig als een woningbouwcorporatie je geen simpel papier met daarop je huurspecificatie wil toesturen.
quote:Sophiaaaaa schreef op 10 april 2013 @ 13:10:

[...]

Je mag niet alleen over straat? Van wie niet? Als jij een volwassen vrouw bent en niet onder curatele staat ergens mag je dat gewoon zelf bepalen hoor.Enkelbandje?
TO, ik zal inderdaad meer hulp zoeken.

Ik moest gelijk een Humanitas denken. Zij hebben vrijwilligers die je helpen bij de administratie op orde krijgen.

Ook kun je aankloppen bij maatschappelijk werk.

Maar onderneem actie. Ga met alles wat je wel hebt na de schuldsanering.

Heb je begeleiding inzake je handicap. Vertel je verhaal ook aan die mensen, zij weten vast weer andere wegen in jouw woonplaats die je kunt bewandelen.

Het marktplaatsverhaal klopt niet.
Woningbouw geeft altijd een huurspecificatie af. Zitten ze te wachten op een huurder met achterstand die de schuldsanering ingaat? Nee, want dan kunnen ze fluiten naar het overgrote deel van dat geld. Maar komt het tot een uitzetting, dan zijn de schulden al veel hoger opgelopen, plus kosten deurwaarder en procedure, en dat geld zien ze negen van de tien keer ook niet terug. Een wbv kiest daarom wel eieren voor haar geld hoor, die verstrekt die benodigde specificatie wel. Moet je alleen vaak wel zelf gaan halen, met legitimatie, al sturen ze hem steeds vaker op. Zo geheimzinnig is het ook weer niet tenslotte.
Als je langs de schuldhulpverlening gaat, dan zou ik beginnen met daar eerlijk te zijn. Als je daar niet eerlijk vertelt hoe de vork in de steel zit, dan kunnen ze je ook niet helpen. Dat Marktplaatsverhaal is nogal ongeloofwaardig.
Sorry dat ik even heel negatief ben maar nadat je schuldsanering heb aangevraagd, dacht je van ik betaal de huur ook maar niet omdat ik toch al schulden heb?

En waarom ga je niet bij organisaties langs ipv maar te bellen?
Alles is hierboven al wel gezegd.

Ik wil je nog even succes wensen, altijd een vervelende situatie dit. Ga er inderdaad snel achteraan, morgen nog inderdaad en hoop dat het goed komt
Ik weet dat ING in sommige gevallen rekeningen blokkeert bij vermoedens van fraude/oplichting.

Dit moet dan wel veelvuldig voorkomen.

Dit is problematisch, omdat dat een traject bij schuldsanering erg in de weg kan zitten.

Maar zo snel mogelijk hulp zoeken is sowieso wel aan te raden. Er is altijd een oplossing.
quote:wasdroger schreef op 10 april 2013 @ 13:51:

Sorry dat ik even heel negatief ben maar nadat je schuldsanering heb aangevraagd, dacht je van ik betaal de huur ook maar niet omdat ik toch al schulden heb?

En waarom ga je niet bij organisaties langs ipv maar te bellen?ze heeft niks aangevraagd geloof ik. Ik denk dat ze zo in de shit shit dat ze de huur niet meer KON betalen, misschien heeft ze eerst andere rekeningen betaald waarvan ze dacht die hebben spoed. Daarom goed als ze hulp krijgt.
quote:strike schreef op 10 april 2013 @ 13:54:

Ik weet dat ING in sommige gevallen rekeningen blokkeert bij vermoedens van fraude/oplichting.

Dit moet dan wel veelvuldig voorkomen.

Dit is problematisch, omdat dat een traject bij schuldsanering erg in de weg kan zitten.

Maar zo snel mogelijk hulp zoeken is sowieso wel aan te raden. Er is altijd een oplossing.Ze heeft in ieder geval een andere rekening kunnen open, dus dat is een begin.
Gaat het hier om de wettelijke schuldsanering (WSNP) of de minnelijke regeling via de gemeente?

In dat laatste geval, welke gemeente gaat het hier om?

Bij ons heeft de afdeling schuldhulpverlening elke dag telefonisch spreekuur.

Als je je aanmeld, krijg je een termijn om alle spullen in te leveren. Doe je dat niet binnen de eerste termijn, dan krijg je een hersteltermijn. Lever je het dan nog niet in, wordt het dossier gewoon keihard gesloten.

Regel 1 van aanmelding is in ieder geval dat de tijd van smoesjes voorbij is. Dingen als ''de woningbouw reageert niet'' worden niet geaccepteerd. Actief meewerken is een vereiste, dat betekent dat je alles op alles zal moeten zetten om je spullen op orde te krijgen.

Geen huurspecificatie toegezonden? Dan elke dag bellen, langsgaan, enz. 3 Maanden wachten en dan zeggen ''zij hebben het nog niet geregeld'' is natuurlijk een smoes van niks...

En ja, het is hard. Maar als jij geholpen wilt worden met je situatie kan je niet achterover gaan zitten en naar anderen wijzen waarom dingen niet lukken...
k vraag uw aandacht voor het volgende:

Onlangs heeft Rabobank een brief ontvangen waarin tegen u aangifte of melding is gedaan naar aanleiding van oplichting WvS artikel 326

Deze aangifte is gebaseerd op het niet leveren van een of de verkeerde goederen of diensten waar wel voor betaald is. Dit betreft een verkoop via de internetsite marktplaats.nl waarbij geld op uw bankrekening met rekeningnummer ....... is bijgeschreven. De bank is op de hoogte gesteld door de benadeelde met het verzoek om u aan te schrijven.

Onze kernwaarden

In het beleid van Rabobank hanteren wij kernwaarden. Deze kernwaarden zijn Respect, Integriteit, Professionaliteit en Duurzaamheid. Deze kernwaarden zijn verweven in onze Algemene Bankvoorwaarden. Rabobank hecht veel waarde aan deze voorwaarden voor zichzelf en haar klanten.

Uw tijdige reactie zie ik met belangstelling tegemoet en ik reken op uw medewerking om deze kwestie op te lossen.

Het niet nakomen van het bovenstaande verzoek, zal leiden tot het blokkeren van de betaalrekening op 27 februari 2013 en kan leiden tot het beëindigen van de klantrelatie.

Ik doe een dringend beroep op uw medewerking om deze kwestie op te lossen.

Voor de goede orde wijs ik u er op dat bovenstaand bericht eveneens per gewone en aangetekende post is opgestuurd.
Dit was de mail .

Dus het bewijs.

Ik ben alle papieren op orde aan het maken .

en zal morgen ochtend naar de schuldsanering gaan en vragen wat hun kunnen doen.

Bedankt voor de antwoorden
sorry hoor maar wat belachelijk van die bank, waar bemoeien hun zich mee. Alsof ze erbij waren, heel krom dit. Werkelijk nooit van gehoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven