Werk & Studie alle pijlers

Seksisme?

12-04-2013 21:51 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik (v,30) werk in een organisatie met een macho-cultuur met enkel mannen in het management. Ik ben een van de weinige vrouwelijke medewerkers op een wat hogere functie (en de enige daarvan onder de 50) en dat maakt dat ik opval. Daar is op zich niets mis mee, maar ik word steeds vaker op een "seksistische" manier benaderd door deze oudere, mannelijke managers en dat stoort me. Niet dat er sprake is van ongewenste intimiteiten, maar ik merk gewoon dat ik andere behandeld word dan mijn collega's (overdreven hoffelijkheid, steeds mijn lunch willen betalen, complimentjes over werk maar ook mijn uiterlijk, er wordt vaak expliciet gevist naar mijn liefdesleven (men weet dat ik alleen woon en daardoor word ik constant gevraagd naar mijn situatie maar ook wat ik een aantrekkelijke man vind, of ik manager X aantrekkelijk vind en ik ben zelfs twee keer mee uitgevraagd, wat ik heb afgewezen met als reden dat ik dat ongepast vond) etc.). Ik probeer dat zo veel mogelijk te voorkomen (draag in deze baan geen rokjes, nauwelijks decolleté; ik moet het zonder dat al helemaal niet van mijn uiterlijk hebben) en te negeren (niet ingaan op complimenten, zo weinig mogelijk over mijn privéleven loslaten, betaal overdreven alles zelf onderweg) maar dat verandert weinig.

Nu heb ik onlangs een promotie aangeboden gekregen waarbij een andere, oudere collega (v) gepasseerd wordt en daar zit ik mee in mijn maag. Ik heb het aanbod nog niet geaccepteerd omdat het voelt alsof ik "voorgetrokken" word. Ik weet dat ik goed ben in mijn werk maar door de manier waarop ik behandeld word, ga ik twijfelen of ik dit ook aangeboden had gekregen als ik een man was of 20 jaar ouder was (voor de duidelijkheid, ik zie mezelf niet als een aantrekkelijke vrouw, ik denk dat dit puur komt omdat ik in een uitzonderingspositie zit). Ik ben bang dat er (ten onrechte) het beeld ontstaat dat ik me omhoogn**k. Maar als ik het om die reden niet doe, dan zou dat eigenlijk betekenen dat ik in deze situatie geen promotie kan maken (ook niet op een later moment).

Wie herkent de situatie en heeft een advies? Mijn broer zegt dat ik op mijn werk moet vertellen dat ik een nieuwe relatie heb (ook al is dat niet waar) om duidelijk te maken dat ik niet beschikbaar ben en me dan gewoon moet laten promoveren maar ik ben bang dat dit snel uitkomt (kan niet goed liegen). Mijn coach zegt dat ik me niet aan de reden moet wagen, maar gewoon gebruik moet maken van de kansen die ik krijg. ik weet het niet. Wat zouden jullie doen?
Hele reactie geschreven, verschijnt er alleen een smiley... Nog een keer proberen dan:

Ik werk zelf bij een groot bedrijf waar ik, op onze algemeen directrice na, de enige vrouwelijke manager ben. Ik herken dus je verhaal voor wat betreft extra aandacht en het opvallen binnen het bedrijf. Nou ben ik zelf redelijk 'mannelijk' qua gedrag. Dat wil zeggen erg direct en meer gericht op ratio dan emotie. Dit maakt dat ik een beetje one of the guys ben. Ik doe net zo hard mee met de opmerkingen en daardoor ben ik de mannen vaak juist een stap voor. Ik herken me wat dat betreft dus niet in jouw problemen.

Wat ik de afgelopen jaren wel heb geleerd is dat je vrouwelijke charmes (en dan bedoel ik niet dat te korte rokje of de tieten opgedrukt tot op je kin in een blouse met net 1 knoopje teveel open) je erg kunnen helpen in je carrière. Vooral als je, zoals jij en ik, werkt in een mannenwereld. Laat dat dus in je voordeel werken. Pak die promotie als je de taken aan kan!

En als mensen dan denken dat je je omhoog neukt: so what! Jij weet toch wel beter? Als je al je keuzes toch af moet laten hangen van wat mensen misschien wel van je zouden denken, dan zou je nooit ergens komen,
quote:sacha27 schreef op 12 april 2013 @ 21:51:

Nu heb ik onlangs een promotie aangeboden gekregenGefeliciteerd. Aannemen en van genieten.
Sacha, niet te moeilijk doen. Als jij die nieuwe baan aan kan en leuk vindt, dan gewoon aannemen die promotie. Niemand anders dan jij zelf zal jouw belangen behartigen, dus doe dat dan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven