Zoon (13) met zweetvoeten

16-04-2013 13:36 228 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoon (13 jaar) heeft ontzettende stink- en zweetvoeten. Ik ben d’r inmiddels aan gewend, maar voor andere mensen is de lucht echt niet te harden. Bovendien weet ik dat bij hem er bijna niemand wat van durft te zeggen. Ik ben zelf al helemaal naar Amsterdam en Den Haag gegaan om katoenen sokken in zijn maat te kopen. Ik weet ook dat een ex van hem een of ander smeersel of zalfje had gekocht, een andere ex had ook spul om in een voetbad te doen voor hem gehaald en weer een andere ex had voetdeodorant voor hem gekocht. Maar hij is een “stoere bink” en hij is echt geen jongen die iedere dag een voetbadje gaat nemen of allerlei smeerseltjes gebruikt. Hij zegt zelf dat als mensen zich storen aan zijn zweetvoeten, dat dat hun eigen probleem is. Hebben jullie nog wat tips of trucs?

Groeten, Marieke
quote:tof schreef op 16 april 2013 @ 20:54:

Heeft iemand al eens eraan gedacht dat deze jongen dit mogelijk expres doet, als een vorm van aandacht vragen.... Het is dan wel negatieve aandacht, maar hij krijgt het er toch wel volop mee, blijkt. Van moeder, van vriendinnen en exen, van vrienden. Het is toch een leuke methode, waardoor iedereen met hem bezig is. Met alle achtergrond van het verhaal (ouders die gescheiden zijn, 1 ouder in het buitenland, ouders die niet zoveel moeite/energie/aandacht erin steken om te zorgen dat een aantal basale punten gewaarborgd zijn - op tijd naar bed, niet te laat uit, niet aan de alcohol, rustig aan met relaties) zou het me niets verbazen als dit kind hier gewoon bezig is met negatieve aandacht vragen...

En tuurlijk gaat hij er dan niet mee ophouden! Waarom zou hij???? Dan is hij zijn fijne vorm van extra aandacht kwijt.TO, mag ik vragen wat je hiervan vindt?
@ tof: Dank voor je reactie! Er was zoveel gepost dat ik nog niet aan beantwoording was toegekomen. Het is zo dat iedereen vaak met mijn zoon bezig is, want hij is erg populair. Als hij zegt: "Spring!", dan vragen al zijn vrienden / teamgenoten / vriendinnen meteen van: "Hoe hoog? Hoe hoog?" (Bij wijze van spreken dan he.) Van zijn vrienden heeft hij dus in elk geval die negatieve aandacht niet nodig.

Van zijn vader heeft hij altijd volop aandacht gekregen. Die twee zijn ook dikke maatjes; het enige probleem is, is dat mijn ex-man voor zijn werk nogal eens in het buitenland is en hij is gewoon daardoor niet altijd beschikbaar. Ik heb nooit het gevoel gehad dat mijn zoon veel met mij wil doen. Met mijn dochter is dat helemaal anders, die wil van alles samen doen: winkelen, tv kijken, tutten, koken, enz. enz. Maar zoonlief is altijd heel uithuizig en zelfstandig geweest. Misschien moet ik wel gewoon meer de tijd nemen om met hem te praten en te vragen wat hem bezighoudt of wat hem eventueel dwars zit.
quote:leentjedb schreef op 16 april 2013 @ 22:06:

[...]

Dat komt omdat je te laat begonnen bent met "nee" zeggen. Ik zou hulp zoeken als ik jou was. Dat je hem met 13 al niet meer de baas kunt vind ik echt zorgelijk.Als mijn ex-man terug is uit het buitenland, dan ga ik eerst met hem praten en wellicht samen met onze zoon erbij. Op basis daarvan goed kijken of hulp in de opvoeding nodig is. Ik vind het wel moeilijk hoor...
quote:leentjedb schreef op 16 april 2013 @ 22:06:

[...]

Dat komt omdat je te laat begonnen bent met "nee" zeggen. Ik zou hulp zoeken als ik jou was. Dat je hem met 13 al niet meer de baas kunt vind ik echt zorgelijk.

Dat komt omdat jij...

Lees die zin nog eens 5 keer over.
Duss....
quote:m_sehrjon schreef op 16 april 2013 @ 23:03:

Ik vind het wel moeilijk hoor...

Wat precies? Het besef dat het niet goed gaat op deze manier? Of het idee van hulp zoeken?

Ik zou me kunnen voorstellen dat het voor zoon best wel vervelend is, kleine zus die lekker alle aandacht en tijd van mama krijgt, die twee lekker samen. En hij, die al helemaal groot wil zijn (wat grootendeels ook wordt toegelaten), maar die mogelijk van binnen het ook nog wel heerlijk zou vinden om eens fijn samen met mama iets samen te ondernemen, weer eens een keer de veiligheid van onder moeder's vleugels te genieten, eventjes een moment die rol van grote loslaten.
quote:belaaitafelt schreef op 16 april 2013 @ 23:07:

[...]

Dat komt omdat jij...

Lees die zin nog eens 5 keer over.Jij klinkt alsof je enorm gefrustreerd bent. Voel je je aangesproken soms dat je overal op reageert?
@ tof: Ja, beide. Het besef dat het niet optimaal verloopt en ook de stap om eventueel hulp te zoeken. Wellicht heeft mijn zoon ook wel behoefte om samen dingen te doen, maar dat straalt hij nooit uit. Hij is zo sterk (letterlijk en figuurlijk) en daarbij enorm lang voor zijn leeftijd, waardoor ikzelf ook vaak denk dat hij misschien al veel meer kan dan waar hij aan toe is. Hij lijkt echter wel van die vrijheid te genieten, maar zoals gezegd, zal ik ervoor zorgen dat ik ook meer aandacht aan hem besteed en in elk geval een gesprek aanga met mijn ex-man als die weer terug is.
quote:leentjedb schreef op 16 april 2013 @ 23:09:

[...]

Jij klinkt alsof je enorm gefrustreerd bent. Voel je je aangesproken soms dat je overal op reageert? Even loepen Leen en je weet genoeg.....
Goed dat je met je man gaat overleggen to. En zijn pubers niet altijd zo dat ze doen of dingen ze onverschillig laten? Zeggen dat je met je moeder dingen wil doen is niet stoer of cool of wat het woord daarvoor tegenwoordig is.
Goedemorgen allemaal,

Om te beginnen heb ik gisteravond de stinksokken van mijn zoon direct in de wasmand gegooid. Hij keek me verbaasd aan en mompelde wat. Dus het eerste kleine beginnetje is gemaakt!
Goedemorgen TO,

Je hebt gisteren wel heel wat over je heen gekregen hé?

Maar serieus TO, ik lees tussen de regels door veel te veel een verstoorde gezagsverhouding bij jullie. En zoals andere forummers hier verbaas ik me enorm over zaken die jij goed vindt.

Een kind van 13 wat pas om half 11 naar bed gaat en de volgende dag om 8 uur op school moet zitten, die gaat echt te laat naar bed. En 13 jaar en op zaterdag pas om 2 uur thuis? Echt, ik ben stomverbaasd. Je geeft zelf aan dat hij met oudere jongens om gaat, het gevaar van alcoholgebruik ligt dus op de loer en hopelijk verbiedt je dat toch wel? Juist pubers hebben de begrenzing van hun ouders nodig. Ik zei het gisteren al, ik zou als ik jou was naar Jeugd en gezin gaan om advies te vragen. Ik zeg je dit omdat ik bang ben dat je anders wel eens een compleet ontspoorde zoon van 16 kan gaan krijgen. Zou ook zo jammer zijn van zijn VWO opleiding!
@ netniet: Jazeker verbied ik alcoholgebruik wel! Hij traint zelf veel (voetbal en sportschool) en zorgt er goed voor dat hij in shape blijft. Een beetje een gezondheidsfreak is hij wel en hij let goed op zijn voeding!
@ netniet: Het was inderdaad heftig gisteren, maar we slaan ons er wel door hoor!
quote:m_sehrjon schreef op 17 april 2013 @ 10:28:

@ netniet: Jazeker verbied ik alcoholgebruik wel! Hij traint zelf veel (voetbal en sportschool) en zorgt er goed voor dat hij in shape blijft. Een beetje een gezondheidsfreak is hij wel en hij let goed op zijn voeding!

Hoe reageert hij op het verbieden? Heb je er zicht op of hij wel of niet drinkt? Lig jij al in bed als hij om 2 uur thuiskomt van het uitgaan?

Ook iemand die op z'n gezondheid let, kan prima een paar biertjes drinken zonder dat jij er erg in hebt... Zeker als hij met oudere pubers op stap is, kan het prima zijn dat zo maar het geval zijn, groepsdruk enzo. Ik kan me ergens slecht voorstellen dat je zoon zich dit zo laat voorschrijven door jou, als hij voor de rest zijn eigen regels bepaalt. En dan meteen maar even erachteraan: sigaretten, blowen?
@ tof: Voor zover ik weet rookt en blowt mijn zoon niet. Hij is geen heilige, dus hij zal af en toe best eens een biertje drinken, maar in het tuinhuis en hier thuis niet. Ik ben altijd nog wakker als hij thuiskomt en hij is dan zeker niet dronken.
Een biertje drinken met 13...

Heb ik nou zo een braaf kind dan? Die zou het niet in zijn hoofd halen.

En hij is ook niet heilig hoor. Maar wel pas 13.
quote:m_sehrjon schreef op 17 april 2013 @ 17:08:

@ tof: Voor zover ik weet rookt en blowt ---- niet. Hij is geen heilige, dus hij zal af en toe best eens een biertje drinken, maar in het tuinhuis en hier thuis niet. Ik ben altijd nog wakker als hij thuiskomt en hij is dan zeker niet dronken.Nee, hé, 13 jaar en jij denkt dat hij af en toe best een biertje zal drinken, maar ach, hij doet het niet thuis....
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 18-04-2013 07:50
Reden: naam weggehaald
% gewijzigd
@ netniet: Ik kan hem niet 24/7 controleren!
quote:m_sehrjon schreef op 17 april 2013 @ 19:02:

@ netniet: Ik kan hem niet 24/7 controleren!

Als je hem thuis houdt van 20 uur tot 8 uur wel de helft van 24/7...

Dat lijkt me nou net(wel) de bedoeling van ouderschap. Dat je weet waar je kind 's avonds en 's nachts uithangt. Zeker met 13.
quote:leentjedb schreef op 17 april 2013 @ 20:57:

[...]

Als je hem thuis houdt van 20 uur tot 8 uur wel de helft van 24/7...

Dat lijkt me nou net(wel) de bedoeling van ouderschap. Dat je weet waar je kind 's avonds en 's nachts uithangt. Zeker met 13.Ja ok, maar ook als je weet waar je kind uithangt, dan heb je nog niet altijd invloed op zijn gedrag! Ik probeer het wel zo goed mogelijk in de gaten te houden...
Niet proberen, gewoon doen.

Ik zou echt hulp vragen bij de opvoeding.
quote:Zusenzoo schreef op 17 april 2013 @ 22:15:

Niet proberen, gewoon doen.

Ik zou echt hulp vragen bij de opvoeding.

Ik ga eerst met mijn ex-man praten en daarna bekijken of er hulp in de opvoeding nodig is!

Ik heb zowaar vanmiddag wel een gesprek met m'n zoon gehad. Om eens te vragen of hij ergens hulp bij nodig heeft enz. Hij keek me verbaasd aan en bromde af en toe wat. Ik moet dit soort gesprekken gewoon blijven voeren en heb nu voorgesteld dat we een van de komende weekenden een keer samen gaan koken. Er volgde weer wat gebrom, maar hij sloeg het aanbod niet direct af.

Daarbij heb ik nu voor de tweede achtereenvolgende avond zijn sokken uit zijn kamer gegrist en in de wasmand gegooid. Hier volgde ook wat gebrom op, maar het is echt pure noodzaak, want wat stinken die dingen zeg!

Ik ben waarschijnlijk in de ogen van alle perfecte moeders hier nog steeds niet de ideale opvoeder, maar ik doe m'n best!
sehrjon, Ik ben echt verre van perfect, en daar streef ik ook niet eens naar. Ik laat ook heus wel steekjes vallen. Maar in de opvoeding van mijn kinderen streef ik toch wel naar bepaalde basisprincipes. Jouw principes stroken waarschijnlijk totaal niet met de mijne. Een kind van mij zal als hij 13 is naar de tienerdisco mogen in het plaatselijke cultureel centrum, dat is voor kinderen tot 15 jaar. Daar hebben ze de regel, eenmaal erin, niet meer eruit en roken en drinken is dus onmogelijk. No way dat ik een 13 jarige later dan 22.00 uur buiten zou laten. Doordeweeks uiterlijk 21.30 uur slapen en telefoon en laptop blijven beneden. "Wel eens een biertje drinken?", dan zijn ze serieus het haasje.

Waarom stel je hem eigenlijk voor om samen te koken? Wat die sokken betreft.... die zou hij bij mij zelf iedere dag in de wasmand moeten gooien. Een van mijn kinderen was te lui om haar eigen handdoeken in de wasmand te gooien. Uiteindelijk vertelde ik dat voor iedere handdoek die bleef liggen ze 50 cent minder zakgeld kreeg. Het was gauw afgelopen toen ze daadwerkelijk 3 euro minder zakgeld kreeg.
@ netniet: Ik heb hem voorgesteld om samen te koken, om zo ook wat meer tijd met hem door te brengen en zo te laten blijken dat ik niet alleen maar dingen samen met mijn dochter doe, maar ook tijd aan hem besteed. Maar eens kijken hoe dat uitpakt. En ik hoop dat als ik de komende tijd zijn sokken consequent confisqueer en in de was gooi, dat hij deze routine uiteindelijk zelf gaat overnemen!
Dat samen koken lijkt me een prima idee. Ik zou niet verwachten dat hij meteen wildenthousiast is. Waarschijnlijk is hij vooral verbaasd. Gewoon stug doorgaan met aandacht geven.

Wat betreft het uitgaan en mogelijk drinken/roken/blowen: ik kan werkelijk mijn ogen niet geloven. Het kind is 13, nog nauwelijks een puber dus.

Heb je vriendinnen met kinderen in dezelfde leeftijdscategorie? Worden die ook zonder begrenzing grootgebracht? Ik denk dat je echt veel te veel verwacht van je zoon als je hem dit soort verantwoordelijkheden geeft. Hij is veel te jong om altijd maar het juiste en verstandige te doen in een omgeving die ongetwijfeld vol verleidingen is. Daar heeft hij jouw hulp en sturing bij nodig. Ik vind het oprecht bijna geestelijke verwaarlozing om hem zo alleen te laten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven