Wat te doen met bal?

19-04-2013 13:44 16 berichten
Hallo,

Heeft iemand een goede tip mbt het maken van een lekkere gehaktbal?

Wat te doen met bal?

Totaal aantal stemmen: 8

Weg ermee (25%)
Best nog bruikbaar (75%)
Komt het omdat de boter hard is geworden? Dan wordt 'ie waarschijnlijk weer zacht als je 'm weer op temperatuur laat komen. Na het kneden was hij waarschijnlijk te warm geworden. Succes!
En wat is 'op temperatuur', @aaaanne? Een uurtje vantevoren uit de koelkast halen of een halfuurtje? En wat vind je van de samenstelling van het deeg?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, het klinkt uitgedroogd. Volgende keer meel gebruiken tegen het plakken. Ipv van een quiche is ook een frittata heel simpel snel en lekker.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou m weggooien. Ben totaal niet van het weggooien maar straks doe je er allemaal lekkere dingen doorheen en wordt het nog niks.

Je hebt er nu relatief weinig geld aan uitgegeven en ook nog geen kosten voor verwarmen oven e.d.
Kamertemperatuur is meestal wel goed voor deeg volgens mij, dan is boter zacht, maar wordt het niet heel plakkerig (zoals na kneden met warme handen). Dus leg 'm gewoon eens naast de koelkast tot 'ie helemaal op een graad of 18 is en kijk of je er dan alsnog een plak van kan rollen (beetje meel aan de roller tegen het plakken). Als het dan nog niet lukt is er blijkbaar iets mis met de samenstelling.
Ga er mee voetballen, hockeyen of lummelen.

Stuitert ie? Dan kun je ook nog basketballen.

Maak er een "splash" spel van, degene bij wie hij uit elkaar klapt heeft verloren.
Gevoelens zijn beperkt houdbaar.
voortaan bloem op je bakpapier strooien voor je je deeg gaat pletten, dan plakt 't niet meer
Had ik gedaan hoor, @elninjoo en @viva-amber, dat meel, maar het deeg viel gewoon een beetje uit elkaar.

Haha @_madhe_, dat zouden de kinderen wel willen! Met als resultaat niet alleen mijn hele keuken onder het meel en de boter, maar ook nog de kids..
misschien voortaan 'n extra eigeel of wat extra water toevoegen als het te brokkelig blijft?
Je zou burek (weet niet of je het zo schrijft) kunnen maken, een soort gehaktbrood/quiche is dat. Zou het niet weggooien, je kunt het op kamertemperatuur best nog wel gebruiken en anders voeg je wat toe als het toch te droog blijkt.
kan je best nog wat van maken. Misschien bakjes voor ragout.
it's a big club and you ain't in it
Even een uurtje buiten de koelkast op temperatuur laten komen en dan nog eens proberen te kneden (had je het deeg afgedekt in de koelkast? Zo niet, dan kan het deeg wat uitgedroogd zijn, maak je handen dan een beetje nat onder de kraan voor het kneden) Met een beetje geluk is het deeg nog prima te gebruiken.

Wat samenstelling betreft is maar net waar je van houdt; voor pasteideeg doe ik zelf ook een ei erbij en wat bakpoeder, maar wat je nu hebt is m.i. ook prima.
En, is het nog wat geworden?
Nog steeds niet aangedurfd ha ha. Morgen neem ik m onder handen!
Up

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven