Gezondheid alle pijlers

kaakoperatie...

18-11-2012 22:44 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een goedaardige tumor in mijn rechter onderkaak (centr.reuscelgranuloom) vorige maand ontdekt.

Ik heb vrijdag van mijn chirurg gehoord dat hij me deze maand(!) nog wil opereren omdat hij zo snel groeit en erg agressief is (goedaardig betekent dat het niet uitzaaid)

Er moeten 4 kiezen worden verwijderd en een stuk van mijn kaak word weggehaald.

Is er iemand die ooit een soort gelijke operatie heeft gehad? Er is namelijk weinig over te vinden en heb geen idee wat me te wachten staat...
Sterkte!
De operatie achter de rug,thuis nog even goed ziek geweest (overgeven en diarree) de nacht voor opname,was bang dat het hele circus niet door zou gaan,maar "gelukkig" wel. Had niet nog langer willen wachten!! De operatie is op het eerste gezicht goed gegaan,maar dat weten we over een driekwart tot een jaar zeker! Asjeblieft laat het zo zijn!! 3 grote kiezen eruit,nu een mega gat in mijn mond,durf het niet aan te raken met mijn tong... Voelt erg eng en pijnlijk... Helaas is ook mijn gevoelszenuw wat beschadigd,dus heb nu een (gedeeltelijke) dove kin en onderlip... Dit kan weer herstellen maar dat zal maanden duren! En als je denkt;handig toch? Doet het ook minder pijn!? Helaas... Toch doet het er omheen heel veel pijn en het is een vreselijk rotgevoel...

Nu is het 5.00 en heb een zware dag en nacht achter de rug,een kop als een voetbal en veel pijn... Krijg gelukkig veel pijnstillers maar ondanks dat doet het nog erg zeer... Ik hoop dat we snel 2 weken verder zijn dan voel ik me vast veel beter...

Ik zou eerst misschien naar huis mogen vandaag maar ze vinden dat ik er veel te bleek uitzie en te duizelig ben,straks gaan ze dan ook eerst mijn bloedprikken dus maar even afwachten...

Wie weet!!! Gister mijn dochtertje (van anderhalf) op visite gehad met mijn vader en moeder en man,ze moest vreselijk huilen... Ze schrok toch wel van me en wou niet bij me zitten... Ik hoop dat we snel weer ouderwets kunnen knuffelen en kusjes geven! Straks thuis Sinterklaas vieren en daarna knus onder de kerstboom! Zonder al te veel pijn...
Lieve marbrdg, ik heb net je verhaal gelezen en ik wens je heel veel sterkte . Wat een nare tijd voor je. Ik hoop dat de pijn snel wegtrekt en dat je dochtertje er snel aan went dat mama er even een beetje anders uitziet. Beterschap hoor!
Heel veel beterschap en voorlopig niet zuinig doen met de pijnstillers hoor! Gewoon (volgens recept) gebruiken!
heel veel sterkte de komende tijd!!!
Ohjee, wat een nare ervaring! Je kan nog lang moe zijn van de narcose! De wondjes in je mond zullen verbazend snel genezen. Veel sneller dan op je huid aan de buitenkant.

Wat fijn kan zijn: doe wat ijs in een washandje of theedoek, koel elk uur 10 minuten de wang. Nooit het ijs direct op je huid doen hoor.

En drink lauwe kamille thee, als het je lukt om zelfstandig iets te eten.

Een paar jaar terug hadden we een bekende van de radio in de praktijk, die bijna dalijks op de radio is. Tijdens het verdoven is de zenuw gekneusd. Deze persoon sprak voor zijn gevoel met dubbele tong en de huid bleef tintelen. Hij maakte zich grote zorgen voor zijn beroep! Echter is alles goedgekomen! Ze zeggen dat het een mm per week geneesd. Dus ga van het positieve uit!

Verder heel veel sterkte bij je herstel gewenst! En dat je nu de kiezen mist is vreselijk, je tong vergroot alles 40x dus voor je gevoel mis je een mega stuk. Dat went, en na volledig herstel kun je daar weer wat vooor terug krijgen. Al dan niet met een machtiging van je verzekering.

'T komt goed!
Dankjewel! Word volgestopt met pijnstillers,zal nog wel een tijdje zo blijven maar wat ben ik blij dat dat bestaat! Mag vandaag nog niet maar huis dus er word goed voor me gezorgd!

Alleen jammer dat ik mijn dochter nog een dag en nacht moet missen! Gelukkig is ze in goede handen bij mijn ouders! Vanmiddag gezellig visite en vanavond ook! Doet me ook goed!

En wat zijn die smartphones van tegenwoordig toch fijn! Heb je wat te doen hier!
Marbrbg,

mijn naam is Maaike, ik ben nog steeds (al 1,5 jaar) in behandeling voor een centraal reuscelgranuloom in mijn harde gehemelte.

Omdat de tumor wegsnijden bij mij moeilijk zou zijn mbt een opening tussen neus en mond die hiervan het gevolg zou zijn, maar de tumor wel agressief is, ben ik op aanraden van het AMC de combinatietherapie van Interferon + calcitonine begonnnen. Ik ben nu een 6 maand geleden mogen stoppen met de interferon, en ik kan je zeggen, ik was hier zeer blij mee! Want de therapie is best zwaar met heel wat bijwerking.

Mijn traject is te volgen op mijn blog. http://reuscel.blogspot.be/

Nu enkel nog calcitonine, en daarvan is mijn grootste ergernis de spuitjes zelf! Verder vallen de bijwerkingen zeer goed mee.

Groetjes Maaike
Oh, en wat ik dus eigenlijk wou vragen,

Hoe gaat het ondertussen met je?
Hallo Maaike,

Ik had je blog al eens gelezen,kwam je tegen op Google en dat was ook een van de weinige dingen over centr. Reuscelgranuloom wat ik tegen kwam,verder alleen steeds dezelfde informatie en dan maar heel weinig.

Maar het gaat nu wel goed met mij,ben blij dat ik de operatie ondergaan heb.

De tumor groeide zo ontzettend snel (elke dag zag je paar mm verschil)

Nu zijn we bijna 5 maand verder en heb alleen nog last van een overgevoelige zenuw in mijn lip en stukje kaak,dat is wel erg vervelend.

De wond is erg snel genezen en goed geheeld. Er moest bijna op nieuw in gesneden worden omdat ze de kaak te scherp hadden afgeschraapt... Dat was erg pijnlijk maar heeft zichzelf weer hersteld (gelukkig!!!)

Nu moet ik bijna weer op controle en dat word de tweede keer. De laatste keer zag het er goed uit maar was natuurlijk te kort geleden om te zien of er iets was veranderd,ik hoop dat de foto's er over 2 weken weer goed

uitzien!!

Helaas heb ik wel een nare behandeling achter de rug(vorige week bij de tandarts) de kaakchirurg zei dat ik mijn gebit even goed schoon moest laten maken ivm veel tandsteen door de operatie, dit was zo pijnlijk,zelfs met veel verdoving...

En nou moet ik volgende maand weer want er zijn allemaal ontstekingen ontstaan in mijn pockets (ruimte tussen tanden/kiezen en tandvlees) en dat was niet zo goed zei de beste man...

Dat is dan wel weer een naar gevolg van de operatie,maar ja,dat is niet anders!

Ben wel verlost van de vieze enge tumor!!

En ik hoop dat hij nooit weer terug komt dan kan ik snel door voor een herstel operatie!!

Is bij jou de tumor nu ook helemaal verdwenen? Ik snap dat ze daar iets minder snel in gaan snijden want een opening daar is ook niet te doen...

En heb je nog last van bijwerkingen?

Fijn dat je gereageerd hebt op mijn verhaal,we zijn nog al zeldzaam dus leuk om een ander zijn ervaring te lezen!

Groetjes m
Hoi,

de tumor is zeker nog niet helemaal weg bij mij.

Eind juni moet/mag ik een nieuwe scan laten nemen voor controle. Ik hoop dat ik dan met de miacalcic mag stoppen, maar ik vrees er een beetje voor.

Indien er niets veranderd is sinds de vorige scan, moet ik waarschijnlijk die denosumab gaan nemen. Maar ik ben uiteraard niet happig op weer een nieuw medicijn.

Ik ben als kind een 6tal keer geoppereerd eraan (kwam steeds terug, zat toen op een iets andere plaats) daarvan hebben mijn tandjes ook serieus te lijden gekregen. En als kind (van m'n 6 tot 11 jaar) was het nog eens extra moeilijk om de tandjes goed te poetsen...

Ik hoop voor je dat je scan over een weekje of twee goede resultaten toont en dat je er volledig vanaf bent.

Laat zeker nog 'regelmatig' een controlescan nemen zou ik zeggen. Zodat, indien het terug komt, je dit zo vroeg mogelijk ziet!

Succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven